Advies netwerk nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 13:37
Ga binnenkort verhuizen naar een nieuwbouw woning en denk dat een enkel wifi puntje niet langer voldoende gaat zijn. Tijdens de bouw heb ik al CAT6 laten aanleggen naar alle kamers.
Het zal met name een netwerk zijn voor streamen vanaf de NAS en nodige data traffic van mijn telescoop naar de NAS.

Zoek advies over welke switch ik het beste in de meterkast kan plaatsen, minimaal 12 poorts.
En ik gok voor de wifi toch 2 access points, 1 op de zolder en 1 in de woonkamer.

Jaren geleden dat ik iets met netwerk gedaan heb dus iedere suggestie is welkom.

Aanvulling voor duidelijkheid
Wat ik zelf in gedachte had
Ubiquiti UAP-IW-HD 4GE/AC-W2/AP access point x2
Ubiquiti USW-16-POE switch

CAT6 aansluiting gekleurd op de plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4JiupXtbXdGXfZb19KoH9IO3T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPMXRag2ZqnlBZlRdSewZL41.png?f=fotoalbum_large

Budget tot ongeveer €800

Mvg,
Sean

[ Voor 32% gewijzigd door Sean1980 op 12-06-2024 14:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Sean1980 zoveel mensen, zoveel wensen.

Zou je je openingspost willen aanvullen met het volgende:
- Wat heb je zelf al gevonden?
- Wat is je budget?
- Plattegrond van je huis. en plaatsing van access points

Op die manier kunnen we je een stuk beter adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Ha Sean,

Laat ik je proberen te helpen.

Hier eigenaar van nieuwbouwoning uit 2017.

Ik heb 2x een Unify AP AC Pro
Werkt qua dekking prima.

Dan je keuzes:
Ubiquiti USW-16-POE switch

Prima Switch!
Let wel dat de meeste Unify apparatuur alleen goed werkt in samenwerking met een Cloud key of Cloud management omgeving. Ja het kan ook zonder, maar met is met configuratie wel fijner.

De Ubiquiti UAP-IW-HD 4GE/AC-W2/AP access point zijn goede AP's.
Let erop dat je de wifi van de KPN/Ziggo apparatuur uitschakelt om interferentie te voorkomen.

Ook kun je kijken naar de AP AC pro U6 of U7 varianten kijken. Verschil tussen de pro en niet pro varianten zit hem vaak vooral in het aantal gelijktijdige sessies dat ondersteund worden. Als je dat voor jezelf controleerd kun je een goede keuze maken.

Kijk ook alvast naar waar je de WIFI AP's wilt gaan plaatsen. Centraal in de gang/ in het trappenhuis geeft de beste verdeling van het bereik. Als er in de bouw een netwerkpuntje meegenomen kan worden daarvoor is dat erg fijn.

Denk ook alvast na over je WIFI buiten.
Ik heb gemerkt dat AP die in de meterkast hangt (vergelijkbare situatie en afstand als op de bijgevoegde bouwtekeing) geeft geen top bereik richting de tuin. De eerste paar meter gaat nog wel en bij een F1 of Voetbal wedstrijd als ik op de eerste paar meter zit haal ik nog wel 2/3 streepjes bereik. Ga ik verderop zitten (daar waar mijn zitje is gemaakt) valt de wifi toch regelmatig weg/laden.

Ik weet natuurlijk niet waar in de tuin je wilt gaan zitten en of wifi daar noodzakelijk is maar wellicht kun je bij het leggen van de tuin een loze leiding / pvc pijp naar je schuur of achterkant tuin leggen. Als je kruipruimte hebt tippie!

Als laatste is mijn tip rondom de Cat6 kabel. Kijk of dat je een flexibele kabel kan bestellen. Het doorvoeren van 2 kabels door de kleine pvc buisjes die de bouwers leggen is met een stugge kabel een avontuur (trust me bene there done that geen leuke zaterdag gehad). Ook een trekveerpomp en zeepsop en kabelvet/smeermiddel is bij het trekken van de kabels geen overbodige luxe.

