Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Beste lui,

Thuis zijn wij aan het verbouwen en hebben een nieuwe keuken geplaatst.

In de keuken hebben wij een Bora Puru (7,6 kW) besteld en tijdens het klussen hebben wij een nieuwe 5x2,5 kabel doorgetrokken naar de meterkast.

Daarnaast heb ik 8 zonnepanelen en 3 airco's (Daikin Perfera multi-split 2x 2,5kW + 1x 3,5kW)

Momenteel hebben we 1x35A maar wil dit gaan omzetten naar 3x25A.

Daarbij heb ik dit gekocht:
https://www.elektrooke.nl...en-fornuisgroep-vkg444l-f

Ik heb 2 elektriciens laten komen maar was niet helemaal overtuigd. Eentje was extreem duur, eentje was prima maar gebruikte het merk Gacia wat dus Chinees spul is. Ik stelde dus voor om Hager bij ons te monteren en hij vond dus de gekochte groepenkast goed.

Ik wil mij een beetje inlezen hoe ik dit het beste aan kan pakken en of ik het wel goed heb gedaan dat ik dat heb gekocht.

Kunnen jullie met mij meedenken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:45
Je wilt naar 3 fase, maar hebt een kast gekocht met een fornuisgroep (oplossing die juist specifiek voor 1-fase aansluitingen bedoeld is). Dat gaat dus niet werken. Voor je kookplaat heb je een driefase-automaat nodig, bij voorkeur een alamat (aardlekschakelaar en "zekering" in één). In je huidige kast is daar niet genoeg plek voor, je hebt dus ofwel een uitbreiding nodig, ofwel een andere kast. Kijk eens bij de groepenkast configurator van elektramat, daar kan je ook gewoon Hager configureren. Je kan dan je eigen indeling kiezen, die je dan gewoon netjes voorbereid toegestuurd krijgt.

Mijn advies zou zijn: de kast van elektrooke terugsturen, éérst uitzoeken wat je precies nodig hebt aan groepen (hoeveel groepen nodig, eventueel losse alamats voor natte groepen/zonnepanelen, etc). En dan 1 keer goed kopen, in plaats van er later achter komen dat je toch een uitbreidingskast nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door dunedanh op 12-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Heel erg bedankt voor je reactie:

Dit is hoe het er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWNe671oT3jf2Ar2zhIUbLwKnNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWnTIGkIUASV8SSKrygKqep1.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij komen dus 3 nieuwe kabels erbij die nu aangelegd zijn naar de meterkast. 1 x 5x2,5 en 2x 3x2,5

Hoeveel groepen heb ik in totaal nodig?
Hoe zie jij de ideale configuratie wat ik nodig zou hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07

timovd

Voorsprong door techniek

Inderdaad eerst goed uitzoeken wat je nodig hebt voordat je een nieuwe meterkast groepenkast bestelt. Voor de PV-installatie zou ik een aardlekautomaat bestellen.
Vraag eens een offerte op bij SanderVunderink wat ze kunnen betekenen met een 18 unit brede kast (zoals een Hager Vega) met onderstaande configuratie:
12x 1f eindgroepen (3x ALS)
1x 4p hoofdschakelaar
1x 3f alamat (voor de Bora)
1x 1f alamat (voor PV)

Of neem deze als basis i.p.v. een Vega: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html
(eventueel kun je nog een aantal van je huidige ABB automaten gebruiken als het inspringen van de contacten gelijk is).

Omdat de kast breder is dan de huidige, kun je opnieuw een onderdoorvoer maken voor de PV.

[ Voor 32% gewijzigd door timovd op 12-06-2024 14:46 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:36:
Inderdaad eerst goed uitzoeken wat je nodig hebt voordat je een nieuwe meterkast groepenkast bestelt. Voor de PV-installatie zou ik een aardlekautomaat bestellen.
Vraag eens een offerte op bij SanderVunderink wat ze kunnen betekenen met een 18 unit brede kast (zoals een Hager Vega) met onderstaande configuratie:
12x 1f eindgroepen (3x ALS)
1x 4p hoofdschakelaar
1x 1f alamat (voor PV)

Of neem deze als basis i.p.v. een Vega: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html
(eventueel kun je nog een aantal van je huidige ABB automaten gebruiken als het inspringen van de contacten gelijk is).

Omdat de kast breder is dan de huidige, kun je opnieuw een onderdoorvoer maken voor de PV.
Heel erg bedankt, ik heb ze een mailtje gestuurd!

