Perilex 1/2/3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 14:36
Ik wil graag een perilex aansluiting beter begrijpen omdat ik in de toekomst misschien een Bora Pure kookplaat zelf wil aansluiten. Ondanks dat ik de beschikking heb over 3 fase in de meterkast, wil ik ook graag de 1 fase aansluiting beter begrijpen.

Na wat zoeken op internet en wat knip en plakken heb ik met bestaande afbeeldingen wat lijntjes getrokken naar de aansluitschema's welke te vinden zijn in de Bora Pure Handleiding. De handleiding geeft namelijk 3 mogelijke aansluitingen aan. Zijn de onderstaande drie aansluitingen op deze manier juist getekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbJ91sIwVm0yJXPIil1GZehBj2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3PB2B77fXkR3ODXkxE3hjzC.png?f=fotoalbum_large

(Geen idee wie deze titel heeft gespeld) 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Bora heeft geen goed schema voor 1-fase, omdat je in dat geval 4mm2 aders nodig hebt. De brug moet je dus weghalen tussen L1/L2 en tussen N1/N2. Aangenomen wordt, dat de N van de afzuiging intern gebrugd zit op N2. Niet ondersteund schema blijkbaar, maar dat schijnt wel te werken.
Een 2-faseaansluiting is niet echt gebruikelijk in Nederland. Hier ontstaat wel eens verwarring, omdat sommige installateurs denken dat een "kookgroep" (2p+2N) 2-fase is, maar dat is niet het geval.
Verder is hier veel informatie te vinden: Het grote kookplaat aansluiten topic

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
tweede plaatje klopt niet, dat is de aansluiting op twee groepen op een één fase aansluiting zogenaamde kookgroep.
[aanpassing]eigenlijk klopt alleen de derde... verder heel goed in de handleiding kijken er is wel uit te komen maar je moet goed kunnen 'begrijpend lezen'[/aanpassing]

[ Voor 43% gewijzigd door hfolkers op 12-06-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Dan zou ik graag nog een poging doen... De meest linker is nu een '1 fase' aansluiting welke dus 4mm2 aders vereist. De tweede zou dan een 'fornuisgroep' moeten zijn en de derde een 'kookgroep'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp5JV27LzLl6m3OYH1SF4Ok5vRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/polmGx87KJnYzTC18rO2tc5C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

jacky123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:49:
Dan zou ik graag nog een poging doen... De meest linker is nu een '1 fase' aansluiting welke dus 4mm2 aders vereist. De tweede zou dan een 'fornuisgroep' moeten zijn en de derde een 'kookgroep'.

[Afbeelding]
Uuh nee? Waarom een fornuisgroep? Wat is je vraag?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Nee!
Eerste plaatje moet afgezekerd worden met 32A.
Tweede plaatje is 2 fase. Je tekent nu één ALS in en je laat de brug zitten tussen N1 en N2.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik snap dat het aanlokkelijk is en makkelijk lijkt, maar ik zou hem toch laten aansluiten, of mij heel goed gaan inlezen. O-)

Stroom is gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
Bedankt voor het advies. Gelukkig wordt de keuken bij ons geinstalleerd en hoef ik de kookplaat niet zelf aan te sluiten. Ik vind het wel een enorm interresant onderwerp en wil mij een beetje inlezen. Wanneer de installateur dan moeilijk dingen gaat vragen, weet ik een klein beetje waar ik over praat. Ik verwacht namelijk dat het huis wordt opgeleverd met een aansluiting voor de linker optie, terwijl het een '3 fase meterkast' is. Ik vroeg me daarom ook af of het nog zin heeft om de kookplaat aansluiting te laten wijzigen naar een 3 fase kookplaat aansluiting (door een elektricien).

Om het topic toch nog even compleet af proberen te sluiten hieronder nog de aangepaste afbeelding. De linker mag je dus geen '2 fase' aansluiting noemen (maar hoe noem je dit dan?). De rechter is een 3 fase aansluiting, waar je naar mijn weten dus niet persé altijd de derde fase van gebruikt. Maar in dit voorbeeld, voor deze kookplaat, wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPtimdfJ8iLaNHJX8PdZsFR57Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXTCEbxsnEg6SbQX7XjcwFPH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boertjuh
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-04 12:33
Alle aansluitschemas in de handleiding van Bora kloppen, er mist alleen wat.

