Nieuwe scheuren gording na dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-05 07:07
Goedenmiddag allen

Wij hebben onze oude dakkapel vervangen door een vernieuwde prefab dakkapel waar helaasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie8elJCytB68mgHVJ-g2Y_qcGmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxYk8uqxJpPTma18W4CwOGNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsK4CY6XkT5N6s-TeWJoJP_aQmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3EHplXqLMvep1ah86K19Lxq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNXLEaFSMw-mX9C7zKKEtBy9BBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxce9GZeCADUQA29X5AdPrp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAxKudX_bC8LuWxv2YERFrZHre0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0egPaRZnnA6W9AutD2wSzsL6.jpg?f=fotoalbum_large nogal wat puntjes aan mankeren.

Nu is er 1 punt die ik zelf nog niet goed kan onderbouwen en graag jullie hulp bij kan gebruiken

Ze hebben de “nieuwe gording” 5,7 bij 15,5cm 295 lang van de dakkapel op de bestaande geschroefd 7 bij 19cm

Er is geen verbintenis met de slapers.

13cm originele gording de schroeven zitten in de nieuwe balk 3cm vanaf de onderkant dus op 16cm hoog in de originele balk en dus nog maar 3cm vlees er boven waar nu schuin de dakkapel aan staat te trekken/rusten

We zien nu dus ook nieuwe scheurvorming in de originele balk en dat deze echt “knikt” op de scheur

Is dit nieuwe zetting of gaat er iets niet helemaal goed ?

In mijn inzien hadden ze balkdragers/ravaaldragers moeten gebruiken en deze aan de slapers moeten bevestigen zodat het echt een opzichzelf dragende gording zou worden

Met voorbaat dank
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:59
Je kan dit probleem toch gewoon melden en kijken wat ze zeggen.

Als dat niet naar wens is, extern expert laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
Is dit die dakkapel van Picobello BV die je ook de dakkapel verkochten met te lage isolatiewaarde? :+

Scheuren van je gordingen hoort niet. Maar net als hier boven, eerst melden bij bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
wm1234 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:28:
Je kan dit probleem toch gewoon melden en kijken wat ze zeggen.

Als dat niet naar wens is, extern expert laten kijken.
TwingyTwingy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:33:
Is dit die dakkapel van Picobello BV die je ook de dakkapel verkochten met te lage isolatiewaarde? :+

Scheuren van je gordingen hoort niet. Maar net als hier boven, eerst melden bij bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ze komen maandag langs om het een en ander op te nemen maar dan ben ik liever voorbereid dan dat je word afgescheept met “dat hoort zo”

Vandaar dus de vraag hoe word dit normaal gesproken bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik mis een overzichtsfoto, dus onder voorbehoud wat opmerkingen.

Ziet er niet bepaald uit als een nieuwe scheur op de laatste foto.
Als die scheur in de buurt zit van het midden van de hoogte dan kan het qua moment draagvermogen niet zo veel kwaad. De scheur zit dan in de neutrale lijn.
Is het gewicht van de nieuwe dakkapel veel hoger dan de oude? Zo niet, dan zou de opleging van de gording nog steeds voldoende zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:19:
Ik mis een overzichtsfoto, dus onder voorbehoud wat opmerkingen.

Ziet er niet bepaald uit als een nieuwe scheur op de laatste foto.
Als die scheur in de buurt zit van het midden van de hoogte dan kan het qua moment draagvermogen niet zo veel kwaad. De scheur zit dan in de neutrale lijn.
Is het gewicht van de nieuwe dakkapel veel hoger dan de oude? Zo niet, dan zou de opleging van de gording nog steeds voldoende zijn.
Dankjewel voor uw reactie

De nieuwe dakkapel is tot nu toe niet zwaarder maar wel anders gebouwd het gewicht ligt nu meer op de slapers dan voorheen omdat het een prefab is

Er lagen zonnepanelen op die nog terug moeten komen

Het is lastig te zien maar aan de lichtere kleur van het hout in de scheur is te herkennen dat dit voorheen niet zo is geweest

De scheur zit idd in het midden van de gording

Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXJAuOYf7zr6ArD3ByOxRsCM24I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFyaNd8mJ400Fr0qN2c5Shoy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec0Cpygbu-SraKh15WQO7oV1t_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZzg40iaV41KZJtzgnDwoNg8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V12NAbPD6Iq_PdgwDmIW7SiisU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqKU0lR9lymAqDZ6g927rak9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ReversdRainbow op 15-06-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 13:32

Telefooncal

Tring tring!

Naast dit probleem met je dakkapel lijkt je klimaatfolie ook verkeerd om te zitten? Je moet de tekst van binnen naar buiten gezien kunnen lezen. Nu werkt je folie niet optimaal of kan je zelfs vocht in je constructie opsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Telefooncal schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:46:
Naast dit probleem met je dakkapel lijkt je klimaatfolie ook verkeerd om te zitten? Je moet de tekst van binnen naar buiten gezien kunnen lezen. Nu werkt je folie niet optimaal of kan je zelfs vocht in je constructie opsluiten.
Hangt de folie niet gewoon? om later daarboven vast te zetten?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
Het vastschroeven van de nieuwe gording op de bestaande is niet verkeerd. De oude kon ook de last uit de dakkapel overbrengen. Een randafstand van 3 cm kan wel voldoende zijn. Op de overzichtsfoto lijkt het wel alsof er nu aan beide zijden slechts 1 schroef is gebruikt. Dat is wel erg weinig. Ik zou op het uiteinde minimaal 2 toepassen en dan h.o.h. 500 mm een schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Telefooncal schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:46:
Dankjewel voor je reactie
Zoals genoemd word de dampremmende folie idd naar boven geklapt als hier nog wat glaswol tussen geplaatst is
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
MeTooPV schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:18:
Het vastschroeven van de nieuwe gording op de bestaande is niet verkeerd. De oude kon ook de last uit de dakkapel overbrengen. Een randafstand van 3 cm kan wel voldoende zijn. Op de overzichtsfoto lijkt het wel alsof er nu aan beide zijden slechts 1 schroef is gebruikt. Dat is wel erg weinig. Ik zou op het uiteinde minimaal 2 toepassen en dan h.o.h. 500 mm een schroef.
Dankjewel voor je reactie
Er zitten volgens mij 5 schroeven in dus dat zal aardig kloppen

