Toon posts:

Het effect van je omgeving op je angsten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd ben ik vaak bang voor de meest banale dingen..

Bang om uit het raam te vallen
Bang om mn been te breken..
Bang van donder en bliksem, terwijl ik ergens heel veilig zit..
enz.

Behalve deze angsten ben ik ook bang voor meer diepere dingen..
Zo lag ik onlangs wakker met de angst dat mn vriend me zou alleen laten, terwijl we nu al meer dan een jaar bij elkaar zijn en het heel goed gaat tussen ons.

Al die angsten houden me wakker en zorgen ervoor dat ik me helemaal niet goed voel ;(

Ik woon nog steeds bij mn ouders (Ik ben 19) en zij hebben naar mijn idee ook invloed op hoe ik ben en hoe ik geworden ben.
Maar het gaat thuis al enkele jaren niet meer zo goed..

Ik kan me daar ook niet echt meer gelukkig voelen..
(Ik ben verplicht daar te blijven wonen tot ik ;ijn studie afgemaakt heb, die duurt nog 2 jaar.)

Is het een foute gedachte dat de slechte situatie thuis, mijn angsten groter heeft gemaakt en mee ontwikkeld heeft?

Alvast bedankt.

Verwijderd

ehm nee dat is niet zo'n fout gedachte..

omdat het thuis slecht gaat leef je eigenlijk onder constante 'dreiging' van bijv. ruzies..
elk moment kan er weer ellende losbarsten.. zonder dat je daar controle over hebt...
dit soort situaties brengt zoveel stress met zich mee dat je als gevolg dus een angststoornis kan ontwikkelen ( wat je nu dus ook hebt )

verandering van leefomgeving kan daarbij heel goed helpen en heel erg opluchten
maar ik zou ook zeker proffessionelere hulp zoeken.
want angststoornissen kunnen terugkomen zodra je weer in andere stressvolle situaties komt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben reeds op zoek gegaan naar professionele hulp maar ongeveer het eerste wat de psycholoog me vroeg was wat ik daar kwam doen..

En dat heeft me doen inzien dat ik dus beter gewoon kon wachten..

Maar dat heeft natuurlijk niet echt possitieve invloed op mn angsten en mn hele ik..

Verwijderd

Door Sarahtje - maandag 10 september 2001 18:58

--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben reeds op zoek gegaan naar professionele hulp maar ongeveer het eerste wat de psycholoog me vroeg was wat ik daar kwam doen..

Wat een rare vent!
Maar misschien kwam je niet goed uit je woorden ofzo.
Probeer eens het Riagg of een andere psycholoog of een alternatieve therapeut (heb zelf goede ervaringen met N.E.I. Dit is een alternatieve thr.)

Verwijderd

mja inderdaad een beetje rare vraag maar kan ivm analyse wel van belang zijn..

zo'n psych-oloog/iater wil vaak gewoon weten hoe jouw eigen instelling is ten opzichte van je probleem..
-wil je zelf dat je geholpen word, - ben je gestuurd/verwezen, -ben je bereid tot openheid,

ze stellen soms de meest domme vragen, gewoon om te kijken hoe je daarop reageerd.. zodat ze een beeld kunnen schetsen van je persoonlijkheid
en soms tref je het slecht bij hulpverlening en heb je er gewoon totaal ongeinteresseerde eikels tussen zitten

zoek/vraag dan gewoon een ander , jij moet je goed en vertrouwd voelen bij de hulpverlener.. dat is gewoon van essentieel belang

en hoeft dus niet genoegen te nemen met de eerste de beste

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in België en ben reeds naar iets vergelijkbaars als het Riagg bij jullie geweest (JAC bij ons) maar daar hebben ze me doorverwezen naar een centrum voor studenten waar je met psychologen of psychiaters kan praten.
Dat kost natuurlijk ook geld en omdat ik het op eigen houtje moet doen is dat niet echt makkelijk om dat allemaal te betalen maar zelfs als ik het zou kunnen betalen dan nog ga ik daar niet terug naartoe naar dat centrum..

Naar het JAC zou ik terug kunnnen gaan maar toen ze gingen zoeken naar oplossing voor me was het enige wat ze konden vinden dat centrum.

Dus echt veel heb ik daar niet echt aan..

Hoe vind je zo een alternatieve therapeut?
En waarin verschilt die van de andere therapeuten?

