GamePC gaat niet meer aan, na mogelijk gesmolten 4090

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04
Afgelopen week kreeg ik spontaan issues met mijn games. Ik heb een systeem die al een jaar probleemloos draait.
  • CPU AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
  • CPU koeler Noctua NH-D15 chromax.black
  • Geheugen G.Skill 32 GB DDR5-6000 Kit F5-6000J3038F16GX2-FX5
  • Moederbord ASUS TUF Gaming X670E-Plus WiFi
  • GPU Gainward Nvidia 4090
  • Opslag WD Blue SN550 NVMe, 2 TB SSD
  • Voeding Corsair RM850x PSU / PC voeding
Tot vorige week tijdens het gamen (Simracing/ACC) soms opeens het beeld zwart werd. Alles op de achtergrond draaide wel door, maar ik kreeg geen beeld meer. Deze problemen kwamen steeds vaker voor. Soms i.c.m. dat de fans van de 4090 opeens vol begonnen te blazen. Gek genoeg gebeurde het telkens op de momenten dat de GPU niet vol gebruikt werd. Bijv als ik het spel afsloot, uit een lobby ging, etc.

Heel veel dingen geprobeerd om dit issue te vinden:
  1. chkdsk c: /f /r
  2. DISM scan
  3. sfc/scannow
  4. Memtest86 van het DRAM
  5. Memtest van GPU ram
  6. Stresstest voor de gpu.
Vanavond was ik weer aan het gamen en opeens trad het probleem weer op. Echter, na meermaals geprobeerd te resetten, kwam ik tot de conclusie dat de PC niet meer wilde booten of in ieder geval geen beeld meer gaf.

Toen de PC opengemaakt en de 4090 gaan inspecteren. Daar trof ik helaas deze gesmolten connector aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8G6yVzADM8JsDY6xQYxlmQ7OJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0gy6ygoeVXBINhlriUBv8C0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmcNeZlCWfPI-gsC74gkZ_bGn6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INkbVBsjWXGweWFSbEkvn5u0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClpHRYgyivX_BGfc-833I-wyS6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzakxM9rVFuQPa4ng1NfY5lY.png?f=fotoalbum_large

Ik had een jaar geleden heel bewust de connector meermaals aangedrukt, gezorgd dat hij recht erin zat. Ik had bewust nog een Corsair 12VHPWR connector gekocht.

Nu ben ik bezig met garantieaanvraag bij de leverancier, maar ik dacht, ik ben wel benieuwd of de PC wil booten met een andere GPU. Nu had ik niet nog een GPU liggen, maar er zit wel een geïntegreerde GPU op dit moederbord. Echter als ik daar de HDMI kabel in stop, krijg ik ook geen beeld meer na het booten.

Kan het zijn dat die GPU meer kapot heeft gemaakt in mijn PC? Bijvoorbeeld een voeding of iets. Mijn moederbord heeft helaas geen LCD code of iets om te laten zien wat hij aan het doen is. Het lijkt alsof de PC wel draait, want de CPU fans etc blijven normaal draaien.

Edit:
Ik zie wel rechtsboven op het moederboard een oranje led branden. Dat blijk de led van de DRAM te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyfajm0oyZXh1UE9WIcvFWHcJwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP4Hi9xBkdQ4xqjfQbJv88Ro.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het zou toch heel raar zijn als mijn DRAM nu opeens stuk is. Ik heb een Memtest86 gedaan van de week en die test was helemaal goed. Of kan er misschien meer stuk zijn gegaan door die gefrituurde 4090. Bijvoorbeeld een voeding en DRAM?

[ Voor 13% gewijzigd door GAEvakYD op 12-06-2024 23:07 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
Had je de videokaart uit het slot gehaald toen je wilde booten vanaf de iGPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Uszka schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 00:19:
Had je de videokaart uit het slot gehaald toen je wilde booten vanaf de iGPU?
Ja ik heb de 4090 uit het slot en kast gehaald.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:35
Kan het zijn dat je iGPU is uitgeschakeld in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
De geïntegreerde GPU stond niet uitgeschakeld voor de boel kapot ging. Om nog wat extra dingen uit te sluiten neem ik vandaag van het werk een simpele andere GPU mee.

