Aanrechtblad gat vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 09:00
Hi!

Op dit moment heb ik nog een gas kookplaat in mijn keuken, nu wil ik dit gaan vervangen naar een Inductiekookplaat. De stopcontact en dergelijke is al aanwezig, echter is het gat voor de kookplaat net te klein. Het gat is namelijk in de diepte 5mm te small, namelijk 48cm ipv 48,5cm.

Het is een IKEA aanrechtblad uit 2020 van composiet kwarts. Ik twijfel alleen een beetje hoe ik de 5mm eraf kan halen. Eerst dacht ik gewoon aan een slijptol, maar ben wat "bang" om uit te schieten. Dus zat ik te denken aan wellicht een diamantfrees en het dan voorzichtig eraf te halen. Maar is dit een handig idee of heeft iemand een betere tip?

Aangezien het kwarts is, moet ik wel uitkijken voor de stof dat vrij komt. Dus een goede mondmasker is in ieder geval iets wat ik moet regelen.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:39
Ik zou het zelf met een diamantschijf doen. Het geeft wel een hoop stof, maar gewoon rustig aan slijpen en plantenspuit met water gebruiken. Kan weinig mis gaan als je het maar heel rustig aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:53
Begin eerst in de lengte rustig een +/- 2mm diepe sleuf te slijpen, daarna dieper uitslijpen.

Met mijn Bosch zou ik de eerste sleuf op laag toerental uitslijpen, er zijn echter maar weinig slijptollen met toerental regeling...
En met een nieuwe diamant slijpschijf eerst even op een harde steen (een diamant :+ ) de schijf wat minder ruw maken.

[ Voor 92% gewijzigd door natural colour op 15-06-2024 15:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
Bedankt voor de reacties, ga ik het gewoon met de slijptol doen en op een rustig tempo :)

[ Voor 14% gewijzigd door G-Meister op 15-06-2024 15:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• a3aanm
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou een lat langs de kant waar je niet wilt komen vastklemmen met een paar lijmklemmen. Dan zit je altijd eerst in het hout en schiet je nooit te ver uit. En je hebt altijd nog een oplegging van de kookplaat. Ik gebruik zelf liever een hoog toerental. Dat schiet minder snel weg dan laag. En geen goedkoop blad gebruiken, die bewegen meer in hun gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Wij hebben dit 2 jaar geleden gedaan.

Ik zou latten inderdaad op de aanrecht vastklemmen waar je wilt zagen zodat je niet uitschiet.

Goede Diamantschijf op een slijptol en gaan.

Bereid je voor op echt heel veel fijn stof die overal komt daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:13
Een afzuigkap is aan te raden. Dat scheelt heel veel stof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 07:32
Bezuiniger schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:10:
Een afzuigkap is aan te raden. Dat scheelt heel veel stof.
Ik zou juist de afzuigkap afplakken, die is daar niet voor bedoeld.
Probeer ook zo veel mogelijk te voorkomen dat het stof overal in/op/achter/onder kan komen. Dit proces geeft een enorme hoeveelheid heel fijn stof.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 21:36

sealy

bastards...

Bezuiniger bedoelt waarschijnlijk een afzuigkap voor de slijptol. Die kan ik ook aanraden: recent gebruikt voor een vergelijkbare klus en echt nauwelijks stof in huis!

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Hoeveel "overstek" heb je met je kookplaat? Stel dat je paar mm teveel wegfreest, meeste platen hebben rand van 2 cm, dus dit soort foutjes zijn na plaatsen niet meer zichtbaar :).

offtopic:
[quote]natural colour schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:50:
En met een nieuwe diamant slijpschijf eerst even op een harde steen (een diamant :+ ) de schijf wat minder ruw maken.
[/quote]

Mijn vriendin is boos op jou, ik wilde haar ring even lenen maar t goud van de ring hield de diamant niet goed vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-Meister
Een stofkap voor de slijptol heb ik gelukkig, die was ik ook zeker van plan om te gebruiken :)

Van de latten is ook een slim idee! Genoeg "oud" hout hier liggen om een mooie beschermlaag te bouwen eromheen.

@99ruud99 ongeveer 2cm inderdaad, een paar millimeter meer is inderdaad geen probleem.

Volgende week zaterdag ga ik de klus uitvoeren, ik zal laten weten of het gelukt is. Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-Meister
Vandaag de werkzaamheden uitgevoerd en het is gelukt! Wel in 2x gedaan zoals als tip werd gegeven, dus niet meteen er doorheen. Ook met hout een frame gemaakt, wat ook als tip was gegeven.

Wel had ik een betere afzuigkap voor mijn slijptol gehaald eerst, namelijk eentje die beter afsluit. En nu ook bijna geen last van stof gehad.

Deze stofkap heb ik gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndRUCJzTsx9x9GtcumuqkkUxaaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7JyCsCSvx3jkcuDjJxvqumd.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips! Wellicht heeft iemand in de toekomst ook nog wat aan dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:07
G-Meister schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:23:
Vandaag de werkzaamheden uitgevoerd en het is gelukt! Wel in 2x gedaan zoals als tip werd gegeven, dus niet meteen er doorheen. Ook met hout een frame gemaakt, wat ook als tip was gegeven.

Wel had ik een betere afzuigkap voor mijn slijptol gehaald eerst, namelijk eentje die beter afsluit. En nu ook bijna geen last van stof gehad.

Deze stofkap heb ik gebruikt:
[Afbeelding]

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips! Wellicht heeft iemand in de toekomst ook nog wat aan dit topic :)
Nu zijn we natuurlijk ook benieuwd naar foto’s van het resultaat.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-Meister
RobbieB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Nu zijn we natuurlijk ook benieuwd naar foto’s van het resultaat.
Uiteraard! Beetje lastig met de weerspiegeling, maar dit is het resultaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpQVFqzP2u_r8cKv_imlhmzIip0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmrPKuNiw8KMB5abDPEGBOzI.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1