Niet Oled de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 21:00

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Voor in de huiskamer zijn we eigenlijk wel toe aan een nieuwe TV, we willen groot gaan, 65 of zelfs 77. Oled heeft in principe de voorkeur, maar voor ons gebruik is mijn vraag wel of dit nou echt boeiend genoeg is. Met name vergeleken met direct led/miniled/qled of welke benaming dan ook die wordt gebruikt die ervoor zou moeten zorgen om toch te moeten zorgen dat je gewoon zwart kan krijgen.

Ik begrijp goed dat het effect heel anders is dan met een enkele pixel die een eigen lichtbron heeft, maar als ik mijn iPad Pro met miniled gebruikt, dan kan ik niet anders stellen dan dat ik geen verschil merk vergeleken met mijn telefoon die een amoled scherm heeft.
In bepaalde demo beelden of bijv specifieke scènes van bijv animatie films zal je vast wel een verschil kunnen zien.

De vraag is dan eigenlijk ook, kan je een mooie tv krijgen voor een stuk lagere prijs, terwijl deze in veel gevallen toch een vergelijkbare ervaring bieden als een oled?

Ik zag bijv iets als deze langskomen, en dat is toch interessant qua prijs. uitvoering: TCL 75C645 Zwart

120hz boeit me niet echt, er zal een Switch op aangesloten worden, en ook voor de toekomst zie ik daar niets op komen waarbij 120hz relevant is. Veel HDMI porten heb ik ook niet nodig. Geluid en OS is ook niet relevant ivm extern geluid en Nvidia Shield.

Ik wil dus vooral een mooier zwart ipv dat donkergrijs nu, en dan groot voor onder de duizend.
Als dit niet haalbaar is, dan hoor ik dat ook graag :)

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Beste antwoord (via Benjamin- op 18-06-2024 10:02)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
Om het contrast van jouw iPad enigszins te kunnen benaderen dien je naar een TV met FALD te kijken, dit kan met reguliere leds zijn of met MiniLED.

De genoemde TCL voldoet hier niet aan, het wordt dan minimaal een TCL C803 voor een goede contrastratio. Wanneer een accurate weergave -denk o.a. aan (schaduw)details en correcte kleurweergave- je niet zo boeit is dit model een prima keuze doordat TCL ervoor kiest om schaduwdetails te onderdrukken met als voordeel dat er minder strooilicht zichtbaar is.

Meer bang for the buck betreft contrastratio ga je op moment van schrijven niet vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij gaat het puur om smaak. Als je een tv-purist bent, zul je wellicht niets minder willen hebben dan OLED. Ik heb sinds november vorig jaar een OLED maar dat was voor een groot deel ook omdat die toevallig goed geprijsd was. Ik ben de eerste om toe te geven dat het beeld mooier is dan mijn vorige tv. Maar die was >10 jaar oude LCD. Zou ik ook tevreden geweest zijn met een mini-led tv? Ik denk van wel. Als je hem eenmaal in je huis hebt staan is dat het beeld waar je tegenaan kijkt. Je hebt dan niet een OLED er naast, zoals in de winkel.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
P_Tingen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:56:
Volgens mij gaat het puur om smaak. Als je een tv-purist bent, zul je wellicht niets minder willen hebben dan OLED. Ik heb sinds november vorig jaar een OLED maar dat was voor een groot deel ook omdat die toevallig goed geprijsd was. Ik ben de eerste om toe te geven dat het beeld mooier is dan mijn vorige tv. Maar die was >10 jaar oude LCD. Zou ik ook tevreden geweest zijn met een mini-led tv? Ik denk van wel. Als je hem eenmaal in je huis hebt staan is dat het beeld waar je tegenaan kijkt. Je hebt dan niet een OLED er naast, zoals in de winkel.
Dit is mijn gevoel ook. Mijn zus heeft een 77 inch oled, prachtig scherm, zet je beelden op die echt alles eruit halen, dan is dat echt absurd mooi. Maar als dan iets normaals aanstaat, dan verdwijnen die verschillen snel.

Alleen wat ik wel lelijk vind, is wanneer je 's avonds in donker/weing licht tv kijk, en de beelden zijn voor een gedeelte donker, dat alles heel grijs is, dat is gewoon niet heel mooi. Op mijn iPad ziet alles er prachtig uit, maar of ik dit effect ook met de bovengenoemde tv zal hebben, vraag ik mij dan wel af.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Om het contrast van jouw iPad enigszins te kunnen benaderen dien je naar een TV met FALD te kijken, dit kan met reguliere leds zijn of met MiniLED.

