Wp boilervat vergroten nieuwbouw (meerwerk)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jacof
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-06-2024
Goedenavond,

Wij hebben een nieuwbouwwoning 2 onder 1 kap met ca. 150m2 vloeropp. gekocht.
Bouw start vermoedelijk in sept, maar voor nu moeten de mw keuzes gemaakt worden.
Deze woning wordt voorzien van een boilervat van 200l voor het sww.
De woning is niet voorzien van een wtw of dwtw installatie.
De bouwer gaat hier niet aan beginnen (afwijking van de standaard norm waarop al een berekening gemaakt is).
Na lang doorvragen is vandaag toch het volgende gestuurd:

Vanuit het projectteam heb ik de mogelijkheid gekregen om bij de 2 onder 1 kapwoningen een aanbieding te doen om de boiler te vergroten.

Optie vergroten boiler:
Hierbij doen wij u de mogelijkheid toekomen om de interne boiler van de warmtepomp welke in de trapkast staat te vergroten naar 300L.

Vergroten boiler van 200L naar 300L.
- Meerprijs: €3.200,- incl. btw

De douchewater capaciteit gaat dan van ca. 24min naar 36min.

Inclusief:
Aanpassen (B)ENG-berekening
aanpassingen water en elektra installaties

*Let op!
Aangepaste (B)ENG-berekeningen kunnen invloed hebben op onder andere isolatie, bronboring, warmtepomp, verwarmingsinstallatie, zonnepanelen, etc.
Wijzigingen aan uw toekomstige woning worden u aangeboden na ontvangst van deze aangepaste en definitieve berekeningen.
Deze wijzigingen zijn vanuit de Rijksoverheid verplicht voor het behalen van de voorgeschreven (B)ENG-normering.
Eventuele meerwerkkosten zijn afhankelijk van de gekozen uitbreidingen en kunnen variëren van circa € 1.000,00 tot circa € 5.000,00.*

De boiler en installatie komt in de trapkast.

Er is nog niets bekend over het type/vermogen van de buitenunit.

Als ik het aanbod zo bekijkt dan kan het tussen de 3200 en 8200 gaan kosten.
In het laatste geval zijn dat veel euros voor 100 liter extra.

Is een boilervat "eenvoudig" na oplevering te vergroten daar deze te vervangen voor een 300l, of is deze separaat uit te breiden met een extra 100l vat.
Ook zat ik te denken aan een separate ventilatie warmtepompboiler op zolder (hoe dit aangesloten en of dit technisch mogelijk is weet ik niet), maar op deze wijze is de afgezogen warmte nog enigszins nuttig te gebruiken.

Ik zie eventuele oplossingen graag tegemoet.

Alle reacties

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat een belachelijke bedragen. Waarom is 200l niet voldoende? Voor 3200 euro kan je een hoop stroom verstoken :) Zonnestroom kost nu nog maar 3 eurocent per kWh.

Je kan ook nog een doorstroomverwarmer na je boiler zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Dre op 14-06-2024 21:08 ]

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:25
Wat een waanzin, een 300L is een paar honderd euro duurder t.o.v. een 200L vat en ik ben benieuwd wat er in de ogen van die installateur verandert, waardoor er een nieuwe BENG berekening nodig is.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:54
Een interne boiler vergroot je niet zomaar. Er komt dan waarschijnlijk een wp zonder boiler en dan een apart 300l vat.
Hoe ze aan een half uur douchen komen is me een raadsel. Wij hebben een 178l interne boiler op 54 graden waarmee vijf keer gedoucht en twee keer de vaatwasser aan kan en dan is het water nog warm.
Met een waterbesparende douchekop kom je een heel eind (grote tempesta 2 is echt wel goed, met 5l/min geknepen nog steeds geweldig).
Je kan voor een douchegoot wtw kiezen in de badkamer, dan heb je nog wat meer sww.
Voor 3200 zou ik het niet doen. En aanpassen elektra en beng berekening klinkt mij als onwil, ze hebben nog 30 warmtepompen staan waar ze vanaf moeten....

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 16:46
Idiote prijs. Niet doen. Gaat het om een warmtepomp met interne boiler of met buffervat of een warmtepomp boiler? Want dat maakt nogal uit.

Geen doorstroomverwarmer gebruiken, dat is een COP1 oplossing.

Een 200L vat is voor ons gezin (4 personen) voldoende om te douchen. Overigens met een spaardouche of watertemperatuur wat lager (45 graden) kun je veel langer douchen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zonder WTW dat hele huis niet kopen. Wat is dat voor bouw?

Maar dat vat voor dat geld zeker niet, waar komt jouw wens vandaan om een groter vat te willen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

200L kan volstaan voor een gezien van 4. Aan de andere kant, als je fanatieke douchers in huis hebt kan het snel gaan qua voorraad, en dan snap ik dat 50% extra wel prettig is om meer op safe te zitten.
Maar voor >3200€ kun je een heleboel keer het electrische element inschakelen (als dat aanwezig is?) of met lagere COP het vat naar 50 opstoken in plaats van 45 om maar wat te noemen, zodat je langer kunt douchen.
Als je dat geld in een zonneboiler of extra PV panelen steekt heb je er waarschijnlijk meer profijt van.

