onbekend ip-adres in routing table

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-05 21:45
In de routing table van mijn router staat een ip adres 192.190.x.x. Dat zou een default-adres zijn op wan2. Op wan2 zit mijn glasvezel. Weet iemand wat voor een ip-adres dat is of kan zijn? Ik kan het niet thuisbrengen als zijnde dat het van mij is.

Ik heb mijn route tabel toegevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZJki3vZymUchXZnumXF1oMDeOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N1ztwwlN7QgJxBDSFuBqRvpt.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

lier

MikroTik nerd

Ik zie 195.190.x.x staan, is dat niet gewoon je publieke IP adres? Zegt Websplice je iets?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
lier schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:25:
Ik zie 195.190.x.x staan, is dat niet gewoon je publieke IP adres? Zegt Websplice je iets?
Je zit in de buurt. Die bij WAN2 staat is het gateway adres. Dat is het adres van de router die bij je provider staat.

Als er iets naar het internet gaat dan wordt het pakketje naar dat up adres gestuurd en die stuurt het weer door naar het volgende knooppunt enz. Je hebt altijd een gateway adres nodig om te weten waar alles heen gestuurd moet worden als het niet naar je eigen netwerk gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:57
zawerk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:15:
In de routing table van mijn router staat een ip adres 192.190.x.x. Dat zou een default-adres zijn op wan2. Op wan2 zit mijn glasvezel. Weet iemand wat voor een ip-adres dat is of kan zijn? Ik kan het niet thuisbrengen als zijnde dat het van mij is.

Ik heb mijn route tabel toegevoegd.[Afbeelding]
Als je WAN2 poort van je firewall\router op DHCP staat. Dan is IP-adres 192.190.x.x is waarschijnlijk de DHCP server van je ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
oke, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
0.0.0.0 is het ip adres van iptv. En dat krijgt dan pakketjes van 195.190.x.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Op WAN5 zit bij mij IPTV.

Bovenaan bij WAN5 bij gateway en destination, is gateway dan de DHCP-server van de provider voor IPTV?

En destination mijn statisch WAN-IP voor IPTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
0.0.0.0 betekent 'alles'. Wat je daar leest is dat pakketjes voor 'alles' naar 195.190.x.x moeten. Het gateway adres van je provider.

Die 255.256.x.x adressen zijn van het multicast netwerk van je provider. Voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ik doelde op de bovenste regel bij WAN5. Dat bij destination en gateway wat ik leeg gelaten heb. Het gaat om det volgende IP-adressen:
213.x.x.0 met subnet masker 255.255.248.0 en 10.x.x.1. Met interface WAN5.Op WAN5 zit bij bij VLAN4, en die is voor IPTV.

Wat betekenen de volgende IP-adressen:
213.x.x.0
10.x.x.1

Die 10.x.x.1 zal de DHCP-client zijn die ik gekregen heb van de provider / multicast server. Of zie ik dat verkeerd?

En die 213.x.x.0 is dat niet het classless IP-adres verkregen via de DHCP-client? Deze laatste is een statisch IP-adres. Hoe kan het dat het een statisch IP-adres is?

Er staan trouwens nergens 255.256.x.x-adressen in de tabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zawerk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Wat betekenen de volgende IP-adressen:
213.x.x.0
10.x.x.1
213.0.0.0 is een /8 oftewel 24 miljoen publieke adressen die aan een sloot organisaties toebehoren. Als je andermans -publieke- netwerkadres niet met ons wilt delen kunnen wij hier weinig over zetten.

10.0.0.0/8 is een private range, dat kan van alles zijn.

Multicast is het alvast niet, dat is 224.0.0.0/4
Die 10.x.x.1 zal de DHCP-client zijn die ik gekregen heb van de provider / multicast server. Of zie ik dat verkeerd?

En die 213.x.x.0 is dat niet het classless IP-adres verkregen via de DHCP-client? Deze laatste is een statisch IP-adres. Hoe kan het dat het een statisch IP-adres is?
Zonder het adres te weten is dat lastig uitzoeken. Het zou helpen als je je provider zou benoemen en de diensten die je afneemt.

Ik weet bijvoorbeeld van KPN dat zij voor routering naar hun video VLAN gebruik maken van DHCP optie 55 element 121 om statische routes in je router te provisionen. Dat zou hier kunnen spelen - als je tenminste KPN klant bent met hun ITV product.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Dank je wel.

De dienst heb ik toch aangegeven. Het gaat om IPTV van KPN. KPN heb ik dan niet vermeld. Eigenlijk doe ik dat ook liever niet. Maar het is KPN.

Het zijn mijn eigen publieke IP adressen die ik heb geblurd. Is het raar dat ik die niet wil delen?

Ik lees net in de specificaties voor glasvezel van KPN, dat specifieke route-informatie via DHCP op te vragen is Ik weet niet of ze daarmee bedoelen dat ik met KPN kan bellen en hen kan vragen naar wat de instellingen zijn voor optie 55. Hadden ze die niet direct in de specificatie voor glasvezel kunnen zetten? Of verschilt dat per stad?

