portable power station voor stroom teruggave te verminderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyMertens76
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-02 12:54
Nu je tegenwoordig voor terug gave op het stroomnet moet gaan betalen wilde ik deze verminderen door 1 of meerdere portable power stations te kopen. Deze zijn wel redelijk betaalbaar.
Hiermee als de zonnepanelen te veel stroom opwekken via een smartstekker langzaam laten opladen. En snachts of als het regent aan mijn tv of pc(zolang ik nog geen laptop heb) aansuiten, of andere grootverbuiker.
Misschien wel mijn airco aangezien het maar een redelijk kleine is.

Is dit een slim idee?
Heeft iemand hier al ervaring mee?
En weet iemand een portable power station die op niet al te hoge watt oplaad en lang(cycles) meegaat van onder de 1000 euro?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Detmer

Professioneel prutser

Reken het uit zou ik zeggen. Hoeveel stroom heb je over, hoeveel kost dat, hoeveel kosten de portable power stations en hoe lang gaan ze ongeveer mee?

Ik kan je het antwoord al wel vertellen: Gaat niet rendabel zijn :+ .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
meeste mensen noemen dit gewoon een thuisbatterij.

Woon je in NL of in Be?
Op dit moment maken ze nog niet echt winst, maar je haalt wel je inleg eruit.
Als salderen wegvalt (zoals in Be nu al is), verdien je ze op lange termijn NET terug.*

*gebasseerd op eigen cijfers, waarbij ik reken dat met een batterij van 5kWh, die 2k kost (tegelijk met zonnepanelen aanschaffen). Er zat geen subsidie op de batterij- dit zou je anders van aanschafwaarde aftrekken.

Als je zelf installeert zal het wat goedkoper worden.

Stel je woont in Be, en je hebt een jaarcontract met variabele tarieven.
- Als je niet maandelijks laat afrekenen rekenen ze niet je maandelijks verbruik, maar jaarlijks verbruik en rekenen dit om naar 80% in winter verbruikt.

Afgelopen winter: 1 kWh was 16 ct + 11-18 ct(afhankelijk van provincie).
Afgelopen zomer: 1 kWh was 8 ct + 11-18 ct

80% winter verbruik, 20% zomer verbruik -> 25.4 - 32.4 ct / kWh -> reken met 30 ct/kWh, want dat rekent makkelijk.

Dus, ondanks dat je een variabel contract hebt, betaal je elke maand 30 ct / kWh in Belgie...

Inectie is WEL afhankelijk van maand - meestal tussen de -5 en 10 ct / kWh.
De batterij vullen zal met name in lente / zomer / herfst gebeuren - in de winter zal je wat je opwekt meteen opmaken.
Dan is de vraag - krijg je de batterij wel leeg in de nacht...

[ Voor 49% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyMertens76
Ik woon in NL, maar mijn energie contract loopt af en moet dus nu gaan betalen.
Met het vooruitzicht dat het salderen helemaal wordt afgeschaft.
En ik heb geen zin om de koelkast ofzo open moeten te gaan zetten als de zon schijnt.

Ik heb al zonnepanelen en heb afgelopen jaar 2600 kwh opgewekt en 1570 terug geleverd.
Voor de power station was ik meer aan het kijken naar bijvoorbeeld de BLUETTI/Powerstation AC180-Draagbaar Powerstation/Powerbank 1800W/1152Wh-Portable Generator-LiFePO4-Stroomgenerator - incl. kabels-EU-230V wat nu op bol staat voor 800 euro en ik ga er min of meer van uit dat hij 7 jaar mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Met het kleine voorbeeld wat je geeft, een 1 kWh powerbank bij slechte energietarieven, zeg 0.50 cent per kWh. Dan moet je 800/0.50 = 1600 keer cyclen tot hij is terugverdient. Dat is al meer dan 4 jaar.
Reken je hier de winter bij, en het verlies bij laden/ontladen en dat je de accu niet helemaal kan halen...

Dan is dit vooral een goed gevoel, en niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Een 1 kWh powerbank voor 800 euro is erg duur, hoeveel cycles garantie heb je ?
of geef de link even.

ps - de momenten dat je de powerbank telkens vol krijgt zijn stroomtarieven eerder 25 ct dan 50 ct, dus hou rekening met minder rendement dan er nu al berekent wordt.

