Groepenkast vernieuwen en hoe spanningsloos krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 23:36
Ik vond bij mijn schoonouders onderstaande elektrische situatie aan dat vraagt om vernieuwing (nog een oude 500mA aardlek uit 1968).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ybUZj8SJvatrGUBHOBg-Eu8c8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9rqgdcuGbvEv0JDlErpKcrM.jpg?f=fotoalbum_large
Nu heb ik voldoende ervaring in het aanleggen van elektrisch huisinstallatie (recent mijn hele installatie in België vervangen inclusief meerdere groepenkasten) en zonder problemen door de keuring gekomen (is in België verplicht bij iedere aanpassing van je installatie).

Nu ben in ik België gewent dat meteen na de meter er een automaat zit, waarmee ik de hele groepenkast spanningsloos kan maken maar in deze meterkast is dat duidelijk niet het geval. Probleem waar ik dus tegenaan loop is dat ik niet spanningsloos kan werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O0JlQAI3y8P5rhrSe-QIFAkjSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAC8jVqP0vmbiLO7CSo6tjsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik ondertussen al zelf opgezocht/gevonden?
1) een elektricien kan zegelrecht aanvragen en kan dan zelf zegels verbreken en weer opnieuw aanbrengen. Probleem is dat ik geen elektricien kan vinden in de regio Venlo/Horst die die wil komen doen en als ze al willen alleen komen als ze al het werk mogen komen doen en de offertes die ik dan krijg zijn in mijn ogen absurd hoog (1250 was de laagste)...
2) de netbeheerder (Enexis) lijkt niet op vraag meer een zegel te komen zetten nadat je die met hun toestemming tijdelijk verwijdert heb. Die verwijzen naar de elektriciens.
3) Nu zie ik op de foto een slimme meter volgens mij van ZIV. Als ik op de website van Enexis kijk dan lijkt die meter een 'off' schakelaar te hebben maar ik kan geen manuals vinden die dat bevestigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAQXUFyPV5CrJbx2y2VUb42r8Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMceInkx1SLmn3MdSdTQxKz6.png?f=fotoalbum_large
4) Daarnaast lijkt het erop dat op die plek een zegel is aangebracht wat mij verbaasd want waarom zou je de meter in de 'ON' positie willen zekeren? Maar misschien interpreteer ik dit volkomen verkeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2EKB-p_mkddwROfPd6G6DW1r0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/am2xSV3dH5C93Eo07sBQytGt.png?f=user_large

Vragen die ik heb:
1) Klopt het dat die 'schakelaar' op de slimme meter van ZIV inderdaad bedoeld is om de meter "Uit" te schakelen en dus de groepenkast spanningsloos te zetten?
2) Herkent iemand dat daar in Enexis gebied een zegel opzit?
3) Is er iemand (of ken je iemand) die tegen een redelijk tarief de kast spanningsloos kan zetten en daarna weer een nieuw zegel aan kan brengen (omgeving Venlo/Horst)?
4) andere suggesties?

Beste antwoord (via mhaket op 13-06-2024 07:21)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DjVe schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:20:
De kast onder de meter open halen en daar de schroef zekeringen uit halen. Daarna kan je/de electricien veilig aan de slag.

Na werkzaamheden de kast laten verzegelen door een elektricien met zegelrecht.
Dat, maar dat opnieuw laten verzegelen zou ik laten zitten, komt wel een keer later als er iemand met zegelrecht naar kijkt. Zegels van dit soort installaties worden vaak verbroken om spanningsloos te maken.
Zonder concrete aanwijzingen op misbruik wordt er dan gewoon weer een nieuw zegel op geknepen.

Als je het volgens de regels wilt doen dien je een verzoek in via mijnaansluiting.nl om de schroefzekeringen door automaten te laten vervangen. Heel formeel mag je daar ook niet aankomen omdat alles wat voor de meter zit van de netbeheerder is, maar bij gebrek aan zegel gebruikt iedereen die automaten om de groepenkast spanningsloos te maken bij werkzaamheden.
Die aanpassing kost wel geld, en er kan een flinke wachttijd voor zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
Je kunt toch ook voorzichtig de 2 draden die in de aardlek gaan eruit halen en tijdelijk in een lasdop (voor elke draad 1) duwen. Desnoods met een geïsoleerde tang.

