Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiKE_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-03 21:43
Mijn zoon van 17 is zijn pinpas kwijtgeraakt. Met zijn pinpas is vervolgens betaald bij een supermarkt in een dorp 15 kilometer verderop (contactloos, een energiedrankje en een half uur later een paar broodjes, ik heb de beelden bekeken bij de vriendelijke supermarkteigenaar) maar er is ook voor 80 euro aan spullen mee besteld bij AliExpress. Toen was de rekening leeg en kwam mijn zoon er achter en die heeft de pas geblokkeerd. Het is een beetje lullig, want die persoon die de ali-bestelling deed heeft niet zo hard borden gewassen om die 80 euro bij elkaar te verdienen als mijn zoon.

Hij (en ik) vroegen zich af hoe die AliExpress-betaling werkte. Mijn zoon had een recente pas van de Rabobank, een gewone betaalpas. In tegenstelling tot mijn oudere rabopas staat achterop naast het IBAN ook een 'kaartnummer' wat begint met 5374, een 'valid thru' en een CVC, net als op een credit card.

De dief heeft met deze nieuwe feature, zonder de PIN te hoeven weten of de app te hoeven gebruiken, dus kunnen bestellen met deze pas. Eigenlijk is dat best vervelend! Mijn zoon is er zeker niet op gewezen dat dit nu kan en het is best raar dat dit kennelijk nu een feature is.

Op het afschrift staat "Pas: (en dan het pasnummer) Terminal: TERMBNET. Appr Cd: 367E01". Is er iemand die meer van betaalsystemen weet en die weet hoe dit werkt? Ik vind het wel fascinerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zie ook: Mastercard stopt met Maestro

Ik ben heel erg benieuwd of de Rabo dit gaat vergoeden. Ik zou verwachten iig de AliExpress betaling wel, maar houd ons op de hoogte iig.
Verder is het dus gewoon net als een CC die je online kan gebruiken. En nu gebruik ik die niet heel vaak, maar soms betaal ik er honderden euro's mee en hoef ik niks te doen, en andere keer een paar Euro op een plaats waar echt geen crimineel een gestolen CC voor gaat gebruiken (e-visum voor Canada), en je moet hem goedkeuren op je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sissors schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:19:

Ik ben heel erg benieuwd of de Rabo dit gaat vergoeden. Ik zou verwachten iig de AliExpress betaling wel, maar houd ons op de hoogte iig.
Verder is het dus gewoon net als een CC die je online kan gebruiken. En nu gebruik ik die niet heel vaak, maar soms betaal ik er honderden euro's mee en hoef ik niks te doen, en andere keer een paar Euro op een plaats waar echt geen crimineel een gestolen CC voor gaat gebruiken (e-visum voor Canada), en je moet hem goedkeuren op je telefoon.
Dus wordt een 'Debit' card ineens gelijkwaardig aan een 'Credit' card? Het lijkt me dat de Rabobank daar toch ook wel 'even' over na gedacht heeft en de 'CC' functie niet per definitie aanbiedt / open stelt voor iedere gebruiker totdat daar, door die gebruiker (lees: rekeninghouder), expliciet toestemming toe gegeven is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 22:00
Aliexpress vraagt niet eens naar 3DS secure en Aliexpress kan fluiten naar pakket dit wordt sowieso geld teruggevorderd ...

Bovendien vergoedt elke bank een fraudegeval maar alleen als niet grove nalatig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad een debit card die de banken tegenwoordig uitgeven. Daarmee doe je makkelijk online betalingen. Juist vanwege het lage bedrag zal dat niet direct meteen een extra bevestiging vragen. Als dat bedrag hoger zou zijn geweest dan wordt er wel een bevestiging vereist (beetje hetzelfde als contactloos betalen tot 50 euro?).

Één van de authenticatie attributen zal ook de locatie zijn, als dat iemand gewoon in NL geweest is, dan is dat eerder normaal dan apart. Als er plots vanuit Spanje online betaald wordt dan zal je eerder om een bevestiging gevraagd worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ultrafast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:26:
Aliexpress vraagt niet eens naar 3DS secure en Aliexpress kan fluiten naar pakket dit wordt sowieso geld teruggevorderd ...

bovendien vergoedt elke bank een fraudegeval maar alleen als niet grove nalatig hoor.
Dit dus. Veel Mastercard transacties worden extra beveiligd met 3-D Secure wat een extra authenticatie vereist met ofwel een zelf gekozen wachtwoord ofwel met een code via je bankapp of kaartlezer. Maar bij mijn weten staat het een handelaar vrij of men dit implementeert of niet. Het voordeel voor de handelaar is dat er minder chargebacks gaan zijn als ze het implementeren omdat er minder fraude mogelijk is. Het nadeel is wellicht extra werk en meer frictie bij het betalen want de klant moet een extra handeling uitvoeren met een apparaat dat hij misschien niet bij de hand heeft en zo maar van de transactie afzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Sissors schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:19:

Deze keuze voor security wordt bij mijn weten niet bepaald door de bank of verstrekker, maar door de ontvangende partij. Ik vermoed dat de ontvangende partij, in dit geval AliExpress, daarin de keuze moet maken tussen extra security bij betalingen of het risico op terugvorderingen door de bank. Extra security zullen vast kosten tegenover staan voor de ontvanger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat is niet alleen bij Rabo hoor. Ik heb inmiddels van ABN AMRO een bericht gehad over het verlopen van mijn pas en als het goed is krijg ik nu ook een "Debit Mastercard". Gewoon een PIN-pas, maar dan met toegevoegde credit card functie.

