Linux Mint op Surface laptop 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ik zou graag Linux Mint installeren op mijn Microsoft Surface laptop 3. Ben helemaal klaar met Windows 11.

Mijn vragen:
1. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Linux op een Microsoft Surface laptop? Werkt het?
2. Kan ik vanuit Linux eventueel weer terug naar Windows 11?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 Home
Surface Laptop 3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op: Surface Recovery Image Download - Microsoft Support zie ik dat ik eenvoudig een Surface Recovery image voor Windows 10 kan downloaden. Zelfs met een handig filmpje erbij: Een USB-herstelstation voor Surface maken en gebruiken - Microsoft Ondersteuning
Dus terug van Linux Mint naar Windows 10/11 zou eenvoudig moeten zijn? Ook deze ervaringen hoor ik graag.

Ik heb sowieso geen garantie meer op de Surface Laptop 3. Daar maak ik mij geen zorgen meer om. Wil natuurlijk niet met een baksteen komen te zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door KaasOmelet op 13-06-2024 18:03 ]

Beste antwoord (via KaasOmelet op 24-06-2024 18:33)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 16:05

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb een tijdje Linux gebruikt (Kubuntu) op een Surface Book 3. Dat werkte toch niet helemaal zoals gehoopt.

De basis doet het wel. Geluid, beeld en gewoon werken lukt wel. Maar het was duidelijk niet geoptimaliseerd met batterij verbruik (met moeite 1,5 tot 2 uur, onder Windows 3 uur), touch werkte niet en de camera's werkte niet.

Ik heb uiteindelijk een andere laptop aangeschaft die beter met Linux om kan gaan.

Echter, de Surface Book 3 en de Surface 3 zijn verschillend. Het Linux Surface project is daar heel duidelijk in. Zo te zien werkt je webcam ook niet.

Kortom, het werkt wel met een aantal beperkingen. En uiteraard is dual-boot een optie om Windows er naast te draaien. Anders kun je altijd terug naar Windows door een nieuwe installatie te doen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb van mijn werkgever een Lenovo laptop met touchscreen. Ik heb er een dual boot van gemaakt en de Windows partities daarbij om stand gehouden, alleen de c-schijf verkleind.

Daarmee kan ik altijd maar Windows als het noodzakelijk is voor het werk (nog niet gebeurd afgelopen 18 maanden), en verwacht ik altijd weer eenvoudig terug te kunnen naar de oorspronkelijke staat.

Touchscreen werkte overigens zonder problemen (Fedora).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 08:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb Mint draaiende op een Thinkpad T14 met touchscreen. Dat werkte out-of-the-box. Alleen weet ik niet of Mint het meest geschikt is voor touch. Een Gnome desktop is er, met grotere knoppen, beter voor geschikt, zeggen de meeste mensen.

Het is alleen even de vraag of Mint jouw hardware ook daadwerkelijkondersteunt. Dat moet blijken en ligt voor een deel ook aan de gebruikte kernel.
Ik heb verschillende Thinkpads en op de ene werkt bijvoorbeeld de fingerprint reder wel en op de andere niet. Net een ander type gebruikt en die zit dan net weer niet in de kernel.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

ElCondor schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:35:
Ik heb Mint draaiende op een Thinkpad T14 met touchscreen. Dat werkte out-of-the-box. Alleen weet ik niet of Mint het meest geschikt is voor touch. Een Gnome desktop is er, met grotere knoppen, beter voor geschikt, zeggen de meeste mensen.

Het is alleen even de vraag of Mint jouw hardware ook daadwerkelijkondersteunt. Dat moet blijken en ligt voor een deel ook aan de gebruikte kernel.
Hier sluit ik mij bij aan. Mocht mint niet werken, of kwa UI niet bevallen zou ik Gnome proberen, bijvoorbeeld op Fedora. Dan heb je ook een nieuwere kernel met ditto hardware support.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 08:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

silverball schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Mocht mint niet werken, of kwa UI niet bevallen zou ik Gnome proberen, bijvoorbeeld op Fedora. Dan heb je ook een nieuwere kernel met ditto hardware support.
Dat gezegd hebbende, ik heb begrepen dat KDE ook een Touch mode heeft die een aardige ontwikkeling heeft doorgemaakt met Plasma 6. De keuze is reuze...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
We dwalen af, maar alhoewel ik een touchscreen heb, ik gebruik hem nooit (behalve soms per ongeluk, ook onhandig). Misschien is dat met een surface anders, maar ik heb mijn twijfels.

