Cementdekvloer op betontegels, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Ik heb als gevolg van een grote renovatie aan mijn huis, een ruimte overgehouden waar ik een bijkeuken van wil maken. De ruimte is 1,90 bij 2,90. De vloer is een samenraapsel van verschillende oude betonvloeren en ligt een centimeter of 10 lager dan de aangrenzende gang. Ik wil de vloer strak zodat deze betegeld kan worden, maar het liefst op dezelfde hoogte als de gang. Vol storten met beton of cementdekvloer is geen optie vanwege de kosten en de droogtijd (we gaan binnenkort verkopen, en het moet snel afgewerkt zijn, en de kosten zijn al ruim overschreden.) Ik dacht daarom om de ruimte vol te leggen met 30x30 betontegels die ik nog heb, en daarop en tussen een dekvloer van zandcement aan te brengen. (Heb nog genoeg zakken voor een laag van een paar cm) Ik snap dat het een aparte oplossing is, maar zou het kunnen werken, of is dat vragen om problemen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ9mqm0UhUYqVH9w-e2PrWACp0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkYyL7JEMzfiLBP7lpNM9wjD.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Don_Martinez op 13-06-2024 20:42)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 15:36
Hier kan je gewoon eps op leggen (piepschuim), tackerplaat of PIR met druksterkte 200 van 5cm.
Eventueel zwaluwstaartvloer kan ook.

Vervolgens afstorten met een 4-5cm mortel met hoge druk- en buigtreksterkte (evt met wapening). Bijvoorbeeld gietvloer van Sakrete is erg sterk (c25-f5).
Die kan je na een weekendje drogen wel tegelen.

Bij ons ligt bijvoorbeeld zand met puin, 20cm eps200, 2cm tackerplaat en 7cm anhydriet (c25-f5) in de bijkeuken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Raamwerkje van verankerde balken met een paar lewisplaten er op en daar bovenop je zandcement? Kost de wereld niet en is nog snel ook.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13

Tazzios

..

XPS of PUR platen ? Isoleert nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 20:53
Als de huidige vloer stabiel is dan zie ik geen grote problemen. Leg de tegels wel in een laagje zandcement, zodat de tegels niet gaan wiebelen.

En maak de tegels schoon.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 13-06-2024 13:34 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

kan je de tegels niet aan puin slaan en dat als onderlaag voor je zandcement gebruiken? :P

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De boel de boel laten en de koper t laten fiksen? Ipv dat die over een paar jaar wat broddelwerk tegenkomt omdat je verkoophaast had :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 15:36
Hier kan je gewoon eps op leggen (piepschuim), tackerplaat of PIR met druksterkte 200 van 5cm.
Eventueel zwaluwstaartvloer kan ook.

Vervolgens afstorten met een 4-5cm mortel met hoge druk- en buigtreksterkte (evt met wapening). Bijvoorbeeld gietvloer van Sakrete is erg sterk (c25-f5).
Die kan je na een weekendje drogen wel tegelen.

Bij ons ligt bijvoorbeeld zand met puin, 20cm eps200, 2cm tackerplaat en 7cm anhydriet (c25-f5) in de bijkeuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:40
Ik stem ook op een paar isolatieplaatjes. Vaak op Marktplaats in de buurt voor weinig te koop. Roofmate etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Dank voor het meedenken, paar plaatjes eps kunnen er wel af en lijkt me een betere oplossing dan die tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 20:53
Vergeet niet die tackerplaat of lewisplaat. Een paar cm zandcement op EPS gaat anders niet goed.
Een bijkeuken gebruik je niet om af en toe overheen te lopen. Daar komen permanent zware apparaten te staan, lijkt mij.
En de bestaande vloer moet wel goed vlak zijn anders gaat de EPS of wat dan ook op die overgang op den duur inzakken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou er geen zootje van maken en niet proberen al de restjes hierin te verwerken.

Als je de goeie dikte XPS of EPS kiest dan kan daar nog een OSB-plaat afgewerkt met laminaat, zeil of PVC op.
Pagina: 1