Ben ik daar blij mee? Nee, eigenlijk helemaal niet. Je hebt in principe niet meer nodig dan een foto van de pas om hem voor kleine online uitgaven te kunnen gebruiken. Denk dat ik voortaan dus maar gewoon met mijn telefoon ga betalen in plaats van met mijn pinpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKE_B
Dank voor al jullie reacties. Waar ik benieuwd naar ben is of de bank de betaling naar Ali zou kunnen 'storneren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
MiKE_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:32:
Dank voor al jullie reacties. Waar ik benieuwd naar ben is of de bank de betaling naar Ali zou kunnen 'storneren'
Gewoon bij bank betwisten maar alleen pas na definitieve bedrag kan dat. Dit is geen storneren hoor maar chargeback dat is wat net anders...

Bank geeft jouw klacht en formulier stuurt door aan mastercard volgens regels chargeback helaas bepaalt mastercard en dus niet bank. Maar dat moet je een bewijs aanleveren en aangifte met politie denk ik.

Hou rekening dat POS-betaling dat je niet kan terugvorderen maar alleen online-betaling mogelijk. Maar vraag anders naar rabobank heel precies weet ik ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultrafast op 13-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
psychodude schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Deze keuze voor security wordt bij mijn weten niet bepaald door de bank of verstrekker, maar door de ontvangende partij. Ik vermoed dat de ontvangende partij, in dit geval AliExpress, daarin de keuze moet maken tussen extra security bij betalingen of het risico op terugvorderingen door de bank. Extra security zullen vast kosten tegenover staan voor de ontvanger.
Zeker weten? Soms bij een booking.com hoef ik niks te doen, en andere keren voor een €0 reservering zelfs wel. Ik heb er iig nog nooit een touw aan kunnen vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sissors schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Zeker weten? Soms bij een booking.com hoef ik niks te doen, en andere keren voor een €0 reservering zelfs wel. Ik heb er iig nog nooit een touw aan kunnen vastknopen.
Booking.Com staat sinds de (U.S.) overname ook niet echt goed meer bekend als zijnde een 'betrouwbare' partner, geloof ik. Maar waar ik met dit huidige systeem meer een probleem in zie is de 'oudere' generatie mensen welke bij een pasvervanging benaderd gaat worden door 'De Boefje's' welke langs de deur gaan om nieuwe passen te verzamelen welke zogenaamd niet goed zouden zijn.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Sissors schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Eén sluit het ander natuurlijk niet uit. Indien een bedrijf er voor moet betalen, is dit vast een per aantal of x-aantal fee. En kun je er natuurlijk voor kiezen om kosten te besparen, door bij bepaalde criteria deze extra laag niet in te zetten indien de verwachting is dat de kosten niet opwegen tegen de baten; bijvoorbeeld bij hernieuwde boeking vanaf gelijk IP, gelijke anderszins identifiers, te verwachten tijdstip van betaling.
3D Secure can be costly
Depending on the payment processor you use, implementing 3D Secure may incur additional costs. Visa, for example, charges a fee of EUR 0.02 per authentication request. Depending on your transaction volume, this can become costly. However, it’s worth carefully considering the reduction in fraud that may be achieved by 3D Secure and what that is worth to your business.
Lees ik bijvoorbeeld op de volgende pagina:
https://truelayer.com/blo...ure-and-how-does-it-work/

Nu klinkt 0.02 EUR natuurlijk niet veel, maar per authentication request tikt natuurlijk wel aan indien je een bedrijf hebt zoals Booking waarbij je ook 0 euro transacties kent en rekent met het feit dat conversie rates tussen authenticate start en daadwerkelijke afronding van de betaling, geen 100% zijn.

Zeker voor grotere partijen, met veel transacties, begint de kostenlast dan natuurlijk gewoon flink op te lopen.

Ter illustratie, booking.com bijvoorbeeld welk jij aangeeft:
"Over one billion nights were booked and 36 million airline tickets purchased in 2023".

Indien de gemiddelde boeking circa 7 nachten betreft, en vluchten buiten beschouwing gelaten, kom je uit op grofweg 150 miljoen transacties. Tegen 0.02 EUR per transactie is dit een magere 3 miljoen euro aan transaction fees for deze security laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-05 07:59
Vragen naar de PIN wordt niet door de bank afgedwongen maar door de payment provider.

Hier (VS) hebben betaalterminals niet eens knoppen voor een PIN. Creditcards hebben ook geen PIN code. Onlangs moest ik een iets groter bedrag (+- $5000) betalen. Dit soort bedragen worden altijd declined, waarna je moet goedkeuren door op een SMS te antwoorden. Maar de batterij van mijn telefoon was leeg. Ik heb nog een Nederlandse PIN pas die ik maar heb gebruikt. Er is niet om een PIN code gevraagd en de betaling is direct geaccepteerd. De betaling is ook niet door de bank on hold gezet maar gewoon afgeschreven, ondanks dat eigenlijk alle alarmbellen zouden moeten af gaan.

