Ketel gaat stoken bij spanningsloos van Honeywell Lyric T6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• myet3rnity
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-09 12:54
Na een middag stoeien ga ik het hier maar eens proberen. Vanmiddag heb ik mijn oude (wel opentherm) thermostaat vervangen door een Honeywell Lyric T6. Dit werkt prima echter wanneer ik de Honeywell Lyric T6 thermostaat van de netspanning haal gaat de ketel op vol vermogen stoken. Dit zou betekenen dat als de stekker van de thermostaat er per ongeluk uit valt of als de thermostaat stuk gaat de ketel op vol vermogen gaat lopen stoken (niet handig als je bijvoorbeeld een dag niet thuis bent).

Dit gebeurt niet als de kap op de Thermostaat module (foto1) niet aanwezig is dus de bekabeling in de ketel heb ik kunnen uitsluiten. Wanneer de kap van de module wordt geplaatst zal de ketel gaan stoken tot het moment dat de thermostaat module weer van spanning wordt voorzien.

Dit lijkt mij geen normaal (en gewenst) gedag maar ik kan hier ook weinig over vinden op het internet. Iemand die hier ervaring mee heeft of iets over kan roepen?

Thermostaat: Honeywell Lyric T6, via opentherm aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyA65URQf3gbjI0ToObIt5LtwhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krrAa81ag4oXqSwkr5ylTda8.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel: Vaillant Ecotec classic CW4 met opentherm module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW0nEcZShSngr7oaLBt3od6YwpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlecqGqHvJeAt7P0I3Xl6VVv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KliNZEfFXb3L7HpoD8SiF7DcAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeRfZkswlDurHgkFbuyWaDA2.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via myet3rnity op 16-06-2024 12:25)

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:40
Dat klinkt typisch als een ontwerpfout op de pcb van de thermostaat. Er zal daar een schakeling zitten die als current sink fungeert (zo werkt de signalering van OpenTherm ). Als je dat niet goed ontwerpt, zal bij het wegvallen van de spanning of een software fout, de stroom maximaal worden.

Volgens de OpenTherm specs is vervolgens bepaald dat dan de ketel moet gaan stoken, zodat je bij een defecte thermostaat altijd nog de aders kan kortsluiten en je niet in de kou zit.

Alle reacties

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:49
Helaas ook ervaring mee met deze thermostaat. Via wifi aangesloten en als het signaal wegviel dan ging de ketel sporadisch vol stoken. Zo ook midden in de zomer toen de mussen van het dak vielen.

Ben er nooit achter gekomen waarom het signaal verloren ging en waarom de fout zich niet elke keer voordeed. Oplossing waar je niks aan hebt: zelf ben ik verhuisd (niet vanwege de thermostaat :+).

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Mogelijk verbind de thermostaat bij stroomuitval beide OpenTherm signalen aan elkaar door. De ketel denkt dan dat er een aan/uit thermostaat aan hangt en gaat dan net zo lang door met stoken tot de verbinding weer verbroken wordt.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
Moet je niet een brug verwijderen ergens op de klemmenstrook?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Nu is de kans dat je module spanningsloos is en je ketel niet natuurlijk niet zo groot.
Ik heb dit ook, en is nog nooit een probleem geweest.

Acties:
  • Beste antwoord

• ChaosZ0ne
Dat klinkt typisch als een ontwerpfout op de pcb van de thermostaat. Er zal daar een schakeling zitten die als current sink fungeert (zo werkt de signalering van OpenTherm ). Als je dat niet goed ontwerpt, zal bij het wegvallen van de spanning of een software fout, de stroom maximaal worden.

Volgens de OpenTherm specs is vervolgens bepaald dat dan de ketel moet gaan stoken, zodat je bij een defecte thermostaat altijd nog de aders kan kortsluiten en je niet in de kou zit.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat je het verkeerd hebt aangesloten.
Het witte kabeltje zou naar je cv ketel moeten maar daar is die grijs.
De T moet naar de thermostaat en de OT naar de cv ketel.

Het komt overigens vaker voor bij sommige ketels in combinatie met sommige thermostaten dat de ketel aan gaat bij het ontbreken van connectie.

Please state the nature of the technical emergency

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:40
Het is vaak als een beveiligging wel zo gemaakt dat de ketel word ingeschakeld. Voor Nederland niet van toepassing maar als ergens woont waar temperaturen van -30 normaal zijn vind je het niet leuk als de thermostaat dan uit geschakeld blijft.

• ErnstvV
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:26:
Ik denk dat je het verkeerd hebt aangesloten.
Het witte kabeltje zou naar je cv ketel moeten maar daar is die grijs.
De T moet naar de thermostaat en de OT naar de cv ketel.

Het komt overigens vaker voor bij sommige ketels in combinatie met sommige thermostaten dat de ketel aan gaat bij het ontbreken van connectie.
Op het laatste plaatje gaat de witte kabel wel naar de ketel.

• myet3rnity
Onderstaande reactie heb ik verkregen van Resideo, de fabrikant van de Honeywell thermostaat;
Mijn excuses, dat klopt inderdaad. Omdat de draadloze thermostaat T6R gebruikmaakt van radiofrequentie, is er helaas geen oplossing voor het probleem met de vaste T6-thermostaat. De ketel detecteert dat er geen regeling meer is en begint dan te branden, omdat er geen stroom is. De T6-thermostaat krijgt zijn voeding van de ketelmodule.

• myet3rnity
ErnstvV schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:11:
Mogelijk verbind de thermostaat bij stroomuitval beide OpenTherm signalen aan elkaar door. De ketel denkt dan dat er een aan/uit thermostaat aan hangt en gaat dan net zo lang door met stoken tot de verbinding weer verbroken wordt.
Dit lijkt inderdaad het geval te zijn. Het concept van doorverbinden om in een tijdelijke situatie te kunnen stoken is mij bekend echter een vreemde keuze (of geen rekening mee gehouden) van Resideo/Honeywell om een doorverbinding te maken op het moment dat de thermostaatmodule spanningsloos is.

• ErnstvV
  • Niet online
ChaosZ0ne schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:25:

.
Je speek jezelf wel een beetje tegen. In de tweede alinea geef je aan dat als er een probleem is met de thermostaat de ketel uit voorzorg warmte moet gaan maken.

Maar in de eerste alinea zeg je dat dit een ontwerpfout is op de print. Maar dit is precies wat je in de tweede alinea als gewenst gedrag beschrijft. Spanning van de thermostaat is immers best een probleem met de thermostaat, hij doet het dan immers niet meer.

• ChaosZ0ne
Nou, volgens de specs moet de ketel aan gaan bij het kortsluiten van de draden , zodat een aan/uit thermostaat ook werkt of als handmatige override.

Dat moet natuurlijk niet gebeuren als er een onderdeel in de keten stopt met het doorsturen van de data, een vastloper van de software of het verwijderen van een thermostaat, hij hoort dan passief niets te doen met de OT lijnen. Immers zou het erg onwenselijk zijn als je terug komt van vakantie en je komt er achter dat je ketel nonstop heeft staan stoken. Het zou me weinig verbazen dat je een huis prima op kan stoken tot een graad of 40-45 op die manier.
Pagina: 1