Als Het daar vanavond ook niet werkt zit er denk ik niet veel anders op dan met een setje nieuw RAM te testen.

Hebben jullie wel eens eerder gehoord of gezien dat zo’n gefrituurde GPU andere componenten kapot maakt? Ik twijfel nu ook aan mijn voeding en moederbord. 😌😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GAEvakYD schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:50:
Ik zie wel rechtsboven op het moederboard een oranje led branden. Dat blijk de led van de DRAM te zijn.
Ook de geheugenmodules even verwijderd en opnieuw geplaatst?
Probeer dan ook nog een volledige CMOS reset.
Dus stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
RAM modules nog niet eruit gehaald. Ik heb zo’n hele grote CPU koeler die helemaal over de RAM
Modules hangt. RAM modules eruit/erin betekent dan ook de CPU koeler eraf. Maar zal vanavond eens testen met CMoS reset. Als dat niets werkt zal ik toch de RAM modules gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
GAEvakYD schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:37:
RAM modules nog niet eruit gehaald. Ik heb zo’n hele grote CPU koeler die helemaal over de RAM
Modules hangt. RAM modules eruit/erin betekent dan ook de CPU koeler eraf. Maar zal vanavond eens testen met CMoS reset. Als dat niets werkt zal ik toch de RAM modules gaan proberen.
Soms kun je er net voldoende bij om ze los en weer vast te klikken onder de koeler, maar ik zou eerst de CMOS reset proberen (en wellicht verschillende video uitgangen op je moederbord). Na de CMOS reset gaat het bord wel weer over op memory training verwacht ik bij eerste boot, dus die kan wel eens (een stuk? Geen ervaring met AM5) langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hmmm nou niet echt hoopvol dit.

Eerst CMOS clear gedaan, meermaals. Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.
Daarna ook batterij op moederbord verwijderd, Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.
Daarna ook nog getest met een andere losse (niet geïntegreerde) GPU, Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.

Nu de RAM modules verwijderd en opnieuw erin gedaan. Ook getest met maar 1 van de 2 RAM modules erin. In het juiste slot gestoken. In alle gevallen Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.

Ik heb vandaag een nieuwe setje DRAM gekocht, die ik eventueel kan retourneren. Die wil ik vanavond gaan testen. Maar ik begin steeds meer te vermoeden dat misschien mijn moederbord en misschien wel meer defect is gegaan. Hebben jullie dit wel eens vaker gezien of gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Shit zelfs met nieuw RAM geeft de PC geen beeld en blijft de DRAM led branden. Kan het zijn het moederbord een tik heeft gekregen van die GPU melting en daardoor geen DRAM meer herkent ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Als ik wat andere topics doorlees, lijkt het wel alsof of mijn moederbord of de CPU defect is. Dat zou natuurlijk sowieso super kak zijn, maar ik probeer mij ook voor te stellen hoe ik dit ga oplossen. Even een moederbord of CPU installeren en testen lijkt mij niet echt mogelijk wenselijk. Als ik op de CPU koelpasta smeer kan ik hem niet meer terugsturen lijkt me.

Zou de verzekering nog iets kunnen met deze gevolgschade? Ik heb de GPU zojuist op de post gedaan naar de leverancier, maar die begint gelijk al lastig te doen. Dat dit soort gevallen niet altijd garantie is, etc etc. Laat staan alle gevolgschade als ik straks +/- 1000 euro extra schade heb omdat niet alleen de GPU maar ook het moederbord, CPU, DRAM en misschien wel M2 storage stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Sorry voor deze rant met mijzelf. Maar ik heb nu opeens een doorbraak.

Ik had de oude modules in alle bankjes geprobeerd. Ook met 1 module ipv 2. Maar de DRAM led bleef branden. Toen de nieuwe DRAM erin maar die liep ook niet door. Zeker 2 min ofzo gewacht.

Uiteindelijk even paar minuten weg met de nieuwe modules erin, staat de PC opeens aan in het boot menu. Wtf. Ik las online dat het soms minuten kan duren voor die dingen werden herkent, snap er geen zak van.

