Simpele Cinewall (klussen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Binnenkort verhuizen we naar ons nieuwe huis, daar zou ik graag een iets "luxere" tv-opstelling willen creëren dan dat we nu hebben. Beetje rondlopen kijken en wel op een idee terecht gekomen wat mij de moeite waard lijkt, en ook een leuke klus kan zijn. Een cinewall: Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/331276/files/443928353/650x650x2/cinewall-frankfurt.jpg

Nu _lijkt_ mij dit helemaal niet zo'n ingewikkelde klus, maar ik wil toch even met wat Tweakers checken of er nog andere ideeën of input zijn.

Mijn hele basic idee is als volgt:

Het lichtgroene is het zwevend tv-meubel (275cm lang).
De donkerrode balkjes zijn latjes die ik aan de muur wil vastzetten (lijmen of boren)
Het groene vlak is een houten plaat dat tegen de latjes wordt aan geplaatst (om zo ruimte voor de bekabeling/tv-beugel te creëren). Belangrijk om te weten is dus dat het witte gedeelte uit die plaat wordt gezaagd om ruimte te creëren voor de tv (beugel).
De zwarte lijnen is de tv.
Het gele vlakje zijn de kabeltjes die naar beneden lopen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OzLUxT1.png

Zoals je misschien kan zijn hangt de plaat een klein stukje achter de tv (zodat je de schroefjes waar de plaat aan de latjes wordt bevestigd niet ziet).

De tv-beugel heeft een haakje waarbij de tv naar voren kan worden gekanteld om zo kabels aan te sluiten. Maar als de tv kantelt komt 'ie met de bovenkant tegen die plaat aan waarddoor die niet ver kan kantelen.

Als ik de plaat in 2 delen zou doen, dan kan ik eerst de tv installeren en dan de plaat bevestigen, maar dan is er eigenlijk te weinig ruimte om de schroeven tussen de latjes en plaat achter de tv te bevestigen. Zou het eventueel nog een idee zijn om de plaat niet vast te schroeven tegen de latjes maar om te lijmen?

Suggesties, ideeën?

Een sleuf frezen zit er niet in.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 17:18
Zou het een optie zijn om de plaat niet vast te schroeven aan de latjes, maar deze erop te laten rusten? Dan zou je de plaat iets naar de muur toe kunnen schuiven in het geval je de TV wil kantelen. In de ruimte tussen plaat en muur zou je iets kunnen klemmen voor de stabiliteit, wat je weg kan halen als je eraan wil werken.
E.e.a. afhankelijk van hoeveel ruimte je mist natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubuhaFj4dMhXJTmwFRkR2cipV_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/73HZ2kU7q65G7DRVGTCRgAFI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
in het verlengde van rusten op het houtje van de plaat.

Je hebt nu 3 balkjes aan de muur en daar de plaat op. Om demontabel te maken: Maak ook drie balkjes op de afdekplaat. Zo dat plaat op de bovenste balkje rust. Om te voorkomen dat deze gaat vershuiven kan je eventueel aan de bovenzijde vastschroeven. Aan de zijkant kan je met een paar schroeven de balkjes ook vast schroeven om te voorkomen dat deze naar voren komt. Je kan dan de TV helemaal ophangen en afwerken en daarna de de ombouwplaat plaatsen. Het andere voordeel is dat je alles op de afwerkplaat zoals ledstrips e.d. al kan voorbereiden. Dan hoef je alleen een stekker aan de achterzijde in te steken.

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 13-06-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
RonnieKo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:53:
in het verlengde van rusten op het houtje van de plaat.

Je hebt nu 3 balkjes aan de muur en daar de plaat op. Om demontabel te maken: Maak ook drie balkjes op de afdekplaat. Zo dat plaat op de bovenste balkje rust. Om te voorkomen dat deze gaat vershuiven kan je eventueel aan de bovenzijde vastschroeven. Aan de zijkant kan je met een paar schroeven de balkjes ook vast schroeven om te voorkomen dat deze naar voren komt. Je kan dan de TV helemaal ophangen en afwerken en daarna de de ombouwplaat plaatsen. Het andere voordeel is dat je alles op de afwerkplaat zoals ledstrips e.d. al kan voorbereiden. Dan hoef je alleen een stekker aan de achterzijde in te steken.
Hoe zie je dit voor je? Die plaat heeft een "gat" (bv 2cm kleiner dan het scherm) waar de achterkant van de tv (dus niet het scherm) in past zodat die plaat voor een klein deel achter het scherm zit. Dus dan moet eerst die plaat tegen de muur, want het scherm van de tv is groter dan het gat. Maar ik vind het een goed idee om die plaat eventueel naar voor of achter kunnen schuiven om zo de tv te kunnen kantelen om bij de aansluitingen te kunnen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Om de plaat gemakkelijk los te halen, kan je een "french cleat" overwegen, dat is erg gemakkelijk te maken en is superstevig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:08:
Om de plaat gemakkelijk los te halen, kan je een "french cleat" overwegen, dat is erg gemakkelijk te maken en is superstevig.
Met die methode kan ik de plaat niet naar voren of achteren schuiven. Wat mij wel nodig lijkt. Ik leg mij er denk ik bij neer dat ik eerst de plaat tegen de muur moet plaatsen en daarna de tv moet ophangen omdat ik de plaat achter het scherm wil plaatsen. Als in dat het beeld van de tv groter is dan het gat in de plaat.

