Nieuwe dakkapel van binnenuit na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtibo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-01 20:57
Sinds kort in het bezit van een nieuwe dakkapel, met daarin 10cm PIR platen verwerkt van buitenaf. Volgens de leverancier van de dakkapel zou ik hem van binnenuit niet meer mogen isoleren, al zou ik dat wel graag willen ivm geluid. Als het regent is dat bijvoorbeeld erg goed te horen.

Naar mijn inziens (en diverse topics gelezen te hebben) zou ik best steenwol platen tussen de balken kunnen plaatsen aan de binnenkant, voordat ik er gipsplaten op aanbreng. Op die manier lijkt enig vocht via de binnenzijde weer te kunnen verdampen.

Hoe denken jullie daarover? Is dat mogelijk, of maak ik dan een grote fout? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
mtibo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:46:
Sinds kort in het bezit van een nieuwe dakkapel, met daarin 10cm PIR platen verwerkt van buitenaf. Volgens de leverancier van de dakkapel zou ik hem van binnenuit niet meer mogen isoleren, al zou ik dat wel graag willen ivm geluid. Als het regent is dat bijvoorbeeld erg goed te horen.

Naar mijn inziens (en diverse topics gelezen te hebben) zou ik best steenwol platen tussen de balken kunnen plaatsen aan de binnenkant, voordat ik er gipsplaten op aanbreng. Op die manier lijkt enig vocht via de binnenzijde weer te kunnen verdampen.

Hoe denken jullie daarover? Is dat mogelijk, of maak ik dan een grote fout? 8)7
Je fout zit al een stap eerder. Je dakkapel voldoet niet aan het bouwbesluit. 10cm pir levert geen verplichte rc dakwaarde op van 6,3. Er zou dus al aan de binnenkant ook isolatie moeten zitten om überhaupt aan die eis te voldoen.

Je kunt overig3ns prima aan de binnenzijde isoleren. Even doorrekenen in Ubakus. Met of zonder klimaatfolie is afhankelijk van de hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtibo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-01 20:57
Dat gaat dan inderdaad niet goed, de zijwangen hebben namelijk slechts 8 cm PIR. Dat zou een RC betekenen van 4,1 waar 4,7 de norm is...

Denk dat ik daar nu niks meer aan kan doen... Los van het zelf naisoleren van de binnenzijde van het plafond van de dakkapel met glas- of steenwol.

Maar de binnenzijde met een 'dampopen' steen- of glaswol na-isoleren geeft in dit geval dus geen kans op problemen met opgesloten vocht door het PIR wat erboven zit?

[ Voor 14% gewijzigd door mtibo op 13-06-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
mtibo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:13:
Dat gaat dan inderdaad niet goed, de zijwangen hebben namelijk slechts 8 cm PIR. Dat zou een RC betekenen van 4,1 waar 4,7 de norm is...

Denk dat ik daar nu niks meer aan kan doen... Los van het zelf naisoleren van de binnenzijde van het plafond van de dakkapel met glas- of steenwol.

Maar de binnenzijde met een 'dampopen' steen- of glaswol na-isoleren geeft in dit geval dus geen kans op problemen met opgesloten vocht door het PIR wat erboven zit?
Ik zou je verkoper er wel mee confronteren, zij zijn ook verantwoordelijk om hieraan te voldoen

En je laatste vraag: nee, zolang je doorrekend in Ubakus of klimaatfolie gebruikt kan het prima. De PIR zorgt juist voor minder risico.