En als je dat eng vind dan zit er niets anders op dan iemand vinden die een nieuw zegel wil plaatsen na de werkzaamheden...

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 12-06-2024 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhaket
jongetje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:07:
Je kunt toch ook voorzichtig de 2 draden die in de aardlek gaan eruit halen en tijdelijk in een lasdop (voor elke draad 1) duwen. Desnoods met een geïsoleerde tang.
Gaat niet zozeer om eng maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat dat niet de meest veilige methode van werken is.
En als je dat eng vind dan zit er niets anders op dan iemand vinden die een nieuw zegel wil plaatsen na de werkzaamheden...
Tja en dat is nu net een probleem. Die markt lijkt zorgvuldig dichtgemetseld door de netbeheerders en elektriciens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

De kast onder de meter open halen en daar de schroef zekeringen uit halen. Daarna kan je/de electricien veilig aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:43
Misschien proberen deze klus uit te zetten op werkspot, daarbij expliciet vragen om iemand met zegelrecht. Misschien de opdracht iets interessanter maken door te vragen een hoofdschakelaar aan te leggen ofzo?

En dan als je offertes krijgt even goed de ervaringen natrekken, kijken of ze aangesloten zijn bij InstallQ etc

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
Heb je toevallig ook suggesties voor mensen/bedrijven in de regio Venlo/Horst die dat tegen een redelijk tarief willen doen? Want daar loop ik nu tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zit geen fysieke schakelaar op de meters. Sommige hebben een ingebouwd relais die je via het menu / een toetsencombinatie kan activeren. Voor anderen heb je daar een kabeltje voor nodig (zie handleiding).

Er zit in jouw geval weinig anders op dan onder spanning te werken (zo spannend is dat niet) of electricien in te schakelen.

Van zowel netbeheerder als electricien snap ik dat ze niet alleen voor zoiets als een zegel komen. Ze komen om in het werk en hebben wel iets beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:10
Zekeringen opblazen (hoofdschakelaar wisselen) en dan de netbeheerder bellen of die nieuwe wil steken.
Dat is maar 80 euro of zo. Of heet dit uitlokking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Glenfiddich schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:23:
Misschien proberen deze klus uit te zetten op werkspot, daarbij expliciet vragen om iemand met zegelrecht. Misschien de opdracht iets interessanter maken door te vragen een hoofdschakelaar aan te leggen ofzo?

En dan als je offertes krijgt even goed de ervaringen natrekken, kijken of ze aangesloten zijn bij InstallQ etc
Dat lijkt een interessante optie. Zal die eens gaan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:10
Denk zelfs dat je nul ongezekerd aangesloten zit. Is alleen je fase spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Dapdodo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:25:
Zekeringen opblazen (hoofdschakelaar wisselen) en dan de netbeheerder bellen of die nieuwe wil steken.
Dat is maar 80 euro of zo. Of heet dit uitlokking?
Interessante gedachtengang maar lijkt minder ethisch. Zal eens vragen aan Enexis wat dat kost en wat de voorrijdtijd (scrable woord) is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

mhaket schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:24:
[...]

Heb je toevallig ook suggesties voor mensen/bedrijven in de regio Venlo/Horst die dat tegen een redelijk tarief willen doen? Want daar loop ik nu tegenaan.
Stuur maar een DM :) Ik ken in die regio wel iemand. Maar alleen zegelen zal een elektricien niet doen, die wil natuurlijk ook iets bouwen. Hij is in zekere zin ook verantwoordelijk voor het geleverde werk voor het zegelen.

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 12-06-2024 21:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online

Dat, maar dat opnieuw laten verzegelen zou ik laten zitten, komt wel een keer later als er iemand met zegelrecht naar kijkt. Zegels van dit soort installaties worden vaak verbroken om spanningsloos te maken.
Zonder concrete aanwijzingen op misbruik wordt er dan gewoon weer een nieuw zegel op geknepen.

