Goedemiddag allemaal,
Al enige tijd heb ik de P1 meter van Homewizard en sinds een paar weken de Energy Display erbij gekocht.
Het valt me op dat de gepresenteerde gegevens zeer variabel zijn.
Wat is het geval?
Het totaal aantal gebruikte kWh per dag fluctueert. Zo zag ik zondag de stand op het ene moment op 8.4 kWh en een half uur later op 6.4 staan.
Gisteren heb ik het een tijdje in de gaten gehouden en waren de gegevens ook weer variabel. Zowel ‘totaalverbruik’ als ‘totaal opgewekte zonne-energie’ (Enphase) als gebruikte zonne-energie waren van tijd tot tijd incorrect.
Uitleg van het scherm:
Paarse cirkel; totaal verbruik die dag
Blauwe cirkel: totaal verbruik zonne-energie
Grote cirkel: huidig verbruik; groen is terugleveren, paars is gebruik ‘van de straat’
Groene getal rechtsboven op het scherm: totale opwekking zonne-energie
Paarse getallen rechterzijde in het midden; actueel verbruik van de warmtepomp.
Blauw getal rechts onderin; luchtvochtigheid
Een paar screenshots:
1227u:
:strip_exif()/f/image/RvQVMPIlLJbA1oE2BwBo15VF.jpg?f=fotoalbum_large)
4 minuten later: 1231u
:strip_exif()/f/image/U4YDmdYEGB2aYQCtyUjOFo0t.jpg?f=fotoalbum_large)
1248u:
:strip_exif()/f/image/YJjagk4vSBNe9wbSjKZC5ean.jpg?f=fotoalbum_large)
1404:
:strip_exif()/f/image/1GfF73g1uNNNALFahL9UGmS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot van Enphase om 1408u:strip_exif()/f/image/UXCIkY632MrXmkQr1iphM5Kd.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna om 1416:
:strip_exif()/f/image/REctrry0bpSEETKxmGqBMcwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee minuten later 1418u:
:strip_exif()/f/image/25avl4fF9CDVrKcF49mzkL5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Gedurende de dag gaan we steeds minder energie gebruiken volgens de eerste foto’s om rond 1416u ineens weer een sprong te maken naar getallen die wél de werkelijkheid benaderen.
De laatste twee schermen lijken te kloppen qua optelsom van gebruikte zonne-energie vs opgewekte zonne-energie en teruggeleverde zonne-energie maar welke klopt er dan.
Uiteraard heb ik dit aanhangig gemaakt bij Homewizard maar tot nu toe komt er geen reactie waaruit deze afwijkingen verklaarbaar zijn behalve of ‘de internet-instellingen stabiel zijn’. En de app opnieuw installeren, wat geen resultaat heeft gehad.
Display heeft 86% WiFi dekking, de PI meter 100%. Verder werkt internet goed en stabiel op andere apparaten.
Nu de hamvraag: herkent iemand dit of ben ik de enige? En wat zou de oorzaak/oplossing kunnen zijn? Ik ben benieuwd.
Al enige tijd heb ik de P1 meter van Homewizard en sinds een paar weken de Energy Display erbij gekocht.
Het valt me op dat de gepresenteerde gegevens zeer variabel zijn.
Wat is het geval?
Het totaal aantal gebruikte kWh per dag fluctueert. Zo zag ik zondag de stand op het ene moment op 8.4 kWh en een half uur later op 6.4 staan.
Gisteren heb ik het een tijdje in de gaten gehouden en waren de gegevens ook weer variabel. Zowel ‘totaalverbruik’ als ‘totaal opgewekte zonne-energie’ (Enphase) als gebruikte zonne-energie waren van tijd tot tijd incorrect.
Uitleg van het scherm:
Paarse cirkel; totaal verbruik die dag
Blauwe cirkel: totaal verbruik zonne-energie
Grote cirkel: huidig verbruik; groen is terugleveren, paars is gebruik ‘van de straat’
Groene getal rechtsboven op het scherm: totale opwekking zonne-energie
Paarse getallen rechterzijde in het midden; actueel verbruik van de warmtepomp.
Blauw getal rechts onderin; luchtvochtigheid
Een paar screenshots:
1227u:
:strip_exif()/f/image/RvQVMPIlLJbA1oE2BwBo15VF.jpg?f=fotoalbum_large)
4 minuten later: 1231u
:strip_exif()/f/image/U4YDmdYEGB2aYQCtyUjOFo0t.jpg?f=fotoalbum_large)
1248u:
:strip_exif()/f/image/YJjagk4vSBNe9wbSjKZC5ean.jpg?f=fotoalbum_large)
1404:
:strip_exif()/f/image/1GfF73g1uNNNALFahL9UGmS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot van Enphase om 1408u
:strip_exif()/f/image/UXCIkY632MrXmkQr1iphM5Kd.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna om 1416:
:strip_exif()/f/image/REctrry0bpSEETKxmGqBMcwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee minuten later 1418u:
:strip_exif()/f/image/25avl4fF9CDVrKcF49mzkL5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Gedurende de dag gaan we steeds minder energie gebruiken volgens de eerste foto’s om rond 1416u ineens weer een sprong te maken naar getallen die wél de werkelijkheid benaderen.
De laatste twee schermen lijken te kloppen qua optelsom van gebruikte zonne-energie vs opgewekte zonne-energie en teruggeleverde zonne-energie maar welke klopt er dan.
Uiteraard heb ik dit aanhangig gemaakt bij Homewizard maar tot nu toe komt er geen reactie waaruit deze afwijkingen verklaarbaar zijn behalve of ‘de internet-instellingen stabiel zijn’. En de app opnieuw installeren, wat geen resultaat heeft gehad.
Display heeft 86% WiFi dekking, de PI meter 100%. Verder werkt internet goed en stabiel op andere apparaten.
Nu de hamvraag: herkent iemand dit of ben ik de enige? En wat zou de oorzaak/oplossing kunnen zijn? Ik ben benieuwd.