Als je helemaal all in wilt gaan met een thuis netwerk is het afmonteren op muur wandcontactdoos dubbelvoudig Cat6 erg netjes. Helemaal in combinatie met 2x een patchpaneel van 8 poorten.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik gebruik hiervoor TPLink EAP accesspoints, met twee stuks lukt het me hier in huis; in het trapgat naar zolder voorziet zo eerste en tweede verdieping. Zo niet, één per verdieping. Die zou je aan kunnen sluiten op een PoE switch om ze te voeden.

In de EAP reeks is allerlei leuk speelgoed te krijgen, passend bij je wensen & snelheid die je nodig hebt. Je kunt die EAP's via de cloud managen, via een eigen controller op bijvoorbeeld een RaspberryPi of gewoon door op beide in te loggen en de configuratie gelijk te maken (geen cloud of controller nodig).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Houdt er rekening mee dat nieuwbouwhuizen vaak een grote Faraday kooi zijn en WiFi bereik op hogere frequenties nogal tegen kunnen vallen. Ik heb in mijn huis op alle verdiepingen een AP op moeten hangen.
Best zo centraal mogelijk op de verdieping, in jouw geval wellicht mooi naast de trapkolom?
Verder zou ik gaan voor twee netwerkpunten in de woonkamer, zodat je eventuele mediaapparatuur ook via draad aan kunt sluiten.
De AP's heb ik dmv PoE aangesloten, dus netjes maar één draadje er naar toe.

Ik ben uiteindelijk zelf gegaan voor Ubiquiti, omdat mijn gemixte HP/D-Link set-up eens in de maand herstart moest worden. Daar heb ik nu helemaal geen last meer van.
Ik heb in de meterkast een switch hangen die alles verdeeld naar de verschillende ruimtes. Drie punten op de beneden verdieping, twee punten op de eerste verdieping en drie punten op zolder, wat tevens onze werkkamer is.

In het TV-meubel staat een 8 ports switch waar de media spulleboel op aan is gesloten. Op zolder staat in de verwarmingsruimte een 24 ports switch waar mijn servers aan hangen.
Ik heb, omdat ik er het budget voor had, wel gekozen voor een hardware controller van Ubiquiti, maar als deze out of support gaat, dan ga ik hem wel virtualizeren. Als je ook voor hardware gaat, zorg dan dat die key aangesloten is met een voldoende sterke voeding. Die van mij ging klapperen toen ik er een habbie-babbie voeding voor had gebruikt.

Dit zijn de leuke dingen van het inrichten van nieuwbouw. Alles kan naar wens. Kost alleen wat ;) Veel succes en plezier!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Sean1980 Weet niet of je in de technische ruimte nog kunt komen met een UTP kabel, zo ja zou ik overwegen daar aan het plafond, of evt. net buiten de TR aan de muur op de BG een accespoint plaatsen, dan pak je je benedenverdieping wel al aardig, dit kan b.v. mooi met een U6+ van Ubiquiti.

En dan mogelijk een zelfde exemplaar of een Inwall model op zolder, en dan eerst eens gaan kijken of je goede Wifi hebt zo..
Anders evt. nog een AP bijplaatsen op de 1e verdieping.. die zou ik dan mogelijk in slaapkamer 2/3 plaatsen (IW model) zodat je beetje diagonaal door huis heen gaat met de AP's...

macscot schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:11:

Als laatste is mijn tip rondom de Cat6 kabel. Kijk of dat je een flexibele kabel kan bestellen. Het doorvoeren van 2 kabels door de kleine pvc buisjes die de bouwers leggen is met een stugge kabel een avontuur (trust me bene there done that geen leuke zaterdag gehad). Ook een trekveerpomp en zeepsop en kabelvet/smeermiddel is bij het trekken van de kabels geen overbodige luxe.
Flexibele kabel?? 8)7
Ik vat dat op als stranded cable, oftewel patch-kabel, en dat is kabel waar je absoluut niet aan wilt trekken!
Die kabel kan namelijk heeel erg slecht tegen eraan trekken, je hebt grote kans dat je t.z.t. vreemde storingen krijgt omdat je teveel losse adertjes (die haartjes zegmaar) kapot hebt getrokken dan.
Vaste installatie in de muur behoord altijd uitgevoerd te worden met solid kabel (vaste kern dus) net als installatie-draad ;)