Terug: wat googlen wekt de indruk dat er speciale kernel builds in omloop zijn voor de surface. Dus misschien zit niet alles al in de huidige kernels/distributies. Misschien is het het beste om eerst te booten van een live-usb met verschillende distro's om te bekijken wat er out of the box werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 16:05

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb een tijdje Linux gebruikt (Kubuntu) op een Surface Book 3. Dat werkte toch niet helemaal zoals gehoopt.

De basis doet het wel. Geluid, beeld en gewoon werken lukt wel. Maar het was duidelijk niet geoptimaliseerd met batterij verbruik (met moeite 1,5 tot 2 uur, onder Windows 3 uur), touch werkte niet en de camera's werkte niet.

Ik heb uiteindelijk een andere laptop aangeschaft die beter met Linux om kan gaan.

Echter, de Surface Book 3 en de Surface 3 zijn verschillend. Het Linux Surface project is daar heel duidelijk in. Zo te zien werkt je webcam ook niet.

Kortom, het werkt wel met een aantal beperkingen. En uiteraard is dual-boot een optie om Windows er naast te draaien. Anders kun je altijd terug naar Windows door een nieuwe installatie te doen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Je zou met een live versie je hardware kunnen testen zonder Linux te installeren.

Als je geïnstalleerde Linux niet vebalt, kun je een schone Windows versie installeren uiteraard

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46

L0g0ff

omg

Linux mint moet je niet doen op een surface laptop 3. De reden is dat Linux mint op xorg draait terwijl de surface voor o.a. touch en keyboard wayland vereisen. Mijn collega heeft Ubuntu 20.04 draaien op een surface laptop 3 als daily driver (zonder dual boot). Zelf heb ik een surface laptop 3 test apparaat staan. Ubuntu 20.04, Fedora en nixos werken allemaal prima. Haal wel even de kernel drivers op van het Linux surface project voor de beste werking als een custom surface kernel of losse modules niet correct mee komen met je OS.

/edit

Ik lees net in dit draadje dat de webcam niet zou werken. Die werkt prima hoor. Alles werkt goed mits je maar wayland gebruikt en de juiste surface drivers ophaalt.

[ Voor 14% gewijzigd door L0g0ff op 20-07-2024 09:40 ]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:36:
Linux mint moet je niet doen op een surface laptop 3. De reden is dat Linux mint op xorg draait terwijl de surface voor o.a. touch en keyboard wayland vereisen.
En waar staat dat het voor touchschermen Wayland verplicht is? Het apparaat komt uit 2015, dat is 9 jaar geleden! Toen was Wayland echt nog niet bruikbaar. En lang voor die tijd bestonden aanraakschermen ook al die het op Linux ook gewoon werkte.

Hardware support zit in de kernel, dus voor het toetsenbord is er ook geen verplichting om Xorg de deur te wijzen en Wayland te gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:53:
[...]

En waar staat dat het voor touchschermen Wayland verplicht is? Het apparaat komt uit 2015, dat is 9 jaar geleden! Toen was Wayland echt nog niet bruikbaar. En lang voor die tijd bestonden aanraakschermen ook al die het op Linux ook gewoon werkte.

Hardware support zit in de kernel, dus voor het toetsenbord is er ook geen verplichting om Xorg de deur te wijzen en Wayland te gebruiken.
Niks is verplicht. Je draait Linux toch ;) maar je wilt de beste ervaring qua touchscreen. En ook je surface docking met meerdere schermen van verschillende resoluties. Kies dan voor wayland en niet voor xorg.

Ubuntu met encrypted disk kun je zonder aangepaste kernel en zonder extern keyboard niet eens ontgrendelen. Maar idd dat deel zit nog voor je desktop composer. Zelfs windows 10 en 11 zelf gaat niet eens zonder extern keyboard in de eerste setup.

En het heeft er ook mee te maken dat de Linux versies met wayland over het algemeen ook wat moderner zijn qua hardware support. Je gaat daardoor gewoon tegen minder dingen aanlopen. Kies in deze use case dus voor wayland en niet voor xorg.

/edit

Ps. Ik heb trouwens zelf touch en de webcam niet werkend gekregen met xorg. Alleen met wayland. Ik heb zo geen bron voor je. Ik ben dan de bron haha.

