Kan ik deze twee water afvoerleidingen samenvoegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-07 16:36
Hi mede Tweakers,

ik ben samen met iemand het huis aan het isoleren, hij doet nu de kruipruimte en kwam daar een leiding tegen van de keukenafvoer, die lijkt ergens in het zand/onder de buis te lekken(zie fotos). Nou stelde hij voor om deze afvoer waar een vaatwasser en wasbak op zijn aangesloten samen te voegen met een leiding niet al te ver daar vandaan die ooit is aangelegd voor wasmachine in de bijkeuken. Hij is geen loodgieter (en ik ook niet) dus we weten nu niet helemaal zeker of dit kan. Ik weet niet of het een probleem is als dan bijvoorbeeld vaatwasser en wasmachine tegelijk aanstaan en afpompen. Loodgieter laten komen kan echter al heel snel vrij duur worden...

Mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste oplossen? Zou een samenvoeging van de pijpen een oplossing zijn?

foto 1: leiding die lijkt te lekken, we denken ergens onder het zand omdat geen visueel duidelijke lekkage te zien was en er een vies modderpoeltje rondom ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UdR-cMqWWT8u-Z7Xo6cTEaz-T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XTfyCLGtbeExa14Oq0Sdud5.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: zelfde leiding andere positie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Sn16ofdV3dsQlmzpQx7f7bqJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3NFcDfibNTIhOguSb21La3i.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3: afvoer keuken die net door de vloer komt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvSHbDm_SHhtB7RjlFcS54RZF3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwM9yWkbbe8MiQUP7w0iK4wE.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 4: aan de rechterkant nabijgelegen afvoer van wasmachine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su17NYnMLCWcRVZXXyAmlj1wY4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGh51cQAdUfBMKIBBd2wHnLw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Ik zou kijken waar het lek zit en het gat repareren. Als het even kan zelfs zonder de delen te vervangen.

Samen voegen lost geen probleem op, maar maakt het wel een stuk moeilijker om te maken. Daarnaast zit die andere buis en stuk hoger en loopt een heel stuk horizontaal. Dat kan nadelig zijn voor het afvoeren van het water.

Als je iets veranderd, dan zou ik eerder de wasmachine afvoer bij de keuken afvoer aansluiten, om de doorstroom te verbeteren.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Zit er een geel doek ofzo om dat T stuk in de eerste foto? Begin eens met dat loshalen en kijken wat daar onder zit?

Verder ziet dit er sowieso een beetje raar uit, Wat is het materiaal van die witte buis/t-stuk? Ziet er een beetje uit alsof ze PVC op PP hebben proberen te lijmen :')

Edit: Ik zou denk ik sowieso dit fixen in plaats van je andere suggestie. Je weet niets over de staat van die andere leiding. Daarnaast, is dit binnen no time gefixed.

[ Voor 22% gewijzigd door lasharor op 14-06-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
lasharor schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:16:
Zit er een geel doek ofzo om dat T stuk in de eerste foto? Begin eens met dat loshalen en kijken wat daar onder zit?

Verder ziet dit er sowieso een beetje raar uit, Wat is het materiaal van die witte buis/t-stuk? Ziet er een beetje uit alsof ze PVC op PP hebben proberen te lijmen :')

Edit: Ik zou denk ik sowieso dit fixen in plaats van je andere suggestie. Je weet niets over de staat van die andere leiding. Daarnaast, is dit binnen no time gefixed.
Bedankt voor jullie reacties en suggesties so far. Nu jullie het zeggen, het verloop van de buizen ziet er wel vreemd uit, ik heb het niet kunnen beoordelen omdat ik niet onder de vloer ben geweest. Ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moeten fixen eigenlijk, waar kan ik daar nuttige informatie en instructies over vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Zeep op een stuk van die buis smeren, kraan in de keuken vol aanzetten en tuinslang in de afvoer voor de wasmachine gooien en kijken waar belletjes komen? Of misschien het liefst nog om de beurt, zodat je weet of het A de buis naar de wasbak is B de buis naar de wasmachine C een punt nadat ze samen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

ModelMagician schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Bedankt voor jullie reacties en suggesties so far. Nu jullie het zeggen, het verloop van de buizen ziet er wel vreemd uit, ik heb het niet kunnen beoordelen omdat ik niet onder de vloer ben geweest. Ik heb geen idee hoe ik zoiets zou moeten fixen eigenlijk, waar kan ik daar nuttige informatie en instructies over vinden?
PP: https://www.dyka.nl/kenni...c-of-pp-manchetverbinding
PVC: https://www.dyka.nl/kenni...e-verbinding-met-pvc-lijm

Begin met opsporen van de lekkage. Als je weet waar het zit kan je naar een juiste oplossing zoeken.

Ik zie trouwens nu dat die horizontale leiding nergens op aangesloten is? Als dat het geval is zou je dat T stuk ook kunnen vervangen met een inspectie T-stuk, dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als een normaal T stuk 90 graden maar dan met een deksel aan de aftakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik alles eruit gooien en opnieuw beginnen. Het is allemaal antiek en in slechte staat.
Ik zou dan alles in PP doen (zelf heb ik Wavin AS+ gebruikt om ook geluiddemping te hebben). PP is een soort Lego, je trekt het weer uit elkaar als je je bedenkt.

Ik zou ook vanuit de keuken een nieuwe leiding nemen, waarschijnlijk moet je het gat dan naar 50mm brengen, zodat je geen verloopjes onder de vloer hebt.

Welk bouwjaar is je woning? Want ook de rest van het leidingwerk zit er moe uit.
Houd er rekening mee dat als je problemen krijgt een loodgieter ineens veel moet vervangen, als spoedklus....
En door de isolatie kun je er dadelijk slecht bij.

Gevoelsmatig is het nu, of de volgende keer (kan best 10 jaar duren) is het ellende, spoed & duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Nogmaals bedankt voor de inzichten, ik heb wat ingelezen in de links en dingen die jullie zeggen. Ik voel me bij deze klus niet ervaren genoeg, in combinatie met in de kruipruimte gaan om dit zelf te gaan doen. Ondertussen zijn wij opzoek naar een loodgieter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mogelijk gaat 't daar onder het y stuk over naar gresbuis/staal/(kleine kans lood) of nog erger asbest buis...

Sowieso wijs besluit om er een prof naar te laten kijken, heb je ook nog enige garantie op het werk

404 Signature not found

Pagina: 1