Lidl Multimeter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Een multimeter ontbreekt nog in mijn gereedschapskist en nu heeft Lidl en momenteel 3 in de aanbieding, die voor mijn af en toe gebruik prima lijken. Het gaat om een Autorange multimeter, een Penmultimeter en een Tangmultimeter. Welke zouden jullie aanraden als het meest universele?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
prima ding! Zeker voor de thuis gebruiker.

Bij meters let je o.a. op de meetsnelheid, dus hoeveel counts ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Blasterxp schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:52:
prima ding! Zeker voor de thuis gebruiker.

Bij meters let je o.a. op de meetsnelheid, dus hoeveel counts ze hebben.
Ok, maar welke van de drie optie zou je dan adviseren? :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Die 12,99 is prima. Je hebt allerlei verschillende standen; dus voltage, wisselspanning, grote range. En je kunt max 10 ampere meten.

Heb je specifieke eisen? Dan kun je bijv. kijken naar de meter die een vermogenklem heeft; dus power door een kabel/ader meten. Ik heb dat nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aziraphale schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Ok, maar welke van de drie optie zou je dan adviseren? :)
Eens met @Blasterxp , die van 12,99 is goed.
De tangmultimeter is handig als je regelmatig stroomsterkte wilt meten wat door een kabel loopt (zonnepanelen e.d.) door de tang te gebruiken, de stift dinges is onhandig in gebruik (<- mening).

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Top, thanks!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Tip voor volgende keer: link naar (of toon) het product waar je het over hebt, zodat niet iedereen voor zich hoeft te gaan zoeken ;)

https://www.lidl.nl/p/par...tmultimeter/p100372007002

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Hahn Oeps, sorry...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 02-10 13:22
Als het is om hier en daar eens een kleine meting te doen, is de goedkoopste die je kan vinden voldoende.
Voordeel van een duurdere trueRMS meter is dat je in alle omstandigheden een correcte spanning kan meten.
Voordeel van een flink duurdere Fluke, is dat je bij elke calibratie het gevoel hebt dat je geld weggooit: ze blijven na 20 jaar intensief gebruik perfect binnen hun specificaties, je kan op standje weerstand de netspanning meten zonder schade, enige wat verslijt zijn de meetsnoeren (en een enkele keer de aansluiting voor de meetsnoeren die los komt, dan soldeer je die bij en ben je weer 20 jaar goed).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hahn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:08:
Tip voor volgende keer: link naar (of toon) het product waar je het over hebt, zodat niet iedereen voor zich hoeft te gaan zoeken ;)

https://www.lidl.nl/p/par...tmultimeter/p100372007002
Nadeel van zo'n ding is dat je hem niet even ergens aan kan hangen met krokodilklemmen. Je hebt dus nooit je handen vrij bij het meten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 20:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

evilution schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:24:
[...]

Nadeel van zo'n ding is dat je hem niet even ergens aan kan hangen met krokodilklemmen. Je hebt dus nooit je handen vrij bij het meten.
@Hahn linkt dan ook naar de onhandigste van de drie aanbiedingen.

@Aziraphale bedoelde de folder aanbieding (rechtsboven): https://www.lidl.nl/l/fol...024-r3/view/flyer/page/16

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
DeBolle schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:00:
[...]

@Hahn linkt dan ook naar de onhandigste van de drie aanbiedingen.

@Aziraphale bedoelde de folder aanbieding (rechtsboven): https://www.lidl.nl/l/fol...024-r3/view/flyer/page/16
Ik linkte naar letterlijk de enige hit die ik kreeg op 'multimeter' op de site van Lidl.

Des te meer bewijs dat het verstandig is om direct zelf links toe te voegen als je een product benoemt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nou, ik bedoelde eigenlijk deze: https://www.lidl.nl/p/par...tmultimeter/p100372007002

Of anders idd die die rechtsboven in de folder staat. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Aziraphale op 12-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-10 10:51
Rechtsboven op bladzijde 16 van de folder voor week 24, om precies te zijn. Deze kon ik niet vinden in de webshop, wellicht een tijdelijk artikel?

Let op dat het bereik voor wisselspanning maar 300 volt is. Als je een krachtaansluiting hebt die je wilt meten dan blaas je hem op. Van de andere kant, voor 13 Euro kun je ook niet al te veel verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
454SS schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:59:
Rechtsboven op bladzijde 16 van de folder voor week 24, om precies te zijn. Deze kon ik niet vinden in de webshop, wellicht een tijdelijk artikel?
Online uitverkocht!
https://www.lidl.nl/p/par...nge-multimeter/p100285454

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 13:55
Zo'n soort simpele multimeter ligt ook bij de action, en die zijn nog goedkoper. Ik dacht 5 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 12-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
LOL...
Bij de product-fotos op de Lidl-site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALlpQVwRVoRfDUmcXdErsUAN1O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uanStmBobHPNrFN6rrnI6j3u.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer bijzondere manier van meten heeft deze stroomtang... :+ :F

8)7 8)7 :X :X

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Voor huis, tuin en keuken gebruik maakt het niet uit welke je koopt, je hoeft geen nauwkeurige getallen en wilt gewoon een indicatie van wat er ongeveer loopt. TrueRMS boeit ook totaal niet. En bouwkwaliteit boeit ook niet, want als die stuk is haal je voor een tientje een nieuwe.

