Geval Riverty/AfterPay fraude - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38
Mijn vraag

Vanmorgen zat er een bevestiging van een 'Bestelling bij Vivolanda' in mijn e-mail.
Een handheld spelcomputer ROG - ALLY, twv. 699,- plus nog wat verzendkosten.
Met betaling via Riverty (is het nieuwe AfterPay).

Die bestelling, op vrijdag om 02:48 heb ik (uiteraard) niet gedaan, maar de Adresgegevens
zijn vrij accuraat, wel (te) zakelijk.

De vraag:

Hoe proactief moet ik zijn om te zorgen dat die bestelling en levering niet doorgaat?
En in het hypothetische geval dat de bezorger aan de deur staat, moet ik dan weigeren of accepteren?
En/of de bezorgen het verhaal uitleggen?

En vervolgens, hoe zorg ik dat die Riverty rekening niet bij mij terecht komt?
En liever nog, kan er geen rood vlaggetje bij die bestelling komen dat het afleverpunt doorheeft dat er een fraudeur - ook al is het een katvanger - probeert het pakketje op te halen?

Of kan ik er wel op vertrouwen dat Vivolando en Riverty dit er uit vissen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd de contactgegevens van Vivolanda terug te vinden:
* Vivolanda.nl lijkt legitiem, verbonden aan Alternate, waar ik wel eens wat besteld heb (zakelijk).
* Telefonisch bereikbaar alleen werkdagen tussen 08:30 en 17:30.
* Niettemin alvast hun contactformulier ingevuld met dit verhaal
* Deze vraag hier stellen ;)

Beste antwoord (via rens-br op 17-06-2024 13:57)

• pkuppens
Vanmorgen telefonisch gemeld en de order en mijn account worden verwijderd.

De order stond al wel op de nadere controle lijst ivm Riverty.

Eind goed, al goed hopelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47
Waarschijnlijk wordt het naar een afhaalpunt gestuurd en daar opgehaald door de oplichter.

De rekening komt uiteraard wel bij jou terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In de FAQ zegt Riverty dat ze een proces-verbaal vereisen. Dan aangifte doen als die Vivolanda na het weekend aangeeft dat is verzonden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Maar: de bestelling is vrijdag om 02:48u gedaan en je komt pas nu op zaterdag erachter? Waarschijnlijk is de bestelling gisteren nog de deur uit gegaan, dus zal die vandaag al wel ergens afgeleverd worden. Meestal staat dat bij de bestelbevestiging of als je inlogt, dan zou je ook even contact kunnen opnemen met het afleverpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
F_J_K schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:25:
In de FAQ zegt Riverty dat ze een proces-verbaal vereisen. Dan aangifte doen als die Vivolanda na het weekend aangeeft dat is verzonden.
Riverty kan de pot op. Ik heb geen relatie met hen en meer moeite dan melden ga ik niet nemen.

Als ze willen dat ik aangifte ga doen is het tegen Riverty zelf.

De webshop reactie wacht ik voorlopig af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij had je met geen van beiden een relatie...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
President schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:51:
Maar: de bestelling is vrijdag om 02:48u gedaan en je komt pas nu op zaterdag erachter? Waarschijnlijk is de bestelling gisteren nog de deur uit gegaan, dus zal die vandaag al wel ergens afgeleverd worden. Meestal staat dat bij de bestelbevestiging of als je inlogt, dan zou je ook even contact kunnen opnemen met het afleverpunt
Dit er per ommegaande. Bedoel natuurlijk van vrijdag op zaterdag, dus zaterdag 02:48.
Het is waarschijnlijk/hopelijk nog niet verzonden en zal nog wel gecontroleerd worden en door de mand vallen.

Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, maar ik wil voorbereid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
pkuppens schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Dit er per ommegaande. Bedoel natuurlijk van vrijdag op zaterdag, dus zaterdag 02:48.
Het is waarschijnlijk/hopelijk nog niet verzonden en zal nog wel gecontroleerd worden en door de mand vallen.

Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, maar ik wil voorbereid zijn.
Ahh ok, dat geeft wat ruimte

Gewoon op alle adressen van het bedrijf mailen en aangifte doen (kan digitaal als het goed is). Verzenden gaat wel automatisch, dus je hebt wel de kans dat de bestelling al klaar is gemaakt. Tegelijkertijd zal er nog wel wat tijd zitten totdat postnl het komt ophalen, gewoon dus begin van de dag ook even naar het bedrijf bellen.

Dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:55
NVM.. Verkeerd gelezen...

[ Voor 77% gewijzigd door nextware op 15-06-2024 22:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
Vanmorgen telefonisch gemeld en de order en mijn account worden verwijderd.

