Router/ Mesh advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Graag zou ik jullie kennis en ervaring voor het volgende willen:

Wij (huis anno huis, 3de en 4de verdieping in gebruik, delen internet met buurman die op 2de en 4de verdieping woont) gaan van ziggo naar Glasvezel 1gbps bij Odido.

Met de eenvoudige deco m4 (puur wireless) van Ziggo hebben wij met onze 90m² voldoende ontvangst. Van de buurman heb ik geen klachten gehoord.
Deze m4 moet worden ingeleverd. Ik heb nu een zyxel 56 in bruikleen, waarbij ik over wifi 800 megabytes/s krijg op de vaste computer. Via de deco is de snelheid lager.

Ik ben dus aan het inventariseren wat een goed alternatief is. In principe zou ik mbt de dekking ook uitkomen met een router + access point.
Echter, is het aannemelijk dat we binnen afzienbare tijd verhuizen naar een eengezinswoning.

Vraag:
Is een draadloos mesh systeem een betere optie dan een AP bijzetten, indien het budget <200 euro is?

Rekening houdend met:
Uitbreiding in toekomst.
Heb nu nog geen ervaring met andere firmware of meer routing opties, maar verwacht dat ik meer tweaken beter zal vinden.
Ontvangst hoeft niet beter dan het nu is, snelheden wel.
Gebruik proxmox met NAS.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09
Als de M4 voldoende was voorheen dan zou je naar een X50 of X60 kunnen gaan.

Die heeft WIFI 6 en meer dan voldoende snelheid om 1Gbit aan te kunnen, al denk ik dat je die niet volledig zal benutten gezien je de internetlijn deelt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:33:
Als de M4 voldoende was voorheen dan zou je naar een X50 of X60 kunnen gaan.

Die heeft WIFI 6 en meer dan voldoende snelheid om 1Gbit aan te kunnen, al denk ik dat je die niet volledig zal benutten gezien je de internetlijn deelt.
Dank voor de reactie, ik heb inderdaad al zitten kijken op marktplaats. In hoeverre (voor zover je dat kunt zeggen) is een mesh systeem beter geschikt dan een router met AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DesertRose schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Dank voor de reactie, ik heb inderdaad al zitten kijken op marktplaats. In hoeverre (voor zover je dat kunt zeggen) is een mesh systeem beter geschikt dan een router met AP?
"Mesh" wil niets anders zeggen dan draadloze backhaul tussen AP en router. Dus verschil is wel of geen draad. Als je draad kunt gebruiken is dat altijd beter. Je kunt natuurlijk ook zo'n 'mesh' set bedraad gebruiken, maar dan gebruik je meshfunctionaliteit niet en is het gewoon een AP en router.

Als je houdt van tweaken en meer opties = beter zijn de meeste mesh sets geen goede keuze, die zijn in de regel ontworpen om simpel en idiot-proof te zijn, met vaak zo goed als geen WiFi opties.

In een nieuwe woning zou ik sowieso zorgen voor bedrade verbindingen naar verblijfsruimtes waar je connectiviteit nodig hebt (doodsimpel en goedkoop om te doen als je dat doet voor je de boel af gaat werken), net zoals je zorgt voor waterleidingen waar je wasbakken wilt plaatsen.

Hoe concreet zijn je verhuisplannen? Weet je al details van de woning die het gaat worden?

Als je maximaal flexibel wilt zijn, scheid de functies van access (ONT/modem), routering (router) en WiFi (AP's). Je kunt denken aan een MikroTik router van zeven tientjes. Klein, simpel, goedkoop en zeer krachtig (al moet je je wel in de functionaliteit willen verdiepen). Dan ben je vrij om eender welk WiFi-systeem erachter te zetten. MikroTik heeft zelf twee, Ubiquiti wordt ook vaak genoemd (let op: werkend houden is lastiger dan het simpel opzetten). Die geven je veel knopjes om aan te draaien zonder dat het te duur wordt. Koop nu wat je nodig hebt, koop er straks meer bij als je groter gaat wonen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Dank Dion!
Draad gebruiken gaat in dit huis helaas niet gebeuren, maar hopelijk in een toekomstig huis wel. Hoe concreet verhuisplannen zijn: we zijn al een tijdje aan het rondkijken, maar hebben nog niet een knoop kunnen doorhakken. Gezinsuitbreiding is in twee maanden bereikt dus zal dit kan mogelijk een goede reden zijn een beslissing te maken.

