Wat voor psu r9 5900x & rx 7600xt 16gb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Goede dag,
Ik heb issues met m'n psu waardoor m'n systeem crashed en deels uitslaat, heb de gpu en cpu al vervangen voor nieuwe, een ryzen 9 5900x ipv een ryzen 5 2600 en ben van een rx 570 4gb naar een rx 7600 xt 16gb, verder heb ik 32 gb ddr4 3600mhz van corsair vengeance rgb pro en een asus rog strix b550i gaming itx moederbord, 1x 1tb m.2 ssd samsung pro 980 en een m.2 ssd samsung 980 1tb.

Nou ben ik benieuwd wat voor voeding ik nodig heb? Ik heb nu een 700 watt voeding maar de pc crashed random. De ene keer na 10 minuten en de andere keer na enkele uren.

Na het opnieuw opstarten van de pc doet ie het weer, maar soms moet ik de amd drivers opnieuw installeren, iemand suggesties ?

Beste antwoord (via Pb1989 op 14-06-2024 19:28)

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:05
Een makkelijke rekensom om te bepalen welke voeding voor jouw PC geschikt is gaat als volgt:
TDP van CPU + TBP van GPU + 15W van Moederbord * 2 = Totaal vermogen van je voeding

Dus zeg een AMD 7800X3D i.c.m. een Nvidia RTX 4070 Ti Super geeft ons dat het volgende resultaat:
120W + 285W +15W * 2= 850Watt

Om het niet te technisch maken, een voeding is het meest efficient tussen de 40% en 60% belasting.
Dus als je van 50% belasting uitgaat en rekening houdt met zogenaamde "transient spikes"(Zie Gamers Nexus voor meer info hierover op Youtube), maakt deze formule het gewoon makkelijker om een geschikte voeding te vinden. Verder geeft dit ook meer zekerheid naar de toekomst, omdat een voeding over het algemeen veel minder vaak wordt vervangen dan een moederbord, cpu of videokaart.
Er zullen mensen zijn die zeggen dat je prima voor een lagere Wattage voeding kan gaan, en dat klopt ook. Het is alleen niet het meest efficient en je loopt het gevaar dat je bij hogere belasting van je systeem of overclocken tegen hard shutdowns aan gaat lopen en andere rare zaken.

Een ander advies is om altijd minimaal een 80 Plus Gold voeding te kiezen. Dan ben je altijd gegarandeerd van een goede efficientie en goede kwaliteit onderdelen.

En de laatste tip van de dag; Check HIER deze Voeding Tier Lijst van Cultists.Network. Zij zijn zeer gespecialeerd in voedingen en je kan op basis van deze spreadsheet zien of een voeding goed is of niet.
Je kan hier in deze sheet enorm veel data terugvinden, maar als je daar niet in geïnteresseerd bent, dan zou ik gewoon alleen naar de Tiers kijken :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:26
Nieuwe voeding is een beetje kort door de bocht. Zoveel verbruikt de hardware nu ook weer niet. Wat is het merk en type van de 700w voeding?

Corsair RAM gaat vaak niet lekker met Ryzen. Dit is vaak de grootste veroorzaker van stabliteitsproblemen.

Ryzen 2600 wordt niet ondersteunt door de B550 chipset. Daarom is het niet vreemd dat er problemen waren.

Welke BIOS draait het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
Op dit moment op de nieuwste bios, maar voorheen nooit problemen gehad met m'n 2600, vandaar dat ik het raar vond, en heb vaak genoeg met tweedehands elektronica gewerkt, dat is het probleem niet.
Ben nu enkel het gehele systeem aan het vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welk merk en type voeding heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
700 watt gold rated, maar wel merk weet ik zo even niet meer, ben nou niet bij m'n pc.
Nu onderweg naar de winkel voor een corsair rm 1000x👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
je kan natuurlijk altijd iets posten en dan negeren wat er gezegd wordt...

succes met de aankoop, koop ook meteen een CPU koeler en wat extra case fans.

ps - je maakt hiermee wel duidelijk dat je nooit een pc moet kopen die jij gemaakt hebt.

een 1000 W voor een 7600xt met een r9 5900x.. 650W was al meer dan voldoende geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 14-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:05
Een makkelijke rekensom om te bepalen welke voeding voor jouw PC geschikt is gaat als volgt:
TDP van CPU + TBP van GPU + 15W van Moederbord * 2 = Totaal vermogen van je voeding