In het buitenland wordt de 1-fasen aansluiting vaak gereaslieerd met 1 32A automaat en 4mm2 draad. Nederland heeft hier een wat vreemde oplossing, waar de 1-fasen aansluiting wordt uitgevoerd als 'kookgroep', twee parallel geschakelde automaten op dezelfde fase. Je hebt hier dus ook 2x2.5mm2 draden i.p.v. 1x4mm2. Deze Nederlandse situatie staat dus niet weergeven in de handleiding van Bora.

De kookgroep moet overigens niet verward worden met de 2-fasenaansluiting. Hier wordt gebruik gemaakt van een krachtgroep, waar simpelweg maar 2 van de 3 fasen van de krachtgroep worden aangesloten. Er is dus ook maar 1 nuldraad nodig, door de fasenverschuiving tussen de fasen loopt er nooit meer dan 16A over de nuldraad.

De 3-fasenaansluiting spreekt voor zich. Het is ook logisch om deze te gebruiken i.p.v. de 2-fasenaansluiting wanneer er een 3-fasenaansluting beschikbaar is.

Overigens verdelen bijna alle kookplaten de pitten over 2 fasen, en wordt de 3e fase enkel gebruikt voor de afzuiging. Omdat de afzuiging relatief weining stroom gebruikt, kan deze ook ook prima gebrugd worden naar een van de andere 2 fasen (de 2-fasenaansluiting). Er zijn ook best wat kookplaten die alleen de 2-fasenaansluiting aanbieden naast de 1-fasenaansluiting, om deze reden.

Edit: Ga dus altijd voor een 3-fasenaansluiting (of 2-fasenaansluiting als 3 niet kan). Hier wordt de belasting beter verdeeld over meerdere fasen. Sterker nog, met de kookgroep van 2x16A kun theoretisch gezien al je hoofdzekering van 25A er uit trekken. De kookgroep (1-fase, 2x16A) enkel toepassen in huizen waar geen 3-fasen beschikbaar is. Dus zeker nog laten wijzigen als dat nog mogelijk is!

[ Voor 12% gewijzigd door boertjuh op 13-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:52
boertjuh schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:27:
Alle aansluitschemas in de handleiding van Bora kloppen, er mist alleen wat.

In het buitenland wordt de 1-fasen aansluiting vaak gereaslieerd met 1 32A automaat en 4mm2 draad. Nederland heeft hier een wat vreemde oplossing, waar de 1-fasen aansluiting wordt uitgevoerd als 'kookgroep', twee parallel geschakelde automaten op dezelfde fase. Je hebt hier dus ook 2x2.5mm2 draden i.p.v. 1x4mm2. Deze Nederlandse situatie staat dus niet weergeven in de handleiding van Bora.

De kookgroep moet overigens niet verward worden met de 2-fasenaansluiting. Hier wordt gebruik gemaakt van een krachtgroep, waar simpelweg maar 2 van de 3 fasen van de krachtgroep worden aangesloten. Er is dus ook maar 1 nuldraad nodig, door de fasenverschuiving tussen de fasen loopt er nooit meer dan 16A over de nuldraad.

De 3-fasenaansluiting spreekt voor zich. Het is ook logisch om deze te gebruiken i.p.v. de 2-fasenaansluiting wanneer er een 3-fasenaansluting beschikbaar is.

Overigens verdelen bijna alle kookplaten de pitten over 2 fasen, en wordt de 3e fase enkel gebruikt voor de afzuiging. Omdat de afzuiging relatief weining stroom gebruikt, kan deze ook ook prima gebrugd worden naar een van de andere 2 fasen (de 2-fasenaansluiting). Er zijn ook best wat kookplaten die alleen de 2-fasenaansluiting aanbieden naast de 1-fasenaansluiting, om deze reden.

Edit: Ga dus altijd voor een 3-fasenaansluiting (of 2-fasenaansluiting als 3 niet kan). Hier wordt de belasting beter verdeeld over meerdere fasen. Sterker nog, met de kookgroep van 2x16A kun theoretisch gezien al je hoofdzekering van 25A er uit trekken. De kookgroep (1-fase, 2x16A) enkel toepassen in huizen waar geen 3-fasen beschikbaar is. Dus zeker nog laten wijzigen als dat nog mogelijk is!
toon volledige bericht
Als aanvulling.
Bij Bora is de 3 e fase uitsluitend voor de afzuigmotor.
Bij 3 fasen moet het brugje wat 2 en 3 verbind er tussenuit.
Ik weet alleen niet of bij een 3 fasen groep met aardlek de kookplaat zal werken.
Ik weet met een 1 fasen aansluiting met 2 automaten met ingebouwde aardlek dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-05 17:36
Toevallig half jaar geleden ook mijn kop over gebroken, maar een iets andere situatie. Stroomkast is 3-fasig maar zekering van de kookstroomkring was 2-fasen (2 fasen, nul en aarde). Op zich geen probleem want aansluitwaarde fornuis was 5kw dus 2 fasen meer dan voldoende. Heb dan ook een Perilex stopcontact (5 aderige 2,5mm² kabel naar stroomkast) en stekker op de volgende manier aangesloten (zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-YbndJcZzxd8L9ntMwsCmkGWE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTEqDTzBKcvoKBMdqGxoDzxZ.png?f=fotoalbum_large

