Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-04 05:07
Hallo
Ik ben aan het denken voor het kopen van een scherm voor mijn zoon die weldra zijn eerste schoollaptop krijgt.

Ik heb zelf een Dell P2419hc. Ik gebruik deze met USB-C op mijn werklaptop.
Het scherm heeft een displayport IN en displayport OUT, en op het werk wordt dit scherm daisychained gebruikt.

Kan ik twee schermen via displayport daisy chainen; en dan nog steeds via USB-C connecteren aan mijn laptop? Of moet ik dan Displayport naar mijn laptop gebruiken?
Heeft het tweede scherm (laatste in de rij daisy chain) ook nood aan een speciale feature? of mag het laatste scherm een 'dom' scherm zijn?

Kunnen monitors altijd makkelijk van input switchen?
Stel dat ik daisy chain; en mijn zoon komt thuis, kan hij dan zijn monitor input op HDMI/UBS-C zetten; en mijn windows merkt dat er een scherm ontkoppelt is en ik ga verder met 2 schermen ipv 3?

Bedankt

(en misschien nog een kleine extra vraag; die wat dichter bij koopadvies komt (sorry), zijn er merken die te vermijden zijn? ik ga sowiezo naar het goedkopere segment gaan)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15
Je geeft aan dat het scherm waar je het over hebt op je werk daisychained gebruikt wordt. Kan je het dan niet op je werk testen? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:53

D4NG3R

kiwi

:)

Doorgaans daisy-chainen dit soort monitoren niet, maar is er intern een USB docking station welke 2 schermen aan kan sturen; het scherm zelf en 1 extra scherm via de DP-out.

Maaruhm, kan je het niet simpelweg testen op werk dan? :)

Edit, als ik het forum van Dell mag geloven doet dit beestje aan MST, en zou het dus mogelijk moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 13-06-2024 16:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
Ik heb zelf 3 Eizo schermen, waarvan 2 met dock en een 3e "dom" scherm. Het 1e scherm is via USB-C aangesloten aan laptop en via USB-B/Displayport aan een desktop. Daarmee is het scherm ook als KVM switch te gebruiken.

Doorlussen gaat uitsluitend via USB-C OUT (scherm heeft geen Displayport Out). Het "domme" scherm heb ik daarom via een verloopje USB-C-> Displayport aangesloten.

Via de Eizo software kan ik hotkeys instellen om op elk willekeurig scherm de input te wisselen. Hopelijk kan dit met die Dell ook.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-04 05:07
Hahn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:17:
Je geeft aan dat het scherm waar je het over hebt op je werk daisychained gebruikt wordt. Kan je het dan niet op je werk testen? :)
ik kan moeilijk de schermen op het werk uittrekken en zelf en scherm testen.
Dat zit allemaal proper weggewerkt en met bandjes zitten alle kabeltjes strak.
Bij ons zitten die schermen verbonden aan een docking met displayport. Volgens mij is dat helemaal idioot, want die schermen hebben zelf een usb dock. Misschien is het voor de USB-C aansluiting dat ze die dock daar hebben gezet?

[ Voor 20% gewijzigd door Brtrnd op 13-06-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Brtrnd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:53:
[...]

ik kan moeilijk de schermen op het werk uittrekken en zelf en scherm testen.
Dat zit allemaal proper weggewerkt en met bandjes zitten alle kabeltjes strak.
Bij ons zitten die schermen verbonden aan een docking met displayport. Volgens mij is dat helemaal idioot, want die schermen hebben zelf een usb dock. Misschien is het voor de USB-C aansluiting dat ze die dock daar hebben gezet?
Meestal kun je wel bij de aansluitingen van de monitor kunnen. Als je dan zelf de kabeltjes meeneemt kun je de monitor los halen en met je eigen kabels uitproberen. Dan hoef je verder niets met de kabels te doen die er nu aan zitten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
Als tv dit lees zou dat moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb op kantoor 2 Dell U2723QE schermen. Dit zijn 27" 4K schermen met dock functionaliteit zeg maar, vanwege de ethernet aansluiting. Maar ze bevatten ook een DP uit. Via een DP kabel heb ik ze aan elkaar gelinkt en via USB-C koppel ik ze, dankzij die daisy-chain, aan m'n laptop. Met 1 kabel heb ik zo m'n 2 schermen, netwerk en toetsenbord en muis.

Thuis heb ik de 32" versie hiervan. Ik heb hier m'n U2711 van vele jaren oud op doorgelinkt en dat werkte ook prima. Zolang het scherm wat je gaat daisy-chainen DP doet, zal het werken.

Wanneer je echter met een HDMI kabel het tweede scherm aansluit op een ander systeem, is het geen garantie dat het scherm automatisch naar HDMI wisselt ipv op DP blijft. Dit zal je dan wellicht handmatig moeten wisselen met de knoppen op het scherm. Er is dan ook geen garantie dat je OS door heeft dat het gedaisy-chained scherm niet meer beschikbaar is.

Dus wil je samen met je zoon tegelijk gebruik maken van je schermen, kan je tegen wat rariteiten aanlopen mbt het tweede scherm in de keten. Niet onoverkomelijk en zal vast wel goed gaan, maar mocht je iets raars hebben, dan weet je iig waar het door kan komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:39
De laatste monitor kan gewoon dom zijn, maar moet wel Displayport hebben, anders gaat het sowieso niet werken (tenzij je actief Displayport gaat inzetten in iets anders).

Het ligt er ook aan wat voor scherm je er aan wilt hangen. De monitor is slechts Displayport 1.2 en er moet voor 2 monitoren aan signaal door de kabel heen.

Voor de huidige 1920x1080 geen probleem natuurlijk, maar als je er een 4K-monitor bij gaat hangen of een 1440p high refreshrate, dan zal de bandbreedte gaan knellen.

Bovendien moet je zowel de laptop als monitor instellen op high resolution-mode voor de USB-C-aansluiting. Anders krijg je maar de helft van de bandbreedte en dan loop je nog veel sneller tegen een tekort aan bandbreedte aan.

En zoals Hero of Time al aangeeft, kun je doordat er 2 computers de monitoren delen, gekke verschijnselen krijgen.
Brtrnd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:53:
[...]
Als niet alle laptops die gebruikt worden USB-C met Alternate Mode ondersteunen, zul je met een generiek dock moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door White Feather op 14-06-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:22

dragonhaertt

@_'.'

Wij hebben op werk Ilyama schermen die precies dit doen.
Deze hebben, in tegenstelling tot de eizo schermen, wel gewoon een DP uitgang (in plaats van USB)
Dan is het makkelijker om als laatste scherm een "dom" scherm te gebruiken.

Ik kan de typenummers wel delen als je daar interesse in hebt.

Wij gebruiken 2 schermen tegelijk. 1 scherm met docking functie (usb C aan laptop) en 1 dom scherm met DP ingang die Daisy-chain aan het eerste scherm hangt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Monitoren zijn beeldschemen en horen dus in Videokaarten en Beeldschermen, niet Overige Hardware.

Move OH -> VB

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1