Advies internetopstelling in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiLo11
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Dag iedereen

Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouwwoning, maar heb geen idee hoe ik het internet moet aanpakken.
De modem van telenet zal geplaatst worden in de kelder, waardoor er op de andere verdiepen zo goed als geen signaal is. Wel hebben we in elke kamer UTP aansluitingen voorzien bij de stopcontacten.

Mijn vraag is nu hoe ik kan zorgen voor een sterk wifi signaal op elk verdiep. Ik las al zaken rond access points en routers maar geraak er eerlijk gezegd niet wijs uit :'( Wel las ik dat Mesh zeer interessant is voor vlotte overgang en verdeling van bandwidth aangezien er nog een veel devices op de wifi aangesloten zullen zijn en heb gelezen dat via meshing voorkeur wordt gegeven aan devices die bvb in een videomeeting zitten en dus een vlotter signaal kunnen gebruiken.

Kunnen de kenners onder jullie mij verder helpen met een setup die hier zou werken en eventueel wat voorstellen doen qua apparaten/merken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Goed dat je kabels hebt laten aanleggen.

Komen die kabels allemaal uit bij de plek van de Telenet modem? Hoeveel zijn het er? Je hebt waarschijnlijk daar een switch nodig waar je zowel het modem als al die kabels aansluit.

Vervolgens sluit je zoveel mogelijk apparatuur met een kabel aan op elke kamer. Als je een kamer hebt met meerdere apparaten die bedraad aangesloten kunnen worden, dan kun je in zo:n kamer ook nog een switch plaatsen.

Ik vind zelf switches van Netgear erg fijn, maar voor een 'domme' switch zonder allerlei spannende functies maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Verder vergeet 'mesh', je hebt gewoon op elke verdieping nog een access point nodig. Lees ook andere topics op dit forum, de vraag is al vaak gesteld.

Access points hebben ook stroom nodig. Die kun je met een stekker in het stopcontact doen, maar waarschijnlijk is het makkelijker om stroom te.leveren via de netwerkkabel. Dit heet power over internet ofwel PoE. Je hebt daar geen speciale netwerkkabels voor nodig, maar wel een switch die voldoende stroom kan leveren en access points die dit ondersteunen. Ook hier: er is op dit forum al veel over gezegd en geadviseerd.

Hopelijk helpt dit als start, mogelijk heb je nog specifieke vragen, of heb je straks specifieke apparatuur op het oog en wil je even checken of dat goed samen werkt en of het een logiscje keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Eén router, en accesspoints per verdieping. Mooi dat je UTP aansluitingen door het huis hebt.

In mijn jaren '80 huisje heb ik een accesspoint beneden, en één op zolder in het trapgat, waardoor ik overal bereik heb. Maar dat lukt niet iedereen, zeker niet als je bijvoorbeeld vloerverwarming hebt. Sluit alle accesspoints aan op één centraal punt (switch of rechtstreeks in de router van je internetprovider.

Qua apparatuur ben ik aardig tevreden over TPLink; EAP accesspoints & switches.

[ Voor 13% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 13-06-2024 09:08 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42

mjl

Ugh

En een router kan je ook als acces point configureren, zeker op de 2e hands markt veel te vinden.

Mesh klinkt leuk maar een aantal AP’s met dezelfde Ssid’s werkt ook uitstekend.

Sommige mesh implementaties zij ook niet optimaal omdat alle nodes dezelfde wifi kanalen gebruiken 🤯

[ Voor 22% gewijzigd door mjl op 15-06-2024 00:13 ]

-------