Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:36
Ik zoek een?
Nieuwe 43 inch televisie

Wat is je budget?
Tussen de 500-650 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga het voornamelijk gebruiken om te gamen (zowel PC als PS5 als Xbox Series X). Hij komt te hangen in de "gameroom". Hij hoeft niet persé boven de 60hz te ondersteunen aangezien ik games voornamelijk speel op (quality 30/60FPS). Ik heb in de woonkamer een Sony 75X95L hangen en in de slaapkamer een LG Oled C1. Nu verwacht ik niet dat ik dit kwaliteit beeld ga krijgen voor deze prijs, maar daar is het bedrag ook niet naar.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik vind dit een heel lastige aangezien ik niet echt thuis ben in "budget" TV's. Ik had voor een mooi aanbieding bedrag (349,-) de TCL 43C61B gevonden. Deze heb ik aangeschaft, maar na 5 dagen ben ik erachter dat hoe erg ik het beeld ook tweak, ik niet de gewenste beeldkwaliteit krijg (erg flets alsof er een waas overheen hangt). Had ook niet zoveel mogen verwachten voor een TV van deze prijsklasse, maar ik had het beeld toch iets beter verwacht.

Zelf heb ik verschillende Philips modellen gezien:
- Philips The One 43PUS8909 weliswaar tweedehands, voor 603,- (nieuwprijs 899)
- LG 43QNED75
- Sony Bravia KD-43X75WL

[ Voor 6% gewijzigd door mprkooij op 14-06-2024 09:11 ]

Beste antwoord (via mprkooij op 14-06-2024 16:06)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De QNED75 heeft miniledverlichting, de PUS8909 en X75WL hebben randverlichting. De QNED75 onderscheid zich daarmee wat betreft techniek van de andere twee televisies en ik verwacht dat dankzij de miniled de uniformiteit van het scherm beter zal zijn.

Wat je wel moet beseffen, het blijft een budgettelevisie. De miniledverlichting is verdeeld in slechts een beperkt aantal FALD-zones. Ik kan niet vinden hoeveel, alleen dat het er weinig zijn. De televisie heeft de oude Alpha5-processor die er waarschijnlijk niet zoveel kan aansturen. Het is een IPS-paneel, dus de kijkhoeken zullen prima zijn, maar vanwege het mindere contrast is de kans aanwezig dat je de effecten van het lage aantal zones soms zult kunnen zien.

Ik vermoed dat de QNED75 de beste keus is, maar je moet realistisch zijn dat de beeldkwaliteit van de X95L veruit superieur zal blijven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:28
Het fletse beeld dat je ervaart kan met het paneel type te maken hebben, VA kan fletser ogen vergeleken met IPS. Nadeel van laatstgenoemde is dat het native contrast een stuk lager is evenals de uniformiteit. Je zult dus in het budget segment altijd een compromis moeten sluiten.

In mijn ervaring scoren de IPS TV's van Sony net wat beter vergeleken met de concurrentie, helaas zijn ze in de regel wat wat overpriced. De 43X80L is dan een betere keuze vergeleken met de 43X75L.

De LG 43QNED75 is ook zeker het overwegen waard en rationeel gezien de logischere keuze doordat dit model momenteel scherp geprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Freshouttheoven schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:48:
Het fletse beeld dat je ervaart kan met het paneel type te maken hebben, VA kan fletser ogen vergeleken met IPS. Nadeel van laatstgenoemde is dat het native contrast een stuk lager is evenals de uniformiteit. Je zult dus in het budget segment altijd een compromis moeten sluiten.

In mijn ervaring scoren de IPS TV's van Sony net wat beter vergeleken met de concurrentie, helaas zijn ze in de regel wat wat overpriced. De 43X80L is dan een betere keuze vergeleken met de 43X75L.

De LG 43QNED75 is ook zeker het overwegen waard en rationeel gezien de logischere keuze doordat dit model momenteel scherp geprijsd is.
Dank voor je antwoord :)

Dat idee had ik al. Het beeld van de TCL valt mij echt wel heel erg tegen. Met name de kijkhoeken, het lijkt bijna een TN paneel. Zodra je iets omhoog / omlaag beweegt met je hoofd dan merk je direct kleurverschil. Ook de uniformiteit van de kleuren is een dingetje.

Ik vraag me af hoe de Philips 43PUS8909 voor 603,- het dan doet ten opzichte van de 43X80L. Zou dat geen beter koop zijn tenopzichte van de Sony?

[ Voor 47% gewijzigd door mprkooij op 14-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:28
mprkooij schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Dank voor je antwoord :)

Dat idee had ik al. Het beeld van de TCL valt mij echt wel heel erg tegen. Met name de kijkhoeken, het lijkt bijna een TN paneel. Zodra je iets omhoog / omlaag beweegt met je hoofd dan merk je direct kleurverschil. Ook de uniformiteit van de kleuren is een dingetje.
Graag gedaan.

Wat ook deels een verklaring kan zijn is dat TCL een goedkopere VA paneel gebruikt, al blijven de kijkhoeken altijd behelpen bij en standaard VA paneel in tegenstellingen tot IPS.
Ik vraag me af hoe de Philips 43PUS8909 voor 603,- het dan doet ten opzichte van de 43X80L. Zou dat geen beter koop zijn tenopzichte van de Sony?
Philips LCD TV's zijn geen aanrader om verschillende redenen, je bent imo het beste af met de genoemde LG of Sony.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De QNED75 heeft miniledverlichting, de PUS8909 en X75WL hebben randverlichting. De QNED75 onderscheid zich daarmee wat betreft techniek van de andere twee televisies en ik verwacht dat dankzij de miniled de uniformiteit van het scherm beter zal zijn.

Wat je wel moet beseffen, het blijft een budgettelevisie. De miniledverlichting is verdeeld in slechts een beperkt aantal FALD-zones. Ik kan niet vinden hoeveel, alleen dat het er weinig zijn. De televisie heeft de oude Alpha5-processor die er waarschijnlijk niet zoveel kan aansturen. Het is een IPS-paneel, dus de kijkhoeken zullen prima zijn, maar vanwege het mindere contrast is de kans aanwezig dat je de effecten van het lage aantal zones soms zult kunnen zien.

Ik vermoed dat de QNED75 de beste keus is, maar je moet realistisch zijn dat de beeldkwaliteit van de X95L veruit superieur zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
dmantione schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:00:

Van wat ik heb gevonden is de 43 inch variant van de QNED Back-lit en geen Mini-led. Kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het zou mij niet verbazen, maar in deze uitspraak (beantwoord door LG zelf) wordt gesteld dat QNED75 mini-led is, zonder voorbehoud voor schermmaten. Amazon adverteert het 43"-model hier met miniled, geen superbron, maar zo prominent valse informatie verstrekken zou consumentenbedrog zijn. Ik ga er daarom van uit dat ook de 43" miniled is, maar als je andere informatie hebt, deel deze gerust.
Pagina: 1