Dus zeg een AMD 7800X3D i.c.m. een Nvidia RTX 4070 Ti Super geeft ons dat het volgende resultaat:

Om het niet te technisch maken, een voeding is het meest efficient tussen de 40% en 60% belasting.
Dus als je van 50% belasting uitgaat en rekening houdt met zogenaamde "transient spikes"(Zie Gamers Nexus voor meer info hierover op Youtube), maakt deze formule het gewoon makkelijker om een geschikte voeding te vinden. Verder geeft dit ook meer zekerheid naar de toekomst, omdat een voeding over het algemeen veel minder vaak wordt vervangen dan een moederbord, cpu of videokaart.
Er zullen mensen zijn die zeggen dat je prima voor een lagere Wattage voeding kan gaan, en dat klopt ook. Het is alleen niet het meest efficient en je loopt het gevaar dat je bij hogere belasting van je systeem of overclocken tegen hard shutdowns aan gaat lopen en andere rare zaken.

Een ander advies is om altijd minimaal een 80 Plus Gold voeding te kiezen. Dan ben je altijd gegarandeerd van een goede efficientie en goede kwaliteit onderdelen.

En de laatste tip van de dag; Check HIER deze Voeding Tier Lijst van Cultists.Network. Zij zijn zeer gespecialeerd in voedingen en je kan op basis van deze spreadsheet zien of een voeding goed is of niet.
Je kan hier in deze sheet enorm veel data terugvinden, maar als je daar niet in geïnteresseerd bent, dan zou ik gewoon alleen naar de Tiers kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
Dus je hebt stabiliteitsproblemen en bent lukraak hardware gaan vervangen van iedere categorie zonder er achter te komen wat nu werkelijk het probleem is en nu denk je het ineens op te gaan lossen door een voeding van 150-200 euro te gaan kopen voor een systeem dat 300-350 watt onder load verbruikt?

Vervolgens heb je dus gewoon met een hardware config gewerkt die helemaal niet compatible is. Want @Uszka heeft gelijk, dat Asus B550i bord support de R5 2600 helemaal niet. Dus niet zo gek dat je systeem dan niet zo stabiel is.

Je draait ook 3600 MHz werkgeheugen van een merk waarvan toevallig bekend is dat de 3000MHz dimms al een hele kluif kunnen zijn voor de gemiddelde Ryzen CPU.

En als iemand vraagt wat voor voeding je nu hebt dan zeg je geen idee, 700 watt gold. Dus je hebt 0 troubleshooting gedaan want anders had je op zijn minst geweten wát voor voeding je hebt. Wattage en 80 plus label zeggen helemaal niets over wat voor voeding het is. Geen van beide is een indicatie van kwaliteit.

Voor iemand die als hobby heeft om game pc's te bouwen en verkopen maak je wel de ene beginnersfout na de andere zeg.

[ Voor 63% gewijzigd door youridv1 op 14-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
Is opgelost, de 1000 watt psu heeft tot nu toe nog geen problemen gehad, nu hopen dat het zo blijft! 850 was ook genoeg geweest, maar ben nog niet klaar met de pc 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Kop in het zand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
een goede 550 was genoeg geweest…
die duizend watt voeding gaat nergens over.

Je gaf zelf al aan dat het probleem zich niet altijd meteen voordoet en onregelmatig is. Bovendien zou het ook nog zo kunnen zijn dat je het probleem simpelweg opgelost hebt tijdens het vervangen van de voeding omdat het een los kabeltje was.

Allemaal dingen die je niet weet omdat je niet goed troubleshoot maar gewoon onderdelen koopt.

Misschien dat een prebuilt met onderhoudscontract een goed idee is de volgende keer

[ Voor 82% gewijzigd door youridv1 op 15-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
Nou iedereen, ren rx 7600 xt en een ryzen 9 9500x op 500 watt moet genoeg zijn. Nee dat is het niet.

