iPhone camera foto’s werk privé gescheiden houden*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey1993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 19:44
Hallo allemaal.

Ik heb de volgende vraag. Momenteel heb ik een werk iPhone (iPhone 12) en een privé iPhone (IPhone 12mini) nu word mij accu van mijn privé telefoon slecht en zit ik te denken om mijn werk telefoon met dual sim te gebruiken. Echter wil ik niet dat mijn foto’s werk privé door elkaar komen. Is er een goede IOS camera app die foto’s op een andere locatie opslaat?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Niet aan beginnen - vroeger of later gaat alles door elkaar lopen (je iCloud account om maar iets te noemen) en dan moet je 'm inleveren en zie 't dan maar weer eens uit elkaar te vlechten. Koop voor een paar tientjes een nieuwe accu, leg desnoods een paar tientjes neer om 'm te laten vervangen en bespaar jezelf een boel hoofdpijn.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 13:08
iOS is niet echt bedoeld om zaken als foto's op die manier te scheiden. Ik zou er ook niet aan beginnen als je je werktelefoon voor meer dan alleen bellen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanv89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 19:47
Al jaren gebruik ik 1 telefoon zowel zakelijk als privé. Door Google Photos (geen ervaring met icloud) niet automatisch te laten back-uppen, maar handmatig te uploaden kun je zaken prima gescheiden houden.
Lokaal op de telefoon loopt alles door elkaar, maar in de cloud heb je dan alleen privé foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
Hier ook al jaren 1 iPhone in gebruik voor zowel privé als zakelijk. Voor de zakelijke kant gebruik ik de Microsoft apps. Zo gaan eventuele zakelijke foto's naar mijn OneDrive app waar ook de zakelijke bestanden staan terwijl de privé foto's in de Foto app van IOS blijven. Voor mij persoonlijk werkt dit prima maar dat heeft uiteraard ook met je eigen voorkeur (en mogelijk bedrijfspolicy) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-05 15:33
vanv89 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:10:
Al jaren gebruik ik 1 telefoon zowel zakelijk als privé. Door Google Photos (geen ervaring met icloud) niet automatisch te laten back-uppen, maar handmatig te uploaden kun je zaken prima gescheiden houden.
Lokaal op de telefoon loopt alles door elkaar, maar in de cloud heb je dan alleen privé foto's.
Idem hier; al jaren 1 iPhone voor zakelijk & privé. Ik gebruik dezelfde workaround als hierboven beschreven, maar dan via iCloud. Ik gebruik iCloud voor mijn foto's, maar laat enkel syncen toe vanop mijn iMac. Op mijn iPhone staan alle foto's door elkaar; diegene die ik in de cloud wil, transfer ik van iPhone naar iMac en die komen dan zo in iCloud terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het specifiek om foto's gaat en je hebt van je werk bijvoorbeeld een Microsoft account, dan kan je je ook aanwennen om werkfoto's vanuit de onedrive app te maken zodat ze in je zakelijke onedrive belanden in plaats van in de normale foto app / icloud bibliotheek. Dan houd je je icloud puur voor privé zaken.

Maar hoe slim het is hangt dus nogal af van hoe je werkgever een en ander heeft ingericht (gebruik je op je zakelijke toestel een ander, zakelijk icloud account bijvoorbeeld?) en beveiligd.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 14-06-2024 10:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
Maar hoe slim het is hangt dus nogal af van hoe je werkgever een en ander heeft ingericht (gebruik je op je zakelijke toestel een ander, zakelijk icloud account bijvoorbeeld?) en beveiligd.
Dit was bij mijn werkgever een dingetje. Mijn eerste iPhone bij m'n werkgever was een 4S dus al een hele tijd geleden. Op dat ogenblik zat ik enkel in het Apple ecosysteem met een iPod en heb ik toen mijn privé Apple ID van mijn iPod ook gebruikt voor de zakelijke iPhone en dat doe ik nu nog steeds. Idem voor mijn MacBook van het werk overigens.

Veel collega's hebben echter in het verleden gekozen om de zakelijke toestellen te linken aan een apart Apple ID gelinkt met het professioneel e-mail adres. Sedert enkele maanden mogen wij dat niet meer doen; daar zat een bepaalde reden achter die mij nu niet meer te binnen schiet. Maar de slotsom is bij ons op het werk dat je daar sowieso nu een privé Apple ID moet gebruiken voor je zakelijke toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
StevenRSCA schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Maar de slotsom is bij ons op het werk dat je daar sowieso nu een privé Apple ID moet gebruiken voor je zakelijke toestellen.
en dat wordt geaccepteerd?
Nooit never niet dat ik een van mijn prive accounts voor werk gebruik
of dat ik een prive telefoon weg doe omdat de baas mijn een gratis werktoestel geeft met onbeperkt bellen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jack zomer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:19:
[...]
Nooit never niet dat ik van mijn prive accounts voor werk gebruik
Maar in hoeverre gebruik je in zo'n geval een privé account voor werk? Ja het account is gekoppeld aan een toestel van de baas, maar je doet je werk niet via je privé appleID / icloud account.

Althans, dat is dus het scenario waarin het (naar mijn eigen ervaring) prima werkt. Je doet je werk in microsoft apps waar de baas gewoon controle over heeft en van waaruit je ook niet zomaar dingen kan overhevelen naar privé accounts die zijn ingelogd op hetzelfde toestel.