[ Voor 57% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyMertens76
99ruud99 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:55:
Een 1 kWh powerbank voor 800 euro is erg duur, hoeveel cycles garantie heb je ?
of geef de link even.

ps - de momenten dat je de powerbank telkens vol krijgt zijn stroomtarieven eerder 25 ct dan 50 ct, dus hou rekening met minder rendement dan er nu al berekent wordt.
3500+

https://www.bol.com/nl/nl...amperen/9300000167945468/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Paar problemen:

Hij laadt ook op via stopcontact als hij niet op 100% zit. Ik neem even aan dat je deze stekker er gewoon uit laat?
Met 3500 cycli zit hij op 80%, ongeveer...

Je hebt ook nog te maken met een omvormer, dus waarschijnlijk 2x 10% rendements verlies.

1 kWh verbruiken ipv terugleveren scheelt ongeveer 20 ct, dus 16 ct winst per cyclus.

0.16 * 3500 =560 euro
Dan nog eens 3500 cyclus tot de batterij dood is, met 8 ct winst per cycli.
0.08 * 3500 = 280 euro

560 + 280= 840 euro bespaard doordat je verbruikt ipv teruglevert.

En dan reken ik al alsof er geen salderen is.

Dus je maakt 40 euro winst voor een apparaat dat eigenlijk niet continue aan stroom mag hangen, daar is het niet op gekeurd...

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyMertens76
De terug levering kosten bij mijn huidige provider is op dit moment € 17,61 per maand en verwacht dat dit ook elk jaar met grote stappen zal groeien. Stel een gemiddelde prijs in de aankomende 7 jaar van 20 euro per maand dat zou dan in 7 jaar 1680 euro zijn. Waarbij ik dan 2 van deze apparaten zou kunnen kopen.

Niet dat mijn terug gave terug zal zakken tot 0 maar hoop wel een lagere schaal te behalen van onder 750kwh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyMertens76
99ruud99 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:11:
Paar problemen:

Hij laadt ook op via stopcontact als hij niet op 100% zit. Ik neem even aan dat je deze stekker er gewoon uit laat?
Met 3500 cycli zit hij op 80%, ongeveer...

Je hebt ook nog te maken met een omvormer, dus waarschijnlijk 2x 10% rendements verlies.

1 kWh verbruiken ipv terugleveren scheelt ongeveer 20 ct, dus 16 ct winst per cyclus.

0.16 * 3500 =560 euro
Dan nog eens 3500 cyclus tot de batterij dood is, met 8 ct winst per cycli.
0.08 * 3500 = 280 euro

560 + 280= 840 euro bespaard doordat je verbruikt ipv teruglevert.

En dan reken ik al alsof er geen salderen is.

Dus je maakt 40 euro winst voor een apparaat dat eigenlijk niet continue aan stroom mag hangen, daar is het niet op gekeurd...
Mijn plan was om er een smart stekker aan te hangen, zodat hij alleen oplaad wanneer ik bijvoorbeeld voor meer dan x minutes meer dan 700 watt ben aan het terug leveren (moet ik nog fijn stellen) aanspringt en weer uit springt bij zon zelfde soort flow.

Het gaat me dus niet zo zeer over rendement verlies, meer om zo min mogelijk energie terug op het net te zetten zodat ik in een zo laag mogelijke schaal kom zonder rare dingen te moeten doen zoals de koelkast open te laten staan als de zon schijnt. Maar de energie dat ik wanneer het donker of bewolkt is bespaar is altijd meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Is een airco geen beter idee dan?
Of een officieel goedgekeurde accu?
Die hebben iets meer cycli meestal :)

Dan heb je 5 kWh voor rond 2000 euro incl installatie.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 12-06-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:05
Waarom niet naar GC en over 2 of 3 jaar verder kijken?
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

*Edit: Overigens is het bij nog (bijna) elke leveranciers nog altijd rendabel om terug te leveren aan het net, vooral zolang salderen er nog is, zelfs met de terugleverkosten.

[ Voor 40% gewijzigd door Truus01 op 12-06-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51
@DannyMertens76 was hiermee nog verder gekomen?

Buiten het hele wel of niet rendabel verhaal is het wel leuk om hiermee te hobbieen en te tweaken om je verbruik weg te strepen met zo veel mogelijk zonnestroom.

Het opladen doe je via de meegeleverde accu netstroom oplader en een slimme stekker die je inschakelt als er teruglevering is op de meter of als de stroomprijs negatief is (en je de zonnepanelen uitzet).

Hoe zie jij het terugleveren voor je? Kun je dan via de AC output van het Powerstation een stekker in je stopcontact in de muur steken en wordt er dan teruggeleverd? Dan heb je een kabel nodig met aan beide kanten een stekker. Volgens mij bestaat dat niet en mag dat niet? Want raak je dan de pennen van de stekker aan, krijg je 230 op je donder.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Pagina: 1