Ik heb zelf al 20 jaar dezelfde Fluke welke mij gevoelsmatig een godsvermogen kostte maar die gebruik ik ook voor het werk, voor thuis zijn zullen dingen totale overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:52
Plenkske schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Zo'n soort simpele multimeter ligt ook bij de action, en die zijn nog goedkoper. Ik dacht 5 euro.
Inderdaad: https://www.action.com/nl...varo-digitale-multimeter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar dat is geen autoranging multimeter. Hij is natuurlijk wel de helft van de prijs, tegelijk hebben we het ook over maar een paar Euro verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Sissors schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:38:
Maar dat is geen autoranging multimeter. Hij is natuurlijk wel de helft van de prijs, tegelijk hebben we het ook over maar een paar Euro verschil.
Nu ben ik een noob, dus wat is het verschil tussen autoranging en niet-autoranging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

Bij zo'n meter van 5 euro van de Action moet je wel rekening houden met veiligheid. Ze kunnen wel 230 volt meten, maar de meter is zó dun en goedkoop van binnen dat het niet veilig is om 230 volt te meten met zo'n dingetje.

Zo'n meter van 10-15 euro van de Lidl daar is niks mee voor thuis en ideaal om te meten:
- of er ergens 230 volt op staat, of niet.
- of een 9V batterij vol of leeg is.
- hoeveel stroom je zaklamp gebruikt
- of je autoaccu vol of leeg is.
- wanneer de deurbel het niet doet om te meten of je deurbelknop of deurbelgeluid stuk is

Dit zijn allemaal metingen waarbij het niet uitmaakt dat de meter er 5% naast zit. Dit is namelijk de toleranties welke je kunt verwachten bij zo'n meter. Dit houdt in dat wanneer je bijv de netspanning meet, en de display laat mooi 228.9 volt zien, dat de daadwerkelijke waarde die op het stopcontact staat ergens tussen de [228.9 - 5%] en [228.9 + 5%] zit, ofwel ergens tussen de 218.0 en 240.3 volt ligt. Dit is een belangrijk iets om te weten en om rekening mee te houden. Dit geldt ook voor bijv het meten van je autoaccu, wanneer de meter 14.00 volt aangeeft dan ligt de daadwerkelijke spanning dus ergens tussen de 13.3 en 14.7 volt, en hoeft deze dus zeker niet exact 14.00 volt te zijn...

Voor simpel huis, tuin en keukengebruik zijn deze meters ideaal en goed genoeg. Vergelijk het een beetje met een boormachine. Zo'n ding van de Lidl is ook goed genoeg voor thuis. Een DeWalt van 500 euro is ook een optie, maar dat is leuk wanneer je'm echt dagelijks gebruikt, je er je brood mee verdient en je er echt van op aan moet kunnen. Over het algemeen koop je dat niet voor thuis :P

@Groningerkoek Een Fluke voor thuis is totaal geen overkill voor sommige personen. Ik zou mij bijna gehandicapt noemen zonder mijn gekalibreerde 189 :+ Maar ik doe dan ook iets meer in huis met een multimeter dan de gemiddelde persoon..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

Dat je niet 12V hoeft in te stellen als je een accu gaat meten en 240v als je een stopcontact wil meten maar dat hij vanzelf het juiste getal laat zien.

Als je het zelf moet instellen dan kan je door m verkeerd in te stellen om zeep helpen.

Je moet nog wel weten of je wisselstroom of gelijkstroom wil meten dus helemaal foolproof is het ook weer niet. Wel iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 30-09 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Groningerkoek schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:59:
En bouwkwaliteit boeit ook niet, want als die stuk is haal je voor een tientje een nieuwe.
... Nadat de brandwonden aan je handen zijn geheeld en de vlekken in je zicht zijn weggetrokken bedoel je?

Heb al wel eens een euroknaller multimeter opgeblazen (met rook, vonken en doorgeslagen stoppen en al) door hem simpelweg in een stopcontact te steken. En ja dat ding had gewoon een CE keurmerk en CAT III 600v rating...

Nou is Parkside ook weer niet het slechtste van het slechtste, en zal dat ding waarschijnlijk echt wel beter zijn dan de Aliexpress special van de dag, maar toch...

