Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:56
Mijn vraag
Iemand een idee wat het probleem is met deze print? zie foto.
Geprint op de ender 3 S1 pro met vrijwel standaard ABS instellingen.
Heb ook eentje geprint met 250 graden ipv 230, maar het helpt niet.
Ook heb ik de printer beschermd tegen tocht, maar hielp[ oopk niet.
Deze form heb ik 30mm hoog heel vaak geprint zonder problemen, waarom dan in 80mm hoogte wel problemen?

Dank voor een tip!

Groeten, uomou

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ender 3 S1 pro, Cura 5.4.0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8nF1jp8ZNRjap9iUwT0t2xZ_us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5AfkylqH3ejEpurUG6rvxwV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 19:17
Ik heb geen 3D printer. Maar volgens mij is dit layer separation en dat komt misschien doordat je geen enclosure hebt en/of te koud print?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:48
Gebruik je een enclosure dat is voor ABS vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
Dank voor hulp! Daarom heb ik ook een op 250 graden geprint. Was iets beter maar nog steeds.
Ik heb een enclosure voor rmijn oude ender 3 pro. Dit is wel een goeie om als volgende stap te proberen.
Ga een foto sturen en rapporteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• datahoarder640k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-04 05:21
Hoogte van de temperatuur waarop geprint wordt is niet het probleem met ABS. Het verschil in temperatuur tussen de verschillende hoogtes is het probleem. ABS krijgt bij te hoge temperatuursverschillen interne stressen wat kan betekenen dat het krom trekt of lagen splitsen. Deze interne stressen blijven totdat het helemaal afgekoeld is. Als je ABS print bij een omgevings temperatuur van 40 graden print dan is zijn de interne stressen veel minder en dan heb je veel minder kans op laag splisten of krom trekken. Voor deze 40 graden heb je dus een enclosure nodig. Nadat de print klaar is rustig laten afkoelen anders krijg je als nog kans op splitsen.

Ik heb van een plastic spuitgieter geleerd dat de mallen voor ABS spuitgieten met waterkanalen op 40 graden gehouden worden en dan worden de onderdelen ook rustig afgekoeld afhankelijk van hoe groot het onderdeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
datahoarder640k schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:04:
Hoogte van de temperatuur waarop geprint wordt is niet het probleem met ABS. Het verschil in temperatuur tussen de verschillende hoogtes is het probleem. ABS krijgt bij te hoge temperatuursverschillen interne stressen wat kan betekenen dat het krom trekt of lagen splitsen. Deze interne stressen blijven totdat het helemaal afgekoeld is. Als je ABS print bij een omgevings temperatuur van 40 graden print dan is zijn de interne stressen veel minder en dan heb je veel minder kans op laag splisten of krom trekken. Voor deze 40 graden heb je dus een enclosure nodig. Nadat de print klaar is rustig laten afkoelen anders krijg je als nog kans op splitsen.

Ik heb van een plastic spuitgieter geleerd dat de mallen voor ABS spuitgieten met waterkanalen op 40 graden gehouden worden en dan worden de onderdelen ook rustig afgekoeld afhankelijk van hoe groot het onderdeel is.
Interessant, dankjewel! Ik ga morgen mijn enclosure proberen, maar 40 graden wordt het daar niet in weet ik uit ervaring. Maar wat ik nog steeds niet begrijp is waarom het tot een hoogte van 30mm wel goed gaat???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit komt door tocht en te snel afkoelen. Enclosure, zoals eerder genoemd, en mik op een kamertemperatuur in de enclosure van bij voorkeur 55 a 60 graden. Zorg dat zo min mogelijk printer onderdelen van petg of lager zijn qua glastransitie temp. Zal niet de eerste keer dat door abs prints dingen scheef trekken.

Abs is best een giftig dampding, en sommige Chineze printers (inclusief creality) hebben ptfe in hun hotend. Zorg voor een koolstoffilter en goede ventilatie. Ptfe in de hotend kan vervormen, houd er rekening mee met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:59
Wat ook mogelijk is, maar is misschien iets minder gebruiksvriendelijker.

Je kunt in cura (andere slicers weet ik niet meteen) een soort van bescherm shell rondom je object laten printen.

Deze shell neemt rechtstreekse externe invloeden af (wind dus) en behoudt de temperatuur iets langer vast.
Maar een enclosure is voor langer termijn natuurlijk gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
Mensen dank allemaal voor julli suggesties. Zo fijn dat julli met me meedenken, top!
Het is goed gekomen, maar wil toch ng even rapporteren.
Ik had nog een beetje ABS over, die gewone van Reprapworld. Gek genoeg was het met deze geen enke probleem, zonder enclosure nog. Echter de glans vind ik wat minder van dit fillament, maar het geeft wel aan dat er verschillen zijn kwa fillament merken.
Helaas is Reprapworld opgekocht door 123-3d, en dit fillament is niet meer leverbaar...
Weer terug bij mijn mat zwart fillament, ja wel van 123-3d jupiter serie en enclosure is het wel strak geworden.
Ik haal de 40 graden net niet binnen de enclosure, meer <36 graden, maar het werkt wel. Meneer van 123-3d zij dat je evtl langsmaer kan printen, dat dat ook helpt, maar wie wil dat nou ;-)

Op de foto, links reprap ABS zonder enclosure geprint, rechts de jupiter serie van 123-3d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNMXiswixByaxvQMGzUPvicU528=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoVkMUDzOObpAE3RVP3m8SUQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door uOmOu op 18-06-2024 20:55 ]

Pagina: 1