Omdat ik al wat langer EV rijd, heb ik nu een paar laadkabels liggen met defecte stekkers. De Mennekes type 2 stekkers zijn voor zover ik weet patent vrij. Maar toch kost een losse stekker al snel rond de 70 euro. Dat is toch heel veel geld voor een simpele stekker? Zie ik iets over het hoofd?
Nu rijd ik bijna 5 jaar EV en ik heb nog maar 1 kabel versleten. Of nouja, iemand vond het nodig op die kabel te gaan stampen, waardoor die intern gebroken was en niet altijd meer goed deed.
Hoe krijg je eigenlijk die connectoren stuk? Die dingen zijn bij de kabels die ik heb/had echt extreem hufterproof.
Bedoel je met de.atekker de.commector of de hele kabel? Er zitten 5 4.5 of 6mm koperen elektra kabels in en nog wat signaalkabels. Als je dat los moet kopen voor 5m zit je al aan de 50E. Dan moet het nog in een enkele kabel gegoten worden en de connectoren erop. Beetje winst en je zit zo aan de 80E
In 2019 kostte de kabel die ik meekreeg bij de auto nog 200E overigens.
Hoe krijg je eigenlijk die connectoren stuk? Die dingen zijn bij de kabels die ik heb/had echt extreem hufterproof.
Bedoel je met de.atekker de.commector of de hele kabel? Er zitten 5 4.5 of 6mm koperen elektra kabels in en nog wat signaalkabels. Als je dat los moet kopen voor 5m zit je al aan de 50E. Dan moet het nog in een enkele kabel gegoten worden en de connectoren erop. Beetje winst en je zit zo aan de 80E
In 2019 kostte de kabel die ik meekreeg bij de auto nog 200E overigens.
[ Voor 38% gewijzigd door Caelorum op 16-06-2024 08:05 ]
Ehm ik heb 2 EV's en rij al 4 jaar mee. Nog nooit een kabel kapot gegaan. Reden waarom zo duur is, is omdat er veel koper in zit?
Het zijn enorm robuuste stekkers, die aan hoge eisen voldoen qua geleidbaarheid, brandveiligheid, waterbestendigheid enz. Je moet er feitelijk mee kunnen gooien en nog steeds moeten ze dan goed passen en veilig zijn voor brand en aanraking. Dat is wat ze zo duur maakt.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik zou verwachten dat de stekkers van de laadkabels bij bijvoorbeeld een Avia snellaadstation / Tesla SuC van dermate goede kwaliteit zijn, dat ze niet kapot gaan. De praktijk leert dat de kunststofbehuizing vaak kapot isOmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:13:
Je moet er feitelijk mee kunnen gooien en nog steeds moeten ze dan goed passen en veilig zijn voor brand en aanraking. Dat is wat ze zo duur maakt.
.
Koop eens een kabel/stekker voor een iPhone of MacBook. Dan vind ik dit geen rare prijzen voor enorme kabels om je auto met volle vaart op te laden.
Dat is niet heel gek voor een stekker.
De gemiddelde krachtstroom stekker/stopcontact is al snel 70-90 euro.
Je betaald niet alleen voor het materiaal, maar ook voor de normeringen en constante kwaliteit.
Een lemo stekkertje kost bijvoorbeeld ook al snel 4 tientjes, en die dingen zijn zo groot als één contact van een krachtstroom stekker.
Je betaald niet alleen voor het materiaal, maar ook voor de normeringen en constante kwaliteit.
Een lemo stekkertje kost bijvoorbeeld ook al snel 4 tientjes, en die dingen zijn zo groot als één contact van een krachtstroom stekker.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Idd wat @dragonhaertt zegt. Een degelijke Schuko of CEE-form is al prijzig. En die hebben minder pinnetjes…..
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Was toch laatst in het nieuws dat er maar slechts 6 euro koper inzat en dat ze toch flink gesloten worden dmv de draad tijdens het laden afknippen door koperdieven.kx22 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:10:
Ehm ik heb 2 EV's en rij al 4 jaar mee. Nog nooit een kabel kapot gegaan. Reden waarom zo duur is, is omdat er veel koper in zit?
Festina lente
Ja, maar die 6 euro is wat die dief ervoor krijgt. Dan moet het nog schoon, verkocht aan de fabrikant, dan verkocht aan de klantHonesty schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Was toch laatst in het nieuws dat er maar slechts 6 euro koper inzat en dat ze toch flink gesloten worden dmv de draad tijdens het laden afknippen door koperdieven.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Het gaat me puur om de stekker, niet de kabel. Eentje is denk ik 9 jaar oud en die deed het niet meer door interne kabelbreuk. Ik denk dichtbij de stekker.
De andere is door een mede ev rijder omgebogen terwijl hij in mijn auto zat.
Een CEE stekker bij elektramat kost ca. 7 euro. Een Mennekes stekker 55 euro.
De andere is door een mede ev rijder omgebogen terwijl hij in mijn auto zat.
Een CEE stekker bij elektramat kost ca. 7 euro. Een Mennekes stekker 55 euro.
