Hoe mijn LED lampen te bedienen met zowel zigbee als knop??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 16:51
Ik heb deze LNSIRLSet LED-set die ik graag wil aansturen vanuit Home Assistant met behulp van Zigbee. Zie ook de onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebLTKSSAFwQzxTiobMKipjyExQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/35GE2XcUXGDz6Y3OeBrYZJ7n.png?f=user_large

Nu ben ik op zoek naar een manier om deze lichten te bedienen met Zigbee - terwijl ik nog steeds de zwarte handmatige touchknop kan gebruiken om de lichten te bedienen - is dit mogelijk?

Bijvoorbeeld, is het mogelijk om de huidige LED-driver te vervangen door een Zigbee driver en de touchknop te behouden, zodat het circuit er als volgt uitziet: Zigbee LED-driver -> knop -> splitter -> LED-lichten?

Zo ja, kan de Zigbee LED-driver dan de kleur en intensiteit van het LED-licht regelen, of kan alleen de knop dit in dit geval doen?

Ik weet dat ik waarschijnlijk een Zigbee-knop in plaats van de touchknop zou kunnen gebruiken, maar als het even kan doe ik dat liever niet.

Alle hulp of advies wordt zeer gewaardeerd!

Wat aanvullende informatie:

De LED-lampen zijn dimbaar
De LED-lampen hebben 3 witte kleuren: warm, dag en koel wit
De LED-driver is 12V, 30W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Je bedoelt dat je DEZE knoppen wilt gebruiken, en ze niet wilt vervangen (frontjes blijven hetzelfde, binnenwerk wordt anders)?

Als je pulse knoppen neemt is alles zowel via app als knop te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Dank voor je reactie. Ik snap alleen niet wat je bedoelt:
- Welke knoppen bedoel je met "DEZE"? Ikzelf bedoel het zwarte vierkantje met twee snoertjes in de afbeelding.
- Wat bedoel je met frontjes en binnenwerk? Mijn idee was dat ik bijvoorbeeld de LED driver moet vervangen door een zigbee versie, dat ding met een stekker er aan.
- Wat zijn pulse knoppen? Hoe werken die in dit systeem?

Neem me niet kwalijk, maar ben nogal een noob op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat zwarte vierkantje in het midden van de foto, hoe wil je die plaatsen? Tegen een muur aan of bungelend?
Want er zal wat extra elektronica nodig zijn, en als je perse dit zwarte vierkantje wilt gebruiken heb je te weinig ruimte nodig.

Google even naar zigbee pulse schakelaar, dan zie je voorbeelden, dat werkt beter dan dat ik het ga uitleggen, want dan heb je nog steeds geen beeld hoe het eruit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Over ruimte maak ik me geen zorgen. Op dit moment is alles gemonteerd aan mijn keuken en zijn de relevante snoeren dermate lang dat ik alles liggend bovenop mijn kastjes uit het zicht kwijt kan.

Is dit een goed voorbeeld van wat je bedoeld met een zigbee pulse schakelaar?

Op dit moment kan ik op de zwarte knop herhaaldelijk drukken om de lichtsterkte aan te passen (1x fel aan, 2x matig aan, 3x zwak aan, 4x uit) en hem ingedrukt houden om de lichtkleur aan te passen (warm wit naar cool wit). Kan ik met die pulse schakelaar dan exact dezelfde acties uitvoeren maar dan via zigbee?

Hoe sluit ik dit ding aan? Op deze manier bijvoorbeeld: Huidige LED-driver -> zigbee pulse knop -> huidige knop -> splitter -> LED-lichten?

Zoals ik al zei, ik weet erg weinig van dit onderwerp. Fijn dat je me help!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Waarom koop je niet beter zoiets:
https://www.amazon.nl/350...Verlichting/dp/B0BLZR5FBL

En dan een (draadloze) zigbee schakelaar en deze programmeer je om de lampen te bedienen? Nu ga je een standaard lampensetje helemaal omzetten naar zigbee terwijl dit vast zijn eigen manier heeft om te dimmen en van kleur te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Dat ziet er ook zeker interessant uit. Maar als er een manier is om de lampen die al gemonteerd zitten op mijn keuken te kunnen blijven gebruiken en daar zigbee aan toe te voegen dan zou ik dat fijn vinden. Mocht dat niet gaan lukken dan ga ik zeker hier naar kijken, bedankt!

En nog additioneel: des te minder knoppen met batterijen ik in huis heb hoe fijner ik dat vind :)

[ Voor 15% gewijzigd door arthurlaurens op 14-06-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je kan gewoon de zwarte knop vervangen met een pulse schakelaar.

Wat jij toonde is mogelijk, maar het kan ook een echte schakelaar zijn.

Wat je nu hebt is een aan/uit schakelaar, die verbreekt het contact door fysieke beweging.

Een pulse schakelaar geeft een elektrisch signaal, en daardoor wordt het contact verbroken.

Voordeel van de 2e: dit signaal kan ook via zigbee gegeven worden, dus kan makkelijker geïmplementeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Dank voor de uitleg. Ik kan me goed voorstellen dat als ik nu tik op mijn huidige schakelaar dat er een puls gaat naar de led controller. Maar ik kan hem daarnaast ook ingedrukt houden, is dat ook een actie die gedaan kan worden met zo een zigbee puls schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ja - dat betekent dat je nu al een pulse schakelaar hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Ik heb een vaag merk LED strip.
De standaard controller heb ik vervangen met een Gledopto Zigbee controller.
Hiermee kan ik hem aanmelden op mijn Philips Hue Zigbee bridge en vanaf daar bedienen.
Ik kan iedere willekeurige Zigbee knop of schakelaar koppelen (die te koppelen is aan mijn Hue bridge) programmeren om de LED controller te bedienen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 07:42

V-8

Dit een optie met een 12V voeding?

Heb je Zigbee en kun je je bestaande pulsknopje aansluiten, als dat gewoon een domme pulsknop is.

https://shorturl.at/V9ZvA

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1