Variable Refresh Rate - IPS of VA paneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 21:55
TLDR:
Wanneer je gebruik wil maken van Variable Refresh Rate (VRR), is het type paneel belangrijk?

Ik heb momenteel 3 monitoren in bezit die allemaal (theoretisch) ondersteuning hebben voor VRR.
1 TN paneel, en 2 VA schermen.

- Asus pg278Q - hardware g-sync module - TN paneel (zeer oud ondertussen)
- Asus XG32V - FreeSync AMD - VA paneel
- Asus XG32VQR - FreeSync Premium AMD - VA Paneel

Paar jaar geleden gebruikte ik de 1080Ti icm de pg278Q, en VRR werkte zoals je van een eerste generatie mag verwachten. In orde, hier en daar een foutje, niets belangrijk.

De FreeSync monitoren die ik later kocht (icm een 6800 xt), waren absoluut niet geschikt voor VRR. Er was een constante 'flicker' aanwezig: scherm dat zeer snel aan en uit leek te gaan.
Niet bruikbaar, het enige dat je kon doen was VRR uitschakelen.

Via google heb ik gezien dat meerdere personen hetzelfde probleem ervaren wanneer het een monitor betreft met VA paneel.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Wanneer VRR belangrijk is, raden jullie een IPS paneel aan? Of is een VA-paneel tegenwoordig voldoende met de nieuwe generatie schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:58
Heb zelf alleen ervaring met IPS, daarbij geen flicker. Maar heb de laatste tijd veel gezocht naar VRR flicker bij OLED en bij onderstaande video van RTINGS komen VA panelen ook aan de orde. Die hebben ook last van VRR flicker. IPS niet.

https://www.youtube.com/watch?v=1_ZMmMWi_yA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 22:47
Zou zelfs voor een TN of IPS gaan. VA heeft ook last van black smearing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
VA heeft geen single-mode overdrive. Dus geen enkele overdrive feature werkt op alle framerates (en dus frequenties). Ik heb nu zelf een VA paneel en ik ga overstappen op OLED. Zeker dingetjes als gras in games, zodra je dan de camera beweegt zie je de ghosting/smearing. Zou het nooit meer uitzoeken voor games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
polli_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:20:
Zou zelfs voor een TN of IPS gaan. VA heeft ook last van black smearing.
Ik zou absoluut niet meer voor een TN-paneel gaan tegenwoordig. Kijkhoeken daarvan zijn echt verschrikkelijk.

VA en IPS ontlopen elkaar niet zoveel, maar ik heb betere ervaringen met IPS.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 13-06-2024 21:54 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:13

CMT

Het is helaas breed probleem dat alle monitoren betreft, ongeacht het paneeltype.
Rtings.com heeft onlangs de testmethodiek aangepast & uitgebreid (v2.0), waarbij ze nu ook een VRR flikkering test hebben gemaakt.

Ik heb wel zo mijn aanmerkingen bij de test die ze uitvoeren, want ze gaan bewust door de ondergrens van Freesync om LFC te triggeren.
Dat is geen normale gebruikscasus en ook iets om altijd te vermijden, omdat de refreshrate dan spontaan verdubbeld of zelfs verdrievoudigd.
Daarnaast is ook niet aangeven of er met een AMD of Nvidia GPU is getest, wat zeer belangrijk is wanneer er een waardeoordeel (cijfer) aan verbonden wordt.

Persoonlijk heb ik namelijk ondervonden dat de Freesync werking met een Nvidia kaart beduidend slechter is in vergelijking tot een AMD kaart. De frequentie en intensiteit van de flikkeringen is met eerstgenoemde simpelweg veel meer/groter.
Mijn ervaring berust ik op het gebruik van de 5700XT, 6900XT, 7900XTX, 1080Ti en 4090FE i.c.m. met o.a. een LG 35WN65C monitor (V.A. paneel).

Uit de resultaten van de nieuwe VRR test blijkt wel dat VA panelen het meest gevoelig zijn voor de LFC triggers c.q. grove frametime interrupties en er het slechts mee omgaan. Op de voet gevolgd door OLED panelen. Bij IPS panelen is het nog wel meetbaar, maar is het vaak zo weinig dat het zo goed als niet meer merkbaar is.

Er is wel een opvallend verschil te zien tussen de https://www.rtings.com/mo.../dell/alienware-aw3423dwf en de G-sync variant: https://www.rtings.com/mo...s/dell/alienware-aw3423dw. Maar het kan ook zijn dat ze simpelweg beide modellen met een Nvidia GPU hebben getest, waardoor de AW3423DW slechter uit de test komt.

Is goede VRR werking een top criterium dan is IPS eigenlijk de enige goede keuze.
Is een klein beetje flikkering geen probleem dan zijn er zeldzame VA modellen die er redelijk mee omgaan i.c.m. een AMD gpu.
De LG 35WN65C is zo'n uitzondering geval en ik ben daar dan ook erg gelukkig mee.
Ik durf er geen conclusie aan te trekken, maar het lijkt er op dat de hoeveelheid contrast & maximale refreshrate van het gebruikte paneel zelf een factor is (dus niet van het scherm als geheel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expanse
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik heb een Asus rog IPS gehad met VRR (wel met Gsync module) zonder flicker. Met een Samsung VA c27h met Freesync had ik ook geen last van flickers maar had wel meer last van screentearing in het onderste deel van het beeld. Met de Samsung Odyssey G8 OLED heb ik geen last van screentearing maar wel weer flickering gezien bij hele lage fps waar dat haal ik vrijwel nooit dus is het flickering voor mij geen probleem.

мы идем к победе

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
Ik heb een vermoeden dat alle monitoren met hardware g-sync module geen problemen hebben.
Immers, de hele insteek van Nvidia voor G-sync was om een goede kwaliteit/ervaring te garanderen door gebruik te maken van een harware module.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Ik wil iedereen bedanken met jullie ervaringen.

Wat ik begrepen heb op basis van jullie input:

- hardware g-sync: geen probleem (icm met nvidia kaart)
- freesync en freesync premium: soms wel flicker, soms niet. Meer kans op goede ervaring met ips paneel.
Maar dat is geen garantie.

Ik wou dat reviews daar meer aandacht aan geven.
Advertentie: 'freesync premium', maar in praktijk totaal onbruikbaar.
Al zal dit afhangen van de gebruiker en de gevoeligheid voor het fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Ter info,

Heb me een nieuwe monitor besteld, opnieuw een VA paneel.
De MSI MAG 325CQRXFDE.
Ben eens benieuwd of deze VRR correct aanpakt icm freesync.
Pagina: 1