Hdmi arc werkt maar enkele dagen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander de ruite
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-03 08:35
Wellicht dat iemand enig idee heeft en dat ik mogelijk iets over het hoofd zie.
Ik heb een Samsung Samsung 75q74a van 2 jaar oud icm met een harman kardon avr 171s receiver.
Een PlayStation 5 en de ziggo ontvanger zitten met een hdmi 2.0 kabel aangesloten aan de tv.

Vanaf de tv gaat er naar terug naar de receiver een HDMI 2.0 kabel tussen de arc hdmi poorten.

Ansich werkt dit prima en kan ik op de tv de home cinema set selecteren als audio uitvoer apparaat.
Alleen na een poos(soms enkele dagen) ziet de tv de receiver niet meer en staat die weer op audio uitvoer via de tv, vervolgens kan ik de receiver ook niet meer selecteren.
Als ik de voeding tijdelijk uit de receiver haal en opnieuw aansluit is het weer een paar dagen goed en kan ik de receiver weer selecteren als audio uitvoer apparaat.

Allemaal niet heel handig en begint inmiddels ook wat te frustreren.

Waar moet ik dit probleem in zoeken?
Een andere hdmi kabel mocht niet werken.
Zat zelf te denken om de arc kabel te vervangen voor een optische kabel tussen de tv en receiver alleen lees ik hier ook weer verschillende meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 19:04

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Dit soort dingen zijn lastig om echt uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt. Kans is groot dat een andere tv of receiver dit soort klachten niet geeft. Maar daar schiet je nu niks mee op.

Wat je kan proberen is om je bronnen op je receiver aan te sluiten. Dan blijft alles gewoon hetzelfde, alleen wissel je van bron op je receiver ipv de HDMI ingangen op je tv.

|| AFCA || 35x Landskampioen || 20x KNVB Beker || 4x EC 1 || 1x EC 2 || 1x UEFA Cup ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Toevallig hier ineens precies hetzelfde (Samsung the frame tv). Bij mij is de oorzaak de Xbox (of de kabel daarvan). Zodra ik de xbox aansluit stopt de earc verbinding naar mijn versterker. Soms helemaal (geen geluid en niet te kiezen) en soms half (wel geluid, maar niet te kiezen en ook geen volume wijziging via tv afstandsbediening). Zodra ik de Xbox loskoppel werkt alles weer (net zoals het al jaren doet). Alle CEC functies op de xbox staan uit.. Waar dit dus ineens door is ontstaan is een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:16
Hier een Samsung s95c en ook ik heb wat problemen. Ik heb een Marantz receiver aangesloten op de oneconnectbox earc poort, en deze wordt niet altijd herkend. In het geval dat de receiver niet wordt herkend werkt de earc wel als ik een tv app gebruik.
Bij een cold start van de tv(powerknop ingedrukt houden) is de receiver wel weer zichtbaar. Maar na enkele uren en soms een dag kan ik weer een cold start uitvoeren.

Ik heb al meerdere keren de klantenservice gebeld en de technische afdeling daar(op een enkeling na) heeft totaal geen productkennis.
Een afspraak maken extern beheer levert je wel iemand op die weet wat hij zegt.
Op dit moment heb ik nog geen blijvende oplossing maar zal eventuele ontwikkelingen aan mijn kant hier delen als deze er zijn.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-05 09:14
Er is hier een combinatie van twee probleempjes:
- Ziggo is super dominant als het gaat om geluid via HDMI. Dit komt door het CEC protocol. Dan probeert het kastje te communiceren met de TV. Ook al staat het kastje uit of op standbye. Enige oplossing is een CEC-killer verloopje aanschaffen.
- Samsung TV’s (ik heb er ook helaas 1) kunnen niet zo goed met CEC en ARC-signalen omgaan. Heel Reddit staat vol met mensen die hier last van hebben…

Soms helpt het ook nog om alle HDMI-kabels te vervangen met HDMI 2.1-kabels. Deze zijn betrouwbaarder door ingebouwde glasvezel.

