De schijf in mijn thuisserver (Proxmox) gaf al een tijdje een waarschuwing:
De status is veelbelovend, behalve dan de voortgang. Gemiddeld nog zo'n 55 dagen totdat hij klaar is.
De huidige status is als volgt:
Mijn vraag is nu dus wat ik kan verwachten van de uitkomst. Tot nu toe lees ik in deze status dat de 3,4GB die hij verwerkt heeft allemaal leesbaar was en dat er geen bad sectors gevonden zijn. Als dat zo is, waarom is de gemiddelde verwerkingssnelheid dan maar 699 kB/s? Kan het zijn dat dit deel van de schijf moeilijk leesbaar is en dat het straks sneller gaat? Ik heb al wat parameters als Direct Disk Access geprobeerd maar dat kwam de snelheid niet ten goede. En is die 3,4GB echt volledig hersteld? Want dan is dat het wachten misschien wel waard.
Dit aantal steeg al maanden niet, dus ik hoopte stiekem nog niet zo erg in de problemen te zitten. Tot gisteren dan, want toen kreeg ik deze melding:Device: /dev/sdb [SAT], 17 Currently unreadable (pending) sectors
Dit leek mij geen goed teken en ik heb direct een nieuwe schijf besteld. Ondertussen lijkt de schijf niet meer te benaderen via de oorspronkelijke manier en pogingen daartoe resulteerden in een nieuwe melding:Device: /dev/sdb [SAT], ATA error count increased from 0 to 132
Ik heb nu ddrescue aangezet om de defecte schijf te clonen naar de nieuwe schijf. Ik heb daar totaal geen ervaring mee en het was tot vanmiddag dat ik nog nooit van deze tool gehoord had. Ik heb deze opgestart met de volgende parameters:Device: /dev/sdb [SAT], ATA error count increased from 57920 to 58064
code:
1
| ddrescue -f -n -N /dev/sdb /dev/sdd /root/recovery.log |
De status is veelbelovend, behalve dan de voortgang. Gemiddeld nog zo'n 55 dagen totdat hij klaar is.
De huidige status is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
| ipos: 3420 MB, non-trimmed: 0 B, current rate: 1507 kB/s opos: 3420 MB, non-scraped: 0 B, average rate: 699 kB/s non-tried: 3997 GB, bad-sector: 0 B, error rate: 0 B/s rescued: 3420 MB, bad areas: 0, run time: 44m 55s pct rescued: 0.08%, read errors: 0, remaining time: 55d 14h 5m time since last successful read: 0s |
Mijn vraag is nu dus wat ik kan verwachten van de uitkomst. Tot nu toe lees ik in deze status dat de 3,4GB die hij verwerkt heeft allemaal leesbaar was en dat er geen bad sectors gevonden zijn. Als dat zo is, waarom is de gemiddelde verwerkingssnelheid dan maar 699 kB/s? Kan het zijn dat dit deel van de schijf moeilijk leesbaar is en dat het straks sneller gaat? Ik heb al wat parameters als Direct Disk Access geprobeerd maar dat kwam de snelheid niet ten goede. En is die 3,4GB echt volledig hersteld? Want dan is dat het wachten misschien wel waard.