De order stond al wel op de nadere controle lijst ivm Riverty.

Eind goed, al goed hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mocht het pakket wel onderweg zijn, met behulp van trackingcode en postcode kun je de levering vaak beïnvloeden. Dus afleveren op een ander adres, retour sturen, etc.

edit: ah niet meer nodig, fijn!

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 17-06-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Cheesy schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:43:
Mocht het pakket wel onderweg zijn, met behulp van trackingcode en postcode kun je de levering vaak beïnvloeden. Dus afleveren op een ander adres, retour sturen, etc.

edit: ah niet meer nodig, fijn!
Weet ik helaas, al een keertje eerder ook gedonder mee gehad, zelfde methode, alleen 10 stuks sportartikelen als schoenen en shirts, waardoor de bestellingen steeds onder een drempel vielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
President schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Ahh ok, dat geeft wat ruimte

Gewoon op alle adressen van het bedrijf mailen en aangifte doen (kan digitaal als het goed is). Verzenden gaat wel automatisch, dus je hebt wel de kans dat de bestelling al klaar is gemaakt. Tegelijkertijd zal er nog wel wat tijd zitten totdat postnl het komt ophalen, gewoon dus begin van de dag ook even naar het bedrijf bellen.

Dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan
Had ik min of meer ook allemaal bedacht, en ik heb het uiteindelijk ook zo opgelost.

Contactnummer was ook erg vriendelijk en behulpzaam. Ze hebben ook meteen het hele account verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:14
Tip: je kunt contact opnemen met Riverty en je adres en email daar laten blokkeren. Dan kan niemand (maar ook jijzelf niet) meer op jouw naam via hen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
JivZ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:55:
Tip: je kunt contact opnemen met Riverty en je adres en email daar laten blokkeren. Dan kan niemand (maar ook jijzelf niet) meer op jouw naam via hen bestellen.
Een directe link zou mooi zijn ;)

Want zoeken op blokkeren op hun eigen site levert niks op:

https://nl.riverty.suppor...%E2%9C%93&query=blokkeren

En meer tijd wil ik er niet aan spenderen: ik vind het idee van Riverty misschien niet onsympatiek (achteraf betalen, zodat je al weet wat je krijgt), maar er zitten zo veel haken en ogen aan (schuldenproblematiek, fraude) dat ik ze liever kwijt dan rijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:25

D4NG3R

kiwi

:)

Je geeft aan dat je op je eigen e-mailadres een bericht ontving, en dat dit type fraude in het verleden ook al een keer gehad hebt (ik gok bij een andere winkel).

Dat factuurgegevens genept worden snap ik, maar ik vind het wat vreemd dat met ook jouw e-mailadres gebruikt word aangezien je dan inzicht hebt in wat er gebeurt. Je zou denken dat ze je zo lang mogelijk in het duister willen laten totdat opeens de rekening verschijnt.

Dus rest mij nog de vraag; Is dit ook op jouw account(s) gebeurt, nu al dan niet bij de vorige keer dat dit gebeurde?

[ Voor 90% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2024 10:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
D4NG3R schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:39:
Je geeft aan dat je op je eigen e-mailadres een bericht ontving, en dat dit type fraude in het verleden ook al een keer gehad hebt (ik gok bij een andere winkel).

Dat factuurgegevens genept worden snap ik, maar ik vind het wat vreemd dat met ook jouw e-mailadres gebruikt word aangezien je dan inzicht hebt in wat er gebeurt. Je zou denken dat ze je zo lang mogelijk in het duister willen laten totdat opeens de rekening verschijnt.

Dus rest mij nog de vraag; Is dit ook op jouw account(s) gebeurt, nu al dan niet bij de vorige keer dat dit gebeurde?
Vorige keer, Klarna ipv Riverty, en inderdaad andere shop, werd sowieso een niet kloppend mail adres gebruikt, wel correcte naam & adres. Net zo makkelijk want dan konden ze wel de mails 'namens mij' beantwoorden, maar waarschijnlijk gewoon de hele mailbox negeren.

Ik weet niet hoe ze werken, maar ik kan me wel voorstellen dat met een kloppend mail adres de geloofwaardigheid hoger is, en zo door de controle heen gekomen wordt.
In de verwachting dat ik het niet (op tijd) lees, negeer (ik moet al zo veel pakketjes ophalen volgens mijn spam folder), of dat het sowieso direct in de spam belandt.

1000x proberen in verschillende variaties bij verschillende winkels en 10x lukken is de moeite waard voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zou mooi zijn als er ook actie wordt ondernomen richting de besteller, als ze contactgegevens zouden kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:45

Blokker_1999

Full steam ahead

pkuppens schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Riverty kan de pot op. Ik heb geen relatie met hen en meer moeite dan melden ga ik niet nemen.

