Repratiemortel of tegellijm sleuven vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
Ik zie door de bomen het bos niet meer, bedrijven A,B en C zeggen we smeren de sleuven van de vloerverwarming met tegellijm dicht. Bedrijven D,E en F zeggen nee dat doen we met reparatie mortel want tegellijm geeft problemen.

En zo zijn de meningen sterk verdeeld maar wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollahs
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb altijd begrepen dat tegellijm meer kan krimpen/uitzetten als het eenmaal warm wordt. Zeker bij PVC kan het dan zijn dat je de sleuven weer gaat zien. Ik zou voor reparatie mortel gaan. Wel goed kijken dat er geen grove korrels tussen zitten, dat is niet mooi en smeert niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Wollahs schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:43:
Ik heb altijd begrepen dat tegellijm meer kan krimpen/uitzetten als het eenmaal warm wordt. Zeker bij PVC kan het dan zijn dat je de sleuven weer gaat zien. Ik zou voor reparatie mortel gaan. Wel goed kijken dat er geen grove korrels tussen zitten, dat is niet mooi en smeert niet goed.
Er komt een stenen vloer op.

Uitdaging is de droogtijd, door ziekte van tegelzetter moet e.e.a. met spoed gedaan worden en hebben we weinig tijd.

Tegellijm is de snelle oplossing omdat reparatie mortel een langere droog tijd heeft.

Maar ik lees idd ook over verzanden en uitdagingen met tegellijm in sommige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:32
Dracula schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Er komt een stenen vloer op.

Uitdaging is de droogtijd, door ziekte van tegelzetter moet e.e.a. met spoed gedaan worden en hebben we weinig tijd.

Tegellijm is de snelle oplossing omdat reparatie mortel een langere droog tijd heeft.

Maar ik lees idd ook over verzanden en uitdagingen met tegellijm in sommige situaties.
https://online-vloerverwa...NHqMMLfFIJuRoCA40QAvD_BwE

Deze is na 24 uur al te overlagen.
Zou wel elke keer halve zak aanmaken want deze stijft heel snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
lochpatje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:01:
[...]

https://online-vloerverwa...NHqMMLfFIJuRoCA40QAvD_BwE

Deze is na 24 uur al te overlagen.
Zou wel elke keer halve zak aanmaken want deze stijft heel snel op.
Ja die zie ik ook steeds voorbij komen.
Probleem is dat ze vrijdag moeten dichtsmeren, maandag en dinsdag leggen en dan woensdag voegen maar woensdag is ook de verhuis dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:09
Wij hebben onlangs reparatiemortel gebruikt van: UZIN NC 181

Deze droogt binnen enkele uren. Avond ervoor de primer CODEX FG 300 erover gerold.

Hier ook tegels afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:47
Volgens de vloerenlegger geen tegellijm gebruiken.

Recent de vloer zelf weer gevuld na het frezen van sleuven.
Voor 40m2 het volgende gebruikt:

Uzin PE 360 plus 5KG – Voorstrijkmiddel (1x) vooraf goed in de sleuven/rond de buizen aanbrengen (blokkwast)
UZIN NC 181 – cementgebonden reperatie mortel 20KG (5x)

Kies de juiste voorstrijk/mortel bij de vloer. Dit is voor o.a. een cementdekvloer.

Droogt zeer snel. En zonder ervaring niet per pak verwerken. Heb het zelf per 5kg aangemaakt. Als je dit met twee personen doet kan een persoon de mortel maken en de ander deze aanbrengen.

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
Hier ook met UZIN NC 181 gedaan, wel met z'n tweeen vanwege de snelle droogtijd. Tevens iets meer water toegevoegd zodat het goed de sleuven in vloeide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ga denk ik maar voor het zekere voor het onzekere en laten de boel dichtsmeren met reparatie mortel.

Heb al genoeg ellende gehad deze verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Terrz schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:46:
... Tevens iets meer water toegevoegd zodat het goed de sleuven in vloeide.
Let op, dat is af te raden. Als je buiten de specs gaat, heb je een minder stevig eindresultaat. Ook verdampt het vocht, hoe meer vocht je bij aanmaak gebruikt hoe meer openingen en hoe minder goed de warmtegeleiding is (een van de eigenschappen van toevoegingen voor vloerverwarmings-chape is dat je minder water nodig hebt).
Primer is wel aan te raden idd.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 13-06-2024 12:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1