Wifi signaal vanuit woning bedraad doorsturen naar schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-07-2024
Beste allen,

Op dit forum heb ik al het nodige gelezen over wifi bridge, access points enz. Maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Vanuit mijn woning naar mijn schuur 20 m verderop ligt een utp-kabel. In de ruimte in mijn woning waar de kabel uitkomt is het wifisignaal zeer goed. Ik wil dit signaal graag via de utp-kabel bedraad doorsturen naar mijn schuur, om daar vervolgen een access point te maken. Internet in de schuur zal vooral gebruikt worden voor een beregeningssysteem en wellicht wat meer wifi dekking in de tuin.

Mijn vraag is of dit kan en, zo ja, met welke apparatuur (het liefst zo weinig mogelijk apparaten)?

Het meest voor de hand liggend is natuurlijk om de utp-kabel in de woning gewoon te verbinden met het bedrade netwerk van de woning. Die is praktisch echter zeer lastig te realiseren. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief waarbij de utp-kabel van de woning naar de schuur wellicht toch van pas kan komen.

gr. Chocky

Beste antwoord (via Chocky op 13-06-2024 15:59)

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:26
[b]

Kan ik voor het toegankelijk maken in de schuur dan ook weer een powerline adapter gebruiken? Of is daar een beter alternatief voor?
Je kunt twee paden bewandelen met powerline. Of je koopt de eerst set die ik suggereerde, en dan ligt de UTP er verder ongebruikt bij:
Huis: Bedraad netwerk - powerline
Schuur: powerline met wifi, klaar

Of je gebruikt de UTP, maar dan heb je een derde apparaat nodig:
Huis: Bedraad netwerk - powerline - powerline - UTP naar schuur
Schuur: UTP - access point.

Voordeel van tweede is dat de stabiliteit van de powerline naar de schuur je waarschijnlijk niet bekend is en je die dan uitsluit. Het derde apparaat kan iedere goedkope of nog rond slingerende oude router zijn die je als access point inschakelt, zolang de wifi maar voldoende naar je zin is.

Voordeel van eerste suggestie is dat je maar 1 setje nodig hebt, klaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Hangt een beetje af van wat je al hebt.

Maar een router met Mesh functie, waarbij de remote punten een kabel hebben lost je probleem op

Je pakt dus de router, connect een Mesh Wifi punt.

Je steekt daar een kabel in de uitgang, en je hebt de kabel in de schuur actief.

Nadeel is natuurlijk dat je kabel natuurlijk niet stabieler is dan je wifi.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
De stabilitiet van Powerline kan minder zijn dan bovenstaande mesh suggestie, maar ook zeker beter. Iets als https://tweakers.net/pric...ternational-20002819.html waarbij de ene kant in je bedrade netwerk zit en de wifi kant in je schuur. Of alleen een simpele powerline zonder wifi van je bedrade netwerk naar je huis-kant van de UTP. Iets als dit.

[ Voor 24% gewijzigd door tinytinnie op 13-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
Kevinp schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:06:
Hangt een beetje af van wat je al hebt.

Maar een router met Mesh functie, waarbij de remote punten een kabel hebben lost je probleem op

Je pakt dus de router, connect een Mesh Wifi punt.

Je steekt daar een kabel in de uitgang, en je hebt de kabel in de schuur actief.

Nadeel is natuurlijk dat je kabel natuurlijk niet stabieler is dan je wifi.
Bedankt voor je reactie. Deze oplossing is mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
tinytinnie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:10:
De stabilitiet van Powerline kan minder zijn dan bovenstaande mesh suggestie, maar ook zeker beter. Iets als https://tweakers.net/pric...ternational-20002819.html waarbij de ene kant in je bedrade netwerk zit en de wifi kant in je schuur. Of alleen een simpele powerline zonder wifi van je bedrade netwerk naar je huis-kant van de UTP. Iets als dit.
Bedankt voor je reactie. Met powerline adapters heb ik goede ervaringen tijdens de verbouwing van onze woning. Blijkbaar is het stroomnetwerk van onze woning daar geschikt voor.

Als ik het dus goed begrijp moet ik dan het volgende doen:
a. 1e Powerline adapter koppelen aan mijn bedrade netwerk
b. 2e Powerline adapter plaatsen in de ruimte waar de utp-kabel in mijn woning uitkomt en die kabel daarin pluggen.
c. Het signaal wat dan via de utp-kabel in de 2e powerline adapter in de schuur uitkomt toegankelijk maken voor wifi.

Kan ik voor het toegankelijk maken in de schuur dan ook weer een powerline adapter gebruiken? Of is daar een beter alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:19
Ik zou als eerst denken aan een switch.