Ten 2e NOOIT zeepsop gebruiken om kabels te trekken, zeep droogt later in en je kabels liggen vast als beton in de buizen, tevens heb je kans dat je de mantel v/d kabel ermee aantast.
Om kabel trekken te vergemakkelijken gebruik je specifiek kabel-glijmiddel en niet anders.
Annuk pakt z'n 10L emmertje 3M kabel-glijmiddel er even bij :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
Bedankt voor het advies zover dat helpt al enorm.
Ter verduidelijking de CAT6 is al getrokkken tijdens de bouw, dus dat hoef ik gelukkig niet meer zelf te doen.
Het is echter wel een enkel aansluit punt in iedere kamer (niet dubbel :( )

Vanwege het enkele aansluitpunt denk ik dat het handig zou zijn om access points te hebben die ook als switch kan fungeren met 3 tot 4 aansluitingen, bijvoorbeeld op de zolder kamer komt ook de NAS te staan die 2 aansluitingen nodig heeft en dan de derde voor de werk computer.
Mijn voorkeur gaat uit naar bedraad zoveel mogelijk dus de WiFi is dus echt voor wat internet browsen en bellen in huis, dit zal niet voor streamen ingezet worden.

In de achtertuin wordt een kabel aangelegd naar mijn observatorium/telescoop zodat deze direct naar de NAS data kan wegzetten, voor dekking in de tuin kan ik hier ook een extra AP bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Sean1980 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:32:
Ter verduidelijking de CAT6 is al getrokkken tijdens de bouw, dus dat hoef ik gelukkig niet meer zelf te doen.

Vanwege het enkele aansluitpunt denk ik dat het handig zou zijn om access points te hebben die ook als switch kan fungeren met 3 tot 4 aansluitingen, bijvoorbeeld op de zolder kamer komt ook de NAS te staan die 2 aansluitingen nodig heeft en dan de derde voor de werk computer.
Mijn voorkeur gaat uit naar bedraad zoveel mogelijk dus de WiFi is dus echt voor wat internet browsen en bellen in huis, dit zal niet voor streamen ingezet worden.

In de achtertuin wordt een kabel aangelegd naar mijn observatorium/telescoop zodat deze direct naar de NAS data kan wegzetten, voor dekking in de tuin kan ik hier ook een extra AP bij zetten.
In dat geval zou ik ook gaan denken aan het werken met kleine switches op diverse plekken.

Het is zeker niet de voorkeur om meerdere switches te hebben in je netwerk. Vooral om beheerstechnische redenen.

Maar een kleine 5 poort switch voor de kabel die je naar zolder hebt liggen helpt je wel om vanuit daar je laptop/pc bureau/ printer, NAS, AP en Playstions o.i.d aan te sluiten.

Als je de kabelvoorziening niet hebt zal je al snel de wifi gebruiken en denken. Zal wel goedkomen.

Beter nu iets meer tijd en liefde investeren dan heb je de aankomende jaren (er vanuitgaande dat je langer in de woning gaat wonen) meer plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Sean1980 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:32:

Dan zou ik evt kijken naar POE gevoede inwall modellen, daar zit meestal een 2 of 4 poorts switch bij in als toevoeging op de wifi.

Voor in de tuin denk ik een switch of een AP met een doorslus optie (in-out).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
Annuk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Dan zou ik evt kijken naar POE gevoede inwall modellen, daar zit meestal een 2 of 4 poorts switch bij in als toevoeging op de wifi.