De genoemde TCL voldoet hier niet aan, het wordt dan minimaal een TCL C803 voor een goede contrastratio. Wanneer een accurate weergave -denk o.a. aan (schaduw)details en correcte kleurweergave- je niet zo boeit is dit model een prima keuze doordat TCL ervoor kiest om schaduwdetails te onderdrukken met als voordeel dat er minder strooilicht zichtbaar is.

Meer bang for the buck betreft contrastratio ga je op moment van schrijven niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:27:

Klopt de info op Tweakers dan niet? Er staat dat die FALD heeft.

Kan ik op iets zoeken waardoor ik het effect kan zien van die techniek die ze gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De info op Tweakers klopt idd niet, de C645 is gewoon een simpele LCD TV met direct LED, er vindt enkel global dimming plaats er is dus geen sprake van Full Array Local Dimming.

Global dimming wordt door sommige fabrikanten al geruim een decennia toegepast zonder hierover te reppen in de marketing uitlatingen. Je krijgt hierdoor een zuinigere TV, iets betere uniformiteit en hogere contrast echter valt dit in het niet vergeleken met een goed geïmplementeerde FALD backlight.

Hoe groter de beeldoppervlakte des te sneller uniformiteit issues en backlight bleeding zichtbaar zullen zijn, verhoog je budget en koop gelijk een capable TV op het gebied van contrastratio zoals de C803. Is de geringe meerprijs dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

OmeJoyo

This is me

Benjamin- schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Alleen wat ik wel lelijk vind, is wanneer je 's avonds in donker/weing licht tv kijk, en de beelden zijn voor een gedeelte donker, dat alles heel grijs is, dat is gewoon niet heel mooi. Op mijn iPad ziet alles er prachtig uit, maar of ik dit effect ook met de bovengenoemde tv zal hebben, vraag ik mij dan wel af.
Dat is meer een probleem van QD-OLED en niet van WOLED, er zijn twee technieken met hun eigen voor en nadelen. Dit zie je dus bij de Samsung en de (recente) Sony, maar niet bij de LG.

Andere merken ligt het eraan of ze een Samsung of LG scherm hebben.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

OmeJoyo

This is me

Wat het belangrijkste is, dat je gaat kijken en ervaren. Bij voorkeur bij vrienden/kennissen thuis, want in de meeste winkels is de standaard afstelling vreselijk, of is de omgeving verre van optimaal.

Weet niet waar je woont, maar je bent opzich welkom om eens te komen kijken naar de LG 77G3 die bij ons hangt. Die is wel buiten je budget, maar het geeft je wellicht een idee wat je graag wilt.

TV's zijn voornamelijk heel erg persoonlijk, want iedereen heeft zijn eigen priorieit wat belangrijk is. Objectief de beste TV kan om zoveel redenen zijn wat je precies niet wilt. :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

Oekol

waka waka hey hey

Ligt er volgens mij sterk aan wat je er mee gaat doen. De blooming rondom ondertiteling zal erger zijn bij een niet oled scherm dan een oled scherm.

Zie andere dingen die ze stuk voor stuk vergelijken. Het prijsverschil komt ergens vandaan.

Hieronder de TCL (soortgelijk als benoemd):
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/y66JQBhz/tcl-6-series-r655-2022-qled/blooming-large.jpg?format=auto

Versus een van de beste oled (LG C3) op de markt

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/EZcG6wKj/lg-c3-oled/blooming-large.jpg?format=auto

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:10:
De info op Tweakers klopt idd niet, de C645 is gewoon een simpele LCD TV met direct LED, er vindt enkel global dimming plaats er is dus geen sprake van Full Array Local Dimming.

Global dimming wordt door sommige fabrikanten al geruim een decennia toegepast zonder hierover te reppen in de marketing uitlatingen. Je krijgt hierdoor een zuinigere TV, iets betere uniformiteit en hogere contrast echter valt dit in het niet vergeleken met een goed geïmplementeerde FALD backlight.

Hoe groter de beeldoppervlakte des te sneller uniformiteit issues en backlight bleeding zichtbaar zullen zijn, verhoog je budget en koop gelijk een capable TV op het gebied van contrastratio zoals de C803. Is de geringe meerprijs dubbel en dwars waard.
Ik vond het al raar, ik las tegenstrijdige berichtgeving. Dit is dan niet interessant voor mij, want dan krijg ik niet het resultaat wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
OmeJoyo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:52:
Wat het belangrijkste is, dat je gaat kijken en ervaren. Bij voorkeur bij vrienden/kennissen thuis, want in de meeste winkels is de standaard afstelling vreselijk, of is de omgeving verre van optimaal.