Echter is mij niet duidelijk waar de de kabel die naar je schuur gaat precies aan zit verbonden in je woon kamer.
Vanuit mijn woning naar mijn schuur 20 m verderop ligt een utp-kabel.
Ik zou verwachten dat deze kabel in een switch komt of is dit nog een loze kabel?

Hoe ik het nu begrijp heb je een kabel vanaf je modem naar een Router met WIFI functie gaat.
In de ruimte in mijn woning waar de kabel uitkomt is het wifisignaal zeer goed
Dus als de situatie nu is dat er vanaf het modem een kabel gaat naar je router, dan zou je daarna vanuit je router een kabel kunnen verbinden naar een switch in de woonkamer waarbij je dan ook de kabel die naar je schuur gaat kan insteken.

Op die manier verbind je alles samen.

Zeg maar op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/image_20220720060433t.png

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Span 20 meter luchtlijn zoals een stalen waslijn op en gebruik tyraps, colsons,... om zoveel outdoor UTP-kabels als dat je wilt aan de lijn vast te maken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
[b]

Je kunt twee paden bewandelen met powerline. Of je koopt de eerst set die ik suggereerde, en dan ligt de UTP er verder ongebruikt bij:

Voordeel van tweede is dat de stabiliteit van de powerline naar de schuur je waarschijnlijk niet bekend is en je die dan uitsluit. Het derde apparaat kan iedere goedkope of nog rond slingerende oude router zijn die je als access point inschakelt, zolang de wifi maar voldoende naar je zin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mesh heb je in het geheel niet nodig een AP of Repeater is voldoende Bijvoorbeeld 2 Fritz 1200 die je aan beide zijdes van de kabel plaatst. Van TP link heb je zelfs nog iets goedkopers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
rapture schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:42:
Span 20 meter luchtlijn zoals een stalen waslijn op en gebruik tyraps, colsons,... om zoveel outdoor UTP-kabels als dat je wilt aan de lijn vast te maken
Bedankt voor de tip! Alleen wordt de 20 meter tussen woning en schuur al ondergronds overbrugd met een utp-kabel in een mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
tinytinnie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Bedankt, het is mij duidelijk nu. Ik ga even testen met de optie van twee powerline adapters. Als dat goed werkt laat ik de utp-kabel voor wat ie is. Mocht dit toch niet stabiel zijn dan ga ik de andere opties proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
Frogmen schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:41:
Mesh heb je in het geheel niet nodig een AP of Repeater is voldoende Bijvoorbeeld 2 Fritz 1200 die je aan beide zijdes van de kabel plaatst. Van TP link heb je zelfs nog iets goedkopers.
Bedankt voor de toevoeging. Ik hou deze optie open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Powerline is bagger, niet aan beginnen.
Neem gewoon een wireless bridge en sluit die op die utp kabel aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Chocky
De beste optie wanneer dat mogelijk is, is de bestaande UTP verbonden krijgen aan je bedrade netwerk, en dan inderdaad in de schuur een (switch +) accespoint, of b.v. een oude router die je nog hebt liggen (of je schaft er 1 aan) die je instelt in accespoint modus, dan heb je direct wifi + daar ook weer verder bedraad netwerk.

Aangezien je aangeeft dat bovengenoemde niet praktisch te realiseren is, waarom niet? ;)
Misschien kunnen we met je meedenken hoe het mogelijk wel praktischer te realiseren is.
Beetje onder het motto: Doe het goed of doe het niet

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocky
De ruimte waar mijn bedrade netwerk ligt is niet via de kruipruimte bereikbaar. Dus als ik die utp-kabel daar wil krijgen of in een andere ruimte waar een netwerkaansluiting zit, moet ik de plafonds eruit slopen of de kabel overal over de muren laten lopen. Dat is praktisch eigenlijk prima te realiseren maar niet echt gewenst zeg maar :). Vandaar dat ik op zoek ben naar een redelijk alternatief.

Bij de verbouwing van onze woning hebben we overal netwerkkabels getrokken maar deze ruimte zijn we simpelweg vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocky
Een update voor wat betreft het resultaat. Ik heb het deel tussen mijn Lan-netwerk en de ruimte van waaruit Utp-kabels naar mijn schuur lopen overbrugd met een simpele powerline-verbinding (zonder wifi). In de schuur heb ik een accesspoint aangesloten zodat ik zowel in mijn schuur als in de tuin goede wifi heb. Het werkt nu al een weekje stabiel. Het snelheidsverlies bedraagt gemiddeld slechts zo'n 5-10%. Voor mijn situatie en gebruiksdoeleinden is dat absoluut acceptabel.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1