[ Voor 12% gewijzigd door hotymoty op 14-06-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 20:07
Hier een the frame, herkenbaar probleem, achter gekomen dat het mij enkel speelt als ik de Ziggo ontvanger niet uitzet meerdere dagen lang. Wanneer ik dat wel doe, geen problemen met Sonos Arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT-Milk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb hetzelfde met mijn tcl tv heb je dit recent ? Of heb je pas net een 4K tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Misschien al geprobeerd maar lees ik niet terug in de tekst: maak de TV eens spanningsloos voor een periode van een half uur (echt even er af). Al mijn HDMI CEC/Arc issues waren daarna weer een hele poos verholpen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:16
NoepZor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:06:
Misschien al geprobeerd maar lees ik niet terug in de tekst: maak de TV eens spanningsloos voor een periode van een half uur (echt even er af). Al mijn HDMI CEC/Arc issues waren daarna weer een hele poos verholpen.
Dit heb ik recentelijk nog gedaan en het werkte een dag.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Dat is dan jammer inderdaad. Bij mijzelf heeft het HDMI CEC issues opgelost, bij m'n vader heeft het een wegvallende soundbar opgelost, bij de vriend van m'n moeder deed de Sonos Arc het niet meer na een Sonos update. Was volgens de lokale Expert niet meer compatible met de TV (zo ineens, model uit 2018). Dat was dus ook opgelost na een tijdje de TV van de stroom af.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
hotymoty schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:10:

Soms helpt het ook nog om alle HDMI-kabels te vervangen met HDMI 2.1-kabels. Deze zijn betrouwbaarder door ingebouwde glasvezel.
Heb je daar een bron voor? Volgens mij zijn HDMI 2.1 kabels gewoon koper. Ja, er bestaan wel fiber optic HDMI kabels. Maar daar zit een chip in om het signaal om te zeggen van electrisch naar optisch en terug. Het lijkt me sterk dat HDMI 2.1 kabels dat standaard hebben.

Ik gebruik zelf trouwens fiber optic HDMI kabels en dat werkt goed. Maar vooral nuttig voor langere afstanden (15 meter 4K120 over koper ging hier niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franswes
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-05 15:54
Marcievg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:18:
Hier een Samsung s95c en ook ik heb wat problemen. Ik heb een Marantz receiver aangesloten op de oneconnectbox earc poort, en deze wordt niet altijd herkend. In het geval dat de receiver niet wordt herkend werkt de earc wel als ik een tv app gebruik.
Bij een cold start van de tv(powerknop ingedrukt houden) is de receiver wel weer zichtbaar. Maar na enkele uren en soms een dag kan ik weer een cold start uitvoeren.

Ik heb al meerdere keren de klantenservice gebeld en de technische afdeling daar(op een enkeling na) heeft totaal geen productkennis.
Een afspraak maken extern beheer levert je wel iemand op die weet wat hij zegt.
Op dit moment heb ik nog geen blijvende oplossing maar zal eventuele ontwikkelingen aan mijn kant hier delen als deze er zijn.
Ik ondervond hetzelfde probleem tussen mijn Samsung TV en Marantz Receiver : Je kunt op een Samsung TV wat spelen met de vertragings instelling van de gebruikte HDMI poort en volgorde van aansluitingen speelt ook een rol , maar probleem dat receiver of andere externe speakers ineens niet meer zichtbaar waren in sound menu speelde nog steeds.
Uiteindelijk Receiver maar optisch aangesloten op TV m.b.v. Toslink optische kabel : nooit geen problemen meer : enige nadeel is dat er geen Atmos signaal doorgegeven kan worden middels een optische verbinding . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanssen.m
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-03 16:37
Tv resetten.werk dat niet koop een goede duurder hdmi kabel 2.1 . Had dit probleem ook ..bij mij is dit nu opgelost door duurdere hdmi 2.1
Pagina: 1