Dus ik snap wel hoe de PIN pas is misbruikt. Zorg er gewoon voor dat je iets koopt waar ze een payment provider hebben die simpelweg geen PIN codes ondersteunt.

Het 16-cijferige kaartnummer met CVC is overigens geen creditcardnummer, maar gewoon een kaartnummer wat je kunt gebruiken voor online aankopen. Het bedrag wordt als reservering op je betaalrekening geplaatst, maar het is geen krediet. Deze betalingen zijn makkelijker te betwisten.

Advies om te beveiligen: Laat je PIN pas altijd thuis, betaal met Apple Pay. Dan is er op z'n minst nog iets van authenticatie, omdat Apple dat wel afdwingt.

[ Voor 3% gewijzigd door ibmpc op 13-06-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKE_B
Beste advies om te beveiligen: Laat je PIN pas altijd thuis, betaal met Apple Pay.
Ja dat dus!!! En ik had me dus nog niet eerder gerealiseerd dat behalve het ‘contactloos’ risico er dus nog een ander risico is. En dat je dus ook al aan een foto van een pas genoeg hebt om geld van een rekening te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
MiKE_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:30:
[...]

Ja dat dus!!! En ik had me dus nog niet eerder gerealiseerd dat behalve het ‘contactloos’ risico er dus nog een ander risico is. En dat je dus ook al aan een foto van een pas genoeg hebt om geld van een rekening te halen.
In europa is prima te doen met apple pay hoor maar zodra als je op vakantie zoals Amerika of Azie bijvoorbeeld daar kan niet altijd 100% apple pay je zult PIN pas toch meenemen.

Bovendien hebt je ook 2 backup mocht je ook telefoon verliezen dan hebt je een PIN pas over. Dus nooit op 1 afhankelijk zijn tijdens vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Moet je wel ouder zijn dan 16. Apple en Google Pay werken in NL pas vanaf 16.

In US kennen ze trouwens echt wel Pin codes. Bv bij onbemande tankstations gewoon met creditcard + pin betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:16
Barrycade schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:56:

In US kennen ze trouwens echt wel Pin codes. Bv bij onbemande tankstations gewoon met creditcard + pin betaald.
Ik woon in de US en geen enkele creditcard die ik heb vraagt om een pincode (of heeft een pincode). Wat bij een onbemand tankstation wel eens voorkomt is dat je je postcode moet invoeren. Als je een debitkaart gebruikt wordt wel altijd de pin gevraagd.

Het zou kunnen dat bij sommige tankstations een NL creditcard met pincode prima werkt, en geen pincode vraagt, of de pincode vraagt en accepteert. Maar ik hoor ook vaak problemen van Nederlandse bekenden met de pincode. Bijvoorbeeld in plaats van een pin, wordt de postcode gevraagd, maar Amerikaanse postcodes hebben 5 cijfers, dus het werkt niet. Dus het zal vooral een beetje hit en mis zijn afhankelijk van de onbemande pomp waar je staat.

In het algemeen, er wordt maar op weinig plekken om een pincode gevraagd in de US. In die zin is de beveiliging op creditcards e.d. in NL veel beter geregeld. Ook bij grote bedragen is er online vaak helemaal geen verificatie hier, zoals de 3DS in Nederland. In zeldzame gevallen moet ik eens via een SMS goedkeuren. Terwijl in Nederland eigenlijk bij alle grote online retailers en hogere bedragen je vaak de 3DS check krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc

Van mijn 10 creditcards heeft 0 een PIN code. Het bestaat hier gewoon niet. De payment provider kan er voor kiezen om wel de PIN te controleren, maar dat is aan de payment provider. Niet aan de kaartverstrekker. En waar wil je de PIN invoeren? Veel betaalterminals hebben niet eens cijfertoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
Tuniq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:18:
[...]

Ik woon in de US en geen enkele creditcard die ik heb vraagt om een pincode (of heeft een pincode). Wat bij een onbemand tankstation wel eens voorkomt is dat je je postcode moet invoeren. Als je een debitkaart gebruikt wordt wel altijd de pin gevraagd.

Het zou kunnen dat bij sommige tankstations een NL creditcard met pincode prima werkt, en geen pincode vraagt, of de pincode vraagt en accepteert. Maar ik hoor ook vaak problemen van Nederlandse bekenden met de pincode. Bijvoorbeeld in plaats van een pin, wordt de postcode gevraagd, maar Amerikaanse postcodes hebben 5 cijfers, dus het werkt niet. Dus het zal vooral een beetje hit en mis zijn afhankelijk van de onbemande pomp waar je staat.

In het algemeen, er wordt maar op weinig plekken om een pincode gevraagd in de US. In die zin is de beveiliging op creditcards e.d. in NL veel beter geregeld. Ook bij grote bedragen is er online vaak helemaal geen verificatie hier, zoals de 3DS in Nederland. In zeldzame gevallen moet ik eens via een SMS goedkeuren. Terwijl in Nederland eigenlijk bij alle grote online retailers en hogere bedragen je vaak de 3DS check krijgt.
Volgens mij wordt er het invullen van de pincode door veel verkopers in de VS gewoon geskipt. Ze drukken een aantal keer op de terminal en de pincode is "omzeild". Dan werkt het zoals ze daar gewend zijn middels de handtekening en een grote dosis vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:13
psychodude schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Eén sluit het ander natuurlijk niet uit. Indien een bedrijf er voor moet betalen, is dit vast een per aantal of x-aantal fee. En kun je er natuurlijk voor kiezen om kosten te besparen, door bij bepaalde criteria deze extra laag niet in te zetten indien de verwachting is dat de kosten niet opwegen tegen de baten; bijvoorbeeld bij hernieuwde boeking vanaf gelijk IP, gelijke anderszins identifiers, te verwachten tijdstip van betaling.