Ik kom er dus niet onderuit om minder 1f eindgroepen te nemen? Uiteindelijk moet ik dus voor de ABB of Vega kiezen en niet de Vision. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Vision kan ook wel, maar dan moet je twee kasten aan elkaar koppelen. Heb je daar plek voor?
Minder 1f eindgroepen kan ook, maar dat hangt er vanaf wat je nodig hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:10:
Vision kan ook wel, maar dan moet je twee kasten aan elkaar koppelen. Heb je daar plek voor?
Minder 1f eindgroepen kan ook, maar dat hangt er vanaf wat je nodig hebt.
Ik denk niet dat ik daar plek voor heb eerlijk gezegd.

Hoe kan ik exact berekenen hoeveel groepen ik nodig heb? Sorry als ik dom en onwetend over kom. Maar wil graag een goed gesprek hebben met de installateur.

[ Voor 11% gewijzigd door socrates013 op 12-06-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dat kun je alleen zelf bepalen a.d.h.v. wat je nu aan pijpjes hebt lopen en hoeveel je in de toekomst nog wil aansluiten. Met 12 kun je even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt volgens mij nu 4 witte buizen boven de groepenkast, een grijze kabel (in grijze buis) en een flexibele buis links. De buis rechts is zo te zien van de aarde. De rechter witte buis wordt al snel gesplitst. Daar kun je een andere groep van maken.
Los van de PV, heb je nu 5 automaten, dus er moet in de groepenkast iets samengevoegd zijn. Daar kun je dus eenvoudig 7 groepen van maken en dan maak je een 8e groep voor stopcontacten in je meterkast. Later nog een aparte groep voor zwaarder apparatuur in je keuken en je bent een heel eind qua groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:29:
Je hebt volgens mij nu 4 witte buizen boven de groepenkast, een grijze kabel (in grijze buis) en een flexibele buis links. De buis rechts is zo te zien van de aarde. De rechter witte buis wordt al snel gesplitst. Daar kun je een andere groep van maken.
Los van de PV, heb je nu 5 automaten, dus er moet in de groepenkast iets samengevoegd zijn. Daar kun je dus eenvoudig 7 groepen van maken en dan maak je een 8e groep voor stopcontacten in je meterkast. Later nog een aparte groep voor zwaarder apparatuur in je keuken en je bent een heel eind qua groepen.
Oke dank je wel, als ik zo tel dan denk ik dat ik met 10 groepen ook wel vooruit kan.
Zoals je op de foto ziet heb ik nu denk ik al 5 groepen.

Per 1-07 komt nieuw de Bora erbij en een extra groep voor de koelkast+oven. De vaatwasser is al gekoppeld aan een groep en de wasmachine+droger ook (dit hoort al bij de huidige 5)

Als ik voor 10 ga dan denk ik dat ik voldoende al heb en dan heb ik geen brede kast nodig en past alles in de Vision met 24 modules. Of denk ik te simpel.

10x 1f eindgroepen (3x ALS)
1x 4p hoofdschakelaar
1x 1f alamat (voor PV)

De intentie is dan om dit zo te bestellen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfVD4xicH3jeQ5rLt_GDld5wMuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tUhxbR9LRkBOtsw7S2PtfA4H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je zit dan al meteen vol en het wordt zo lastiger om groepen over der ALS's/fases te verdelen. Ik zou dat niet doen.
Als je wil besparen zou ik kijken om de 4 ABB automaten over te zetten, maar dat gaat niet zo mooi met de kammen die Hager gebruikt.
En waar is je alamat voor de PV?

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 12-06-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:47:
Je zit dan al meteen vol en het wordt zo lastiger om groepen over der ALS's/fases te verdelen. Ik zou dat niet doen.
Als je wil besparen zou ik kijken om de 4 ABB automaten over te zetten, maar dat gaat niet zo mooi met de kammen die Hager gebruikt.
En waar is je alamat voor de PV?
Ik snap er niks meer van 8)7

Dus toch liever het merk ABB kiezen en de 4 ABB automaten over nemen op de nieuwe groepenkast?

Ik denk toch dat 2 groepen naast elkaar wel passen. Dan moet ik nog wel beslissen of ik 10 of 12 groepen moet plaatsen. Ik heb de alamat voor de PV nu ook toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pJuxiZkuNaGjmFsrLy_8PdHuY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IbGxMdIgJgRMs5peHhZGTya.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je geeft eerder aan dat dat niet gaat passen in de breedte. Je hebt 18u brede Mistral kasten (zie eerdere link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:14:
Je geeft eerder aan dat dat niet gaat passen in de breedte. Je hebt 18u brede Mistral kasten (zie eerdere link).
Klopt, nu begrijp ik de installateur ook beter. Die had het erover om alles eruit te halen en opnieuw een grote in het midden te plaatsen. Dus daarom mijn switch.

