[Fiets] Degelijke mountainbike op budget voor simpel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 23:45
Situatie: m'n 16 jaar oude Matrabike mountainbike van €300 (nieuw) staat al jaren in de schuur en heeft serieus onderhoud nodig. Welke ik niet wil/ga doen en naar de fietsenmaker brengen gaat waarschijnlijk meer kosten dan dat de fiets ooit heeft gekost. M'n normale loopjes zijn momenteel meestal ~1km, dus dat loop ik over het algemeen in 10min. Maar de komende tijd verwacht ik dat tripjes van 2,5-3,5km veel vaker voor gaan komen en lopen kan natuurlijk, als je geen haast heb. Daarnaast fietste ik hier in Zeewolde de eerste jaren dagelijks rond door de bossen, meestal op het pad, soms ervanaf (waar dat mag/kan), dat begin ik steeds vaker te missen. Meestal een uurtje, soms 2-3 uur. Dagelijks verwacht ik nu niet meer, maar wel regelmatiger dan de afgelopen 10 jaar.

Ik ben dus geen fiets hobbyist, ik wil niet (leren) mijn oude fiets geheel te herstellen, ik heb daar de interesse niet voor en wil daar de tijd niet insteken. Normaal onderhoud en een bandje verwisselen is prima, maar that's it. Ik zie het als een gebruiksvoorwerp, wat geld mag kosten, maar ik hoef geen fancy/dure fiets. Elektrisch is voor deze afstanden niet gewenst.

Ik fiets over het algemeen in een redelijk zware stand en ga eigenlijk nooit naar lichte standen.

Aangezien ik niet ontevreden ben over Matrabike de vorige keer voor een budget fiets, ben ik daar als eerste weer gaan kijken en kwam op het volgende uit:

Romet Mustang M4 LTD 29 inch €650
https://www.matrabike.nl/...et-mustang-m4-ltd-29-inch

Framemaat: 53 cm
Bandenmaat: 29 inch
Framemateriaal: Aluminium
Gewicht: 14.1 kg
Handvaten: Solid grip
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Zadel: Vader
Merk banden: Xtra Action
Materiaal voorvork: Aluminium
Type remmen: Hydraulische schijfremmen
Aantal versnellingen: 10
Type versnelling: Shimano Deore

Wat moet er nog op:
- Slot (zet m'n bestaande AXA slot over)
- Spatborden
- Verlichting

Romet is een of ander Pools budget merk, Pools betekend niet direct slecht in mijn ogen, maar er zullen vast betere merken zijn.

Wat mij hier fijn aan lijkt is grote banden en de versnellingen is slechts 1 wieltje voor en 10 achter, wat minder bewegende onderdelen is bij de versnelling (KISS in biking! ;) )

Ik heb mezelf een budget gesteld van zo een €1000 en daar valt de MTB van €650 prima binnen. Ik heb zitten rondneuzen in oudere fiets topics en daar kom je betere (?) fietsen tegen van duurdere merken. Maar ik ben hier niet in thuis zoals ik dat bv. ben in IT, vandaar hier de vraag voor advies voor mogelijk een betere keuze of juist hier issues mee die ik niet herken. Wat zou een significant betere keuze zijn voor zo een €1000 (of minder)?

Even wat context: Ik ben een ex-Amsterdammer die alweer 16 jaar in Zeewolde woont. In Amsterdam opgegroeid op een fiets, maar zo rond 16 jaar veel vaker het OV gaan gebruiken, deels omdat je nergens meer veilig je fiets publiekelijk kon parkeren zonder terug te komen en kapotte verlichting/banden te hebben, als je fiets er nog stond. Dat veranderde hier 16 jaar gelden in Zeewolde en omgeving, want dat issue heb je hier niet zo. Hier in Zeewolde heel veel gefietst, deels voor de beweging, deels de omgeving verkennen en deels voor de relaxatie. Een jaar of 10 geleden was mijn stress echter zo hoog dat fietsen niet langer relaxeren was, maar zorgde voor meer stress (alone with my mind), dus ben ik er mee gestopt en gekozen voor activiteiten die ook mijn hersenen bezig hielden.

De afgelopen jaren ben ik gelukkig niet zo stressvol meer, maar er moest na 5 jaar verstoffen een hoop gebeuren en door druk en luiheid is dat er niet van gekomen. Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit ook niet meer gaat gebeuren. Dus iemand anders laten doen! Ik ben zelf ITer, ik verhuur me zodat andere mensen mijn expertise niet hoeven aanleren, dus waarom zou ik niet iemand inhuren voor iets waar ik zelf niet thuis in ben, mij veel tijd zou kosten en ik eigenlijk geen interesse in heb om te leren. Natuurlijk de realisatie dat el cheapo bike die al 16 jaar oud is en €300 koste niet bepaald het repareren waard is binnen die context. Daarom nu een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-06 20:28
Wat een verhaal zeg. Ik zou, gezien het budget, even de Decathlon binnenwandelen en kijken wat er te koop is.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een nieuwe ketting, cassette en remblokken heb je het grootste onderhoud gehad. Dat lukt wel voor 150 euro. Dan heb je toch weer 500 euro bespaard t.o.v. wanneer je een nieuwe fiets koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik zou niet de Decathlon in lopen. Slechte kwaliteit derailleurs, kettingen, balhoofd, naven etc. Alles voor de looks, snel met de roest.

Kijk op marktplaats naar een paar jaar oude, goed onderhouden Trek, Cannondale oid, en je hebt met een beetje zoeken een prima fiets voor dat geld :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 23:45
caspervc schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:54:
Kijk op marktplaats naar een paar jaar oude, goed onderhouden Trek, Cannondale oid, en je hebt met een beetje zoeken een prima fiets voor dat geld :)
Is een Cannondale (of Trek) beter dan een Romet in dezelfde prijsklasse? Zo ja, wat dan precies?

Tweedehands klinkt leuk, maar ik zie teveel risico met een object waarbij ik niet voldoende kan beoordelen wat de staat is en of er verborgen gebreken zijn. Daarnaast ook de tijd die je er insteekt + het risico, koop ik liever nieuw. Hell, ik zou niet eens weten of het model klopte en of de onderdelen die er op zitten kloppen...

Dan kom ik een Cannondale Trail 6 tegen van ongeveer dezelfde prijs:
https://www.bike24.nl/producten/575564?sku=1970761
Maar ik zou niet weten waarom deze beter is dan de Romet hierboven?
Ik zie een €350 duurdere Cannondale Habit, waarvan het enige verschil dat ik zo zie is, het model en een berg andere onderdelen waarvan ik niet kan beoordelen of ze beter of slechter zijn dan de andere set onderdelen. En al helemaal niet of dat slechte of redelijke onderdelen zijn voor de prijsklasse.

Of is het gewoon dat er veel Treks en Cannondales zijn verkocht de laatste jaren en dat je deze veel tegenkomt op MP zodat je een betere prijs/prestatie verhouding hebt?