(Qua meerprijs, niets is te gek in de bouw, en als ze bijvoorbeeld van een unitower over gaan naar een losse unit en los vat, komt daar ook extra werk bij kijken voor een installateur die anders gewoon x aantal keer hetzelfde truukje kan doen.)

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 15-06-2024 07:49 ]

• jacof
Bedankt voor de reacties.
Wij zijn met 4 personen en het idee was om toch iets meer zekerheid/gemakt te hebben. Omdat een douche wtw ook geen mogelijkheid was (de bouwer probeert zo standaard mogelijk te bouwen) was het idee om dan van 200l naar 300l te gaan.

Een waterbesparende douchekop komt er al.
Verder twijfelen we nog om zelf een losse douchebak wtw (waar je zelf op moet staan) aan te schaffen. Dit ziet er alleen niet uit in botst met het idee van een inloopdouche.

Er komt een buitenunit op de garage (specs onbekend) met een los vat in de trapkast. Hier is ruimte beschikbaar voor een groter vat.
Ook hier zijn de specs niet van bekend (zal dit nog opvragen).

Beetje algemeen qua meerwerk is dat het idee om later spijt te hebben een reden om het toch maar te doen, maar wat al gezegd wordt had ik niet op zo'n bedrag gerekend.

Dat er geen wtw in de woning komt nemen wij voor lief (woning voldoet voor de rest aan onze wensen) en waar wij wonen is dit het laatste nieuwbouw project wat mogelijk is.

Vandaar dat ik de mogelijkheden graag scherp wil hebben voor welke keuzes en mogelijkheden er zijn om af te wegen of deze zaken naderhand beter aan te passen zijn.

Wel fijn om te horen dat 200l wel kan, maar dat het dan wel om disciplines en bewustzijn gaat.

Opties die nu gegeven zijn:
Accepteer en plan bewuste douche beurten,
Nagaan of het bestaande vat een elektrisch element heeft,
Eventueel temperatuur van het bestaande vat verhogen,
Doorstromer aansluiten (er zal dan wel een extra aansluiting (mw) moeten komen,
Groter vat kiezen (en dan hopen dat het mw meevalt).

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:48
Zou groter vat later laten doen. Want als je alleen een groter vat krijgt, waar je zelf de specs niet van kan bepalen, kan je nog een enorme miskoop hebben. Dat kan ook al met wat ze nu inbouwen.

Zelf ook leergeld betaald en boiler binnen een jaar weggegooid, omdat de spiraal op de verkeerde plek zat (over 3/4 vat verdeeld waardoor gelaagdheid niet in stand bleef). Later een gepakt waar spiraal alleen in de onderste helft zit. Dan heeft die genoeg tijd om aan te gaan het bij te warmen. 1u zit die terug vol warm water. Als dus tussen de douchebeurten 0,25 uur zit en tijdens het douchen doorgaat, kom je een heel eind. Maar dat vereist de juiste spiraal op de juiste plek en ook de de temperatuurmeters op de juiste plek.

Dit soort dingen krijg je bij projectbouw maar zoals hun pet staat. Zou dat later zelf bepalen.

Alleen als het een unit tower komt, moet je er iets aan doen. Want dan kan je later niks.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:11
Hier gezin met 4 en ook een 170l vat. Redden we het net mee. We moeten niet allemaal willen douchen als er ook net iemand in bad is geweest.

Onze warmtepomp ondersteund nog het aansluiten van een tweede boilervat. Je zou kunnen kijken of dat bij jullie en optie is. Dan kan je dat achteraf doen.

We hebben wel een wtw douchegoot. Mooi ingebouwd en hoef je weinig van te zien.

Freelance Drupal Developer

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
jacof schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:28:
Wij zijn met 4 personen en het idee was om toch iets meer zekerheid/gemakt te hebben. Omdat een douche wtw ook geen mogelijkheid was (de bouwer probeert zo standaard mogelijk te bouwen) was het idee om dan van 200l naar 300l te gaan.

Verder twijfelen we nog om zelf een losse douchebak wtw (waar je zelf op moet staan) aan te schaffen. Dit ziet er alleen niet uit in botst met het idee van een inloopdouche.

Er komt een buitenunit op de garage (specs onbekend) met een los vat in de trapkast. Hier is ruimte beschikbaar voor een groter vat.

Beetje algemeen qua meerwerk is dat het idee om later spijt te hebben een reden om het toch maar te doen, maar wat al gezegd wordt had ik niet op zo'n bedrag gerekend.

Dat er geen wtw in de woning komt nemen wij voor lief (woning voldoet voor de rest aan onze wensen) en waar wij wonen is dit het laatste nieuwbouw project wat mogelijk is.

Vandaar dat ik de mogelijkheden graag scherp wil hebben voor welke keuzes en mogelijkheden er zijn om af te wegen of deze zaken naderhand beter aan te passen zijn.