[...]

Lees ik bijvoorbeeld op de volgende pagina:
https://truelayer.com/blo...ure-and-how-does-it-work/

Nu klinkt 0.02 EUR natuurlijk niet veel, maar per authentication request tikt natuurlijk wel aan indien je een bedrijf hebt zoals Booking waarbij je ook 0 euro transacties kent en rekent met het feit dat conversie rates tussen authenticate start en daadwerkelijke afronding van de betaling, geen 100% zijn.

Zeker voor grotere partijen, met veel transacties, begint de kostenlast dan natuurlijk gewoon flink op te lopen.

Ter illustratie, booking.com bijvoorbeeld welk jij aangeeft:
"Over one billion nights were booked and 36 million airline tickets purchased in 2023".

Indien de gemiddelde boeking circa 7 nachten betreft, en vluchten buiten beschouwing gelaten, kom je uit op grofweg 150 miljoen transacties. Tegen 0.02 EUR per transactie is dit een magere 3 miljoen euro aan transaction fees for deze security laag.
toon volledige bericht
Het gaat toch voornamelijk om de verhouding lijkt mij. 2 cent over een boeking van gemiddeld 50 euro + zit gewoon in de marge. Zeker als je hiermee ook frauduleuze betalingen tegenhoud die ook geld kosten.

Juist bij transacties van een laag (totaal) bedrag gaat zoiets vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:20
Maakt het in dit geval niet uit dat de eigenaar van de pas minderjarig is?
Ik vind het vreemd dat er "creditcard functionaliteit" wordt toegevoegd aan de pas van een minderjarige?
Normaal gesproken is het voor een minderjarige niet mogelijk om een creditcard aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Tuniq schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:18:
zoals de 3DS in Nederland. In zeldzame gevallen moet ik eens via een SMS goedkeuren. Terwijl in Nederland eigenlijk bij alle grote online retailers en hogere bedragen je vaak de 3DS check krijgt.
Het voordeel voor de verkoper door gebruik te maken van 3DS is dat een betaling niet meer zo makkelijk teruggedraaid kan worden. Je hebt namelijk via 3DS bevestigd dat jij daadwerkelijk jij bent (of ten minste dat is het idee). Dan kan de verkoper (en eigenlijk de betalingsprovider die gebruikt wordt) makkelijk aanvoeren dat de betaling wel uitgevoerd is door de kaarthouder en er dus niet direct mee gewerkt zal worden bij een charge back.
MiKE_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:32:
Kort, ja dat kan. Betwist het via de bank, daar gaat wel wat tijd overheen waarschijnlijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

remmuz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:46:
Ik vind het vreemd dat er "creditcard functionaliteit" wordt toegevoegd aan de pas van een minderjarige?
Normaal gesproken is het voor een minderjarige niet mogelijk om een creditcard aan te vragen.
Het is dan ook geen credit card, maar een debit card. Er is dus geen krediet wat je gebruikt. Het is in dat opzicht hetzelfde als pinnen - je kan alleen maar een betaling uitvoeren tot maximaal het bedrag dat op de rekening staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Gewoon even met je bank bellen en het verhaal uitleggen, banken hebben hier hele afdelingen voor.
Niet te lang wachten, gewoon gelijk bellen. Heb je meer aan dan hier op het forum te discussieren over of het handig is om cc functionaliteit op de pinpas te zetten.

Overigens: Het extra bevestigen is iets wat de ontvangende partij (in dit geval Aliexpress, maar ook Booking.com of bijvoorbeeld thuisbezorgd) aan moet zetten. Het aanzetten van deze extra bevestiging brengt veel voordelen met zich mee, maar helaas doet nog niet iedereen hier aan mee.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:11
Ultrafast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:39:
[...]

In europa is prima te doen met apple pay hoor maar zodra als je op vakantie zoals Amerika of Azie bijvoorbeeld daar kan niet altijd 100% apple pay je zult PIN pas toch meenemen.

Bovendien hebt je ook 2 backup mocht je ook telefoon verliezen dan hebt je een PIN pas over. Dus nooit op 1 afhankelijk zijn tijdens vakantie.
In april in de USA geweest, overal kon ik met Apple Pay betalen. Vorig jaar Thailand en Indonesië, zelfde, heb daar mijn cc niet 1 keer uit mijn wallet gehaald.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-05 22:20
ibmpc schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 02:32:
[...]

Van mijn 10 creditcards heeft 0 een PIN code. Het bestaat hier gewoon niet. De payment provider kan er voor kiezen om wel de PIN te controleren, maar dat is aan de payment provider. Niet aan de kaartverstrekker. En waar wil je de PIN invoeren? Veel betaalterminals hebben niet eens cijfertoetsen.
Er is een uitzondering: mijn Amerikaanse credit card (heb de cc van de Credit Union van m'n alma mater aangehouden) heeft een pincode, maar die hoef ik alleen in te voeren als ik bv in Nederland een betaling doe met deze cc. In Amerika zelf niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:46:
Dat is toch ook helemaal geen "credit card functionaliteit"?

