Wat vergeet ik nog voor gasloos wonen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wij gaan van het gas af :). De offerte warmtepomp komt volgende week binnen van een fijne partij (oud collega die van business is geswitcht). Er komt een Monoblock buitenunit tegen de gevel (Atag) met een 300l boilervat voor douchen (wij zijn met 5 man waarvan 3 kids) dus qua verwarming en douchen/warm water zijn we safe.

Een van de dingen waar ik nog mee zit is koken. Overduidelijk moeten we de kookplaat vervangen voor iets elektrisch. We hebben al krachtstroom dus dat is simpel, maar de meterkast is vol. Vragen die ik hierbij heb:

- de kast heeft al een losse uitbreiding voor de laadpaal, er zou er nog eentje bij komen voor de kookplaat, wat zijn gangbare bedragen om je meterkast 'opnieuw' te laten doen? Dus alles los, alles netjes maken, meer ruimte, grotere stoppenkast etc etc. Dat ik voor de volgende uitbreiding niet WEER een losse uitbreiding ergens tegenaan moet plakken.
- hebben kookplaten vaste inbouwmaten? Ik kan de buitenmaat van de plaat natuurlijk makkelijk meten, maar dan weet ik nog niet hoe groot het 'gat' is wat in het aanrechtblad zit zonder de hele unit eruit te tillen, en ik moet wel gaan shoppen voor een plaat. Het betreft een 5 pits plaat (dus met zo'n wokbrander in het midden). Voorkeur gaat uit naar inductie.
- als ik de pomp heb hangen, en alles werkt, moet ik dan gewoon Greenchoice bellen en vragen of ze de gasmeter weg komen halen? Hoe simpel is zoiets?
- de warmtepomp + boiler komen boven te staan. Heeft het zin om, behalve voor het gemak, zo'n Quooker achtige kraan beneden in de keuken te plaatsen? Qua verbruik/besparing?

Vergeet ik nog andere overwegingen? Zonnepanelen zijn al dik in orde (we hebben er 36).

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-06-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
Misschien heb je er niet aan gedacht, maar je kan vaak het gat meten aan de onderzijde.
Even de la eruit klikken en dan kan je er goed bij.

(Gaat om de kookplaat)

Mijn schoonvader heeft vorig jaar voor 1500 euro zijn meterkast laten vernieuwen.
Is ook een dubbel brede unit met een hoop groepen en 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:52:
Misschien heb je er niet aan gedacht, maar je kan vaak het gat meten aan de onderzijde.
Even de la eruit klikken en dan kan je er goed bij.

(Gaat om de kookplaat)

Mijn schoonvader heeft vorig jaar voor 1500 euro zijn meterkast laten vernieuwen.
Is ook een dubbel brede unit met een hoop groepen en 3 fase.
Dat dacht ik ook, maar het is een volstrekt raadsel hoe ik deze lades los krijg. Er zit geen evident klik of montagepunt om ze los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb dit trucje 2 jaar geleden laten doen. Heb je vloerverwarming? Geen must, wel heel erg prettig.. Liefst ook nieuwe leidingen van verdeler naar de pomp (Uponor 32/3). Hoeft allemaal niet per se maar daardoor draait ie een stuk lekkerder.

Verder zou ik persoonlijk voor een ander merk dan Atag gaan, let iig op of de pomp kan terug moduleren.

Ik was voor de meterkast iets van 1000 euro kwijt, maar dat ging gelijk met de nieuwe pv panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2024 16:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:00:
Ik heb dit trucje 2 jaar geleden laten doen. Heb je vloerverwarming? Geen must, wel heel erg prettig.. Liefst ook nieuwe leidingen van/naar de pomp (Uponor 32/3). Hoeft allemaal niet per se maar daardoor draait ie een stuk lekkerder.

Verder zou ik persoonlijk voor een ander merk dan Atag gaan, let iig op of de pomp kan terug moduleren.
Waarom zou je geen Atag pakken? En wat is terugmoduleren? Ze hebben een 5000kw buitenunit bedacht voor onze installatie die dan op ongeveer 100% gebruik berekend is (als ik het goed begrepen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Waarom zou je geen Atag pakken? En wat is terugmoduleren? Ze hebben een 5000kw buitenunit bedacht voor onze installatie die dan op ongeveer 100% gebruik berekend is (als ik het goed begrepen heb).
5000kw is wel een flinke zeg ;). Terug modeleren wil zeggen dat je niet in het voorjaar en najaar op 5kw draait (aan/uit), maar ook bv 500w of 1kw kan pruttelen, dat is beter voor de levensduur.