Want het is niet dat ik geen hulp wil alleen heb ik soms het idee dat niet ik maar de anderen van mn gezin hulp nodig hebben.

Maar zelfs al zou ik hulp willen ik weet niet waar ik het nog moet gaan vragen.
;(

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 16:58 schreef Sarahtje het volgende:
De laatste tijd ben ik vaak bang voor de meest banale dingen...
Behalve deze angsten ben ik ook bang voor meer diepere dingen...

Al die angsten houden me wakker en zorgen ervoor dat ik me helemaal niet goed voel ;(

Ik kan me daar ook niet echt meer gelukkig voelen...
Wat ik -als geinteresseerde leek- van je begrijp is dat je wel eens zou kunnen lijden aan wat genoemd wordt een obsessief-compulsieve stoornis :? ;

Ik begrijp althans dat je gedachten hebt die niet op de realiteit berusten en deze dwangmatig lijkt te herhalen, wetende (gelukkig) dat de realiteit anders is.

Dit verschijnsel komt vaker voor en is niet zo uitzonderlijk.

Ik weet niet hoe het in België geregeld is wat betreft huisartsbezoek maar ik zou naar hem/haar toegaan en je probleem voorleggen.

Dat is de 'eerste-lijns-zorg' en indien je huisarts het nodig vindt schrijft hij/zij jou een medicijn voor (waarschijnlijk een vorm van anti-depressivia*) die je dan kunt innemen terwijl je gelijktijdig een gesprek regelt met een psycholoog die je helpt je problemen te inventariseren.

Persoonlijk krijg ik -uit je summiere gegevens- ook het idee dat de thuissituatie zodanig destructief op je werkt dat -wat wij in Nederland noemen- Maatschappelijk Werk je zou moeten helpen.
Ik denk echter dat je huisarts en eventueel psycholoog dat ook zullen aankaarten en je waarschijnlijk ook zullen doorverwijzen.

Ik vind -jou zo horende- je probleem serieus genoeg om het grondig aan te pakken en er ook niet te lang mee te wachten.

Wat voor jou -en voor ieder ander- van belang is te weten is dat je récht hebt op een behandeling en dat je indien d'één of d'andere hulpverlener je die niet doet toekomen je alles in het werk moet stellen die hulp daadwerkelijk -misschien elders- zien te krijgen !!

Ik wens je veel sterkt en houd moed!

* Anti-depressivia roepen vaak -ten onrechte- weerstand op bij velen!
Er zijn de laatste jaren echter medicijnen ontwikkeld die hun invloed doen uitoefenen op specifieke gebieden in de hersenen.
Zoals -waarschijnlijk bij jou- in het hersengebied waar deze niet werkelijke angsten ontstaan/zetelen.

Verwijderd

Wat ik -als geinteresseerde leek- van je begrijp is dat je wel eens zou kunnen lijden aan wat genoemd wordt een obsessief-compulsieve stoornis ;

Ik wil hier even op reageren.
Als niet-leek zeg ik dat de beschreven klachten niet lijken op bovenstaande psychiatrische ziektebeeld.
Voor de rest vind ik de tips van koekoeksjong aanraadbaar.
Wanneer je verwezen wordt kost het je geen cent meer (tenzij er nog iets als een eigen bijdrage bestaat, maar die is dan vaak een paar tientjes)

Wat je wel hebt wil ik verder niet op in gaan.
wat je nodig hebt is hulp.

Alternatieve therapeuten kosten ook geld. Gemiddeld 75 tot 125 gulden per uur. Maar ik heb gehoord dat verschillende verzekeringmaatschappijen ook bepaalde alternatieve therapieen vergoeden. Informeer hier naar.
Allerlei soorten alternatieve therapeuten (met tekst, uitleg
adressen, soms foto's etc) vind je in de 'klikgids'. Al weer ik niet daar ook een Belgische uitvoering van is. Neem bij voorkeur een therapeut verbonden aan een overkoepelende organisatie of een met gecertificeerde opleidingen. Want in principe kan je buurman zich therapeut noemen. Maw er zit veel kaf onder het koren.

Het verschil alternatief-regulier?
Los van de meest voor de hand liggende verschillen onthou mij van commentaar omdat ik denk dan andere dit beter kunnen verwoorden.

Succes en hou je taai.
Pagina: 1