Iets tweaken lijkt mij erg leuk, al kan een kant-en-klaar systeem natuurlijk ook erg handig zijn. OpenWRT etc heb ik eerder natuurlijk wel over gelezen, maar omdat ik het toch niet kan implementeren zou ik eerlijk gezegd niet direct weten wat nu voor mij de voordelen zijn. Ik ga er echter wel vanuit dat die er zijn voor mij (maar ik mis nu dus niets). Ubiquiti gaat denk ik misschien een stap te ver voor mij.

Je schrijft een zin die niet helemaal af is; MicroTik heeft zelf twee,... Wat bedoel je?

Kun je zeer kort beschrijven, of mij leiden naar een bron die het uitlegt, wat de voordelen zijn om access, routering en WiFi te scheiden? Ik heb bijvoorbeeld een raspberry pi 4 liggen die ik eventueel zou kunnen inzetten (als router neem ik aan) icm OpenWRT. Echter, hoe ik dan weer een link met WiFi leg weet ik nog niet. (Glasvezel -> Zyxel -> RP4 -> wifi module?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door DesertRose op 12-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:17
Kun je die m4 set niet van Ziggo overnemen voor een leuk bedrag? Voor hun is het ook weinig meer waard zo'n 2e hands setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
jongetje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:10:
Kun je die m4 set niet van Ziggo overnemen voor een leuk bedrag? Voor hun is het ook weinig meer waard zo'n 2e hands setje.
Dat zou wellicht een optie zijn. Als ik op Marktplaats kijk heb ik uberhaupt het idee dat als je ze niet terug stuurt er ook geen haan naar kraait. Maar met de deco M4 behaal ik draadloos alleen goede snelheden wanneer ik de router van Odido gebruik. Dus nu heb ik zeg maar 'twee verschillende SSIDs', namelijk van die van Odido en de deco M4 set, om zo dus wel met de Wifi 6 router van Odido de hogere snelheden te bereiken. Waarschijnlijk is het wel mogelijk om dit onder een SSID te voegen. Maar dat heb ik nog niet gedaan.

BTW. ik kijk nu of een set van RT-AX53U's een goede optie zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DesertRose schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:44:
Dank Dion!
Draad gebruiken gaat in dit huis helaas niet gebeuren, maar hopelijk in een toekomstig huis wel. Hoe concreet verhuisplannen zijn: we zijn al een tijdje aan het rondkijken, maar hebben nog niet een knoop kunnen doorhakken. Gezinsuitbreiding is in twee maanden bereikt dus zal dit kan mogelijk een goede reden zijn een beslissing te maken.
OK, hooguit een algemene insteek, maar nog geen idee over details dus.
Iets tweaken lijkt mij erg leuk, al kan een kant-en-klaar systeem natuurlijk ook erg handig zijn. OpenWRT etc heb ik eerder natuurlijk wel over gelezen, maar omdat ik het toch niet kan implementeren zou ik eerlijk gezegd niet direct weten wat nu voor mij de voordelen zijn. Ik ga er echter wel vanuit dat die er zijn voor mij (maar ik mis nu dus niets). Ubiquiti gaat denk ik misschien een stap te ver voor mij.
Als OpenWRT en Ubiqiti te ver gaan zou ik helemaal geen MikroTik overwegen. Allicht handig om wat meer toe te spitsen wat je dan wel zou willen tweaken?
Je schrijft een zin die niet helemaal af is; MicroTik heeft zelf twee,... Wat bedoel je?
Het ging over WiFI systemen, MikroTik heeft zelf twee van zulke systemen (de hAP reeks en de cAP reeks), maar wederom, als je Ubiquiti al te ingewikkeld vindt moet je hier niet aan beginnen. Het is fantastisch spul, maar zoals altijd kun je max twee kiezen uit goedkoop-goed-makkelijk. MikroTik is goed en goedkoop, maar allesbehalve makkelijk.
Kun je zeer kort beschrijven, of mij leiden naar een bron die het uitlegt, wat de voordelen zijn om access, routering en WiFi te scheiden? Ik heb bijvoorbeeld een raspberry pi 4 liggen die ik eventueel zou kunnen inzetten (als router neem ik aan) icm OpenWRT. Echter, hoe ik dan weer een link met WiFi leg weet ik nog niet. (Glasvezel -> Zyxel -> RP4 -> wifi module?