Als je het volgens de regels wilt doen dien je een verzoek in via mijnaansluiting.nl om de schroefzekeringen door automaten te laten vervangen. Heel formeel mag je daar ook niet aankomen omdat alles wat voor de meter zit van de netbeheerder is, maar bij gebrek aan zegel gebruikt iedereen die automaten om de groepenkast spanningsloos te maken bij werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
ASW1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:53:
[...]
Een flinke wachttijd inderdaad. Inmiddels staat bij mij de teller op 4 maanden sinds de schouw… betreft ook Enexis-gebied.

Dus ik denk dat TS sneller een elektricien kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat Siemens-onderdeel tussen je meter en je zekeringen is toch een hoofdschakelaar of ben ik nou gek? Zet die uit en je kunt de rest veilig vervangen.

Edit: oh het is een aardlek, maar goed zelfde idee aangezien die alles beveiligt. Desnoods vervang je alle bovenstaande dingen zelf en laat je vervolgens die aardlek door een electricien vervangen?

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 13-06-2024 06:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die moet ook vervangen worden waarschijnlijk. :)

Als je hoofdzekeringen geen automaten zijn, moet de verzegeling echt verbroken worden als je het geheel spanningsloos wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 06:56:
Die moet ook vervangen worden waarschijnlijk. :)
Dat is inderdaad een van de gevaarlijkste onderdelen van de huidige installatie. Die MOET vervangen.
Als je hoofdzekeringen geen automaten zijn, moet de verzegeling echt verbroken worden als je het geheel spanningsloos wil maken.
Daar lijkt het ondertussen wel op. Ik denk dat ik ook maar voor die route ga en achteraf maar eens 'dom' naar Enexis bel dat het mij opvalt dat bij mijn schoonouders geen verzegeling meer op de hoofdzekering zit. Of dat kwaad kan....

[ Voor 0% gewijzigd door mhaket op 13-06-2024 09:25 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:56
Laat voor 300 euro door de netbeheerder je oude smelt hoofd zekeringen omzetten naar automaten. Kan je daarna rustig zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 22:28
Je zou een elektricien kunnen vragen om een keuring + herzegeling. Keuren doen elektriciens wel vaker, de kans lijkt me groter dat ze voor een redelijke prijs op willen komen dagen. En op die manier plakken ze geen zegel op een installatie die ze niet kennen.
mhaket schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:20:
[...]

Dat is inderdaad een van de gevaarlijkste onderdelen van d e hudige installatie. Die MOET vervangen.

[...]
Klopt, maar wat je wel kan doen:
Tijdelijk de oude aardlekschakelaar gebruiken als hoofdschakelaar, en de kast erboven volledig vervangen (inclusief nieuwe aardlekschakelaars). Dat is in dit geval handig omdat het 2 losse kastjes zijn.

Dan kan je later een elektricien vragen om de aardlek te vervangen door een 4-polige hoofdschakelaar die precies op dat plekje past. Dat kan een elektricien onder spanning doen of door opnieuw te zegelen. Relatief weinig werk, maar je maakt de elektricien hierbij niet verantwoordelijk voor de rest van de installatie.

De kasten van Eaton (bv deze) lijkt behoorlijk op de bakelieten kast die je nu hebt, dus die zou je boven de huidige aardlek kunnen plaatsen zonder dat het misstaat. Anders zou je natuurlijk ook het kastje van de aarlek mee kunnen laten vervangen door iets anders, de maten zijn na al die jaren nog steeds hetzelfde als het goed is (22x11 cm).

Zelf heb ik wel eens de zegelknipmethode gebruikt waarna de netbeheerder heb zonder vragen heeft herzegelt bij upgrade naar 3 fasen. Maar dat was toen wel bij een zegel uit de jaren 60, bij een jong zegel zou ik dat spannender vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zegel verbreken alles vervangen en dan Enexis bellen dat je vanwege werkzaamheden het zegel hebt moeten verbreken. Voor 80 euro komen ze het dan verzegelen.

Maak even foto's van ervoor, dan kan de monteur van Enexis ook zien dat je niet stiekem een wietplantage hebt aangelegd maar oude zooi heb opgelost.
Komen ze niet, dan blijft het toch lekker onverzegeld, jij hebt het in ieder geval aangevraagd.

