Vijver (substraat) schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 20:14
Ik heb een vijver van B 2 mtr x L 6 mtr x D 1.1 mtr.

In het verleden had ik vissen en planten in deze vijver maar dat is nu al weer een aantal jaren geleden. De vijver is over de jaren wel wat viezer geworden. Meest van het jaar is het water wel helder maar het substraat is bedekt met een vrij dikke laag slib.

Voor een aantal jaren al heb ik het plan om deze vijver schoon te maken en nu lijkt het er van te komen. Ik
heb hem eindelijk leeggepompt.

Maar ja hoe nu verder. Heeft iemand ervaring of een idee hoe ik de slib het beste (lees makkelijkst) kan verwijderen en het substraat schoonmaken?

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee voordat ik zelf maar wat ga doen?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

De simpelste oplossing lijkt me om gewoon het hele ding leeg te trekken en compleet nieuw substraat aan te brengen. Maar goed, voor 12m2 is dat best veel. Alternatief is misschien om het beetje bij beetje eruit te scheppen en schoon te spoelen in een grindzeef (kun je eventueel zelf maken, 4 planken en een vierkante meter gaas). Ben je alleen wel ff bezig denk ik...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Bra-Jo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:03:
De simpelste oplossing lijkt me om gewoon het hele ding leeg te trekken en compleet nieuw substraat aan te brengen. Maar goed, voor 12m2 is dat best veel. Alternatief is misschien om het beetje bij beetje eruit te scheppen en schoon te spoelen in een grindzeef (kun je eventueel zelf maken, 4 planken en een vierkante meter gaas). Ben je alleen wel ff bezig denk ik...
Bedankt voor het meedenken.

Na een nachtje slapen heb ik besloten om het substraat i.d.d. met een grindzeef schoon te spuiten en op ta slaan buiten de vijver. De laag slib was veel dikker dan ik had verwacht. De dompelpomp verstopt dan ook regelmatig vanwege blaadjes en andere troep in het water.

Een deel van het substraat heb ik er nu uit. Een deel van de slib heb ik eruit geschept maar de rest kan ik nergens kwijt dus ben ik de vrijwel lege vijver weer deels aan het opvullen om deze daarna weer leeg te pompen, incl. de nu hopelijk voldoende verdunde slib.

Het gaat allemaal langzaam en gaat wel een paar dagen duren voordat het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:41
Nu alleen nog voorkomen dat de vijver opnieuw dichtslibt, dat kun je doen door ervoor te zorgen dat de randen van de vijver goed begroeid zijn met planten die goed wortelen en de aarde vasthouden, maar eerst kokosmatten leggen, waar je inkepingen in maakt waar de planten doorheen groeien. Op den duur groeit er ook van alles op die matten, zodat je een groene zone krijgt. Dan substraat er in, water en voldoende waterplanten en dan zou het evenwicht zich moeten herstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Yaksa schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:10:
Nu alleen nog voorkomen dat de vijver opnieuw dichtslibt, dat kun je doen door ervoor te zorgen dat de randen van de vijver goed begroeid zijn met planten die goed wortelen en de aarde vasthouden, maar eerst kokosmatten leggen, waar je inkepingen in maakt waar de planten doorheen groeien. Op den duur groeit er ook van alles op die matten, zodat je een groene zone krijgt. Dan substraat er in, water en voldoende waterplanten en dan zou het evenwicht zich moeten herstellen.
Bedankt voor je tip. Dit wordt voor mijn vijver alleen wel wat ingewikkeld ben ik bang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRiiHTQGZ0DS0coaxZbHHs83znw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc2c2bsV4T25a5hNLjcna2oq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:41
wfveennl schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:29:
[...]Bedankt voor je tip. Dit wordt voor mijn vijver alleen wel wat ingewikkeld ben ik bang.[Afbeelding]
Dat is geen vijver maar een uitvergroot waterornament.
Netje eroverheen spannen in de herfst helpt tegen het inwaaien van bladeren.
Maar ja, dan zit je dus 3 maanden tegen zo'n net aan te kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat voor het pompen kan helpen is met een "harde" waterstraal het slib wat los te spuiten / te verdunnen tijdens het pompen..

of met de pomp het slib losspoelen voor je het met t water en al wegpomp, scheelt weer water ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Yaksa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Dat is geen vijver maar een uitvergroot waterornament.
Netje eroverheen spannen in de herfst helpt tegen het inwaaien van bladeren.
Maar ja, dan zit je dus 3 maanden tegen zo'n net aan te kijken.
Ja, tegen een net aankijken voel ik niet voor. Daarom had ik de visbevolking ook al niet aangevuld want het is alleen maar voer voor de reigers die regelmatig een kijkje komen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
SMSfreakie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:12:
wat voor het pompen kan helpen is met een "harde" waterstraal het slib wat los te spuiten / te verdunnen tijdens het pompen..

of met de pomp het slib losspoelen voor je het met t water en al wegpomp, scheelt weer water ;)
Zoiets dergelijks heb ik dus gedaan maar dan met een bladhark het laarsdiepe water in beweging houden. Na twee keer verdunnen/spoelen is hij nu leeg. Nu nog een beetje de wanden en vloer schoonmaken en dan kan ik het substraaat weer terug doen en weer opvullen.

Pagina: 1