Heb het ondertussen zelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je had een 700w Gold en hebt een 1000w gekocht. Waar komt die 500w in eens vandaan en welk merk en type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1989
Iemand zei dat 500 genoeg zou zijn.
Ik had een 700 watt gold psu, nu een 1000 watt gold van corsair en alles werkt gewoon weer, de 700 watt kon de piek vermogens niet aan? Dit is mij verteld door de gene die ernaar gekeken heeft.
Nu heb ik echter problemen met m'n aorus waterforce 360, de pomp en fans werken, maar de temperatuur meter op de pomp werkt niet, de rgb op de fans werken niet, ik ben er wel even klaar mee...
Heb m nu weg gebracht voor trouble shooting. En als er iets stuk is gaat de pc tekoop, heb er net een nieuwe cpu, gpu, moederbord, cooler, psu in geplaatst en nog steeds problemen, nieuwe Windows 11 geïnstalleerd, en niks... ik weet even geen raad meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Die 700 watt voeding was gewoon slecht. Heeft niets met het rated continu vermogen van doen. Er komt echt VEEL meer bij kijken bij het uitzoeken van de juiste voeding dan alleen het wattage wat op de sticker staat. Nogal wiedes dat je geen voeding gerelateerde problemen meer hebt als je een 1000 watt unit koopt uit een lijn van Corsair die bekend staat om relatief hoge kwaliteit. Je hebt alleen dubbel zoveel betaald als nodig was. Maar dat moet je zelf weten.

Dat een voeding "700 watt gold rated" is, wil absoluut niet zeggen dat hij een 5900X en een RX 7600XT aan kan. Zo simpel is die redenatie gewoon niet. Ten eerste is "Gold rated" geen indicatie van kwaliteit. Echt in de verste verte niet. 80 Plus Gold is een efficiëntie label. Niets meer, niets minder. Er zijn zat 80 Plus Gold voedingen die complete rommel zijn en ongeschikt voor systemen die nog niet de helft van hun opgegeven continu vermogen verbruiken. Daarbij neem ik dus al aan dat die 700 watt het continu vermogen is. Dat is helemaal niet zeker, want dat hoeft helemaal niet vanuit de fabrikant en je hebt niet aangegeven welke voeding het specifiek was.

Het verschilt per voeding hoe het opgegeven wattage geleverd kan worden. Een goede voeding kan het volle vermogen 24/7 over de 12 volt rail leveren zonder problemen. Wij weten niet of jij een goede voeding had, want niemand hier weet welke voeding je had. Die RM1000x kan op zijn sloffen 1000 watt over de 12 volt rail leveren. Maar dat is omdat hij de interne componenten van een Corsair RMx heeft, niet omdat het "een 1000 watt gold" voeding is.
Als je bijvoorbeeld denkt dat een uitvoering: Gigabyte P1000GM en zo'n RM1000x vergelijkbaar zijn in kwaliteit, omdat het allebei 1000 watt gold voedingen zijn, dan heb ik heel slecht nieuws voor je.
Nu heb ik echter problemen met m'n aorus waterforce 360, de pomp en fans werken, maar de temperatuur meter op de pomp werkt niet, de rgb op de fans werken niet, ik ben er wel even klaar mee...
Die is dus gewoon defect als alles netjes aangesloten zit. Helaas. Als je nog garantie hebt lekker terugsturen.

Ik vind het niet zo raar dat je het even niet meer weet. Je hebt gewoon lukraak nieuwe hardware lopen aansluiten waardoor je ondertussen 30 variabelen hebt om te troubleshooten.
Daarom zei ik eerder al, een beetje gemeen.
Misschien dat een prebuilt met onderhoudscontract een goed idee is de volgende keer
Je reacties laten gewoon zien dat je niet snapt, of niet wil snappen, dat dit niet de manier is om pc problemen te trouble shooten. Het is wel een hele goede manier om de DIY PC markt financieel te stimuleren ten koste van je eigen portemonnee.

Zeker dit soort reacties geven gewoon aan dat je het gewoon niet wil snappen.
Nou iedereen, ren rx 7600 xt en een ryzen 9 9500x op 500 watt moet genoeg zijn. Nee dat is het niet.
Als je het wilde snappen, dan had je jezelf wel afgevraagd waarom je vorige voeding niet toereikend was. Dan had je niet de conclusie getrokken "mijn nieuwe voeding heeft een hoger getalletje, dus dat was het probleem" zoals je nu doet.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 04-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 12:01
equit1986 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:09:

De lijst van Cultists Network is al meer dan een jaar niet geüpdatet. Stap over op de reviews die worden gedaan door hetzelfde team als Cybenetics. https://hwbusters.com/bes...s-picks-hardware-busters/
Pagina: 1