Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:34
Hallo mede-tweakers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ondanks veel speurwerk op internet ben ik niet echt wijzer geworden.

Situatie:
Mijn vader heeft zijn stuk land overgedragen aan mijn tante, die in het buitenland woont. Nu is mijn vader overleden en wil mijn tante het stuk land verkopen en de opbrengst naar mijn rekening overmaken. Ik wil dit geld volledig gebruiken om een huis hier in Nederland te kopen. Zijn hier consequenties aan verbonden? Moet ik bijvoorbeeld belasting betalen over het bedrag (het zal ongeveer 120.000 euro zijn als het verkocht kan worden)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 21:38

Wokschotel

Op 6 wielen

Hangt van veel dingen af zoals land, hoe lang geleden overgedragen, nationaliteit schenker, doel (eigen huis maakt uit) etc. Heb je dit al gezien? https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

En zoals altijd, zoek deskundig fiscaal advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 15-06-2024 18:32 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Wokschotel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:31:
Hangt van veel dingen af zoals land, hoe lang geleden overgedragen, nationaliteit schenker, doel (eigen huis maakt uit) etc. Heb je dit al gezien? https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

En zoals altijd, zoek deskundig fiscaal advies.
Dankjewel, ik heb mijn hypotheek adviseur een bericht gestuurd. Wellicht kan hij mij helpen of kent hij iemand die hier mij beter advies kan geven.

Mijn tante woont al meer dan 15 + jaar niet meer in Nederland en heeft ook niet de Nederlandse nationaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 21:38

Wokschotel

Op 6 wielen

UltraInstinct schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Dankjewel, ik heb mijn hypotheek adviseur een bericht gestuurd. Wellicht kan hij mij helpen of kent hij iemand die hier mij beter advies kan geven.

Mijn tante woont al meer dan 15 + jaar niet meer in Nederland en heeft ook niet de Nederlandse nationaliteit.
Punt van aandacht kan nog de periode zijn tussen overdracht van je vader aan je tante en schenking van je tante aan jou. Maar er zou er in Nederland geen schenkbelasting verschuldigd moeten zijn op basis van wat je hier zegt. Maar ik ken de wetten van het betreffende land niet dus daar kan een adder onder het gras zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wokschotel op 15-06-2024 18:36 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Het maakt ook uit welk land het dan wel is. Bijvoorbeeld binnen of buiten de EU.

Maar het zijn best specifieke vragen. Je moet hiervoor bij een financieel adviseur (of fiscalist) zijn, als het om ~120k gaat kun je dit maar beter vooraf goed regelen, omdat je anders het risico loopt dat het achteraf een stuk meer kost dan de duizend of 2 voor zo'n adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Wilke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:43:
Het maakt ook uit welk land het dan wel is. Bijvoorbeeld binnen of buiten de EU.

Maar het zijn best specifieke vragen. Je moet hiervoor bij een financieel adviseur (of fiscalist) zijn, als het om ~120k gaat kun je dit maar beter vooraf goed regelen, omdat je anders het risico loopt dat het achteraf een stuk meer kost dan de duizend of 2 voor zo'n adviseur.
Gaat om een niet eu land. Heb mijn hypotheek adviseur alvast gemailed maar die zal wat later reageren. Wellicht dat iemand hier ook wat kennis erover heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:33
Kijk iig of je het eea kan documenteren over de afkomst van het geld. Vraag eventueel de bank waar je het geld gaat ontvangen om advies hierover.

Banken zijn helemaal in de ban van de wtf en stellen soms de gekste vragen over herkomst van geld, in dit geval, aardige som uit een niet-eu land, van een afzender waar je wellicht ook niet eerder geld van hebt ontvangen zal wel belletjes laten afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
joca schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:54:
Kijk iig of je het eea kan documenteren over de afkomst van het geld. Vraag eventueel de bank waar je het geld gaat ontvangen om advies hierover.

Banken zijn helemaal in de ban van de wtf en stellen soms de gekste vragen over herkomst van geld, in dit geval, aardige som uit een niet-eu land, van een afzender waar je wellicht ook niet eerder geld van hebt ontvangen zal wel belletjes laten afgaan.
Ik zal ook contact opnemen met mijn bank en advies inwinnen. Als het land is verkocht is er documentatie erbij wat als bewijs kan indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Bv. zou ik dan ook mijn bank vooraf informeren, want als er 120k uit een niet-EU land binnenkomt op een particuliere rekening, is de kans groot dat de bank je sowieso gaat vragen waar dat dan wel vandaan komt. Niet omdat ze dat zelf zo graag willen weten, maar vanwege anti-witwas/terrorisme-wetgeving.

