Wat is het verschil tussen deze drie projectors?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:31

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Hi, ik zit alweer een tijdje te zoeken naar een projector die mijn oude LG PB60G LED-projector gaat vervangen.

Mijn huidige projector is een 720p projector uit 2012 waar ik veel plezier van heb beleefd maar het begint nu toch wel een aftands ding te worden. En ik wil ook weleens een boostje in resolutie.

Twee jaar terug heb ik een 1080p projector gekocht via Coolblue maar deze had extreem veel last van het rainbow effect waar we echt misselijk van werden dus die ging dezelfde week nog terug. Na de aankoop van deze projector ben ik een beetje terughoudender geworden omdat ik zie dat nog steeds veel projectors last hebben van het rainbow effect.

Nu heb ik besloten eens te kijken naar laser projectors en heb drie Optoma projectors gevonden die aan mijn eisen voldoen, echter kan ik niet vinden wat de verschillen zijn tussen deze drie modellen behalve een iets andere hoeveelheid lumen.

De eerste die ik tegenkwam via de pricewatch was deze:

HZ40HDR
https://www.optoma.nl/product/hz40hdr

Maar nadat ik bij 'beamer-winkel.nl' wat door de beschikbare producten zat te browsen kwan ik ook nog deze twee modellen tegen:

ZH350
https://www.optoma.nl/product/zh350

ZH400
https://www.optoma.nl/product/zh400

Dus ik heb deze toegevoegd in een vergelijking in de pricewatch, maar ik kan los van de lumen niet vinden wat er nog meer verschillend is in deze drie modellen.

Dit is de vergelijking die ik heb gemaakt in de pricewatch:
https://tweakers.net/pric...;1946150;1936838;1993758/

De HZ40HDR lijkt iets meer toegespitst te zijn op gaming en er wordt een input latency van 8.60ms bij vermeld. Nu lijkt input lag mij vooral een rekensom van een totaal systeem en niet alleen de projector an sich, dus dit vind ik al redelijk onzinnig, maar als ik even verder kijk bij 'beamer-winkel.nl' dan zie ik dat de ZH350 en de ZH400 een input lag van 4,2ms zouden moeten hebben.

Volgens de site van Optoma, heeft de HZ40HDR een speciale hoge refreshrate van 120Hz, maar die andere projectoren lijken kwa refreshrate voor zowel verticaal als horizontaal dezelfde specs te hebben.

Ik kom er niet uit omdat ik niet kan vinden wat nou het verschil is tussen deze modellen. Is er iemand die hier het verschil in kan vinden? 7(8)7

Beste antwoord (via Ohmarinus op 24-07-2024 19:47)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:52
Twee jaar terug heb ik een 1080p projector gekocht via Coolblue maar deze had extreem veel last van het rainbow effect waar we echt misselijk van werden dus die ging dezelfde week nog terug.
Om dit te tackelen dien je naar een 3LCD beamer te kijken, bieden in de regel ook een betere beeldkwaliteit (in dezelfde prijscategorie).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Twee jaar terug heb ik een 1080p projector gekocht via Coolblue maar deze had extreem veel last van het rainbow effect waar we echt misselijk van werden dus die ging dezelfde week nog terug.
Om dit te tackelen dien je naar een 3LCD beamer te kijken, bieden in de regel ook een betere beeldkwaliteit (in dezelfde prijscategorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:07:
[...]

Yes, daar zou ik dan naar moeten kijken. Maar bestaan die ook in laser of LED varianten? Ik liep in de pricewatch al tegen bepaalde limieten aan omdat ik bijvoorbeeld alleen de HZ40HDR kon vinden in de pricewatch met de ingestelde filters, terwijl de andere twee modellen met die filters ook 100% in de resultaten hadden moeten zitten maar niet in de lijst verschenen.

Wat ik belangrijk vind is dat het stroomverbruik laag is omdat dit direct gerelateerd is aan warmteontwikkeling. En aangezien ik geen airco heb kan het in de zomer nogal extreem heet worden met een projector die veel stroom verbruikt. Wat dat betreft zijn de modellen die ik hierboven vermeld redelijk zuinig.

Ik kom dan bijvoorbeeld op deze uit:
uitvoering: Epson EF-11

Maar die heeft wel maar 1000 lumen, en dat is wel erg weinig, als ik ook kijk naar de projector die ik nu heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Ohmarinus op 13-06-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:13
Die ZH HZ typen zijn volgens Optoma allemaal business projectors.
De Tweakers vergelijking is niet erg betrouwbaar, gegevens ontbreken of zijn fout.