Hoeveel gas verbruik je per jaar? Op basis daarvan kun je met de Koevlaas formule inschatten hoeveel je je nodig hebt .

Ik zou geen Atag nemen maar een A merk , als je via een kennis doet dan kan ie vast ook aan Panasonic oid komen (heb zelf Toshiba, maar dat is een split unit).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-06-2024 16:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Oh, hij gaf aan dat Atag een A merk zou zijn. Hij zei ook iets over RVS binnenwerk dat langer mee gaat doordat het minder snel weg zou teren oid. Gasverbruik is bij normaal gebruik (wij stoken tot zo'n 19 graden) 1400-1500 kuub per jaar. Dat was nog voordat wij vloerisolatie hebben laten plaatsen, dus het zal nu iets minder zijn. We hebben ook een keer een winter tot 17 graden gestookt, toen zaten we rond de 1000 kuub (wederom nog zonder de nu aanwezige vloerisolatie).

De pomp die hij aanbiedt zou een nachtmodus hebben om niet op vol vermogen te draaien op die momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:55:
[...]

Dat dacht ik ook, maar het is een volstrekt raadsel hoe ik deze lades los krijg. Er zit geen evident klik of montagepunt om ze los te maken.
Bij ons gaan ze los met een stevige ruk omhoog, er is ook geen klik systeem te zien.

Bij alle keukens die ik gemonteerd heb werkt dat zo, bemmel en kroon keukenmaxx Ikea.
Houd de onderkant van de lade vervolgens met twee handen aan de voorkant vast en til de lade omhoog. De lade zal nu loskomen van de rails.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 13:49

bebopper

I'm an absolute beginner...

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:48:
- als ik de pomp heb hangen, en alles werkt, moet ik dan gewoon Greenchoice bellen en vragen of ze de gasmeter weg komen halen? Hoe simpel is zoiets?
--> Gas de deur uit doen: Gratis! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
FRANQ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:51:
[...]
Bij ons gaan ze los met een stevige ruk omhoog, er is ook geen klik systeem te zien.
Bij alle keukens die ik gemonteerd heb werkt dat zo, bemmel en kroon keukenmaxx Ikea.
[...]
Als ik het goed heb wel helemaal uittrekken en dan tikje optillen, dan merk je vrij snel dat het losklikt.

Kast: lekker kastje ernaast :) niet te perfectionistisch. Heb je losse aardlekschakelaars? Dan kan je overwegen wat automaten te vervangen door een aardlekautomaat(combi) en dan heb je weer een dubbeldin plekje vrij voor een kookgroep met aardlekautomaten.

Quooker: verdien je niet terug denk ik. Tenzij je zeer groot fan bent van thee zetten en vanalles met warmwater doen (als je de quooker kokend/warm combi neemt dan). Het systeem zelf is niet gratis, gaat ook niet zorgeloos 10 jaar mee en verbruikt ook nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
jnr24 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:03:
Kast: lekker kastje ernaast :) niet te perfectionistisch. Heb je losse aardlekschakelaars? Dan kan je overwegen wat automaten te vervangen door een aardlekautomaat(combi) en dan heb je weer een dubbeldin plekje vrij voor een kookgroep met aardlekautomaten.
Helaas, de ruimte is zeer on-efficient ingedeeld en twee kasten zou alleen kunnen als de huidige niet pal in het midden van de ruimte hangt. En dan het netwerkgedeelte nog... nee die kast moet echt aangepakt, laatste keer dat dit is gebeurt is alweer bijna 20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
Sport_Life schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Terug modeleren wil zeggen dat je niet in het voorjaar en najaar op 5kw draait (aan/uit), maar ook bv 500w of 1kw kan pruttelen, dat is beter voor de levensduur.
Hij kan op 250/300w pruttelen.
Prima WP.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Oh jongens wat een hoop werk gaat dit me kosten ik kijk er weinig naar uit :P maar we doen er wat goeds mee zullen we maar zeggen. Dus:

Meterkast aan laten passen
Warmtepomp en gedoe laten plaatsen
Kookplaat (laten) vervangen
Gasaansluiting opzeggen (contract GC loopt nog tot 1-1-2025)
Subsidies aanvragen (dubbele maatregel: WP plus vloerisolatie)
Tweakers gasprocedure volgen

.... enjoy? :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:48:
Vergeet ik nog andere overwegingen?
Je CO melder mag de vuilnisbak in!

Mocht je die niet hebben is dit wel het moment om ook dat weer even na te lopen. Hoeveel brandmelders wil je hebben hangen?

[ Voor 7% gewijzigd door TheGhostInc op 13-06-2024 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Je CO melder mag de vuilnisbak in!

