Vraag over zwenkwieltje demonteren (onbekende bus/as?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:56

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Topicstarter
Hoi,

Ik moet met de zwenkwieltjes van m'n zitmaaier (Ibea Vision) naar de handelaar, omdat ze vervangen moeten worden. De vraag was of ik met wieltjes én de as (dus alles wat niet-rood is op de foto) langs wilde komen. Natuurlijk hoor. Alleen trof ik dit aan, en ik heb geen idee hoe dit heet en hoe ik dit ordentelijk en volgens de regels der kunst moet los krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTClu7LcyIgHlRNDybHvLVvFS0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmDqCwMQDrTSc2PoYTuBIRPd.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt dus een soort 'omega'-ringetje met twee puntjes. Ik verwacht dat ik dit met (speciaal?) gereedschap uit elkaar kan drukken zodat de ring los schiet. Kan iemand mij hier een naam of techniek noemen waarmee ik verder kan op intarwebs? Dank.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 10:18
De 'omega' ring zoals je die beschrijft is inderdaad een borgring die de as op de plaats houd.
Een borgring tang is dan ook wat je zoekt om deze los te halen.
vb: https://www.toolstation.n...FpC8c2WQdBmAaAgEOEALw_wcB

De tang heeft bekken met puntjes in die in de gaten van de borgring vallen. Middels de tang buig je de ring iets uit elkaar, waardoor je deze van de as kunt afhalen. Het terug monteren gaat even simpel.

Edit: Eventueel zou je het ook kunnen proberen met een spitsbektang, of 2 kleine schroevendraaiers. Ik kan je echter uit ervaring vertellen dat je de borgring beschadigd, waarschijnlijk een paar vloeken verder bent en misschien nog wel een keer uitschiet met de schroevendraaier en je een lelijke kras op je arm hebt staan. Advies is dan ook om die paar € te investeren in een tangetje. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door The Prutsor op 13-06-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Met een priem in een van de gaatjes en een kleine schroevedraaier om de andere kant tegen te houden bij het uit elkaar drukken is het mij ook wel eens gelukt. Noodoplossing, ik weet het, maar als je geen borgringtang hebt het proberen waard.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:56

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Topicstarter
Jullie zijn awesome. Thanks.

Update: tangetje gekocht en kind kon de was doen (Y)

[ Voor 50% gewijzigd door Klauwhamer op 14-06-2024 20:45 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.