[ Voor 6% gewijzigd door L0g0ff op 20-07-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
WHiZZi schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:29:

Je linkt nu naar de Surface 3 dat is iets anders dan de Surface laptop 3: https://github.com/linux-...ace/wiki/Surface-Laptop-3

Er zijn twee versies van de Surface Laptop 3, AMD of Intel: bij AMD lijken de touchscreen een pen niet te werken, bij de Intel versie werkt alles met de linux surface kernel: https://github.com/linux-...d-Features#feature-matrix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Niks is verplicht. Je draait Linux toch ;) maar je wilt de beste ervaring qua touchscreen. En ook je surface docking met meerdere schermen van verschillende resoluties. Kies dan voor wayland en niet voor xorg.
Met Xorg kan ik ook prima verschillende resoluties doen. 0 problemen. Heb jaren lang met een HD TV en een 1024x600 schermpje gewerkt voor m'n HTPC.

Pas als je per scherm een andere schaal wilt is dat een dingetje. Maar dat had je met Windows 7 destijds ook, dus echt een argument van "je moet dit of dat" is het niet, want zonder werkt het ook.
Ubuntu met encrypted disk kun je zonder aangepaste kernel en zonder extern keyboard niet eens ontgrendelen. Maar idd dat deel zit nog voor je desktop composer. Zelfs windows 10 en 11 zelf gaat niet eens zonder extern keyboard in de eerste setup.
Je kan de drivers voor de Surface in Windows installatie inbakken zodat het gewoon fatsoenlijk werkt. En anders zoek je de speciale installatiemedia die MS aanbiedt. Voor Linux zorg je gewoon dat als het eenmaal draait, de modules in je initramfs zitten. Het is niet veel anders dan zorgen dat je video module erin zit om beeld te hebben.
En het heeft er ook mee te maken dat de Linux versies met wayland over het algemeen ook wat moderner zijn qua hardware support. Je gaat daardoor gewoon tegen minder dingen aanlopen. Kies in deze use case dus voor wayland en niet voor xorg.
Bijzondere statement. Want Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu LTS. Hierdoor heeft Mint ook gewoon Wayland beschikbaar. Nu beweer je dat Ubuntu 22.04 LTS wél modern is en Linux Mint 23 níét? Hoe werkt dat dan?
/edit

Ps. Ik heb trouwens zelf touch en de webcam niet werkend gekregen met xorg. Alleen met wayland. Ik heb zo geen bron voor je. Ik ben dan de bron haha.
En is dus de link die eerder werd genoemd over het feit dat de webcam (deels) correct. Ten tijde van schrijven werkt het niet omdat o.a. Wayland nog niet volwassen genoeg was. Overigens wel gek dat juist een webcam via Xorg niet werkt, maar via Wayland wel. Het is een v4l apparaat, daar zou de desktop composer ook geen invloed op moeten hebben. Tools zoals Zoneminder bijvoorbeeld kunnen volledig headless werken. Dingen bekijken gaat via de browser en toont wat de webcam van het systeem ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@Hero of Time
Nu beweer je dat Ubuntu 22.04 LTS wél modern is en Linux Mint 23 níét? Hoe werkt dat dan?
Dat heeft er mee te maken dat cinnamon wayland niet support. Die staat nog in alpha.

Weet je, ik heb hier 2 surface laptops 3 liggen. 1 testmachine waar ik allemaal verschillende Linux distros mee getest heb (Bluefin atm) en de andere is mijn Windows productie apparaat. Ik heb 2 collega's met een surface laptop 3 met Ubuntu 22.04. De ervaringen die we hebben is dat wayland beter werkt op deze laptop (daar gaat dit draadje tenslotte ook over). Ik ga niet zeggen dat ik meer verstand over hoe Linux werkt dan jij. Dat heb ik namelijk ook niet. Maar wat ik wel kan zeggen is dat dit mijn advies is om wayland te gebruiken op een surface laptop 3 icm de surface package als je iets zoekt wat gewoon werkt.

Doe ermee wat je wilt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:41:
@Hero of Time
[...]

Dat heeft er mee te maken dat cinnamon wayland niet support. Die staat nog in alpha.
En dat is veel beter om te zeggen dan een hele distro afschrijven en 'antiek' te noemen. Want het is niet de distro die er een probleem mee heeft. Als je Ubuntu Cinnamon zou pakken, of de Fedora Spin, heb je hetzelfde probleem namelijk. En Gnome of KDE Plasma installeren op Mint lost het ook op.
Maar wat ik wel kan zeggen is dat dit mijn advies is om wayland te gebruiken op een surface laptop 3 icm de surface package als je iets zoekt wat gewoon werkt.
Dat is een veel beter advies: "neem een desktop omgeving dat Wayland fatsoenlijk ondersteund want [redenen]". Ipv "gebruik geen Mint, want het werkt simpelweg niet". :)

Pagina: 1