Credit card = op rekening kopen, rekening op het einde van de maand betalen (of zelfs op afbetaling).
Debit card = direct van rekening en betaling weigeren als het saldo op de rekening ontoereikend is (rekening houdend met een eventuele mogelijkheid om onder nul te gaan).

Hier gaat het bedrag gewoon direct van de rekening af, dus is gewoon een online betaling met een debit card. Het is niet omdat het eindelijk zonder alle land- of zelfs bankafhankelijke (iDEAL, Payconic...) methodes gaat, dat het ineens credit card functionaliteit wordt.

Dat we toelaten authenticatie over boord te gooien is een ander verhaal, maar heeft niks met debit vs credit card te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 13:06
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:32:
Dat is niet alleen bij Rabo hoor. Ik heb inmiddels van ABN AMRO een bericht gehad over het verlopen van mijn pas en als het goed is krijg ik nu ook een "Debit Mastercard". Gewoon een PIN-pas, maar dan met toegevoegde credit card functie.

Ben ik daar blij mee? Nee, eigenlijk helemaal niet. Je hebt in principe niet meer nodig dan een foto van de pas om hem voor kleine online uitgaven te kunnen gebruiken. Denk dat ik voortaan dus maar gewoon met mijn telefoon ga betalen in plaats van met mijn pinpas.
Wel 2 foto's dan, want je hebt zowel de voor- als achterkant nodig.
Daarmee is het risico van een foto wel wat beperkt maar heb je dat risico bij het verliezen van je pas dus wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
indigo79 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Dat is toch ook helemaal geen "credit card functionaliteit"?

Credit card = op rekening kopen, rekening op het einde van de maand betalen (of zelfs op afbetaling).
Debit card = direct van rekening en betaling weigeren als het saldo op de rekening ontoereikend is (rekening houdend met een eventuele mogelijkheid om onder nul te gaan).

Hier gaat het bedrag gewoon direct van de rekening af, dus is gewoon een online betaling met een debit card. Het is niet omdat het eindelijk zonder alle land- of zelfs bankafhankelijke (iDEAL, Payconic...) methodes gaat, dat het ineens credit card functionaliteit wordt.

Dat we toelaten authenticatie over boord te gooien is een ander verhaal, maar heeft niks met debit vs credit card te maken.
Het is geen creditcard als in kopen op rekening, maar wel de CC functionaliteit waarbij alle gegevens die je nodig hebt om een betaling te doen op de pas staan.

Met een 'oude' bankpas die je in je bezit hebt kun je niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:37
dutchgio schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Het is geen creditcard als in kopen op rekening, maar wel de CC functionaliteit waarbij alle gegevens die je nodig hebt om een betaling te doen op de pas staan.

Als ik dit zo lees zou je als ouder misschien ook wel die CC functionaliteit willen blokkeren. Dus de bankpas alleen als reguliere pinpas te kunnen gebruiken voor je kind, zonder de CC functionaliteit online. Weet niet of die mogelijkheid er al is of ooit gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
Wat een vervelende kwestie dit, ik was helemaal niet op de hoogte dat dit mogelijk was. Ik denk dat de banken wel wat meer informatie mogen geven omtrent deze wijziging. Mijn kinderen krijgen binnenkort ook een eigen bankpas en ik ga dit maar even uitzoeken hoe hier mee om te gaan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

gielie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:53:
Wat een vervelende kwestie dit, ik was helemaal niet op de hoogte dat dit mogelijk was. Ik denk dat de banken wel wat meer informatie mogen geven omtrent deze wijziging. Mijn kinderen krijgen binnenkort ook een eigen bankpas en ik ga dit maar even uitzoeken hoe hier mee om te gaan.
Dat doen ze ook, maar pas als je een pasje krijgt met die mogelijkheid. Er zit dan een begeleidende brief bij.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 02:03
Het is een (debit) VISA / Mastercard waarmee je vrijwel overal kan betalen waar VISA / Mastercard ondersteunt wordt. Dit is geen creditcard functionaliteit, dit is VISA / Mastercard functionaliteit.

Banken zouden de mogelijkheid kunnen bieden online betaling uit te zetten, zoals sommige fintechs zoals N26, Revolut, OpenBank en Trade Republic aanbieden. En de functionaliteit standaard uit zetten. Zoals ze ook met betalingen in het buitenland doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

dutchgio schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Daarmee is het risico van een foto wel wat beperkt maar heb je dat risico bij het verliezen van je pas dus wel.
Iemand hoeft maar 1 keer je portemonnee voor 1 minuut in zijn handen te hebben voor die 2 foto's. En jij weet dan dus van niets. En natuurlijk.... doe je dan gewoon een chargeback en zit de verkoper ermee, maar het is gewoon erg gevoelig allemaal.

En het probleem met zo'n Debit Mastercard, is dat hij direct aan je rekening gekoppeld is. Het is niet dat je aan het eind van de maand een overzicht krijgt van de transacties voor ze afgeschreven worden. Je kunt dus ineens voor een verrassing komen te staan, als je niet meer kunt betalen voor je eten die avond. :) En natuurlijk kun je je daartegen wapenen en heb je - als het goed is - wel een spaarrekening waar je op dat moment nog iets mee kunt....