De 5 aderige kabel met kleuren:
- bruin = fase 1
- zwart = fase 2
- grijs = fase 3 - normaalgezien maar in mijn voorbeeld als nul aangesloten in stroomkast en fornuis om twee fasen te verkrijgen
- blauw = nul
- geel/groen = aarde

Resultaat is volwaardige 400V aansluiten op twee fasen.

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Om iedereen een hoop ergernis te besparen, hou alsjeblieft op met dat Perilex geklooi en koop gewoon iets behoorlijks zoals deze aansluitdoos van Merten:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media-library-service-media/8cf7eecc-40cb-4e55-8fea-7e3804b00337.__CR0,0,1940,1200_PT0_SX970_V1___.jpg
jacky123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:14:
Gelukkig wordt de keuken bij ons geinstalleerd en hoef ik de kookplaat niet zelf aan te sluiten.
Verwacht maar niet dat de gemiddelde keukenboer of elektricien zich net zo goed in deze materie ingelezen heeft als jij. Die doen gewoon iets onder het motto van 'zo doen we dat altijd'.

[ Voor 33% gewijzigd door fsfikke op 13-06-2024 13:49 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
dodvip123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:51:
Toevallig half jaar geleden ook mijn kop over gebroken, maar een iets andere situatie. Stroomkast is 3-fasig maar zekering van de kookstroomkring was 2-fasen (2 fasen, nul en aarde).
Waarom zou je dat doen? Waar haal je überhaupt zo'n zekering/automaat? Edit: Bedoel je een kookgroep, met TWEE keer nul?

Ik zou een normale 3-fase alamat (of een 3-fase groep en een 3-fase ALS) gebruiken en de grijze draad daadwerkelijk als 3e fase aansluiten. Vervolgens wel zorgen dat deze ader in de stekker en kookplaat niet worden aangesloten op de nul :)

Heeft je fornuis geen tekening voor 3N? Ik vermoed dat dit gewoon L1 op 1, L2 op 2, L3 op 3, N op 4, 4 gebrugd met 5, en PE op 6 is.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 13-06-2024 13:06 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Overigens kan de één fase aansluiting in Nederland ook wel, maar dan moet je het maximale vermogen van de kookplaat reduceren. De meesten kunnen dat gewoon. Kun je alleen minder pitten tegelijk op hoog vermogen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Paul schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Waarom zou je dat doen? Waar haal je überhaupt zo'n zekering/automaat? Edit: Bedoel je een kookgroep, met TWEE keer nul?

Ik zou een normale 3-fase alamat (of een 3-fase groep en een 3-fase ALS) gebruiken en de grijze draad daadwerkelijk als 3e fase aansluiten. Vervolgens wel zorgen dat deze ader in de stekker en kookplaat niet worden aangesloten op de nul :)

Heeft je fornuis geen tekening voor 3N? Ik vermoed dat dit gewoon L1 op 1, L2 op 2, L3 op 3, N op 4, 4 gebrugd met 5, en PE op 6 is.
waarom? liefst wilde ik het ook met een 3-fase automaat maar de zekeringkast zit helemaal vol, dus enige optie was de 2 fase automaat gebruiken die er al in zat (bestaat blijkbaar, vind je idd niet veel 3 fase zonder nul toegepast als 2 fase met nul - nee geen kookgroep). Wat je zegt klopt, 3N aansluiten heeft ook mijn voorkeur maar geen plaats. Maar het werkt naar behoren en elektriciteit technisch klopt het gewoon hoor :*)

[ Voor 6% gewijzigd door dodvip123 op 14-06-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
fsfikke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:04:
Om iedereen een hoop ergernis te besparen, hou alsjeblieft op met dat Perilex geklooi en koop gewoon iets behoorlijks zoals deze aansluitdoos van Merten:

[Afbeelding]

[...]