Bij voorbaat dank!
Belangrijkste is om te weten dat WiFi niets met routeren te maken heeft. Een router verbindt het internet met jouw thuisnetwerk, en zet die laatste op qua IP, meer niet. Consumentenrouters hebben vaak een ingebouwde WiFi-AP. Wel zo makkelijk als je alles met een enkel apparaat kunt afdekken, maar dat gaat nat als de beste locatie voor je router geen goede locatie is voor WiFi. Dan moet je compromissen maken waarmee je performance leidt of je meer geld uit moet geven dan nodig.

Stel je voor:
- woning uit 1980-2020 ofzo.
- telefonie ISRA en coax AOP gelijk bij bouw woning in meterkast aangebracht.
- vorige bewoners hebben netjes leidingen voor TV of (als je heel erg geluk hebt) netwerk gelegd vanuit meterkast naar andere ruimtes.
- glasvezel is aangelegd, met FTU aan voorgevel middenin de keuken.
Nu, wat moet waar?

Je NTU (ONT) moet dichtbij de FTU in de keuken hangen. Daar ontkom je niet aan. Maar voor WiFi is het - laag bij de grond in een uithoek van de woning in een ruimte met tegels en veel grote metalen dingen - een waardeloze locatie. WiFi wil je centraal in de woning ergens hoogs (ideaal op plafond, anders aan een muur) hebben. Als je router en WiFi gecombineerd zijn, moet je dan alle netwerkkabels ook naar die plek hoog aan de muur trekken. Ziet er niet uit en onpractisch. Of in de keuken? Dan ben je halve dekking kwijt nog voor je de keuken uit bent, en heb je daar nog meer kabels. Plus een extra AP ergens anders om te compenseren voor de beroerde dekking.

Beter idee: NTU in de keuken, netwerkkabel naar meterkast. Daar router met switch erachter. Vanuit de switch kabels naar verblijfsruimtes waar je netwerk en/of WiFi APs hebt. Minimale benodigde bekabeling, geen verspilling aan goede hardware op een waardeloze plek. Oh, en je kunt makkelijk van provider wisselen of zelfs van WiFi-systeem als je dat wilt zonder je netwerk overhoop te hoeven halen.

Een Raspberry Pi maakt overigens een beroerde router, de netwerkinterfaces ervan hangen via USB (traag, hoge latency) aan de SoC, de SoC heeft geen packet processor voor hoge routeringssnelheden en lage CPU utiliization en de Pi4 verbruikt veel meer stroom dan nodig voor dergelijke netwerkapparatuur. Plus als je al vindt dat OpenWRT en Ubiquiti teveel gevraagd zijn, zal een eigen router bouwen onder Linux ook geen goed plan zijn.

Dus wederom: je hebt al veel uitgesloten wat je niet wilt (moeten) doen. Wat wil je dan wel tweaken? Hoe exacter je dat neer kunt zeggen. des te passender wij kunnen adviseren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Dank voor het zeer uitgebreidde antwoord! Het is mij een stuk meer duidelijk.
Ik laat het even bezinken en kom dan terug met een passend antwoord.

--
Ik heb toch wat meer gelezen over OpenWRT en dat spreekt mij toch wel aan. Ik merk dat ik de standaard routers soms toch te weinig opties bieden toewijzen van IP's, DNS etc.
Op dit moment denk ik na over het kopen van bijvoorbeeld 2x Asus AX53U om die te flashen en in mesh te zetten. Dan kan ik daar eventueel later een 3de voor bijkopen.
Andere optie is dat ik marktplaats in de gaten houdt voor een deco mesh systeem (m9 of x50 of x60). Dit is dan gewoon voor het gemak.

[ Voor 62% gewijzigd door DesertRose op 13-06-2024 20:47 ]

Pagina: 1