Gaten in buitenmuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een gat in de buitenmuur zitten bij het raamkozijn (nieuwbouw), vraag is: wat moet ik hiermee?

Ik kan hier gewoon een inbussleutel van 15cm inprikken. Als ik goed kijk, zie ik grijze isolatie zitten.

Eveneens zag ik een zelfde soort gat zitten bij de buitenvensterbank aan de zijrand, soortgelijk als dit gat. Is dit normaal ofzo?

[ Voor 38% gewijzigd door Blaze85 op 12-06-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb dit ook thuis, nooit aandacht aan besteed verder... lijkt me qua isolatiewaarde wel een ongewenste plek dus je zou het kunnen dichtpurren. Maar het komt vaker voor, is vrij normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel eens gekeken hoeveel stootvoegen en dilatatievoegen in een nieuwbouwgevel zitten?

Kortom, kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heeft mijn huis uit 2016 ook. Een aantal jaar geleden zag ik een muis op de muur klimmen dat gat in kruipen. Ik heb er toen een klodder muurvuller in gesmeerd om het gat kleiner te maken, daarna geen muizen meer gezien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:05:
Ik heb dit ook thuis, nooit aandacht aan besteed verder... lijkt me qua isolatiewaarde wel een ongewenste plek dus je zou het kunnen dichtpurren. Maar het komt vaker voor, is vrij normaal.
Ik verbaas me hier nogal over. Het huis is heel goed geïsoleerd; dienen de buitenmuren van huizen tegenwoordig dan alleen maar als iets visueels ofzo? Hebben buitenmuren dan geen isolerende waarde meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Jawel, maar zonder die voegen krijg je scheuren door werking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Blaze85 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Ik verbaas me hier nogal over. Het huis is heel goed geïsoleerd; dienen de buitenmuren van huizen tegenwoordig dan alleen maar als iets visueels ofzo? Hebben buitenmuren dan geen isolerende waarde meer?
Buitenmuren zelf houden niks aan warmte vast (of kou tegen, zo je wilt), uiteindelijk worden de stenen net zo koud als de buitentemperatuur. De isolatie komt door de lucht die in het isolatiemateriaal zit dat tussen de buiten- en binnenmuur is geplaatst. Zo'n gat zal wel íets aan invloed hebben, maar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Ah, ik zie nu idd stootvoegen. Ik heb er een aantal met een klein en groot roostertje.

Dus die gaten zijn vervelend i.v.m. ongedierte (er zit namelijk geen rooster voor), maar kunnen verder weinig kwaad qua isolatie of wateroverlast.

Rest vraag is: ik kan die gaten wel vullen, maar omdat het zo diep is lijkt me dat nogal een drama. Bovendien is het visueel afwerken ervan vrij kansloos: want je kunt wel purren of muurvuller of weet ik veel wat erin gooien/erop doen, maar dat zie je veel erger dan een donker gat wat je bijna niet ziet...

Bedankt allen overigens voor de behulpzame reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Aha, Alabastine buitenvoegreparatie is misschien wel wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Niet vullen!

Wel een bijenbekje plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Overal bijenbekjes plaatsen inderdaad. Muizen gebruiken dit soort voegen om lekker in je huis te komen en te kakken. Bij afwijkende maten kan je ook staalwol gebruiken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Ik kom er nu achter dat het vullen sowieso kansloos is, evenals bijenbekjes plaatsen: de buitenvensterbank is één grote tochthol waarbij je de isolatie gewoon ziet zitten. Hier zit gewoon een naad onder van een paar cm over de gehele breedte. Het opvullen van 1 of 2 gaatjes zal dus vrijwel geen nut hebben, ook niet tegen ongediertje :')

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 12-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:34

reaL_G

G

https://www.joostdevree.nl/shtmls/stootvoeg.shtml

je zou het met een zelf gebogen mesh, gediertevrij kunnen houden

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:30
Foto's zeggen toch vaak veel meer dan woorden.
Pagina: 1