De dakkapel staat nu wel iets verder naar achteren
En dus verder weg van de gording
( in mijn ogen dus een grotere hefboomwerking)

(Dit is ook een van de punten die aangepakt moet worden )

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even advocaat van de duivel spelen

Ziet er niet helemaal uit als een hele nieuwe scheur, daar is hij al redelijk donker voor verkleurd. op de detail foto zie je er ook stof/vuil inzitten
hout scheurd soms spontaan (warmte, vocht etc) soms omdat je het anders gaat belasten en het een nieuw evenwicht moet gaan vinden. of het een constructief probleem is kan je van achter de pc niet beoordelen met deze info maar ik weet eigenlijk zeker van niet de krachten die nodig zijn om een balk in die richting te doen afscheuren zijn enorm en het gewicht van de dakkapel is daar doorgaans gewoon niet hoog genoeg voor. er is immers bijna geen moment omdat de constructie van de dakkapel een driehoek is en het dus op afschuiving moet gebeuren.

Handig kan zijn foto's waarop je de scheur van voor de verbouwing kan zien en je echt kan bewijzen dat ze nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
twain4me schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:50:
Even advocaat van de duivel spelen

Ziet er niet helemaal uit als een hele nieuwe scheur, daar is hij al redelijk donker voor verkleurd. op de detail foto zie je er ook stof/vuil inzitten
hout scheurd soms spontaan (warmte, vocht etc) soms omdat je het anders gaat belasten en het een nieuw evenwicht moet gaan vinden. of het een constructief probleem is kan je van achter de pc niet beoordelen met deze info maar ik weet eigenlijk zeker van niet de krachten die nodig zijn om een balk in die richting te doen afscheuren zijn enorm en het gewicht van de dakkapel is daar doorgaans gewoon niet hoog genoeg voor. er is immers bijna geen moment omdat de constructie van de dakkapel een driehoek is en het dus op afschuiving moet gebeuren.

Handig kan zijn foto's waarop je de scheur van voor de verbouwing kan zien en je echt kan bewijzen dat ze nieuw zijn.

We hebben nu ook overal foto s van gemaakt en houden het in de gaten of er iets veranderd, op het eind van alle scheuren een potloodstreep gezet

Als je in de scheur kijkt zie je “vers” hout
We hopen dat het daarbij blijft door een andere belasting
En binnenkort komen ze hem opnieuw plaatsen want er scheelde nogal het een en ander aan..

Daar bij nog een vraag die u misschien wel kan beantwoorden hoe meten ze/ik een dakkapel ? Of is dit echt altijd gemaakt op 150cm zou dit ook bv 140cm kunnen zijn?

Meten vanaf de daktrim naar..?

BVD Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ReversdRainbow schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:50:
[...]

We hebben nu ook overal foto s van gemaakt en houden het in de gaten of er iets veranderd, op het eind van alle scheuren een potloodstreep gezet

Als je in de scheur kijkt zie je “vers” hout
We hopen dat het daarbij blijft door een andere belasting
En binnenkort komen ze hem opnieuw plaatsen want er scheelde nogal het een en ander aan..

Daar bij nog een vraag die u misschien wel kan beantwoorden hoe meten ze/ik een dakkapel ? Of is dit echt altijd gemaakt op 150cm zou dit ook bv 140cm kunnen zijn?

Meten vanaf de daktrim naar..?

BVD Mvg
In basis onderkant kozijn tot bovenkant daktrim.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakkapelplaatsenvergelijker.nl/wp-content/uploads/2017/09/dakkapel-afmetingen.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-06-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
twain4me schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:00:
[...]

In basis onderkant kozijn tot bovenkant daktrim.

[Afbeelding]
Dat is bij ons dus 140cm

Daktrim tot onderkant kozijn
Waarschijnlijk is daarom dus het plafond te laag

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zoek je contract stukken er even bij er zal vast ergens een definitie staan.

1.40 is dooraans laag ( of de "borstwering" heel erg hoog) 1,60 - 1,75 is wat ik het vaakst tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
twain4me schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:15:
zoek je contract stukken er even bij er zal vast ergens een definitie staan.

1.40 is dooraans laag ( of de "borstwering" heel erg hoog) 1,60 - 1,75 is wat ik het vaakst tegen kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAhJZeWK3rwSfT2_pBm9gpSYqmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ls7DFqp4bP7b6J3eJPaCqd3.jpg?f=fotoalbum_large

De borstwering is er niet ?
De onderkant is gelijk het kozijn

Er word nu verteld dat de stelneus er bij word geteld en dus +/- op de 150cm zit

Word een lang verhaal zo helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De branche is helaas een grote boevenbende imho, ik hoop dat je een lange adem hebt.

Ik bedoelde de onderkant kozijn tov de vloer het knieschot kan erg hoog worden en er als een "borstwering" uit gaan zien hoe kleiner het raam hoe hoger de dakkapel wordt geplaatst. (en hoe kleiner de kamer weer wordt)

Veel succes :(
Pagina: 1