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 13-06-2024 08:04 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bermbom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:36
Je kan ook de zekeringen onder de meter eruit draaien weet alleen niet of je het zelf mag. Zie ook YouTube: Groepenkast vervangen ⚡️ XL video 2 | Elektricien | Amsterdam | ABB ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Bermbom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:31:
Je kan ook de zekeringen onder de meter eruit draaien weet alleen niet of je het zelf mag.
Dat is het hele punt waar iedereen het over heeft; die zekeringen zitten achter een zegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
Of je vervangt alles ná de hoofdschakelaar en laat deze (de hoofdschakelaar zelf) doen door een elektricien.
Scheelt je wat geld en dan laat je het gevaarlijkste stuk uitvoeren door iemand die de installatie wel spanningsloos kan(/mag) maken en weer een zegel kan plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rensjuh op 13-06-2024 08:56 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 27-05 19:53
mhaket schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:20:
[...]

Dat is inderdaad een van de gevaarlijkste onderdelen van d e hudige installatie. Die MOET vervangen.
Je kan ook overwegen om deze te laten zitten als hoofschakelaar en dan de nieuwe kast erboven bouwen :?
Desnoods tijdelijk, tot het moment dat deze schakelaar een keer vervangen kan worden door een knappe hoofdschakelaar.

Als je dan gewoon normale aardleks opneemt in de nieuwe meterkast is alles veilig en "koop" je wat tijd tot je een oplossing hebt om die 500mA aardlek te vervangen door een normale hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:55
Bij mij hebben ze recent aanpassingen gedaan in de meterkast voor de aanleg van zonnepanelen, het bedrijf dat de zonnepanelen heeft aangelegd had geen zegelrecht. Dit bedrijf heeft het zegel verbroken en ik heb achteraf enexis opgebeld met het verhaal dat het zegel is verbroken door bedrijf x. Dit was geen probleem en 2 dagen later heeft enexis de nieuwe zegels geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
ybos schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Je kan ook overwegen om deze te laten zitten als hoofschakelaar en dan de nieuwe kast erboven bouwen :?
Desnoods tijdelijk, tot het moment dat deze schakelaar een keer vervangen kan worden door een knappe hoofdschakelaar.

Als je dan gewoon normale aardleks opneemt in de nieuwe meterkast is alles veilig en "koop" je wat tijd tot je een oplossing hebt om die 500mA aardlek te vervangen door een normale hoofdschakelaar.
Probleem is dat ik eigenlijk een kast met 2 DIN rails wil plaatsen met het oog op 'toekomstige uitbreidingen' en dat gaat niet met bij vervanging van alleen bovenste kast.

En dat tijdelijk krijg ik niet helemaal mee, als de oude aardlek wordt vervangen door een nieuwe hoofdschakelaar, kan ik deze nog steeds niet spanningsloos vervangen. Of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
No Hands schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:03:
Zegel verbreken alles vervangen en dan Enexis bellen dat je vanwege werkzaamheden het zegel hebt moeten verbreken. Voor 80 euro komen ze het dan verzegelen.