Toen ik mijn projector uitzocht heb ik veel gehad aan https://www.projectorcentral.com/
3xDLP projectors zijn er niet zo veel en dat is raar of het wordt in de specs niet genoemd en dat is nog vreemder, want in de winkel zag ik het rainbow effect direct zonder dat ik wist wat dat was.

En het is niets nieuws, want mijn projector had al 3xDLP en die is nu zo'n 20 jaar oud.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
JukeboxBill schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:01:
Die ZH HZ typen zijn volgens Optoma allemaal business projectors.
De Tweakers vergelijking is niet erg betrouwbaar, gegevens ontbreken of zijn fout.

Toen ik mijn projector uitzocht heb ik veel gehad aan https://www.projectorcentral.com/
3xDLP projectors zijn er niet zo veel en dat is raar of het wordt in de specs niet genoemd en dat is nog vreemder, want in de winkel zag ik het rainbow effect direct zonder dat ik wist wat dat was.

En het is niets nieuws, want mijn projector had al 3xDLP en die is nu zo'n 20 jaar oud.
Je bedoelt 3LCD denk ik?

Mijn projector heeft dat rainbow effect trouwens ook, maar heel minimaal. Het kan per model dus nogal verschillen. Ik zou die HZ40HDR natuurlijk kunnen kopen bij Coolblue en dan kunnen testen, maar ik vind het jammer om een verpakking te openen om dan alleen maar te checken of dat rainbow effect aanwezig is.

Sowieso vind ik het raar dat projectors eigenlijk niet betaalbaarder worden, sterker nog, ik heb het idee dat ze relatief (los van de inflatie) goedkoper waren toen ik mijn eerste kocht in 2012.

Flatscreen TV's zijn aanzienlijk goedkoper en beter geworden. Natuurlijk zijn daar ook dure modellen in te vinden, maar het minimaal haalbare is al best goed met TV's.

Bedankt voor die link trouwens. Wat ik gek vind, is dat ik op Google nog naar reviews heb gezocht voor die HZ40HDR maar eigenlijk niet zoveel reviews kon vinden. Maar op die site die je net deelde, staat deze projector in de top 3 van home projectors! (wel zonder review, dus het is de vraag hoeveel Optoma heeft betaald om in de top 3 te komen). Misschien moet ik die maar proberen dan.

Verder vind ik het 'dom' dat al die projectors tegenwoordig ook ingebouwde speakers hebben en een soort kubus formaat krijgen. Waarom wordt er zo op draagbaarheid ingespeeld? Is dat echt wat de markt wil?

[ Voor 16% gewijzigd door Ohmarinus op 13-06-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:13
3xDLP is misschien een verouderde techniek, maar het komt op hetzelfde neer qua resultaat om het rainbow effect kwijt te raken.

Projectie voor thuisgebruik is voor de meeste mensen niet aantrekkelijk en is eigenlijk alleen geschikt voor film en het bioscoopgevoel. Er worden veel meer TV's gemaakt dan projectors, dus dat drukt de prijs.

Ik heb destijds een projector gekozen omdat ik al een scherm had voor mijn diaprojector.
Een gewone TV had ik al niet meer, ik had een TV kaart in mijn PC.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ohmarinus schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Yes, daar zou ik dan naar moeten kijken. Maar bestaan die ook in laser of LED varianten? Ik liep in de pricewatch al tegen bepaalde limieten aan omdat ik bijvoorbeeld alleen de HZ40HDR kon vinden in de pricewatch met de ingestelde filters, terwijl de andere twee modellen met die filters ook 100% in de resultaten hadden moeten zitten maar niet in de lijst verschenen.

Wat ik belangrijk vind is dat het stroomverbruik laag is omdat dit direct gerelateerd is aan warmteontwikkeling. En aangezien ik geen airco heb kan het in de zomer nogal extreem heet worden met een projector die veel stroom verbruikt. Wat dat betreft zijn de modellen die ik hierboven vermeld redelijk zuinig.

Ik kom dan bijvoorbeeld op deze uit:
uitvoering: Epson EF-11

Maar die heeft wel maar 1000 lumen, en dat is wel erg weinig, als ik ook kijk naar de projector die ik nu heb.
Nee, beetje fatsoenlijke 3LCD of Laser beamer verbruikt (veel) meer energie vergeleken met een zuinige DLP variant.

Wellicht vloeken in de kerk maar wanneer je weinig warmte ontwikkeling wenst + een relatief groot formaat is eventueel een LCD tv het overwegen waard. Bijv. de 75 of 85'' TCL C803, dag en nacht verschil qua beeldkwaliteit vergeleken met een Beamer in dezelfde prijscategorie of eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Nee, beetje fatsoenlijke 3LCD of Laser beamer verbruikt (veel) meer energie vergeleken met een zuinige DLP variant.

