namliam_eht schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:55:
Misschien kan je de belasting inspecteur bewegen e.a. anders te zien.
Je hebt immers zelf niet die afspraak gemaakt.
Je kan een casus maken dat het 10k niet 10k waard is, wanneer daar afwijkende voorwaarden aan verbonden zijn..... zoals een rentelose lening.
Obligaties bijvoorbeeld zijn 1.000 euro per stuk met een rente van 5%, vind de markt die rente echter te laag dan noteren die obligaties 900 euro waardoor de rente omhoog gaat voor iemand die ze koopt ad 900 euro immers de rente blijft 50 eur0 waardoor de rente nu 5,55% is.
Ik heb nog nooit van zo een soort constructie gehoord maar niet geschoten is altijd mis.
Bovendien wanneer de lening zo goed als renteloos is, zou je wel 50% of zo als waardering moeten gebruiken wil je in de buurt van een "redelijke" vergoeding komen.
En ter bevestiging, ja het is EN - EN ... en erfbelasting en vermogens belasting
De 10 of 20% erfbelasitng hakt er natuurlijk wel in, de 2% vermogensbelasting dan weer iets minder maar over de jaren heen loopt het wel weer op.
Ik zou dit ook onderzoeken.
Bij een erfenis en vermogen gaat het om het waarde in het economisch verkeer. Deze lening is overduidelijk de hoofdsom niet waard omdat de rente ver onder de marktrente ligt.
Hierbij moeten wel de successierechten en box3 waarschijnlijk apart behandeld worden. Voor box 3 ligt een bezwaar in lijn met de huidige box 3 problematiek voor de hand.
Een nadeel kan overigens wel zijn dat in principe de lening opzegbaar is. Daar zou je dan weer apart een verweer op moeten voeren (zijn mooie termen voor die mij nu ontschoten zijn).
De hele constructie omklussen om beter te passen bij de huidige fiscale praktijk is wellicht een goede optie.