Van 1 Gbp/s naar 2 Gbp/s upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Kan hier in mijn postcode nu bij Odido een 2Gb glasvezel afnemen ipv de 1Gb die ik op dit moment heb.

Vraag mij niet waarom ik dat zou doen. Het kan!

Nu is mijn interne netwerk voorzien van hardware die max 1Gb doen zoals switches, netwerkkaart etc. De UTP is cat6

[behalve de router die doet WAN 2,5. De LAN outputs zijn 1Gb]

Vraag is dus: Heeft deze upgrade überhaupt wel zin gezien de 1Gb beperking op het interne netwerk?

Zoeken op Google en Tweakers heeft mij nog niet echt een duidelijk antwoord op deze vraag gegeven.
Of ik heb niet goed gezocht.. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
Nee heeft geen nut. Zelfs al had je apparatuur die het wel kon moet je je afvragen of je het echt zou merken.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:02

D4NG3R

kiwi

:)

Of het überhaupt zin heeft is natuurlijk aan jezelf (het antwoord zal hoogstwaarschijnlijk nee zijn), maar ook bij 1Gb/s bekabeling kan het zin hebben.

Een enkel apparaat zal de 2Gb/s niet kunnen benutten, maar meerdere apparaten samen wel. De router welke Odido bijvoorbeeld standaard levert heeft een 2.5Gb WAN poort, maar verder enkel 1Gb/s LAN poorten. Als ik daar 2 systemen in druk kunnen die per stuk maar 1Gb/s gebruiken, maar samen vrolijk 2Gb/s.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
Dat heeft zin als het switch-gedeelte van de router ook meer dan 1 Gbps aan kan.

Met 1 GBps lukt het mij niet om de server aan de andere kant diezelfde snelheid te laten leveren, dus dat gaat ook een bepalende factor zijn voor de winst van het verhogen naar 2 GBps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
De drie lekker vlotte antwoorden zijn voor mij prima antwoorden. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
Bij 1Gb verstouw je maximaal 100GB in een kwartier. Bij 2Gb wordt dat 200GB: https://www.expedient.com...transfer-time-calculator/

Maar wel LEUK dat het KAN.) En we doen natuurlijk al erg veel dingen alleen omdat het kan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik zou je interne netwerk gelijk upgraden van 1G naar 10G.
Met een beetje mazzel kan dat over je bestaande koper kabels (mits voldoende kwaliteit en niet te lang).
Mijn glasvezel is nog in aanleg, maar ik ben al wel de upgrade naar 10G aan het maken intern.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mits je met de hele familie fanatiek downloader bent het niet kijkt of opslaat maar meteen weggooit heeft het nut. Omdat het kan, ja maar ik denk dat je meer lol beleeft aan een handvol euro's op een schoolplein gooien.
Kan ook. Ga eerst eens enige tijd je netwerk belasting en internet gebruik monitoren en trek van daaruit je conclusie. En een 10 Gb netwerk voor thuis si zonder directe toepassing een complete verspilling van geld en energie (het verbruikt ook meer stroom).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Als jouw internetrouter LACP ondersteunt kan het zin hebben, mits je natuurlijk 2 netwerkkaarten in je PC hebt.
LACP is behoorlijk effectief, al zul je de 2x 1Gbps nooit ten volle kunnen benutten.

De enige reden die ik zie voor de upgrade is dat je met 2Gbps een lagere latency krijgt. Voor een extreme gamer kan dat interessant zijn. Dus: het ligt aan je use case. En natuurlijk aan de kosten die je ISP in rekenign brengt :)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb nu andersom gedaan.
Pas een switch gekocht, voor de features en low power, en vorige week Odido besteld, 2Gbit was niet duurder dan de andere snelheden voor de eerste 10 maanden.
Een 4x2.5GBit+2x10GBit switch gekocht. Zie ook deze post met stroomverbruik getallen.
Ik wilde graag >1gbit naar me server, voor als ik hem als 1gbit router wil gebruiken.
Ook wilde ik elektrisch geisoleerd. Technische gezien is ethernet dat al natuurlijk maar met glas heb je dat zeker.
Tevens heeft mijn desktop pc al een 2.5Gbit aansluiting.
Dus voor mij is het een kleine stap.
Maar zou ik het aanraden.
Nee, stroomverbruik is veel hoger en je hebt weinig voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:02

D4NG3R

kiwi

:)

The Jester schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:51:
De enige reden die ik zie voor de upgrade is dat je met 2Gbps een lagere latency krijgt.
Zolang de gebruikte techniek het zelfde blijft: niet opzichzelfstaand.
De throughput word hoger - wat inderdaad positief invloed kan hebben op de latency op drukke momenten.

Maar die vlieger gaat alleen op als de TS de [huidige] lijn vol aan het trekken is en in de toekomst de lijn niet alsnog weer gaat voltrekken. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1