Active@ KillDisk functie 'KIll' hoe veilig is dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Visser
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-10-2024
Goedemorgen mensen.

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om oude HD en SSD schijven te 'killen' met 'Active@ KillDisk' omdat ik deze wil hergebruiken in systemen die ik samenstel van oudere computers voor mensen die geen of weinig geld hebben om zelf een computer aan te schaffen.

Ik gebruik hiervoor de methode 'US DoD 5220.22-M (ECE) (7 passes, verify) [Verification 100%]'.

Nu is mijn vraag, als ik deze methode 3 keer er overheen laat gaan (wat een fokking eeuwigheid duurt 8)7 :X :O ), hoe zeker is het dan dat er nooit meer iemand oude informatie van af weet halen? Want nadat ik de samengestelde systemen weggeef, wil ik er zeker van zijn dat een ander niet nog eens gegevens van een ander terug kan halen.

Ik heb zelf meerdere pogingen gedaan om met 'Last chance' van 'Active @ Data Studio' 1 HD en 1 SSD schijf nog oude bestanden te recoveren/redden, maar er kwam niets naar voren. Maar goed, ik weet dus niet wat er nog meer aan software op de markt is om data te recoveren. Vandaar mijn vraag hoe safe 'Active@ Killdisk' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Dat is echt onzinnig want dat is bedoeld voor US defensie als disken NOOIT meer gebruikt of leesbaar mogen zijn. Je kunt beter de snelste methode kiezen en dan opnieuw inzetten.

Als je iets op installeert dan worden sectoren ook weer overschreven en kun je het niet meer terughalen. Hoe langer het in gebruik is of hoe volle de HD en SSD staan hoe lastiger het is om iets terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Visser
@Vaevictis_ Senkjoe voor je snelle reactie. Wat is volgens jou dan de snelste manier? Er staan namelijk zoveel methodes waar je uit kan kiezen?

Alvast hartelijk dank voor je tijd en moeite.

Pascal Visser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Pascal Visser schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:06:
@Vaevictis_ Senkjoe voor je snelle reactie. Wat is volgens jou dan de snelste manier? Er staan namelijk zoveel methodes waar je uit kan kiezen?

Alvast hartelijk dank voor je tijd en moeite.

Pascal Visser
Gewoon 1x allemaal zero's. Die overschrijft alles met 0-en. Daarmee is het al lastig om iets terug te halen, en als je die HD of SSD weer gaat gebruiken bijna onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Visser
@Vaevictis_ Ok! Thanks for the tip! Ga ik doen!

Fijn weekend verder!
Pascal Visser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:43
Na 1x overschrijven moet iemand wel heel erg ver gaan om nog data terug te willen halen. Als de data die er op staat zo spannend is dat je dat wil voorkomen, zou ik ze vakkundig vernietigen.

Ps. voor zover ik weet kun je SSD's nooit helemaal goed wissen. Er zijn extra sectoren aanwezig om te compenseren voor sectoren die stuk gaan en die worden niet gezien door het OS. En kunnen daarmee niet gewist worden en nog wel data bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
SSD zou ik secure erase doen,
en daarna helemaal volschrijven met files/data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pascal Visser schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:59:
Goedemorgen mensen.

Ik gebruik hiervoor de methode 'US DoD 5220.22-M (ECE) (7 passes, verify) [Verification 100%]'.

Nu is mijn vraag, als ik deze methode 3 keer er overheen laat gaan (wat een fokking eeuwigheid duurt 8)7
Dus je doet een DoD wipe met 7 passes en doet dat bovendien 3 keer? Oftewel 21 passes? Dan is het niet vreemd dat dat een eeuwigheid duurt.

Een DoD wipe met 7 passes is een methode waarbij de data zelfs in theorie niet meer terug te halen is. Zelfs niet met speciale apparatuur en een team van experts in een goed uitgerust lab waar de disks uit elkaar geschroefd worden en de magnetische deeltjes op de disk zelf bit voor bit geanalyseerd worden.
Voor recovery software is er na 1 pass al niets meer terug te halen en de 7 passes van een DoD wipe zijn over the top. En jij doet 21 passes en klaagt dat het lang duurt 8)7
Pagina: 1