Toon posts:

[Linux/PostgreSQL] Waar is de console?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Linux kenners,

Hier is weer een newbie vraag van een Windhoos gebruiker die iets op Linux probeert. Ik heb met success ( :P ) PostgreSQL geinstalleerd en gestart ("/etc/rc.d/init.d/postgresql start" - is toch de goede manier he?). Alleen, ik krijg dus geen (textuele) console als ik de service start.

Hoe kan ik met mijn database(s) werken zonder console (of liever: hoe open ik de PostgreSQL console)?

• frosty1878
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 11:33
'psql <databasenaam>', gebruiker moet echter wel toegang hebben tot de database.

-- keep it clean

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb inmiddels via "psql" en de PostgreSQL website uitgevonden dat ik "pg_ctl" moet draaien om een database te maken.

Ik typ dus "createdb -D /usr/db/test" en krijg vervolgens een foutmelding "user <halfling> does not exist". Volgens mij betekent dit, dat de gebruiker 'halfling' niet in de master database zit.

De vraag is nu: waar spookt de user table van de master database uit? Dit is helaas niet zomaar te vinden in de meegeleverde PostgreSQL documentatie...

Alvast bedankt voor de tip(s)/hint(s)

• frosty1878
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 11:33
als het goed is heb je op je linuxsysteem een 'postgres' user aangemaakt tijdens de instal-procedure (bij distros wordt dit meestal voor je gedaan). log in als deze user. nu kun je dmv. 'createuser ..' eventuele gebruikers aanmaken... (postgres is dbsuperuser)

-- keep it clean

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 23:23
De user postgres heeft meestal geen wachtwoord.
Doe daarom als root

su postgres

dan wordt je deze gebruiker en is een wachtwoord niet nodig.
Als je postgres bent kun je de commando's uitvoeren.