Als ze willen dat ik aangifte ga doen is het tegen Riverty zelf.

De webshop reactie wacht ik voorlopig af
Ik snap dit soort reacties niet. Neen, het is niet leuk dat iemand probeert om anderen op te lichten en andere mensen en bedrijven daarmee opzadelt met een bijkomende administratieve last, maar je moet het ook even van hun kant bezien. Zij doen hun best om fraude zoveel mogelijk tegen te gaan, zoals je gemerkt hebt stond deze aankoop bij hen al op de lijst om nader te bekijken, maar alles tegenhouden lukt niet. Een aangifte doen van jouw kant vergt inderdaad een kleine inspanning, maar geeft hen meer garanties dat jij niet diegene bent die hen probeert op te lichten.

Waarom dus zo reageren tegenover hen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Blokker_1999 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Ik snap dit soort reacties niet. Neen, het is niet leuk dat iemand probeert om anderen op te lichten en andere mensen en bedrijven daarmee opzadelt met een bijkomende administratieve last, maar je moet het ook even van hun kant bezien. Zij doen hun best om fraude zoveel mogelijk tegen te gaan, zoals je gemerkt hebt stond deze aankoop bij hen al op de lijst om nader te bekijken, maar alles tegenhouden lukt niet. Een aangifte doen van jouw kant vergt inderdaad een kleine inspanning, maar geeft hen meer garanties dat jij niet diegene bent die hen probeert op te lichten.

Omdat ik uberhaupt een inspanning naar hun toe zou moeten leveren terwijl ik ze zelf koste wat kost vermijd, om een reden waar ik (bijna) niks mee te maken heb????

Kopen op afbetaling vind ik al een dubieuze dienst waar vooral ellende uit komt.
Vivolando heeft het zoals het er nu naar uit ziet prima opgelost, maar Riverty mag z'n systeem verder waterdicht maken.

Suggestie: een aanbetaling van ten minste 20%, dan weet je dat het betalingspad in werking is, en als er fraude is, dan heeft de fraudeur ook een schadepost.

En ook mensen die al in de schulden zitten kunnen misschien die 20% aanbetaling niet doen, waardoor ze ook niet verder in de schulden komen.

En als je die 20% niet kunt betalen, een keer iets níet kopen is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
nutty schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:57:
Zou mooi zijn als er ook actie wordt ondernomen richting de besteller, als ze contactgegevens zouden kunnen achterhalen.
Yep, zou mooi zijn als er bij het pickup point, waar ze waarschijnlijk naar toe willen, een alarm afgaat, camera staat, etc.

Of dat een dummy wordt opgestuurd :) , denken ze dat ze beet hebben, krijgen ze een baksteen met opschrift you've been pwned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Blokker_1999 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:32:
[...]

De afterpay bedrijven zijn al gewaarschuwd door de politie voor dit soort fraude en ze doen er helemaal niks mee.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 20:01

ViezeVis

Sample Text

@Blokker_1999 @President Aangifte doen van identiteitsfraude kan niet digitaal en alleen op het politiebureau. Ik snap TS wel want de gedane moeite is verspilde moeite. En tegelijkertijd is TS wel de eerste die post of bezoek krijgt van een incassobureau of deurwaarde. Ik ben bang dat TS dan niet makkelijk wegkomt met 'ik was het niet'.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
ViezeVis schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:37:
@Blokker_1999 @President Aangifte doen van identiteitsfraude kan niet digitaal en alleen op het politiebureau. Ik snap TS wel want de gedane moeite is verspilde moeite. En tegelijkertijd is TS wel de eerste die post of bezoek krijgt van een incassobureau of deurwaarde. Ik ben bang dat TS dan niet makkelijk wegkomt met 'ik was het niet'.
Niet te kwaad worden en het helder uitleggen kan helpen. Probleem bij Klarna, waar ik zoiets eerder had, was dat de standaard telefooncentralemedewerker het niet mag, kan, of wil snappen.

Stapje hoger, de beveiligings/fraude afdeling, daar was het meteen duidelijk, en dan helpt het om vriendelijk te zijn geweest denk ik.

Maar zodra er aanmaningen of zelfs rekeningen komen ga ik die weigeren en aangifte doen van spookfacturen door de afbetalingsorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Intussen zijn we een maand verder.

Ik heb nog een correctiefactuur gekregen van Vivolanda. Vreemd genoeg stond daar ook nog een Afterpay toeslag van 8,94 euro op. Dat lijkt dan Riverty hier (gewoonlijk) op te verdienen.

Verder lijkt het met een sisser afgelopen te zijn.
Pagina: 1