Voor in de tuin denk ik een switch of een AP met een doorslus optie (in-out).
Ben nu aan het kijken naar de TP link Omada varianten, die lijken enigzins te doen wat ik denk dat nodig is. Echter wordt wat puzzelen om ze op de bestaande aansluiting te krijgen op een nette manier. Heb nog 2 maanden de tijd voor we verhuizen, nog ruim tijd om verder uitzoek werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
laatste sanity check voor we gaan bestellen:
1x TP-LINK TL-SG1016PE netwerk switch
3x TP-LINK Access Point EAP615-WALL Omada
1x TP-LINK Cloud Controller OC200 Omada
Twijfel vooral of de controller echt noodzakelijk is, maar lijkt dat dit alles wel makkelijker maakt om af te stemmen.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Heb je met de bouwer afspraken gemaakt over de afstand tussen de stopcontact-wcd's en netwerk-wcd?

Ik ben nu zelf ook bezig met een nieuwbouwwoning en de bouwer van mijn huis gaf dat standaard alles direct naast elkaar, in hetzelfde afdekraam, wordt geplaatst. Dat geeft de meest strakke afwerkingen, maar heeft als gevolg dat de "in wall" accesspoints van TP-Link en Ubiquiti niet passen. Voor de keuken en woonkamer heb ik twee losstaande wcd's in laten tekenen.

In ons huidige huis (uit 2021) hebben we de "in wall" accesspoint van Ubiquiti (waarvan eentje dus ten koste is gegaan van een stopcontact) en dat werkt op zich hartstikke goed. Mijn ervaring is dat je niet altijd de volledige snelheid haalt, al merk je daar tijdens het internetten helemaal niets van. De verbinding is stabiel en in de slaapkamer hebben we prima wifi vanaf een accesspoint dat aan de andere kant van de verdieping in een Ikea tv kast hangt.

Op zolder heb ik uiteindelijk nog een extra accesspoint opgehangen (zo'n Ubiquiti ufo aan het plafond). Zoals enkele posts hierboven al voorbij is gekomen: nieuwbouw huizen zijn heel goed in het blokkeren van wifi-signalen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt de vraag hoeveel en waar AP's: op basis van vuistregels en eerdere ervaringen kunnen we wel gokken, maar niets gaat boven ter plekke site survey doen. Dat vergt niets meer dan een enigszins representatieve AP (zolang het 5GHz doet is het was goed genoeg), een cliënt die signaalsterkte kan meten (alles muv iPhone voldoet, mits het 5GHz aankan) en een kladblok. Als er geen elektra aanwezig is wordt het iets uitdagender, dan wil je namelijk een AP op accu (MiFi gevalletje bijvoorbeeld, of worst-case gewoon een smartphone in AP-modus). Internetverbinding is niet nodig.

Ga naar een kamer met UTP aansluiting, plaats de AP op plek waar je de definitieve ook zou plaatsen. Meet dan in zelfde kamer RSSI van de 5GHz netwerk en noteer, loop dan alle kamers af - en evt buitenruimte en als je alles gehad hebt, verplaats AP naar volgende kamer met UTP. Ga zo door tot je alle UTP locaties gehad hebt. Mocht je in-wall gedrochten overwegen, zorg dat je AP pal tegen muur aan plaatst op vloerniveau, ter vergelijking kun je zien wat een traditionele AP hoger aan de muur doet.
Klaar? Dan heb je als het goed is een matrix van signaalsterkte van alle locaties AP vs alle locaties clients. Kijk dan hoeveel APs je minimaal nodig hebt om overal minimaal -67dBm te halen - en dan weet je gelijk ook waar ze moeten hangen.

Bovenstaande ga ik volgende week vrijdag doen bij mijn schoonzus, ze krijgt twee dagen eerder de sleutel van haar nieuwbouwwoning.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
FredvZ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:40:
Heb je met de bouwer afspraken gemaakt over de afstand tussen de stopcontact-wcd's en netwerk-wcd?