Maar de ABB groepenkast die je eerder voorstelde is ook goed. Hier past dus wel alles in? Zo ja dan denk ik dat ik met de installateur het hier over ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:27
En geen extra 3f? Voor ooit wp, thuisaccu, of ev?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
flaskk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:09:
En geen extra 3f? Voor ooit wp, thuisaccu, of ev?
Zou ik niet doen, bereid je nu een b16 voor, wil de thuisaccus een b20, of iets anders.
Gewoon zorgen dat er ruimte is en als t zover is bijplaatsen wat je nodig hebt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnvrFQqRscbo_GvO-DRGmB15j5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJXE37aFuMik6uXJmrDC8w7q.png?f=user_large
Zo heb ik een tijd geleden een groepenkast voorbereid. De kam wat langer en afgedopt.
Ik zou er niet meteen een automaat in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Hoi iedereen,

Uiteindelijk is het dit geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g1Wjlu7pYRIFVacUi_IkmX5yUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwcH0iJD5CMch1pxP6XHR6Ay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10 06:54
socrates013 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:30:
Hoi iedereen,

Uiteindelijk is het dit geworden:

[Afbeelding]
ja, hoi, leuk.

Door wie of wat aangesloten? zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dunedanh schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:07:
Je wilt naar 3 fase, maar hebt een kast gekocht met een fornuisgroep (oplossing die juist specifiek voor 1-fase aansluitingen bedoeld is). Dat gaat dus niet werken. Voor je kookplaat heb je een driefase-automaat nodig, bij voorkeur een alamat (aardlekschakelaar en "zekering" in één). In je huidige kast is daar niet genoeg plek voor, je hebt dus ofwel een uitbreiding nodig, ofwel een andere kast. Kijk eens bij de groepenkast configurator van elektramat, daar kan je ook gewoon Hager configureren. Je kan dan je eigen indeling kiezen, die je dan gewoon netjes voorbereid toegestuurd krijgt.

Mijn advies zou zijn: de kast van elektrooke terugsturen, éérst uitzoeken wat je precies nodig hebt aan groepen (hoeveel groepen nodig, eventueel losse alamats voor natte groepen/zonnepanelen, etc). En dan 1 keer goed kopen, in plaats van er later achter komen dat je toch een uitbreidingskast nodig hebt.
@socrates013 dit bericht niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
Uiteindelijk moest ik dit aanpassen via de woningbouw. De externe aannemer was komen kijken en zij hebben dus dit gedaan nadat we een discussie hadden. Had ze namelijk verteld dat ik een 3 fase alamat voor de Bora wilde hebben maar ze gaven aan dat dit ook goed/voldoende is.

Inmiddels heb ik bij de netbeheerder ook de overstap aangevraagd van 1x35 naar 3x25 aansluiting.

Stel dat ik dit zelf (natuurlijk een elektricien) wil aanpassen van wat ik nu heb voor de 2fase kookgroep naar de 3 fase alamat, is dit nog mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@socrates013 laat ze maar terugkomen. Heb je al betaald?
Wat je kunt doen is één ALS verplaatsen naar boven op positie 4/5 of 8/9, zodat je eindgroepen nog redelijk kunt verdelen over de fases. Dan heb je 4u ruimte voor een fatsoenlijke kookgroep. Bestel er een van ABB (uit de zelfde serie) met een kam er bij, zodat je geen extra kabels heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
socrates013 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Uiteindelijk moest ik dit aanpassen via de woningbouw. De externe aannemer was komen kijken en zij hebben dus dit gedaan nadat we een discussie hadden. Had ze namelijk verteld dat ik een 3 fase alamat voor de Bora wilde hebben maar ze gaven aan dat dit ook goed/voldoende is.

Inmiddels heb ik bij de netbeheerder ook de overstap aangevraagd van 1x35 naar 3x25 aansluiting.

Stel dat ik dit zelf (natuurlijk een elektricien) wil aanpassen van wat ik nu heb voor de 2fase kookgroep naar de 3 fase alamat, is dit nog mogelijk?
Je hebt nog twee [edit, vier in totaal, ruimte naast rechter aardlek over het hoofd gezien] vrije posities, je kookgroep is twee posities, dus in theorie vier zes posities vrij voor een 3-fase alamat voor je kookplaat. Hopen dat de interne bedrading ruim genoeg is om wat te kunnen schuiven, want die vier posities moeten natuurlijk wel naast elkaar zitten. Kan in theorie dus wel, in de praktijk moet er mogelijk een en ander opnieuw bedraad worden voor het echt past.

Ik had persoonlijk de kast wat ruimer genomen, want als je in de toekomst nog ergens een extra groep bij nodig hebt moet je sowieso met nóg een externe kast gaan werken...