Nu de oude modules er weer in, en je raad het al, die booten ook gewoon weer. Ik snap er echt helemaal niets meer van. Ben wel HEEL blij met deze voortgang, maar ik kan het totaal niet verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:28
dat zal de geheugentraining zijn geweest waarom het zo lang heeft geduurd, dat kan erg lang duren bij een am5 systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GAEvakYD schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:17:
Eerst CMOS clear gedaan, meermaals. Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.
Daarna ook batterij op moederbord verwijderd, Geen resultaat. Lampje DRAM blijft branden.
De aangeraden procedure voor een volledige bios clear/reset bij dit soort boards/systemen is:

Net/voedings-stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.

Geen idee of dat nog verschil gemaakt zou hebben natuurlijk.
Mooi dat het nu gelukkig het board weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ben wel heel benieuwd hoe Gainward en LDLC als webshop om gaat met mijn gesmolten 4090. Ik heb voor de zekerheid maar de voedingskabel ook meegestuurd incl de foto's.

Bij de aanschaf van de 4090 was ik al heel bang voor. En juist daarom toen ook een speciale losse kabel vanaf de voeding gekocht en extra goed aangedrukt en gecontroleerd dat er geen rare hoeken in de kabel zat. Al met al heeft dat dus helaas niets geholpen.

Helaas is er niets anders te koop wat vergelijkbaar is met een 4090.

[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 14-06-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 19:45
De stekker is gewoon verkeerd ontworpen.
Kleinere contacten, meer stroom en dan niet vergulden contacten gebruiken is dom en vragen om dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gesmolten powerconnectors bij de 4090's is een bekend probleem. Lees maar eens op internet/kijk maar op youtube. Het is overduidelijk geen user error, dus je zou uiteindelijk gewoon garantie moeten kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
hoi1234 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:19:
Gesmolten powerconnectors bij de 4090's is een bekend probleem. Lees maar eens op internet/kijk maar op youtube. Het is overduidelijk geen user error, dus je zou uiteindelijk gewoon garantie moeten kunnen claimen.
Ja I know. Dat was ook de reden dat ik bij de aanschaf toen bewust een losse corsair kabel vanaf de voeding heb gekocht, en de kabel meermaals gecontroleerd heb.

Toch lees ik van bijv Asus ook dat zij garantieclaims over een gesmolten connector toch op een user error gooien. "U zult de power connector er niet helemaal goed in hebben zitten". Dat is natuurlijk een discussie die je als consument helaas nooit gaat winnen omdat je dat niet kan bewijzen. Andersom ook niet, dat hun kunnen bewijzen dat de connector er niet goed in zat.

Maar goed de kaart is bij de Franse webshop aangekomen. Ik vermoed dat hun er naar kijken en dat de kaart dan doorgaat naar Gainward voor onderzoek. Ben echt heel benieuwd hoe ze dit gaan afhandelen.

Edit:
blijkbaar doet Gigabyte ook mee aan struisvogelpolitiek en geven aan dat smeltende connectoren niet gedekt zijn.
https://www.reddit.com/r/...0_melted_power_connector/

[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 17-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@GAEvakYD Dat Gigabyte aan struisvogelpolitiek doet is mij niet helemaal duidelijk, naar de reddit post die jij hebt gelinkt.
Deze persoon heeft alleen gezegd dat een RMA werd geweigerd, tevens heeft hij een gemodificeerde 90 graden kabel van Cablemod gebruikt en er heeft een versie van deze op de markt gestaan die een terugroepactie heeft gehad.

Ik zou dus niet zomaar een willekeurige reddit post voor waarheid aannemen zonder enig aangevoerd bewijs, m.a.w enig correspondentie stukken van koper en Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:50:
dat zal de geheugentraining zijn geweest waarom het zo lang heeft geduurd, dat kan erg lang duren bij een am5 systeem
Verbaast me wel. Ik heb ook een AM5 build en training duurt hier precies 30 seconden. (32 GB 5600 DDR5 2x16). Dit doet hij eens per 20 cold boots.

Om wederom een verbrandde stekker te voorkomen met de 4090 zal het meer rust krijgen bij een undervolt. Je levert slechts een paar procenten aan prestaties in, maar verbruikt makkelijk 25-30% minder stroom en is nog stiller ook. Een win-win situatie. Dit kan het verschil zijn tussen smelten of gewoon wat warm worden. Ik heb een rtx4080 undervolted en mijn 12 vhpwr aansluiting wordt niet eens lauw.
Pagina: 1