Maak even foto's van ervoor, dan kan de monteur van Enexis ook zien dat je niet stiekem een wietplantage hebt aangelegd maar oude zooi heb opgelost.
Komen ze niet, dan blijft het toch lekker onverzegeld, jij hebt het in ieder geval aangevraagd.
Als ik hun website bekijk, staat er wel dat ze komen voor 'ongeautoriseerd zegel verwijderen' maar daar staan geen kosten bij. Wel dat je ze een boete kunnen geven Dat laatste zal wel niet zo'n vaart lopen maar blijft een risico'tje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
boeke209 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:02:
Bij mij hebben ze recent aanpassingen gedaan in de meterkast voor de aanleg van zonnepanelen, het bedrijf dat de zonnepanelen heeft aangelegd had geen zegelrecht. Dit bedrijf heeft het zegel verbroken en ik heb achteraf enexis opgebeld met het verhaal dat het zegel is verbroken door bedrijf x. Dit was geen probleem en 2 dagen later heeft enexis de nieuwe zegels geplaatst.
Hebben ze hier nog kosten voor in rekening gebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:55
mhaket schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Hebben ze hier nog kosten voor in rekening gebracht?
Nee hier zijn geen kosten voor in rekening gebracht. was ook een bezoek van maximaal 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:17
De snelste en makkelijkste weg is gewoon de zegels verbreken later de netbeheerder nieuwe laten zetten voor 75 ongeveer lasdoppen en lasklemmen zijn niet toegestaan volgens de n3140 in een installatiekast bij mijn weten een beetje of top ik misschien maar die zonnepanelen boeren maken er eenmaal een bende van zij bieden aan de installatie kast te vernieuwen maar deze hebben nooit geen zegelhecht dus ze plaatsen gewoon lasklemmen in de zes kwadraat van de voeding zoals bij mijn ouders dit hebben ze toen maar mooi opgelost op een zondag en Enexis is met die mensen in gesprek gegaan maar mijn ouders heeft dit nietd gekost
Nu zijn de kosten ook helemaal het probleem niet maar als je lasklemmen gaat gebruiken in je kast ben je niet helemaal goed snik denk ik
En ook twee aders in een kooi misschien we deze mensen ook niet dit was de firma *knip* uit DordrechtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL0hNFt0mHIK5R2q0lrBFIahOd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGzGO2G3hG4aagfEvgLb2oRN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_eHS_sNFoRaozhjCrU96ZwVTJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4P5qFKeyLfrAJ7NLxCOKcV2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Edje44magnum schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:47:
De snelste en makkelijkste weg is gewoon de zegels verbreken later de netbeheerder nieuwe laten zetten voor 75 ongeveer lasdoppen en lasklemmen zijn niet toegestaan volgens de n3140 in een installatiekast bij mijn weten een beetje of top ik misschien maar die zonnepanelen boeren maken er eenmaal een bende van zij bieden aan de installatie kast te vernieuwen maar deze hebben nooit geen zegelhecht dus ze plaatsen gewoon lasklemmen in de zes kwadraat van de voeding zoals bij mijn ouders dit hebben ze toen maar mooi opgelost op een zondag en Enexis is met die mensen in gesprek gegaan maar mijn ouders heeft dit nietd gekost
Nu zijn de kosten ook helemaal het probleem niet maar als je lasklemmen gaat gebruiken in je kast ben je niet helemaal goed snik denk ik En ook twee aders in een kooi misschien we deze mensen ook niet dit was de firma * uit Dordrecht[Afbeelding]

[Afbeelding]
.

;)

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2024 09:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mhaket schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:50:

Nu heb ik voldoende ervaring in het aanleggen van elektrisch huisinstallatie
[...]
Nu ben in ik België gewent dat meteen na de meter er een automaat zit, waarmee ik de hele groepenkast spanningsloos kan maken maar in deze meterkast is dat duidelijk niet het geval.
Misschien goed om het verschil tussen een automaat en een (hoofd)schakelaar duidelijk te hebben voordat je aan zo een klus begint ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Edje44magnum schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:47:
Nu zijn de kosten ook helemaal het probleem niet maar als je lasklemmen gaat gebruiken in je kast ben je niet helemaal goed snik denk ik En ook twee aders in een kooi misschien we deze mensen ook niet dit was de firma * uit Dordrecht[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, die firma mogen ze wat mij betreft flink aanpakken, dit kan echt niet zo. De installatie is niet conform de normen en dit gefröbel levert gewoon brandgevaar op. Niet te bevatten.

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:54
Iedereen doet maar weer of zegel verbreken en zekering er uit draaien de veiligste optie van de wereld is...

Als je dat doet, geïsoleerde handschoenen aan, kap er af, kap op de grond leggen, met een hand de zekering er uit draaien en daarna direct die kap er weer op.

De zekeringhouder kan breken, verder zitten binnen 2cm afstand van je hand allemaal actieve delen die niet mooi zijn beveiligd met een aardlekschakelaar.

En dan het gevaarlijkste, als je sluiting maakt onder die zekering dan heb je een flinke knal.