Weet niet waar je woont, maar je bent opzich welkom om eens te komen kijken naar de LG 77G3 die bij ons hangt. Die is wel buiten je budget, maar het geeft je wellicht een idee wat je graag wilt.

TV's zijn voornamelijk heel erg persoonlijk, want iedereen heeft zijn eigen priorieit wat belangrijk is. Objectief de beste TV kan om zoveel redenen zijn wat je precies niet wilt. :)
Mijn zus heeft een 77 inch Oled van LG, ik dacht de G2, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Geen twijfel dat het schitterend is, maar ik kijk gewoon niet genoeg TV om 2k uit te geven aan zo'n TV. Ik wil wel een keer een Oled voor op zolder, daar heb ik mijn mancave, en ipv een soundbar, heb ik daar wel gewoon een goede 5.1 set staan en de krachtigere consoles. Beneden zal die vaker gebruikt worden voor YouTube, een serie en dingen zoals Nijntje (peuter en baby heb ik).

Overdag staat die sowieso bijna nooit aan. In principe is onze 55 inch nog prima, als het niet was dat die steeds meer kuren heeft, waaronder ontzettend lang opstarten of gewoon niet reageren (dus activeert dan niet op het aanzetten van de Shield en als je hem aanzet duurt het soms 2 minuten voordat die beeld geeft)

Dus ja, geen hele hoge eisen, maar wil wel qua beeld wat vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:59:
Ligt er volgens mij sterk aan wat je er mee gaat doen. De blooming rondom ondertiteling zal erger zijn bij een niet oled scherm dan een oled scherm.

Zie andere dingen die ze stuk voor stuk vergelijken. Het prijsverschil komt ergens vandaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blooming is absoluut heftiger dan op mijn iPad, maarja die heeft ook veel meer zones, dus dat is te verwachten. Toch vind ik dat minder erg dan het grijze wat ik nu heb. Persoonlijk kijk ik vaak zonder ondertiteling, dus dat zal niet zo vaak een issue zijn, maargoed dat zet zich in alles natuurlijk door waar je een groot contrast verschil hebt. De hoeveelheid dimming zones is dan natuurlijk wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hoeveelheid dimming zones zegt in beginsel niets, de achterliggende aansturing wat een combinatie van hardware + software is bepaald het contrast en de accuraatheid van de weergave.

Er zal altijd een compromis zijn tussen het onderdrukken van blooming en het nauwkeurig weergeven van schaduwdetails op LCD TV's met local dimming. Daarnaast is de ene FALD TV niet de ander doordat merk X een veel fijnmaziger/ complexere aansturing toepast terwijl fabrikant Y bijv. gebruik maakt van meer zones echter worden deze minder fijnmaziger aangestuurd.

Dit verklaart ook deels de prijsverschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 16-06-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 14:35
Pas bij schuine kijkhoeken gaat blooming echt een rol spelen, zoals ook bij mijn Sony X90L. Die heeft echter sterke punten (zoals goede beeldverwerking) die ik belangrijker vind dan dat nadeel - een nadeel dat voor mij persoonlijk in de praktijk trouwens geen probleem vormt. Elke tv is een afweziging tussen voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 12:26
P_Tingen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:56:
pppffff.... neem gewoon OLED. Laat je niks wijs maken van andere technieken.
Goedkoper ja maar echt slechtere kwaliteit.
Oekol schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:59:
[Afbeelding]

Kijk ook eens naar de Philips OLED (of Sony). Ik vind de Philips (804 42" hier)eigenlijk nog scherper en vloeiender dan de LG C3 55"... hmz Sony doet ook mee maar is prijzig. Geloof wel dat de speakers wat beter zijn.

LG heeft alleen die HELE handige MAGIC Remote....
Dit vind ik wel een pluspunt. Zelfs oma snapt het.

[ Voor 33% gewijzigd door freedzed6 op 16-06-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Uiteindelijk de c805 besteld. Voor de helft vergeleken met een oled lijkt mij dit wel de moeite waard. Besteld met creditcard want de webwinkel lijkt nog redelijk nieuw te zijn.

Pagina: 1