Wellicht vloeken in de kerk maar wanneer je weinig warmte ontwikkeling wenst + een relatief groot formaat is eventueel een LCD tv het overwegen waard. Bijv. de 75 of 85'' TCL C803, dag en nacht verschil qua beeldkwaliteit vergeleken met een Beamer in dezelfde prijscategorie of eronder.
Nog even een kleine update, ik heb uiteindelijk de HZ40HDR besteld bij Coolblue en thuis uitgeprobeerd. De beeldkwaliteit is echt perfect, rainbow effect wel aanwezig, maar stukken minder dan bij de beamer die ik hiervoor heb geprobeerd. (Ben ook tot de conclusie gekomen dat op mijn oude projector het rainbow effect gewoon minder opvalt omdat de lichtsterkte een stuk lager is.)

Echter is er 1 raar ding aan de hand, ondanks dat het signaal vanuit mijn tv-box 1080p 60Hz is lijkt het beeld op de HZ40HDR choppy. Er is iets raars met de framerate aan de hand. Ik heb het geprobeerd te filmen want op mijn LED projector uit 2012 is de framerate gewoon mooi smooth en kan ik dit onmogelijk reproduceren.

Tevens zijn de kleuren heel erg uitgewassen als ik de projector direct op mijn tv-box aansluit, als ik de projector via mijn tuner (Onkyo) aansluit is de kleurdiepte wel correct.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken, maar niet kunnen uitvinden waar dit door komt. Alle mogelijke opties op de projector en tv-box geprobeerd. Van kleurenpalet aanpassen en framerate aanpassen op de tv-box tot alle opties op de projector uitproberen. Zo ook de gaming modus geprobeerd. Maar het blijft een issue.

Het is vooral heel duidelijk te zien wanneer er in een film of serie een 'pan' (camera opzij beweegt, zowel naar links als rechts) wordt gemaakt. Dit is erg vermoeiend voor je ogen. Ik heb dit probleem niet zelf kunnen oplossen. Op de oude projector kun je met je ogen moeiteloos bewegende objecten volgen, maar op de nieuwe lijkt het wel alsof hij maar de helft van de framerate laat zien. Ik snap niet waar dit vandaan komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ohmarinus op 24-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
[...]

Om nog even terug te komen ben ik nu voor een Epson EF-11 gegaan die zowel 3LCD biedt, en als lichtbron een laser heeft. De reviews die ik tot nu toe heb gelezen geven aan dat dit een prima projector is voor het geld. Daarnaast is er een 100 euro cashback op dit moment voor die projector, wat de prijs naar 629 euro haalt. Een ander voordeel is dat de projector slechts 102Watt verbruikt, wat zich ongeveer vertaalt in 346BTU kwa warmteafgifte, dus ongeveer gelijk aan de warmte die 1 persoon produceert. Het lijkt erop dat deze projector zo ongeveer alles biedt dat ik zocht.

Een dezer dagen wordt de projector geleverd, ik zal dan nog even een update geven over hoe het bevalt. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt 3LCD inderdaad de enige oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
[...]

Om even netjes af te sluiten, 3LCD was inderdaad de oplossing. Ik ben voor een EF-11 van Epson gegaan. Erg scherp geprijsd, een projector met een laser lichtbron en 3LCD techniek. 1000 lumen, rond de 100 Watt verbruik, en een cooling fan die een stuk beter te verdragen is dan wat onze oude projector had.

Het beeld is in sommige opzichten wel iets minder dan de oude projector (de oude projector had een diamond-pixel grid ipv vierkanten), maar in de meeste opzichten een stuk beter. Verder was de throw ratio van de nieuwe een stuk korter, dus ik kon de oude mount lokatie niet gebruiken. Dat was ook nog wel gedoe, maar al met al is de EF-11 een stuk prettiger kijken.

Enige dingetje wat ik nog even zit te bekijken bij de nieuwe, is dat het lijkt alsof aan de rechterzijde van het beeld een deel out-of-focus is terwijl de projector perfect gericht is en keystone niet wordt gebruikt. En aan de onderzijde in de hoeken, is het beeld beduidend minder fel, het is duidelijk te zien dat er een soort vignettering plaatsvindt. Ik kijk nog even aan of dit echt te erg is bij het kijken van dingen.

In ieder geval bedankt voor de tip, dit was voor ons de oplossing d:)b
Pagina: 1