[Edit] @timovd aansluiten met een kam gaat volgens mij sowieso niet lukken, die alamat is dan het enige drie-fase onderdeel naast de hoofdschakelaar, voor de verbinding tussen die twee heb je dan sowieso draad nodig (bovenkant HS naar onderkant alamat). Eventuele verdere drie-fase onderdelen zouden dan wel via een kam doorverbonden kunnen worden, maar daar heeft TS geen plek meer voor.

[Edit2] beter kijken @dunedanh ...

Op zich in deze situatie niet erg, want dan maakt de positie van de alamat niet zo veel uit. Wel zorgen dat ze het netjes aansluiten met twee kabels in een daarvoor geschikte kabelschoen, twee losse kabels onder één klem mag bij de meeste automaten niet!

[ Voor 24% gewijzigd door dunedanh op 09-07-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dunedanh schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Je hebt nog twee [edit, vier in totaal, ruimte naast rechter aardlek over het hoofd gezien] vrije posities, je kookgroep is twee posities, dus in theorie vier posities vrij voor een 3-fase alamat voor je kookplaat. Hopen dat de interne bedrading ruim genoeg is om wat te kunnen schuiven, want die vier posities moeten natuurlijk wel naast elkaar zitten. Kan in theorie dus wel, in de praktijk moet er mogelijk een en ander opnieuw bedraad worden voor het echt past.

Ik had persoonlijk de kast wat ruimer genomen, want als je in de toekomst nog ergens een extra groep bij nodig hebt moet je sowieso met nóg een externe kast gaan werken...

[Edit] @timovd aansluiten met een kam gaat volgens mij sowieso niet lukken, die alamat is dan het enige drie-fase onderdeel naast de hoofdschakelaar, voor de verbinding tussen die twee heb je dan sowieso draad nodig (bovenkant HS naar onderkant alamat). Eventuele verdere drie-fase onderdelen zouden dan wel via een kam doorverbonden kunnen worden, maar daar heeft TS geen plek meer voor.

Op zich in deze situatie niet erg, want dan maakt de positie van de alamat niet zo veel uit. Wel zorgen dat ze het netjes aansluiten met twee kabels in een daarvoor geschikte kabelschoen, twee losse kabels onder één klem mag bij de meeste automaten niet!
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Heb je gezien dat het een busboard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
timovd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoelt. Heb je gezien dat het een busboard is?
Eeh, nee, had ik dus niet gezien in de gouwigheid. Post pas ik aan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Waren de spijkerclips op bij de buis voor de aardedraad?

Ik had inderdaad ook een dubbel kast gepakt, als je nu iets moet uitbreiden worden het alleen maar erger.
Als je iets met 3 fase nu wilt realiseren moet je de complete bedrading vanuit de hoofdschakelaar gaan aanpassen lijkt me, aangezien je geen mogelijkheden hebt met dat busboard nu? Ik heb deze eigenlijk nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in DEI

BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
timovd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:04:
@socrates013 laat ze maar terugkomen. Heb je al betaald?
Wat je kunt doen is één ALS verplaatsen naar boven op positie 4/5 of 8/9, zodat je eindgroepen nog redelijk kunt verdelen over de fases. Dan heb je 4u ruimte voor een fatsoenlijke kookgroep. Bestel er een van ABB (uit de zelfde serie) met een kam er bij, zodat je geen extra kabels heb.
Nee gelukkig niet betaald. Het werd gratis door de woningbouw gedaan omdat ik van het gas af wil.
In eerste instantie wilde ik het zelf allemaal aanpassen maar uiteindelijk moest dit via de woningbouw.

Zie foto als eindresultaat terwijl ik wel echt een discussie met hen heb gehad hoe ik het wilde hebben. Ze gingen wel echt in de verdediging; waarom 3 fase hoeft helemaal niet en werd daardoor wel overdonderd als leek.

Ik wil toch een elektricien laten komen om jullie advies op te volgen. Dus 1 ALS naar boven zodat er ruimte komt voor de 3F Alamat. De groep op 6 is 'leeg', dit heeft hij voor mij als extraatje erin gezet, die kan er dus uit.

Is dit dan de juiste bouw;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/482gR_TTJPSsmWgoYz9p58bZEiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/50zp6OwykDjLQQPGIwsQMVhf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nee, nu heb je 4 groepen op de eerste ALS en 2 op ALS 2 en op 3. Schuif de unit dus een positie op naar links. En voorkeur om de 3f ALA voor de kookplaat direct naast de hoofdschakelaar te zetten als je bovenin een kam kunt plaatsen.

Pagina: 1