Ik zou deze "feature" het liefst gewoon uitzetten op mijn nieuwe pinpas. Ik heb mijn creditcard jaren geleden ook al weggedaan.... gebruikte dat ding eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:58
Ik heb 2 meiden van 15, apple en android. Apple dame heeft gewoon apple pay bij de Rabobank, android werkt het idd pas vanaf 16.

Maar door dit topic ga ik even de passen checken, ze hebben onlangs nieuwe passen aangevraagd want de oude waren niet cool 8) even checken of dit dus ook van dit soort credit card passen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op je pas de laatste 2 nummers wegkrassen oid kan al helpen.
Wel ergens anders natuurlijk noteren voor het geval je ze nodig hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Cheezborger schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:36:
Als ik dit zo lees zou je als ouder misschien ook wel die CC functionaliteit willen blokkeren. Dus de bankpas alleen als reguliere pinpas te kunnen gebruiken voor je kind, zonder de CC functionaliteit online. Weet niet of die mogelijkheid er al is of ooit gaat komen.
Afhankelijk van je bank kan je limieten instellen (via de app) per onderdeel, dat is dan vaak onderverdeeld in fysiek betalen met de kaart, geld opname bij een automaat, en online betalingen. Dan kan je of de toepassing volledig uitzetten of het limiet op 1 zetten (wat het dus onbruikbaar maakt in de praktijk).

En wil je het op een gegeven moment toch gebruiken, dan kan je het (tijdelijk) weer aanzetten.

Als dat niet mogelijk is bij de eigen bank, dan kan je bij de buren kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
_ferry_ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:20:
Op je pas de laatste 2 nummers wegkrassen oid kan al helpen.
Wel ergens anders natuurlijk noteren voor het geval je ze nodig hebt ;)
zoals mijn opa , op een losse post-it, en die dan op de pas plakken
en dan voor de veiligheid de pin code op nog een losse post-it, die niet aan voor maar aan achterkant van de pas geplakt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
Qwerty-273 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:18:
[...]

En wil je het op een gegeven moment toch gebruiken, dan kan je het (tijdelijk) weer aanzetten.

Als dat niet mogelijk is bij de eigen bank, dan kan je bij de buren kijken :)
Dat aanzetten of limiet verhogen duurt vervolgens 4 uur voordat je het kan gebruiken, niet altijd wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Hier zal ik dankzij dit topic volgende keer ook op letten, al duurt het even voordat m'n huidige pas vervangen wordt.
Een credit card heb ik al ruim 20 jaar, en is voor mij een ding dat thuis wordt gebruikt voor online bestellingen, en sporadisch voor gebruik in het buitenland. Voor die laatste functie zal debit card functionaliteit erg van pas komen lijkt me, maar voor 99% van de tijd is die functionaliteit gewoon een onnodig extra risico, wat ik dus ga uitzetten. M'n credit card heb ik voor algemeen gebruik nooit bij me, m'n pinpas altijd.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Laten we een kat een kat noemen. Het probleem is niet credit card vs debit card functionaliteit. Dat gaat gewoon over wanneer het van je rekening afgaat.

De olifant in de kamer is dat er om een paar redenen (vooral kopen zo makkelijk en snel mogelijk maken zodat er zo weinig mogelijk punten zijn waar een mens nog eens even denkt of hij of zij dat echt wel wil doen enerzijds en een continent dat nooit serieuze authenticatie gebruikt heeft voor elektronische betalingen anderzijds) vaak gewoon helemaal geen authenticatie gebruikt wordt. Dat dat kan is zowel bij debit cards als bij credit cards eigenlijk een probleem.

Ik geloof ook echt niet dat de reden waarom sommige websites geen authentificatie doen (en waarom banken dat blijven toestaan) aan de directe kosten van de authentificatie ligt. Ik ben ervan overtuigd dat dat aan de indirecte kosten ligt, zijnde mensen die op het moment dat ze een beetje moeite moeten doen bedenken dat ze toch niet willen kopen. Dezelfde reden waarom Amazon heel veel jaren geleden hun one-click-shopping-octrooi serieus probeerden te verdedigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Turb0Turb0 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb 2 meiden van 15, apple en android. Apple dame heeft gewoon apple pay bij de Rabobank, android werkt het idd pas vanaf 16.

Maar door dit topic ga ik even de passen checken, ze hebben onlangs nieuwe passen aangevraagd want de oude waren niet cool 8) even checken of dit dus ook van dit soort credit card passen zijn.
Dan heeft je Apple dame gelogen over haar leeftijd bij het aanmaken van haar Apple account ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

sjirafje

No inspirational quotes here

Zie het filmpje van Rabobank rond 0:24
https://www.rabobank.nl/p.../betaalpas/online-betalen
Er wordt dus SOMS gevraagd om je betaling te verifiëren. Dit in tegenstelling tot de oude pas die waarbij betalingen altijd geverifieerd moeten worden.

Ik ben aan het chatten met de Rabo maar het lijkt er niet op dat het mogelijk is om aan te zetten dat er altijd geverifieerd moet worden bij een online aankoop.

[ Voor 23% gewijzigd door sjirafje op 14-06-2024 16:39 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 00:01

aap

Turb0Turb0 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:23:
/offtopic

nieuwsgierige ouder van een puberzoon: in welk opzicht kunnen passen niet cool zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

aap schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:59:
[...]