Omdat het ook nog om een schenking gaat, is het extra tricky, want de verkoop staat niet op jouw naam, maar van je tante.

Het is wellicht voorstelbaar, dat dat er voor een bank vreemd uit kan zien: je krijgt uit het niets eenmalig 120k uit een niet-EU buitenland, zonder door jou aantoonbare tegenprestatie. Dat klinkt precies als wat je je ook zou verwachten bij twijfelachtige praktijken waarbij die tegenprestatie zich op een of andere manier buiten de gevestigde orde afspeelt.

Mijn vermoeden (want ervaring heb ik er zelf niet mee) is dat het dan helpt om zowel verkoop-papieren als een plan van een adviseur hoe je dat fiscaal regelt, bijvoorbeeld hoe je schenkbelasting (indien van toepassing) of andere verschuldigde belastingen gaat afdragen, alsook wat je met het geld gaat doen, moeten helpen om te laten zien dat alles netjes geregeld is. Maar goed: ook hierover zou een financieel adviseur meer moeten weten, wat je kunt/moet verwachten en hoe je dat het best regelt.

Edit: ik typ duidelijk te langzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41
Merkwaardig verhaal… zeg eens eerlijk, is hier geen sprake van een schijnconstructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Koos Werkloos schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:15:
Merkwaardig verhaal… zeg eens eerlijk, is hier geen sprake van een schijnconstructie?
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als het stuk land dat jouw vader aan zijn zus heeft ‘overgedragen’ (hoe? Verkocht? Gift? Erfenis?) en zij het direct daarna verkoopt en de opbrengt terug aan jou schenkt dan kun je mogelijk spreken van een schijnconstructie om erfbelasting naar jou te ontwijken. Maar zonder het fijne te weten van de data, nationaliteiten, en overige omstandigheden is dat eigenlijk niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Kurkentrekker schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:41:
Als het stuk land dat jouw vader aan zijn zus heeft ‘overgedragen’ (hoe? Verkocht? Gift? Erfenis?) en zij het direct daarna verkoopt en de opbrengt terug aan jou schenkt dan kun je mogelijk spreken van een schijnconstructie om erfbelasting naar jou te ontwijken. Maar zonder het fijne te weten van de data, nationaliteiten, en overige omstandigheden is dat eigenlijk niet te zeggen.
Ow oke, dan snap ik het. Hij heeft het wel iets van 5+ jaar geleden aan haar gegeven (weet niet verkocht of als gift).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Wat @Kurkentrekker zegt. Het is gewoon verdacht als er enorm grote bedragen in geld of natura worden geschonken, zeker als dat via een U-bocht-constructie in het buitenland verloopt. Houd er rekening mee dat de bank, de fiscus en andere overheidsinstanties hier vragen over kunnen gaan stellen omdat ze belastingontduiking of witwassen vermoeden.

[ Voor 15% gewijzigd door Koos Werkloos op 15-06-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is je tante eigenaar (via notariële akte) of gebruikte ze het alleen ? Indien ze geen eigenaar was is het simpel, dan gaat het via erfrecht naar jou.
Als zij eigenaar is dan is het een schenking van je tante naar jou (dat je vader ooit eigenaar was lijkt me niet relevant voor de fiscus/bank) en dan betaal je schenkbelasting.

Je zal wat vragen over de herkomst moeten beantwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2024 20:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

UltraInstinct schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:47:
[...]

Ow oke, dan snap ik het. Hij heeft het wel iets van 5+ jaar geleden aan haar gegeven (weet niet verkocht of als gift).
Je kunt de koopovereenkomst bij het kadaster opvragen.

https://www.kadaster.nl/?...Uup1NDKFbdP8aAmEkEALw_wcB

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2024 20:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvanG
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-07-2024
Ligt het stuk land wel in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
KvanG schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:02:
Ligt het stuk land wel in Nederland?
Sorry ben het vergeten te vermelden. Stuk land is in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Lordy79

Vastberaden

Bij iemand die meer dan 10 jaar in buitenland woont en een NLer schenkt is geen NL schenkbelasting van toepassing volgens mij.

Of het bronland waar tante woont iets heft moet je daar checken.

Banken zullen inderdaad een hele papierwinkel verlangen om de grote bak incoming money te begrijpen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 21:44
Vanuit de belastingdienst:
Ik krijg een schenking uit het buitenland - moet ik aangifte schenkbelasting doen?

Dat hangt af van de nationaliteit van de schenker.

