Ubuntu libwebkit en libjavascriptcoregtk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik maak gebruik van het programma Sweelinq.
Het bedrijf hierachter neemt kerkorgels op, de geluiden hiervan, en via MIDI is dit te gebruiken en af te spelen, bijvoorbeeld via een Keyboard.
Dit heb ik al een jaar onder Windows werken en dat gaat op zich goed, zij het niet dat Windows nog wel eens fratsen heeft en m'n hardware al enige jaren oud is en bij het aanspreken van tientallen geluidsbestanden, deze nog wel eens hapert.
De software wordt ook onder Linux ondersteund, dus ik dacht, ik installeer Ubuntu, waarschijnlijk een stuk sneller dan Windows.
Ik ben nog wel een noob maar aldoende leert men denk ik.

So far so good. In de handleiding lees ik echter:
Wanneer u Sweelinq installeert op Ubuntu 24.04, voert u tot slot de volgende command-
line regels uit:
sudo ln -sf /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwebkit2gtk-4.1.so.0 /usr/
lib/x86_64-linux-gnu/libwebkit2gtk-4.0.so.37
sudo ln -sf /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libjavascriptcoregtk-4.1.so.0
/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libjavascriptcoregtk-4.0.so.18
Dit zegt mij eigenlijk helemaal niets. Ik heb ook geen idee wat deze regels doen. Simpelweg kopieren en plakken werkt niet,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T5o6xHrA2jYvHMCmVtUEeJ_D1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2dmSXEV1aohUiqwWozyUrTZg.png?f=fotoalbum_large
Dus ik kijk wat er wel in die directory staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1TyWG1vHYnOPTwkigT5EeLqAO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMQHszZ6cnWoyT4FdsoxECcd.png?f=fotoalbum_large

En voor het 2e commando:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrtCCGCoBgqnq9_1yhrZLc4vo3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YYLtG4mDxyxWtF5T1TyfaB4b.png?f=fotoalbum_large

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken maar ik kan niet vinden wat de initiatie van het commando is en hoe het commando zou moeten zijn in mijn geval.
Ik kan natuurlijk de hulp van het bedrijf inroepen maar wellicht weet iemand het hier ook wel...
Alvast dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Je instructies bevatten een linebreak midden in de commando's. Even weghalen voordat je dat in een terminal plakt.

Overigens slecht advies van de softwareleverancier om met symlinks dit probleem "op te lossen". De versienummers zijn niet voor niks opgehoogd. Nou is het verschil tussen 4.0 en 4.1 niet heel groot, maar zodra je software ook maar iets aanraakt wat met libsoup te maken heeft gaat het kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

code:
1
2
sudo ln -sf /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwebkit2gtk-4.1.so.0 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwebkit2gtk-4.0.so.37
sudo ln -sf /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libjavascriptcoregtk-4.1.so.0/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libjavascriptcoregtk-4.0.so.18

Eens met @_JGC_ , dit is wel een hele lelijke manier van het probleem oplossen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Hartelijk dank voor de snelle support. Het werkt inderdaad.
Ik zal eens navragen of ze een andere manier van probleemoplossen kunnen maken.
Nogmaals dank!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Ze hebben een build gemaakt tegen de verkeerde webkit versie.
webkit2gtk-4.0: this API version uses GTK 3 and libsoup 2. It is obsolete and users should immediately port to webkit2gtk-4.1.
webkit2gtk-4.1: this API version uses GTK 3 and libsoup 3. It contains no other changes from webkit2gtk-4.0 besides the libsoup version.
Webkit2gtk-4.1 zit in Ubuntu 22.04 en hoger. De webkit2gtk-4.0 library is verwijderd in Ubuntu 24.04, waarschijnlijk omdat ze libsoup2 uitgefaseerd hebben.

Kwestie van compileren met de juiste dependencies. Als de symlink oplossing nu al werkt denk ik dat ze in de code helemaal niks hoeven te veranderen hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dan om uit te leggen wat het precies doet. Met het ln command kunnen links gemaakt worden. Standaard worden er hard links gemaakt, wat alleen met bestanden kan. Een hard link is in feite tegen het bestandssysteem zeggen dat een bestand ook op een andere plek bestaat zonder dat het extra ruimte inneemt op de schijf.

Door de '-s' optie zorgt er voor dat het een symbolische link maakt. Dit kan een bestand of map zijn en kan zelfs naar een locatie op een andere schijf wijzen. Een symbolische link is een verwijzing naar een map of bestand. Zeg maar "je wilt bestand 'A', hiervoor moet je naar 'B' gaan". Een symbolische link is een aparte entiteit zoals een bestand of map. Wanneer het doel niet meer bestaat, zie je de symlink nog wel, maar in een terminal met kleur zal het er anders uit zien. Ipv cyaan wordt het rood.

De optie '-f' is de veel voorkomende 'force' optie. In geval er al een bestand of symlink bestaat met dezelfde naam als wat je wilt aanmaken, zal die worden verwijdert om de nieuwe link te kunnen maken. Dit kan gevaarlijk zijn, want als je de doel en bestemming per ongeluk omdraait, zal er geen bestand meer zijn die je eigenlijk nodig hebt. Maar het is wel handig in geval je een symlink wilt bijwerken zonder deze eerst te verwijderen.

Voor meer informatie kan je de man-page lezen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1