IPTV werkt niet (meer) goed bij mij. Het werkte maanden wel goed. Ik krijg nu een stb nmc 400 foutcode. Ik denk dus dat het hem zit in de dhcp client-opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Het gaat mij met name om element 1 en 121. Welke info heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zawerk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:02:
Dank je wel.

De dienst heb ik toch aangegeven. Het gaat om IPTV van KPN. KPN heb ik dan niet vermeld. Eigenlijk doe ik dat ook liever niet. Maar het is KPN.
Kijk, zo komen we ergens.
Het zijn mijn eigen publieke IP adressen die ik heb geblurd. Is het raar dat ik die niet wil delen?
Je kunt in ieder geval op niveau van /24 aangeven waar je zit, maar je hebt maar een publieke IPv4 voor internetverkeer, en je hebt daar zeker drie adressen in twee verschillende ranges verhuld, plus nog een 10-IP adres dat private is en dus niets zegt buiten het netwerk waar het op zit.

Privacy is je goede recht, maar hier geldt zoals overal: input=>output, als je ons bijna niets geeft, kunnen wij ook bijna niets definitiefs zeggen.
Ik lees net in de specificaties voor glasvezel van KPN, dat specifieke route-informatie via DHCP op te vragen is Ik weet niet of ze daarmee bedoelen dat ik met KPN kan bellen en hen kan vragen naar wat de instellingen zijn voor optie 55. Hadden ze die niet direct in de specificatie voor glasvezel kunnen zetten? Of verschilt dat per stad?
Nee, dat betekent dat jouw router bij DHCP request kan/moet vragen naar optie 55 en dan in element 121 (en nog een paar, weet even niet uit m'n hoofd maar staat idd in dat document) de static routes krijgt. Die routes zouden inderdaad kunnen verschillen tussen deployments, maar wat jij via DHCP optie 55 binnen krijgt zouden moeten kloppen voor jouw situatie.
IPTV werkt niet (meer) goed bij mij. Het werkte maanden wel goed. Ik krijg nu een stb nmc 400 foutcode. Ik denk dus dat het hem zit in de dhcp client-opties.
Grote kans van wel. Dit zijn zaken die bij iedere DHCP renew dynamisch ontvangen zouden moeten worden. Ervan uitgaande dat KPN niet aan het prutsen is, zou ik focussen op wat je router doet met de opties. Zou het kunnen dat het fout gegaan is na een firmware update van de router? Of een wijziging in configuratie?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Het lijkt erop dat die DHCP-optie met de elementen helemaal niet nodig is.

Mogelijk alleen enkel optie 60: IPTV_RG.

Ik heb met de klantenservice van KPN gebeld en zij zeggen dat mijn decoder gereset moest worden. En dat ik mijn abonnementsnummer en pincode opnieuw moest invoeren. Dat heb ik reallife met een medewerker van de technische afdeling gedaan. Het is mogelijk dat een hele tijd terug tijdens het installeren met mijn abonnementsnummer en pincode iets fout is gegaan.Tenminste dat zegt KPN. Eerlijk gezegd geloof ik dat laatste niet omdat ik dan eerder ook TV-problemen moet hebben gehad,

Ik denk dat KPN fraude met tv decoders wil tegengaan. En zo aan de telefoon willen checken of het abonnementsnummer en pincode wel bij mij hoort. Met die laatste theorie van mij heeft KPN mijn IPTV dus liggen frustreren. Dat kan niet anders.

Maar nog eens wat anders. Waarom meldt niemand mij dat ik die instellingen met elementen 1 en 121 e.d. helemaal niet nodig heb?

Ik weet overigens nog niet zeker of IPTV het met het resetten van de decoder wel blijft doen. Ik heb de TV nu meer dan een half uur aan staan. Ik weet het feitelijk pas na uren of de foutmelding stb nmc 400 terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
KPN dus wel aan het prusten / frustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ik ga jouw info morgen bestuderen Dion. Nu heb ik mijn hoofd daar niet naar staan.

Maar ik zit te denken. Mag dat eigenlijk wel wat KPN doet? Als ze het niet vertrouwen, dat ze dan jouw IPTV frustreren? Ik bedoel: Ik ben uren en dagen bezig geweest om het probleem op te lossen. Dat kan toch niet wat KPN doet? Ze helpen zichzelf, maar vallen klanten feitelijk lastig. Ik heb ook gebeld met de servicedesk om het probleem op te lossen. Dat hielp niet. Ik dacht dus dat het aan mijn routerinstelling lag. Trouwens achteraf wel dom van mij omdat IPTV het voorheen altijd deed. En in een keer niet meer. Ik heb dagen later gevraagd naar iemand van de technische afdeling van KPN, en toen werd er wel het een en ander in gang gezet toen ik niet heel vriendelijk aandrong. Maar mag KPN de IPTV van hun klanten saboteren?
Pagina: 1