Ja, de baas heeft wat controle over het toestel via mobile device management, maar het is niet alsof de IT afdeling zomaar mee kan kijken in jouw icloud fotoblibliotheek of iets dergelijks.

Voornaamste nadeel dat ik zie is dat het lastiger wordt om jezelf af te sluiten voor werk buiten werktijd / als je op vakantie bent of zo. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander. Vind je het lastig om werk los te laten als je de rode notificatie bolletjes bij de mail app ziet staan, dan kan een aparte zakelijke telefoon die je daadwerkelijk weg kan leggen wanneer je niet aan het werk bent een verstandige keuze zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 14-06-2024 12:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Orion84 ik weet het niet, is buiten/boven mijn intresse.
een vorige werkgever had het zo voorelkaar dat het totale telefoonboek van elke telefoon gekopieerd werkt naar elke telefoon... Dus IEDEREENS privenummers naar ALLE telefoons...

ik heb een poos een werktoestel gehad, en die gaat gewoon uit na mijn dienst en liet ik in mijn auto.
Als er echt een calamiteit is dan weet de duty manger mij wel thuis te bellen (geen functie met calimiteitsdienst)

Beter nog, 3 uur snachts beginnen dus 11 uur klaar en telefoon uit.
Altijd, ja het wekt wat weerstand op.. planning die wil bellen tijdens hun kantooruren en niet tijdens ''mijn kantoor uren'' maar goed stug blijven doen en volhouden bracht de boodschap over..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jack zomer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:00:
@Orion84 ik weet het niet, is buiten/boven mijn intresse.
een vorige werkgever had het zo voorelkaar dat het totale telefoonboek van elke telefoon gekopieerd werkt naar elke telefoon... Dus IEDEREENS privenummers naar ALLE telefoons...
Dan snap ik je afkeer hiervan ja :D :X
ik heb een poos een werktoestel gehad, en die gaat gewoon uit na mijn dienst en liet ik in mijn auto.
Als er echt een calamiteit is dan weet de duty manger mij wel thuis te bellen (geen functie met calimiteitsdienst)

Beter nog, 3 uur snachts beginnen dus 11 uur klaar en telefoon uit.
Altijd, ja het wekt wat weerstand op.. planning die wil bellen tijdens hun kantooruren en niet tijdens ''mijn kantoor uren'' maar goed stug blijven doen en volhouden bracht de boodschap over..
Als het als een middel wordt ingezet om mensen maar altijd bereikbaar te laten zijn en er dan ook verwacht wordt dat je daadwerkelijk reageert dan zou ik het ook snel beu zijn en voor een apart toestel kiezen ja :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
Orion84 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Maar in hoeverre gebruik je in zo'n geval een privé account voor werk? Ja het account is gekoppeld aan een toestel van de baas, maar je doet je werk niet via je privé appleID / icloud account.
Eventjes vanop de Apple pagina's op de portal van mijn werkgever:

- Apple ID is niet noodzakelijk om professioneel te werken met de toestel. Enrollment gebeurt via Jamf wat ervoor zorgt dat alle (business) apps worden geïnstalleerd.
- Apple ID is privé voor aankopen en installatie van andere apps.
- maar we mogen dus niet het adres van het werk gebruiken voor Apple ID.

Als we dit niet deden, kreeg je by default na verloop van tijd de melding "(naam werkgever) has claimed the domain (@naam werkgever).com. Please choose a new e mail adres for your Apple ID".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ja, dan hebben ze dat domein geclaimd en mag alleen het bedrijf (via een specifieke route) appleIDs onder dat domein aanmaken. Wellicht ook om te voorkomen dat mensen niet alleen het mailadres hergebruiken, maar ook hetzelfde wachtwoord wat dan weer risico's met zich meebrengt.

Of omdat ze geen zin hebben in gedoe bij vertrokken medewerkers die dan naderhand nog komen met problemen omdat ze niet meer bij hun appleID kunnen omdat het aan een zakelijk mailadres hangt waar ze niet meer in mogen en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenRSCA
Orion84 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Voornaamste nadeel dat ik zie is dat het lastiger wordt om jezelf af te sluiten voor werk buiten werktijd / als je op vakantie bent of zo. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander. Vind je het lastig om werk los te laten als je de rode notificatie bolletjes bij de mail app ziet staan, dan kan een aparte zakelijke telefoon die je daadwerkelijk weg kan leggen wanneer je niet aan het werk bent een verstandige keuze zijn.
Dit komt me bekend voor! Dit los ik tegenwoordig gewoon op om gedurende mijn vakantie de professionele mailbox op mijn iPhone toestel van de werkgever tijdelijk eventjes uit te zetten en bij terugkomst terug gewoon te activeren. Werkt perfect. Het enige risico is dat je op die manier nog telefonisch wel bereikbaar bent, maar ja, wie gebruikt anno 2024 nog zijn smartphone om te telefoneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:36
Als ik me niet vergis kan je iCloud synchronisatie voor een specifiek toestel uitzetten. Alleen is het niet mogelijk om je zakelijke foto's 'bijvoorbeeld' van je privé telefoon of op een andere manier te openen.

Ze staan dan alleen op werk telefoon.
Pagina: 1