Ik ben nu zelf ook bezig met een nieuwbouwwoning en de bouwer van mijn huis gaf dat standaard alles direct naast elkaar, in hetzelfde afdekraam, wordt geplaatst. Dat geeft de meest strakke afwerkingen, maar heeft als gevolg dat de "in wall" accesspoints van TP-Link en Ubiquiti niet passen. Voor de keuken en woonkamer heb ik twee losstaande wcd's in laten tekenen.

In ons huidige huis (uit 2021) hebben we de "in wall" accesspoint van Ubiquiti (waarvan eentje dus ten koste is gegaan van een stopcontact) en dat werkt op zich hartstikke goed. Mijn ervaring is dat je niet altijd de volledige snelheid haalt, al merk je daar tijdens het internetten helemaal niets van. De verbinding is stabiel en in de slaapkamer hebben we prima wifi vanaf een accesspoint dat aan de andere kant van de verdieping in een Ikea tv kast hangt.

Op zolder heb ik uiteindelijk nog een extra accesspoint opgehangen (zo'n Ubiquiti ufo aan het plafond). Zoals enkele posts hierboven al voorbij is gekomen: nieuwbouw huizen zijn heel goed in het blokkeren van wifi-signalen.
Helaas geen mogelijkheid van de bouwer om dit op afstand te zetten, dus de stopcontacten zitten pal naast de wcd voor netwerk aansluiting, dus moet ik er vanuit gaan dat ik op alle plekken van de dubbele stopcontacten er slechts 1 kan gebruiken.

Het grootste probleem/uitdaging die ik heb is dat andere access points vaak geen extra aansluitpunten hebben en ik wil bij iedere locatie ook nog de nodige zaken bedraad aansluiten, zonder nog weer extra switches in alle kamers te hoeven plaatsen.
Denk dat ik op een iets minder mooie manier uit ga komen door een beugel/opbouwplaatje op de muur te plaatsen en via korte kabel de wall points aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Sean1980 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:21:
Het grootste probleem/uitdaging die ik heb is dat andere access points vaak geen extra aansluitpunten hebben en ik wil bij iedere locatie ook nog de nodige zaken bedraad aansluiten, zonder nog weer extra switches in alle kamers te hoeven plaatsen.
Heel herkenbaar.
Denk dat ik op een iets minder mooie manier uit ga komen door een beugel/opbouwplaatje op de muur te plaatsen en via korte kabel de wall points aan te sluiten
ls je de beschikking hebt over een 3D printer kan je evt. een opbouw houder maken.

Of je kan kijken naar iets als dit: https://threedee.nl/produ...w-wallmount/?gad_source=1

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:43
Sean1980 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Helaas geen mogelijkheid van de bouwer om dit op afstand te zetten, dus de stopcontacten zitten pal naast de wcd voor netwerk aansluiting, dus moet ik er vanuit gaan dat ik op alle plekken van de dubbele stopcontacten er slechts 1 kan gebruiken.

Kun je de netwerkpoorten en 1 WCD niet omwisselen? Bijvoorbeeld:
WCD-WCD-Netwerk-WCD? Dan kun je de buitenste WCD voor je AP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean1980
DjoeC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Kun je de netwerkpoorten en 1 WCD niet omwisselen? Bijvoorbeeld:
WCD-WCD-Netwerk-WCD? Dan kun je de buitenste WCD voor je AP gebruiken.
De netwerk aansluiting zit in buitenste wcd, maar weet niet zeker of de access point het middelste stopcontact niet te ver overlapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:43
Mijn AP/repeater (oude Fritz 1750E) past prima bij de rest (Busch-Jaeger spul). Maar die is 76,5mm breed EN zit niet strak tegen de muur. Iets vrije ruimte kan voordelen hebben voor de zender/ontvanger bij afstraling en/of reflecties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyoF8gumQ8XbJmtUrdV0fhGtIjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJddD26otrsqx49dKYUGrsI0.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de foto kwaliteit ;-)
Pagina: 1