Dus doe hier zeer voorzichtig mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
fsfikke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Misschien goed om het verschil tussen een automaat en een (hoofd)schakelaar duidelijk te hebben voordat je aan zo een klus begint ;)
Het kan zijn dat ik de verkeerde bewoordingen gebruik maar in mijn meter in België zit er op de kast waarin de meter zit, een automaat (geen aardlek) waarmee ik mijn eigen groepenkast spanningsloos kan maken. In mijn groepenkast zit als eerste een 300mA aardlekschakelaar want dat is in België verplicht.

In de meterkast van mijn schoonouders zit er direct na de meter ook een aardlek maar er is nu geen hoofdschakelaar aanwezig. Zowel niet voor als na de meter. In wat ik wil gaan installeren zit er als eerste na de meter een hoofdschakelaar waarna de verdeling naar de verschillende aardlekschakelaars gaat en dan door naar de groepen (max 4 per aardlek). Mis ik iets in jou ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Makrolon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:19:
Iedereen doet maar weer of zegel verbreken en zekering er uit draaien de veiligste optie van de wereld is...

Als je dat doet, geïsoleerde handschoenen aan, kap er af, kap op de grond leggen, met een hand de zekering er uit draaien en daarna direct die kap er weer op.

De zekeringhouder kan breken, verder zitten binnen 2cm afstand van je hand allemaal actieve delen die niet mooi zijn beveiligd met een aardlekschakelaar.

En dan het gevaarlijkste, als je sluiting maakt onder die zekering dan heb je een flinke knal.

Dus doe hier zeer voorzichtig mee.
Dank je voor je terechte opmerking in dit topic. Met live spanning omgaan is hoe dan ook gevaarlijk en dat realiseer ik me ter degen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Overigens werd ik vandaag door Enexis gebeld (hoezo ik was verbaasd...) en een vriendelijke dame vertelde me inderdaad dat Enexis niet meer op verzoek de meterkast spanningsloos maakt en dat ik hiervoor naar een elektricien moest met zegelrecht. Op mijn opmerking dat ik dan een beetje klem zit omdat klaarblijkelijk er nogal wat elektriciens rondlopen die op dit moment misbruik lijken te maken van hun schaarste, on ze alleen maar zeggen dat ze volledig begreep wat ik bedoelde maar dat dat natuurlijk buiten haar invloedsfeer lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricSn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-07-2024
Had hetzelfde probleem. Geen hoofdschakelaar en veel beunhazen zonder zegelrecht.
Zelf opleiding in de elektro techniek gehad. Zelf nieuwe meterkast met alamats voorbereid met hoofdschakelaar, dit na over leg met.

https://www.insta.nl/
Bedrijf ligt in Stein Limdurg.

Overleg vond plaats via Whatapp met foto's van mijn meterkast.
Deze was blij dat ikzelf het materiaal kan verzorgen vanwege hun drukte en schaarste vd materialen.
Na mijn werkzaamheden mbt spanningsloze meterkast is een monteur met zegelrecht langs gekomen.
Zegels verwijderd, hoofdschakelaar aangesloten. Opnieuw verzegeld. En nadat de monteur wat foto's had gemaakt van zijn werkzaamheden en de opnieuw verzegelde kast was ik 2 jaar gelden voor 250 euries voorzien van een hoofdschakelaar. Waarmee ik dan zelf weer verder kon om de oude zekering kast om te zetten naar de nieuwe en de oude te verwijderen. waar ondertussen ook weer een uitbreiding hangt.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:21
Hier een gebruiker uit Stedin gebied. Meterkast is een tijd terug vervangen door een bekende elektricien, echter geen zegelrecht. Zegel doorgeknipt en hoofdzekering eruit gedraaid om spanningsloos te kunnen werken. Uiteraard bij de nieuwe meterkast wel een hoofdschakelaar geplaatst.

Twee weken geleden gebeld met Stedin en komende maandag komt Stedin langs en zal voor €40 een nieuwe zegel plaatsen.
Ik heb ervoor gebeld en aan de telefoon werd er helemaal niet gek over gedaan. Kon meteen een afspraak maken en op voorhand werden mij de kosten doorgegeven.

Ik ga ervanuit dat maandag goed gaat, mocht het toch anders lopen dan ik nu denk dat zal ik hier nog een update plaatsen.
Pagina: 1