Verwacht maar niet dat de gemiddelde keukenboer of elektricien zich net zo goed in deze materie ingelezen heeft als jij. Die doen gewoon iets onder het motto van 'zo doen we dat altijd'.
Idd perilex is geklooi omdat iedereen het anders aansluit MAAR je behoudt wel de 'stekker' functie, wat toch wel handig kan zijn ipv schroevendraaier toestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40
hfolkers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:28:
Overigens kan de één fase aansluiting in Nederland ook wel, maar dan moet je het maximale vermogen van de kookplaat reduceren. De meesten kunnen dat gewoon. Kun je alleen minder pitten tegelijk op hoog vermogen zetten.
Dit werkt, maar kan wel een gevaarlijke situatie opleveren als dit niet bekend is. Bijvoorbeeld wanneer je de woning verkoopt. Mijn plaat heb ik bijvoorbeeld softwarematig begrensd op 3.5kW, maar ik moet er dan wel van uitgaan dat de begrenzer werkt én is ingeschakeld. Anders kan het heel snel gevaarlijk worden.

Sluit het gewoon goed aan met een kookgroep of op 3 fasen wanneer dat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dodvip123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Idd perilex is geklooi omdat iedereen het anders aansluit MAAR je behoudt wel de 'stekker' functie, wat toch wel handig kan zijn ipv schroevendraaier toestanden
Dat klopt, maar afhankelijk van waar de perilex zit is het vaak makkelijker om gewoon de automaat in de meterkast om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dodvip123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:10:
[...]

waarom? liefst wilde ik het ook met een 3-fase automaat maar de zekeringkast zit helemaal vol, dus enige optie was de 2 fase automaat gebruiken die er al in zat (bestaat blijkbaar, vind je idd niet veel - nee geen kookgroep). Wat je zegt klopt, 3N aansluiten heeft ook mijn voorkeur maar geen plaats. Maar het werkt naar behoren en elektriciteit technisch klopt het gewoon hoor :*)
Dat is een 3-fase automaat voor landen waar je de N niet meeschakelt.
Afbeeldingslocatie: https://www.btmarkt.nl//Files/2/25000/25435/ProductPhotos/550/290694533.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/media/catalog/product/cache/136919c23f8ae387bf327a510ef6ff54/4/0/401040636-1-jpg.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 13-06-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:51
dodvip123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:10:
[...]

waarom? liefst wilde ik het ook met een 3-fase automaat maar de zekeringkast zit helemaal vol, dus enige optie was de 2 fase automaat gebruiken die er al in zat (bestaat blijkbaar, vind je idd niet veel - nee geen kookgroep). Wat je zegt klopt, 3N aansluiten heeft ook mijn voorkeur maar geen plaats. Maar het werkt naar behoren en elektriciteit technisch klopt het gewoon hoor :*)
Wat @fsfikke zegt klopt. Dat is voor 3 fase zonder nul. Gebrek aan kennis blijkt uit deze reactie.

Technisch zou het kunnen maar niet met dat onderdeel. Die automaat is maar 2 ampere. Alleen geschikt voor stuurstroom en geen kookplaat die je daarmee 8x overbelast.

Het levert ook geen ruimte winst want hoe pas je aardlek toe? 4 eenheden voor een losse 3p+n aardlekschakelaar plus 3 eenheden van de link? Dat is veel meer ruimte dan een 3p+n aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Ricko1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:35:
[...]

Wat @fsfikke zegt klopt. Dat is voor 3 fase zonder nul. Gebrek aan kennis blijkt uit deze reactie.

Technisch zou het kunnen maar niet met dat onderdeel. Die automaat is maar 2 ampere. Alleen geschikt voor stuurstroom en geen kookplaat die je daarmee 8x overbelast.

Het levert ook geen ruimte winst want hoe pas je aardlek toe? 4 eenheden voor een losse 3p+n aardlekschakelaar plus 3 eenheden van de link? Dat is veel meer ruimte dan een 3p+n aardlekautomaat.
ook weer waar, alleen staat op mijn automaat c20 (sorry slecht voorbeeld link, kon niet direct een andere vinden). Is inderdaad een 3 fase automaat zonder nul normaal (gecorrigeerd hierboven), maar in mijn situatie toegepast als 2 fase met nul. Is ook zo officieel gekeurd, dus in orde. Heb al een aardlekschakelaar, dus geen aardlekautomaat nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door dodvip123 op 14-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
fsfikke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Dat is een 3-fase automaat voor landen waar je de N niet meeschakelt.
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
klopt inderdaad (gecorrigeerd hierboven), maar in mijn situatie toegepast als 2-fase met nul op de derde pool.

[ Voor 3% gewijzigd door dodvip123 op 14-06-2024 11:34 ]

Pagina: 1