/offtopic

nieuwsgierige ouder van een puberzoon: in welk opzicht kunnen passen niet cool zijn?
Standaard uiterlijk, niet custom/uniek?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:16
Qwerty-273 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Het voordeel voor de verkoper door gebruik te maken van 3DS is dat een betaling niet meer zo makkelijk teruggedraaid kan worden. Je hebt namelijk via 3DS bevestigd dat jij daadwerkelijk jij bent (of ten minste dat is het idee). Dan kan de verkoper (en eigenlijk de betalingsprovider die gebruikt wordt) makkelijk aanvoeren dat de betaling wel uitgevoerd is door de kaarthouder en er dus niet direct mee gewerkt zal worden bij een charge back.
Ja inderdaad - daarom is de security in het algemeen in NL dus wel beter m.i. Hier wordt maar zelden van een dergelijk systeem gebruik gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKE_B
[...]

Nee, dat is dus niet zo. Op de brief bij de pas staat trots “onze betaalpassen zijn vernieuwd, vanwege privacy staan je gegevens nu op de achterkant van je betaalpas”

Op de achterzijde van de brief staat onder ‘veilig gebruik’ alleen dat je je pincode niet moet afgeven. En er is nog een los kopje ‘contactloos en online betalen’ waar inderdaad wordt uitgelegd dat je met die 16-cijferige code online kan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Interessant topic dit, goede insteek. Ik heb drie passen en bij die van Triodos staat alle info lekker gemakkelijk op de achterkant (VISA).
ING is Vpay en die lijkt geen creditcardbetaalsysteeminformatie codes te hebben.
AAB is nog een oude maestro maar die lijkt gek genoeg wel weer de 4x4 cijfers plus CVC te hebben.

Ik had ooit wel gelezen dat die functionaliteit er aan zat te komen/er is maar bij mijn echte creditcards zit er best wel wat controle op. De banken lijken dit (even los van de verkopers) dus ook niet echt geïmplementeerd te hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
franssie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:04:
Ik had ooit wel gelezen dat die functionaliteit er aan zat te komen/er is maar bij mijn echte creditcards zit er best wel wat controle op. De banken lijken dit (even los van de verkopers) dus ook niet echt geïmplementeerd te hebben.
Zoals al eerder geschreven in dit topic is 3D secure aan de verkoper (/webshop) en niet aan de bank. De bank moet het ondersteunen, de verkoper bepaald of het wordt toegepast. Of het een creditcard of een debitcard is maakt daarvoor verder dus 0,0 uit. En voor de bank is het ook identiek in uhm, alles (v.w.b. 3D secure).

Waarom sommige verkopers 3D secure niet toepassen is ook vrij simpel te beantwoorden. Of ze hebben het nooit toegevoegd, of het zijn (grote) shops die liever hebben dat klanten heel snel & makkelijk kunnen betalen met een iets hoger risico op chargebacks, dan dat er "extra drempels" zijn tijdens het betalen waardoor klanten alsnog afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Barrycade schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Dan heeft je Apple dame gelogen over haar leeftijd bij het aanmaken van haar Apple account ;)
Wat een boefje, ik stuur haar voor straf naar haar kamer. (Want daar zit een puber echt nooit :+ )

De Android dame is ook veel ouder bij Google :) maar toch werkt Google Wallet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
aap schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:59:
[...]

/offtopic

Ze hadden een blauw Rabobank Passie en dat stond er ook heel groot op en nu een mooie witte pas dat is mooier achter een transparant hoesje op een witte telefoon...

Edit.

Pasjes van de meiden zijn gewoon normale passen, geen cvc code ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Turb0Turb0 op 14-06-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 16:22

Blokker_1999

Full steam ahead

De keuze voor verificatie (PIN in geval van fysieke betaling, 3D Secure in geval van online transactie) ligt altijd bij de handelaar. De bank kan dit NIET afdwingen.

Met fysieke betalingen zie je dat handelaars er voor kiezen in vele landen om de PIN verificatie niet te doen. Niet zozeer vanwege de kost, maar vanwege de snelheid. Op drukke momenten moet het vooruitgaan, en die 20s die de PIN in beslag kunnen nemen zijn er te veel aan als je dat met honderden klanten moet doen. Dan verlies je tijd, verlies je klanten en verlies je omzet. En dat verlies wordt door vele handelaars als groter ingeschat dan de beperkte hoeveelheid fraude die men pleegt met gestolen kaarten. Vergeet niet dat op vele plaatsen waar men de PIN overslaat men het meestal over zeer kleine bedragen heeft.

Een betaalterminal voor de klant zonder PIN pad is meestal ook zeer zeldzaam. Ik heb in de VS al heel wat terminals gezien gewoon met PIN systeem, al worden die tegenwoordig meer en meer vervangen door touchscreens op het PIN systeem. Leuke met die touchscreens is dat de cijfers ineens in een willekeurige volgorde staan. De eerste keer ik zo 1 tegenkwam toch ook even aan mispakt.

En ook online kan ik me inbeelden dat er vele platformen zijn die zo min mogelijk weerstand in het bestelproces wensen en er dus voor kiezen om verificatie niet uit te voeren omdat ook zij geloven dat een vlotte betaling mensen aanzet om vaker terug te komen en zo meer omzet creeeren. De verliezen bij fraude nemen ook zij er gewoon bij.

