Mechanische ventilatie met Tasmota + NSPanel

Pagina: 1
Acties:

• Mindfucker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:38
Heeft iemand al eens zijn driestandenschakelaar vervangen door een Shelly of drukschakelaars?
Ik ga proberen een NSPanel te plaatsen, zo heeft mijn vriendin gelijk een kookwekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fNNgpeOSyI6FUYmHYgwgyIRRnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfWxOLQzB9MDichsa7HJTzYz.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het openschroeven van de schakelaar zie ik drie aders: bruin, zwart 1 en zwart 2. De schakelaar draaien verbind bruin met zwart 1 of zwart 2. Meten van de stroom komt uit op 100mA voor zwart 1 en 400mA voor zwart 2. De ventilator is ook luider.

Het lijkt me goed te doen om dit te vervangen door een slimme schakelaar, mits ik een blauwe ader ergens vandaan weet te halen. Het lijkt erop alsof de buis met aders direct doorgaat naar een Perilex contactdoos, daar zal vast een blauwe ader te vinden zijn.

Weet iemand wat er gebeurd als je beide zwarte schakel aders tegelijk met de fase verbind? Is het nodig om een interlock in te stellen dat dat niet kan gebeuren?

Ik hoop een luchtvochtigheidssensor te plaatsen in de badkamer en op basis van die waarden de mechanische ventilatie een stukje harder te kunnen laten werken. Weet iemand een goede sensor? Heb ik daar Home Assistant voor nodig?

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:13
Wat je doet met de huidige schakelaar is de motor regelen van je mechanische afzuiging.

Doorgaans werkt een mechanische afzuiger als volgt:
Stand 1 (of 0) op de schakelaar is de motor op een lage stand laten draaien. (de motor is voorzien van een vaste spanning.
Stand 2 (of 1) op de schakelaar is de motor een stand hoger laten draaien.
Stand 3 (of 2) op de schakelaar is de motor op de hoogste stand laten draaien.

Spanning op stand 2 en 3 tegelijk is niet te adviseren, denk zelfs dat je mechanische ventilatie de geest geeft.

Daarnaast is het handig te weten wat voor een mechanische ventilatie box je hebt, wellicht heeft deze al een RF interface en kan je een draadloze vochtsensor toevoegen.

• Basegge
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 19:47
Ik heb de driestandenschakelaar vervangen door een Shelly 2.5 zodat ik deze via automations in Home Assistant kan bedienen. Via een deursensor op de douchedeur zet ik de ventilatie op de hoogste stand voor 15min. Een luchtvochtigheidssensor is ook een leuk idee!

Volgens mij zit je al helemaal op de juiste weg:
  • De uitleg van @etienne001 over hoe de driestandenschakelaar werkt klopt. Je wil inderdaad voorkomen dat je beide schakeldraden met de fasedraad verbindt
  • Een Shelly heeft een nul nodig. Je moet dus op zoek naar de blauwe draad. Die ga je aantreffen in die perilex contactdoos
Ik begrijp uit je vraag dat je nog geen Home Assistant hebt. Super leuk om mee aan de slag te gaan, maar wel even werk.
Shelly heeft ook de H+T sensor die luchtvochtigheid heeft. Ik denk dat je daarmee deze automation moet kunnen maken in de app van Shelly. Maar check de functies van de app nog even voor de zekerheid.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of beide zwarte draden tegelijk mogen hangt vooral af of je een oude of nieuwe motor hebt. Een oude AC motor kan er niet tegen. Bij moderne DC motoren, waar het puur een signaal is, maakt het niet zo veel uit. Wat hij dan kiest valt alleen niet te zeggen.

Maar gezien jij 400mA meet, wat best veel is, lijkt het me een oude AC-motor. En als dat zo is, misschien tijd voor een nieuwe?

En dat "blauwe ader ergens vandaan weet te halen" moet gewoon door dezelfde pijp :) Dat houdt het overzichtelijk. En al helemaal niet van een andere groep!

Of je meer nodig hebt, bijvoorbeeld HA, hangt er vanaf wat je nu al hebt en wat je wilt gebruiken (qua apparatuur maar zeker ook qua firmware op je NSpanel). Met stock firmware zal het allemaal wat beperkt zijn. Met HA in de mix zijn de mogelijkheden oneindig :) Maar dat kast ook een grotere tijdsinvestering, dus alleen doen als het je leuk lijkt (zoals de meeste hier :+ )

• Mindfucker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:38
Het is me na veel gezeik en vaseline gelukt om een blauwe ader door dezelfde buis te trekken.
Blijkbaar ging het een kant op een stuk eenvoudiger dan de andere kant op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQRDy13TzRopzz49XKbFe62IhPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMw20djNGLypxsWwjXpVkMBh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OivXbjFSMFgfgHemhb1t5e8fGKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDSG42lfe08COmppFGh0LZyh.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn NSpanel kwam pre-flashed met Tasmota, dus ik kon gelijk aan de gang. De beiden outputs stonden on first boot wel beiden aan, dus ik zou adviseren de schakeldraden pas later te verbinden.

In de console kan je dan een interlock instelllen:
code:
1
2
Interlock 1,2
Interlock ON

En dan ziet je webinterface er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPI6e-qOL98JUFAaYolBn0H0slI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PMvI64N36dMWTivzZ2rFcVKD.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant heb ik ook al draaien op een VM in Proxmox, dus nu alleen nog kijken hoe ik het display ga gebruiken. Misschien laat ik voorlopig Tasmota er even op staan, die kan HA ook aansturen met MQTT.

Thanks for the tips allemaal!