Afgelopen week kreeg ik spontaan issues met mijn games. Ik heb een systeem die al een jaar probleemloos draait.
Heel veel dingen geprobeerd om dit issue te vinden:
Toen de PC opengemaakt en de 4090 gaan inspecteren. Daar trof ik helaas deze gesmolten connector aan.
/f/image/E0gy6ygoeVXBINhlriUBv8C0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/INkbVBsjWXGweWFSbEkvn5u0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QzakxM9rVFuQPa4ng1NfY5lY.png?f=fotoalbum_large)
Ik had een jaar geleden heel bewust de connector meermaals aangedrukt, gezorgd dat hij recht erin zat. Ik had bewust nog een Corsair 12VHPWR connector gekocht.
Nu ben ik bezig met garantieaanvraag bij de leverancier, maar ik dacht, ik ben wel benieuwd of de PC wil booten met een andere GPU. Nu had ik niet nog een GPU liggen, maar er zit wel een geïntegreerde GPU op dit moederbord. Echter als ik daar de HDMI kabel in stop, krijg ik ook geen beeld meer na het booten.
Kan het zijn dat die GPU meer kapot heeft gemaakt in mijn PC? Bijvoorbeeld een voeding of iets. Mijn moederbord heeft helaas geen LCD code of iets om te laten zien wat hij aan het doen is. Het lijkt alsof de PC wel draait, want de CPU fans etc blijven normaal draaien.
Edit:
Ik zie wel rechtsboven op het moederboard een oranje led branden. Dat blijk de led van de DRAM te zijn.
:strip_exif()/f/image/DP4Hi9xBkdQ4xqjfQbJv88Ro.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het zou toch heel raar zijn als mijn DRAM nu opeens stuk is. Ik heb een Memtest86 gedaan van de week en die test was helemaal goed. Of kan er misschien meer stuk zijn gegaan door die gefrituurde 4090. Bijvoorbeeld een voeding en DRAM?
- CPU AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
- CPU koeler Noctua NH-D15 chromax.black
- Geheugen G.Skill 32 GB DDR5-6000 Kit F5-6000J3038F16GX2-FX5
- Moederbord ASUS TUF Gaming X670E-Plus WiFi
- GPU Gainward Nvidia 4090
- Opslag WD Blue SN550 NVMe, 2 TB SSD
- Voeding Corsair RM850x PSU / PC voeding
Heel veel dingen geprobeerd om dit issue te vinden:
- chkdsk c: /f /r
- DISM scan
- sfc/scannow
- Memtest86 van het DRAM
- Memtest van GPU ram
- Stresstest voor de gpu.
Toen de PC opengemaakt en de 4090 gaan inspecteren. Daar trof ik helaas deze gesmolten connector aan.
/f/image/E0gy6ygoeVXBINhlriUBv8C0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/INkbVBsjWXGweWFSbEkvn5u0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QzakxM9rVFuQPa4ng1NfY5lY.png?f=fotoalbum_large)
Ik had een jaar geleden heel bewust de connector meermaals aangedrukt, gezorgd dat hij recht erin zat. Ik had bewust nog een Corsair 12VHPWR connector gekocht.
Nu ben ik bezig met garantieaanvraag bij de leverancier, maar ik dacht, ik ben wel benieuwd of de PC wil booten met een andere GPU. Nu had ik niet nog een GPU liggen, maar er zit wel een geïntegreerde GPU op dit moederbord. Echter als ik daar de HDMI kabel in stop, krijg ik ook geen beeld meer na het booten.
Kan het zijn dat die GPU meer kapot heeft gemaakt in mijn PC? Bijvoorbeeld een voeding of iets. Mijn moederbord heeft helaas geen LCD code of iets om te laten zien wat hij aan het doen is. Het lijkt alsof de PC wel draait, want de CPU fans etc blijven normaal draaien.
Edit:
Ik zie wel rechtsboven op het moederboard een oranje led branden. Dat blijk de led van de DRAM te zijn.
:strip_exif()/f/image/DP4Hi9xBkdQ4xqjfQbJv88Ro.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het zou toch heel raar zijn als mijn DRAM nu opeens stuk is. Ik heb een Memtest86 gedaan van de week en die test was helemaal goed. Of kan er misschien meer stuk zijn gegaan door die gefrituurde 4090. Bijvoorbeeld een voeding en DRAM?
[ Voor 13% gewijzigd door GAEvakYD op 12-06-2024 23:07 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.