Is de schenker Nederlander? Dan hoeft u alleen aangifte schenkbelasting te doen als de schenker minder dan 10 jaar geleden naar het buitenland is verhuisd.

Heeft de schenker niet de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u alleen aangifte als de schenker minder dan 1 jaar geleden uit Nederland naar het buitenland is verhuisd.

Heeft de schenker nooit in Nederland gewoond? Dan hoeft u dus geen aangifte te doen.

Krijgt u een schenking van iemand met de Nederlandse nationaliteit die op het moment van de schenking is uitgezonden als overheidspersoneel? Dan zien wij de schenking als een schenking vanuit Nederland. U moet dan aangifte schenkbelasting doen, als u meer krijgt dan de vrijstelling.

Dus je krijgt geld van je tante die nooit in Nederland heeft gewoond en niet de nl nationaliteit heeft. Dan hoef je niets met de belastingdienst te doen hier. Wat zij moet doen hangt van haar wetgeving af.
Dat geld ontvang je op je rekening en daar kan je mee doen wat je wil. Dus ook via de notaris een deel van je huis betalen. Je hypotheekadviseur heeft er niets mee te maken. Je notaris zal de herkomst van het geld moeten onderzoeken. Dus je hebt wel papieren nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door jpvk007 op 16-06-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hoe zit dat met mensen die een dubbel nationaliteit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 21:16
Denk dat de bank het wel als een ongebruikelijke transactie in de zin van WWFT ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:06
Brakius schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:28:
Denk dat de bank het wel als een ongebruikelijke transactie in de zin van WWFT ziet.
En dan meld je dat het een schenking is van je tante uit het buitenland. Met een beetje geluk heeft ze dezelfde achternaam. En daarna moet het klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 21:16
mathy_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:35:
[...]

En dan meld je dat het een schenking is van je tante uit het buitenland. Met een beetje geluk heeft ze dezelfde achternaam. En daarna moet het klaar zijn.
Bank heeft meldplicht en onderzoekplicht. Zij zouden de akte van schenking kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Anoniem: 91634 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:16:
Hoe zit dat met mensen die een dubbel nationaliteit hebben?
Het gaat erom of iemand wel of niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Dus of die persoon naast de Nederlandse ook een andere nationaliteit heeft, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Mijn financieel adviseur heeft in weekend gereageerd en geeft aan dat ik geen schenkbelasting in NL hoef te betalen. Hij liet daarbij de volgende link zien. https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

Als ik dan verder kijk naar https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting en dan 'U krijgt het geld van iemand anders en gebruikt het geld voor het kopen van een huis' staat er :

Of geeft iemand u een bedrag voor de verbouwing van uw eigen woning? Vanaf 1 januari 2024 bestaat de eenmalige verhoogde schenking voor een eigen woning niet meer. Als iemand anders u geld schenkt voor uw koopwoning dan mag dat tot € 2.658 belastingvrij.

Hebt u vóór 2024 gebruik gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling voor de eigen woning? Lees dan Ik heb vóór 2024 een belastingvrije schenking voor een koopwoning gekregen - hoe zit dat?

Nu ben ik wel door de war. Tot 2,658 euro betaal ik geen schenkbelasting en alles daarboven wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Qwerty-273

Meukposter

UltraInstinct schreef op maandag 17 juni 2024 @ 00:34:
Nu ben ik wel door de war. Tot 2,658 euro betaal ik geen schenkbelasting en alles daarboven wel?
Binnen NL. Een schenking uit het buitenland zit daar dus niet meer tussen, het wordt gezien als een uitzondering op de standaard regels ;)

Verder kan je dit ook bespreken met de Belastingdienst zelf via de telefoon (daar krijg je hetzelfde antwoord - dat je geen schenkbelasting hoeft te betalen in NL). Wat je wel goed moet onderzoeken is hoe schenkingen in het andere land worden behandeld, moet je daar iets aangeven en betalen of niet omdat het familie is?

En laat voor de overdracht een notaris een papiertje opstellen dat persoon x dit bedrag schenkt aan persoon y. Dat kan je dan ook laten zien aan jouw eigen bank voordat de transactie uitgevoerd wordt. Dan zijn ze op de hoogte, en heb je meer kans dat een "alert" van een grote transactie gelijk gesloten kan worden doordat ze al op de hoogte zijn van de aard van deze transactie (en soms werkt dat ook niet, en zal je toch verdere vragen krijgen). Hierbij is het niet echt belangrijk wie eerder het land heeft gehad. Het is in dat opzicht puur en alleen een schenking van de tante naar de neef waarbij het bedrag komt uit de verkoop van het land van de tante.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1