Wel fijn om te horen dat 200l wel kan, maar dat het dan wel om disciplines en bewustzijn gaat.

toon volledige bericht
Later druk.om maken. je kunt nog van alles regelen door bijv de temperatuur in je vat wat te verhogn of desnoods schemas in te stellen zodat je WP 2x per dag dat vat warm maakt. Voordeel van een kleiner vat is dat t sneller warm wordt. Met een gemiddelde warmtepomp van 5 of 7 kW duurt het 45-60min om zo'n vat weer goed op te warmen. Ik zou geen problemen zoeken die er nog niet zijn.

Daarnaast is een keer koud water hebben een kleine deuk in je luxe-beleving en meer ook niet. Zou mij geen 3200 euro waard zijn. Je wint meer met bewust gebruik en optimaliseren van instellingen/tijdschemas etc dan maar gewoon denken 'meer water is meer beter'.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Bij Hitachi warmtepompen (en andere merken ook wel) heb je de keuze tussen een combi met 200 of 260 liter boiler tegen geringe meerprijs of een vrijstaande boiler met 300 liter inhoud tegen flinke meerprijs.
Vraag de installateur naar een 'All- in' combi wp met 260 liter inhoud.
https://hitachi-warmtepompen.nl/producten/

[ Voor 17% gewijzigd door natural colour op 15-06-2024 10:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Verwijderd

Ik mis nog 1 oplossing in je verhaal. Je kunt altijd een 2de boiler achter/voor aansluiten.
Waarom niet huidige situatie accepteren en mocht het niet bevallen gewoon een 2de boiler bij op laten instaleren?

• Vaevictis_
jacof schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:28:

toon volledige bericht
Geen douchebak wtw nemen dat is veel te duur en ingewikkeld gewoon een tegenstroom leiding gebruiken kost weinig is simpel te monteren bij de bouw. https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00546

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:08
300 liter RVS vat kost iets van 1800 Euro nieuw voor consument. Ik zou gewoon de standaard oplossing, tegen wil en dank in, accepteren, later een boiler vat verwisselen is loodgieters werk dus dat is allemaal wel te overzien.

• Oilman
Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Geen douchebak wtw nemen dat is veel te duur en ingewikkeld gewoon een tegenstroom leiding gebruiken kost weinig is simpel te monteren bij de bouw. https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00546
Leuk en aardig als je zelf bouwt, maar dit is geen optie in projectbouw. Als de aannemer voor een 100 liter groter boilervat al 3k wilt vangen, kan je wel nagaan wat een WTW pijp gaat kosten. Aannemer moet dan namelijk de afvoer van douche, bad en toilet boven scheiden, in de meterkast extra ruimte voorzien, dat zijn nogal wat aanpassingen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 18:05
Dit noemen ze dus “upselling”. Das lekker verdienen zo. Voor dat bizarre prijsverschil zou ik gewoon voor de 200l gaan, en idd evt later als het niet mocht voldoen het vat (laten) vervangen of er een extra vat bij laten plaatsen. 3200 euro extra, bizar.

• Vaevictis_
olafmol schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:51:
Dit noemen ze dus “upselling”. Das lekker verdienen zo. Voor dat bizarre prijsverschil zou ik gewoon voor de 200l gaan, en idd evt later als het niet mocht voldoen het vat (laten) vervangen of er een extra vat bij laten plaatsen. 3200 euro extra, bizar.
Ik zou gewoon 200l nemen en kijken hoe dat gaat als je je een klein beetje aanpast korter douchen minder vaak in bad of lagere temperatuur moet het makkelijk gaan. Als de boiler toch leeg is dan is het binnen 20 min weer op temperatuur. Stilstand verlies van 300l en veel extra stroomkosten om op te warmen moet je niet onderschatten.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
Dit is een typisch voorbeeld van " we willen het niet verkopen, maar als het dan toch moet" ...

Oftewel, offertebedrag x2 plus een beetje

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:54

• Oilman
Nog steeds aardige inbouw operatie, afvoer ligt op het laagste punt, dikte van de dekvloer is niet afdoende, etc. Maar grootste punt, zonder alle waterleidingen om te leggen kan alleen relatief makkelijk de koudwater leiding van de douche voorverwarmt worden en dat zet geen zoden aan de dijk bij een wp. Immers is het water in het vat maar een graad of 45, dus daar hoeft maar weinig koud water bijgemengd te doen.

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-11 17:39
Voor die prijzen zou ik zelf overwegen om een doorstroomverwarmer erachter te hangen.... voor die keren dat het vat echt leeg is, Heb je gewoon heet water.... heb nu zelf al meer dan een jaar een 270L wpb, de keren dat ik echt niet genoeg had aan het water is op 1 hand te tellen ( veel vrienden over de vloer)

• jacof
De bouwer heeft niet aangegeven waarom de woning zonder wtw wordt gebouwd.
Ook een dwtw was niet bespreekbaar.
Woning krijgt label a++++ en daarmee was het klaar. (Tenzij je voor meerwerk kiest want dan moet je voor de hoofdprijs, zonder inhoudelijke verdieping en specs, alles accepteren wat nodig is voor het behalen van het label).

Wij gaan dit aanbod naast ons neerleggen en blijven bij de standaard aangeboden optie.

Bedankt voor jullie input.
Pagina: 1