Mocht je die niet hebben is dit wel het moment om ook dat weer even na te lopen. Hoeveel brandmelders wil je hebben hangen?
Ja die hangt er zeker wel, een correct werkende CO melder. Brandmelders hebben we ook in alle kamers. Er is ook een noodladder die je in het raam hangt en op verschillende locaties brandblussers. In de werkplaats ook hittemelders en poederblussers (vanwege aanwezigheid van stoffen die met schuim niet doven). Ik ben BHV'er geweest zeg, kom :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:34:

Tweakers gasprocedure volgen

.... enjoy? :+.
Je kan ook "gewoon" via mijnaansluiting.nl opdracht geven tot verwijderen van de gasaansluiting. Ook gratis, en een stuk minder moeite :)

Qua verbruik is een Quooker (of gewoon een traditionele 10L boiler) niet per se beter dan een leiding naar de boiler boven. Het kan mogelijk beter zijn, als je al elke keer dat je warm water tapt, wacht tot er daadwerkelijk warm water is. Een liter warm water uit een keukenboiler is namelijk veel duurder, maar je bespaart warm water omdat je bijna niets hoeft weg te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
marcop23 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:00:
[...]

Je kan ook "gewoon" via mijnaansluiting.nl opdracht geven tot verwijderen van de gasaansluiting. Ook gratis, en een stuk minder moeite :)

Qua verbruik is een Quooker (of gewoon een traditionele 10L boiler) niet per se beter dan een leiding naar de boiler boven. Het kan mogelijk beter zijn, als je al elke keer dat je warm water tapt, wacht tot er daadwerkelijk warm water is. Een liter warm water uit een keukenboiler is namelijk veel duurder, maar je bespaart warm water omdat je bijna niets hoeft weg te gooien.
Eh? Ik dacht toch echt juist uit het aangehaalde topic te hebben begrepen dat opdracht geven betekent dat je voor de kosten opdraait?

Wat betreft de Quooker had ik geredeneerd dat er X hoeveelheid liter doorheen moet voor je daadwerkelijk warm water hebt, al is de leiding van de keuken naar de locatie van het boilervat (straks) niet heel heel lang, het vat zal schuiven boven de keuken staan. Al die liters gaan wel van je 'voorraad' heet water af en dat vat is 'maar' 300 liter. Als je dan na het koken ook nog wil douchen met een paar mensen ( achter elkaar, kom, het is nog geen vrijdag :+ ), geen idee of je dat nog uitkomt.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-06-2024 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 13:49

bebopper

I'm an absolute beginner...

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Eh? Ik dacht toch echt juist uit het aangehaalde topic te hebben begrepen dat opdracht geven betekent dat je voor de kosten opdraait?

Wat betreft de Quooker had ik geredeneerd dat er X hoeveelheid liter doorheen moet voor je daadwerkelijk warm water hebt, al is de leiding van de keuken naar de locatie van het boilervat (straks) niet heel heel lang, het vat zal schuiven boven de keuken staan. Al die liters gaan wel van je 'voorraad' heet water af en dat vat is 'maar' 300 liter. Als je dan na het koken ook nog wil douchen met een paar mensen ( achter elkaar, kom, het is nog geen vrijdag :+ ), geen idee of je dat nog uitkomt.
The devil is in the details, ook op mijnaansluiting.nl proberen een aantal netbeheerders je nog steeds via kleine lettertjes op te zadelen met voorwaarden. Dit mag niet, maar ze doen het wel. Goed opletten dus vooral en stel je vragen / laat je informeren in het topic wat ik aanhaalde.

That said: er zijn ook genoeg mensen met wel goede ervaringen nadat ze een aanvraag gedaan hebben. Zelf denk ik dat het er met name vanaf hangt hoeveel er kapot kan in je voortuin als ze de gasleiding er echt uit willen halen. Ze zullen daar iig enkele gaten (minimaal 2) voor moeten maken.

Als je daar niet wakker van ligt: gewoon mijnaansluiting.nl gebruiken en klaar ermee.

Heb je net een nieuwe oprit en vertrouw je er niet op dat ze het weer even mooi terug zullen/kunnen leggen: beter de tweakers-route volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 15:10
Hier ook al een tijd gasloos. Gefeliciteerd met de WP.

Wat voor afgiftesysteem heb je boven en beneden?

Je hebt 3 kinderen zeg je, zitten die al op het voortgezet onderwijs?

Hier een WP met 200ltr boiler die is nog nooit leeg/ koud geweest met een 2 pubers die gek zijn op douchen. Ik vind 300ltr ook behoorlijk veel maar dat is persoonlijk.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1