Er zit heel veel marge op. Via de juiste connecties gaat die prijs door 3 verwacht ik. Zo zie ik dat met ceeform ook.
Lijkt erop dat losse stekkers niet via de bekende groothandels te krijgen zijn
Lijkt erop dat losse stekkers niet via de bekende groothandels te krijgen zijn
[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 16-06-2024 13:25 ]
Je betaald voor kwaliteit. Als ik een stekker koop waar 3x 32A moet doorkunnen in het beste geval, dan ga ik niet vertrouwen op een stekker van enkele Euro.
En dan zit je nog met het effect dat er zeer weinig vraag is naar de losse verkoop van deze stekkers. Bijna iedereen koopt deze gewoon met kabel en een stekker voorgemonteerd aan beide kanten.
En dan zit je nog met het effect dat er zeer weinig vraag is naar de losse verkoop van deze stekkers. Bijna iedereen koopt deze gewoon met kabel en een stekker voorgemonteerd aan beide kanten.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Een complete, goedgekeurde Type 2 laadkabel (16A), met aan beide zijden een steker, kost < 100 euro.
Waarom zou je dan losse stekers gaan zitten (de)monteren?
Waarom zou je dan losse stekers gaan zitten (de)monteren?
Ten eerste omdat alles direct weggooien ook niet zo duurzaam is.
Ten tweede, als een stekker 20 euro zou kosten dan is het verschil tussen de goedkoopste merkloze laadkabel en zelf een stekker erop zetten al snel 80 euro.
Ten tweede, als een stekker 20 euro zou kosten dan is het verschil tussen de goedkoopste merkloze laadkabel en zelf een stekker erop zetten al snel 80 euro.
Op Aliexpress staan ze voor 16 euro incl verzenden. 55 euro/stuk is natuurlijk wat jij als particulier betaalt hier als je er slechts 1 of enkele afneemt. Koop je ze met duizenden tegelijk wordt alles veel goedkoper.
Nu zou ik er voor die paar tientjes liever niet op gokken met een ongekeurde Chinese stekker om potentieel brand en een gesmolten laadpoort te krijgen.
Nu zou ik er voor die paar tientjes liever niet op gokken met een ongekeurde Chinese stekker om potentieel brand en een gesmolten laadpoort te krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-06-2024 13:59 ]
Stekker CEE 16A € 5,07dragonhaertt schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:42:
Dat is niet heel gek voor een stekker.
https://www.sandervunderi...ctstop-5p-3p-n-e-16a.html
Stekker CEE 32A € 6,96
https://www.sandervunderi...ctstop-5p-3p-n-e-32a.html
koppelcontactstop CEE 16A € 6,66
koppelcontactstop CEE 32A € 8,47
Ongeveer een factor 10 verschil.
Het verschil zit hem in het type contacten en dan voornamelijk het aantal keer dat hij vast en weer losgehaald kan worden.
Bij de Mennekes type 2 stekkers is het niet messing op messing maar een andere legering en een andere constructie met veel contact vingertjes. Dat maakt het een stuk duurder.
Daarom zei ik ook "gemiddelde" en niet "goedkoopste"Part schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:36:
[...]
Stekker CEE 16A € 5,07
Stekker CEE 32A € 6,96
koppelcontactstop CEE 16A € 6,66
koppelcontactstop CEE 32A € 8,47
Ongeveer een factor 10 verschil.![]()
Het verschil zit hem in het type contacten en dan voornamelijk het aantal keer dat hij vast en weer losgehaald kan worden.
Bij de Mennekes type 2 stekkers is het niet messing op messing maar een andere legering en een andere constructie met veel contact vingertjes. Dat maakt het een stuk duurder.
Probeer maar eens een inbouw mennekes CEE stekker te vinden. Die beginnen pas bij 80 euro.
In ieder geval betaal je lang niet alleen voor de materialen. Net zoals dat je bij een Apple computer 100+ euro betaald voor 20 euro aan RAM.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het gaat hier om het kabel deel vandaar dat ik het vergelijk met deze stekkers en niet met inbouw.dragonhaertt schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Daarom zei ik ook "gemiddelde" en niet "goedkoopste"
Probeer maar eens een inbouw mennekes CEE stekker te vinden. Die beginnen pas bij 80 euro.
In ieder geval betaal je lang niet alleen voor de materialen. Net zoals dat je bij een Apple computer 100+ euro betaald voor 20 euro aan RAM.
Tevens vergelijk ik het ook nog eens met precies het zelfde merk (Mennekes) en niet met een goedkoper merk.
Zit hem toch echt in het type contacten die er in zitten. Deze zijn wezenlijk verschillend.
Voor de TS:
Als het de stekker is aan de kant van de auto dan kan het zijn dat de contacten van de auto niet meer goed zijn en dat het door de extra weerstand te warm wordt. Het is dan wel aan te raden dit eerst te verhelpen.
Indien het aan de kant van de paal zit een andere paal gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door Part op 16-06-2024 17:17 ]
Pagina: 1