In geval van TS verwacht ik dat er ook gewoon netjes terugbetaald gaat worden, al zorgt het wel weer voor overlast door alle administratie die erbij komt kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Meeste banken lijken alles op 1 kant te zetten bij de debit card, 1 foto dus ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
[...]

Een van mijn betaalkaarten heeft ook de CVC code aan de voorzijde.
Je kunt het beste de CVC code en vervaldatum afplakken en onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ibmpc schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Een van mijn betaalkaarten heeft ook de CVC code aan de voorzijde.
Je kunt het beste de CVC code en vervaldatum afplakken en onthouden.
Afplakken helpt natuurlijk niet tegen diefstal & verlies. De vinder (/"vinder") kan dan nog steeds die gegevens inzien. Weghalen (krabben?) is dus de enige betrouwbare optie dan.

Maar IMO zou de CVC er gewoon niet op moeten staan, en alleen zichtbaar in de app (dit is het geval bij OpenBank als ik me niet vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:24:
[...]

Afplakken helpt natuurlijk niet tegen diefstal & verlies. De vinder (/"vinder") kan dan nog steeds die gegevens inzien. Weghalen (krabben?) is dus de enige betrouwbare optie dan.

Maar IMO zou de CVC er gewoon niet op moeten staan, en alleen zichtbaar in de app (dit is het geval bij OpenBank als ik me niet vergis).
De boef kan de pas sowieso gebruiken, ook als de gegevens er niet als tekst op staan. Je gebruikt hem namelijk gewoon in een winkel in de omgeving waar je de pas hebt gevonden. Bovendien kan een boef de gegevens gewoon van de magneetstrip aflezen, ondanks dat je ze eraf krast. De magneetstrip is unencrypted.

Zijn er nog landen waar ze de imprinter gebruiken? Bij ons is dat ding een jaar of 5 geleden uitgefaseerd. Ik kan het nog herinneren als de dag van gisteren :*)

Voor de jongere generatie onder ons: de imprinter is de zipzap machine om offline betalingen te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door ibmpc op 14-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ibmpc schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:40:
[...]

De boef kan de pas sowieso gebruiken, ook als de gegevens er niet als tekst op staan. Je gebruikt hem namelijk gewoon in een winkel in de omgeving waar je de pas hebt gevonden. Bovendien kan een boef de gegevens gewoon van de magneetstrip aflezen, ondanks dat je ze eraf krast. De magneetstrip is unencrypted.
De magneestrip? Volgens mij is die al jaren geleden uitgefaseerd (en vervangen door de chip). En op beide Debit passen die ik heb (MasterCard & Visa, verschillende banken) is het volgens mij gewoon een gekleurde streep zo van "vroeger zat hier een magneetstrip". En op een (witte) pas is die streep ook lichtgrijs en dus niet zwart zoals de echte magneetstrip was (op de andere pas durf ik zo snel niet te zeggen of het wellicht qua uiterlijk wel nog lijkt op...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
ibmpc schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Zijn er nog landen waar ze de imprinter gebruiken? Bij ons is dat ding een jaar of 5 geleden uitgefaseerd. Ik kan het nog herinneren als de dag van gisteren :*)

Voor de jongere generatie onder ons: de imprinter is de zipzap machine om offline betalingen te doen.
Totdat je dan ineens een pincode moet invoeren, of je kunt alleen x aantal kleine betalingen doen.
Ook loop je minder anoniem en is met camerabeelden wel terug te halen wie de pas misbruikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 21:57
RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:24:
[...]
En bij KNAB ook. De CVC code staat alleen in de app.
Door het niet op de pas te zetten, wordt het ook mogelijk om de CVC code af en toe te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 16:22

Blokker_1999

Full steam ahead

RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:12:
[...]

De magneestrip? Volgens mij is die al jaren geleden uitgefaseerd (en vervangen door de chip). En op beide Debit passen die ik heb (MasterCard & Visa, verschillende banken) is het volgens mij gewoon een gekleurde streep zo van "vroeger zat hier een magneetstrip". En op een (witte) pas is die streep ook lichtgrijs en dus niet zwart zoals de echte magneetstrip was (op de andere pas durf ik zo snel niet te zeggen of het wellicht qua uiterlijk wel nog lijkt op...).
Neen, de magneetstrip zit nog op elke kaart die je krijgt. In Europa gebruiken we bijna exclusief chip+pin, maar wanneer je op vakantie gaat naar andere werelddelen dan zie je vaak genoeg dat men gewoon de magneetstrip uitleest voor de betaling te vervolledigen.

En ja, zelfs op debit kaarten kon dat ook zonder PIN code. Voldoende verhalen van gestolen bankkaarten met Maestro functionaliteit die in Frankrijk werden misbruikt om dure, grote aankopen mee te doen net omdat daar vaak de PIN code niet vereist was.

De magneetstrip kan vandaag de dag trouwens vele kleuren hebben, de kleur dient alleen om aan te tonen aan welke kant die zit. En ja, je zou het niet verwachten, maar vele betaalterminals hier in Europa ondersteunen ook nog altijd het lezen van die magneetstrip, al zie je de lezer amper zitten. En dat dan weer voor kaarten uit het buitenland die dan weer geen chip hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1