Dus dat kan denk ik alleen op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@MrVegeta Ik zou een kabelgoot in de muur frezen zodat je ook echt geen kabels ziet, deze kunnen dan gewoon in de kastjes van het TV meubel uitkomen. Heb het zelf toen zo gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShxDc_kEw4RfJEh7Ida-heb5FOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nAGXfGNgPX1JYFSuqSbBunt.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Greatsword schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:57:
@MrVegeta Ik zou een kabelgoot in de muur frezen zodat je ook echt geen kabels ziet, deze kunnen dan gewoon in de kastjes van het TV meubel uitkomen. Heb het zelf toen zo gedaan.

[Afbeelding]
Alhoewel het onze koopwoning is en ik niet te min ben, heb ik echt heel weinig zin om weer zo'n sleuf te frezen. Sowieso vind ik het hele aspect van een plaat met daar achter licht wel vet, dus dan kan ik daar net zo goed kabels achter langs trekken :)

Ik snap het goed hoor, heb in mijn huidige woning ook een sleuf gefreesd, werkt uitstekend.

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 13-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Let ook even op dat de warmte van je TV weg kan. De meeste TV's zijn in het midden wat dikker, en aan de randen dunner, zodat ze heel dun ogen maar wel hun technologie kwijt kunnen, en zodat/waardoor het paneel iets van de muur af komt hangen bij een vlakke montage.
Als je een plaat hebt die direct achter het paneel komt en die plaat aan alle kanten dicht is (opgevuld met lampjes oid) dan wordt dat nogal een broeikas, dat zou voor schade aan je TV kunnen zorgen.

Je kunt de bovenkant open laten of daar een sleuf in maken, zodat de warmte weg kan, maar ik zou ook zeker zorgen dat de TV niet met de achterkant direct tegen die plaat aan zit. Je kunt dan beter je omlijsting toch wél op maat van de TV maken, en als je ooit een andere TV koopt accepteren dat je ook een nieuwe voorkant moet maken als de maten niet precies aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
MrVegeta schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Hoe zie je dit voor je? Die plaat heeft een "gat" (bv 2cm kleiner dan het scherm) waar de achterkant van de tv (dus niet het scherm) in past zodat die plaat voor een klein deel achter het scherm zit. Dus dan moet eerst die plaat tegen de muur, want het scherm van de tv is groter dan het gat. Maar ik vind het een goed idee om die plaat eventueel naar voor of achter kunnen schuiven om zo de tv te kunnen kantelen om bij de aansluitingen te kunnen.
Argh... dacht dat de plaat net om de TV zou komen. Net als bij het voorbeeld. Als de TV net is groter is dan kan je zo doen dat je hem iets naar achter kan laten gaan bij het kantelen van de TV. Hoeveel ruimte heb je nodig? Dan zal je daar de balkjes op af moeten stemmen. En dunnere balkjes op de afwerkplaat. Wel zo dat je de plaat naar achteren kan schuiven. Dus de balkjes aan de muur zitten aan de binnenkant van het gat dan schuif je de boel er zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
MrVegeta schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Met die methode kan ik de plaat niet naar voren of achteren schuiven. Wat mij wel nodig lijkt. Ik leg mij er denk ik bij neer dat ik eerst de plaat tegen de muur moet plaatsen en daarna de tv moet ophangen omdat ik de plaat achter het scherm wil plaatsen. Als in dat het beeld van de tv groter is dan het gat in de plaat.

Dus dat kan denk ik alleen op die manier.
Of je knutselt een eigen houder voor de TV aan die plaat, waardoor de TV volledig onafhankelijk van de muur wordt opgehangen. Door met "french cleat" de plaat te monteren, kan je hem er zo (met 2 M/V) er af heffen, en kan je aan de achterkant van de TV.
Je zou zelf met een ketting en een steunpunt onderaan zorgen dat je de plaat kan losmaken en op 45° kan laten hangen, zodat je eerst de kabels kan losmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 14-06-2024 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1