Kijk hier eens; https://www.eleshop.nl/te....html?dir=asc&order=price

Ik zou eerder iets als deze of deze bestellen als het voor een beperkt budget moet.

[ Voor 34% gewijzigd door SambalBij op 12-06-2024 19:23 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

SambalBij schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:13:
Heb al wel eens een euroknaller multimeter opgeblazen (met rook, vonken en doorgeslagen stoppen en al) door hem simpelweg in een stopcontact te steken.
Daar kun je dan ook gewoon een spanningszoeker (aka "fittingschroevendraaier") voor gebruiken. Een "dure" Gedore Red is nog goedkper dan die Lidl multimeter.

Tenzij je reden hebt om aan te nemen dat er iets heel anders dan ongeveer 230V op je fase staat in huis...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Theo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:11:
Bij zo'n meter van 5 euro van de Action moet je wel rekening houden met veiligheid. Ze kunnen wel 230 volt meten, maar de meter is zó dun en goedkoop van binnen dat het niet veilig is om 230 volt te meten met zo'n dingetje.
Die van de Lidl ziet er niet bepaald dikker en veiliger uit.
Puur mijn mening, natuurlijk, ik heb ze nooit opengedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Barrycade schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:12:
Dat je niet 12V hoeft in te stellen als je een accu gaat meten en 240v als je een stopcontact wil meten maar dat hij vanzelf het juiste getal laat zien.

Als je het zelf moet instellen dan kan je door m verkeerd in te stellen om zeep helpen.

Je moet nog wel weten of je wisselstroom of gelijkstroom wil meten dus helemaal foolproof is het ook weer niet. Wel iets meer.
:F Oh, ik dacht juist 'die van de Action heeft meer instelmogelijkheden', haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

Truus01 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:06:
:F Oh, ik dacht juist 'die van de Action heeft meer instelmogelijkheden', haha!
Ja, zoals een handbak betekent dat je meer pedalen hebt in je auto :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Theo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:11:

@Groningerkoek Een Fluke voor thuis is totaal geen overkill voor sommige personen. Ik zou mij bijna gehandicapt noemen zonder mijn gekalibreerde 189 :+ Maar ik doe dan ook iets meer in huis met een multimeter dan de gemiddelde persoon..
Dan wordt er met de term "huis, tuin en keuken gebruik" ook niet bedoelt op jouw gebruik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

... Nadat de brandwonden aan je handen zijn geheeld en de vlekken in je zicht zijn weggetrokken bedoel je?

Heb al wel eens een euroknaller multimeter opgeblazen (met rook, vonken en doorgeslagen stoppen en al) door hem simpelweg in een stopcontact te steken. En ja dat ding had gewoon een CE keurmerk en CAT III 600v rating...
Ervan uitgaande dat het ding voldoet aan de Europese normen en eisen is het ding veilig genoeg voor thuis gebruik.

We kopen ook volop de meest goedkope dimmers en veel andere elektronica, gaat het sneller kapot dan duurder spul, ja meestal wel. Maar is het onveilig? Niet zolang het aan de eisen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Nou is Parkside ook weer niet het slechtste van het slechtste, en zal dat ding waarschijnlijk echt wel beter zijn dan de Aliexpress special van de dag, maar toch...

Kijk hier eens; https://www.eleshop.nl/te....html?dir=asc&order=price

Ik zou eerder iets als deze of deze bestellen als het voor een beperkt budget moet.
Hier sluit ik me bij aan.
Als je ooit iets wil meten dat buiten ELV (Extra Low Voltage, <50V) valt dan zou ik nooit een hele goedkope meter aanraden.

Die goedkoopste meters hebben slechte, of zelfs geen, zekering tegen overbelasting. Ook is de isolatie van de probes vaak matig. Zowel voor de veiligheid als voor hoe lang ze soepel blijven.

De goedkoopste meter met een goede zekering heb ik hier gelinkt: dragonhaertt in "PV installatie: polariteit van DC kabel omgedraaid?"

Ja, kost wat meer, maar als je ooit aan het meten gaat waar hoge spanning condensatoren in zitten heb je tenminste geen explosief in je handen.

Ik snap niet zo goed waarom mensen willen euroknallen op iets wat je in een (3-fase) stopcontact stopt. Of zelfs in je PV installatie.

Je koopt zo'n ding één keer in misschien 30 jaar. Moet dat perse voor een tientje of twee?

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 12-06-2024 22:26 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom mensen willen euroknallen op iets wat je in een (3-fase) stopcontact stopt. Of zelfs in je PV installatie.
Omdat de goedkopere voor huis-tuin-en-keuken gebruik (ja inclusief kijken hoeveel spanning er op je stopcontact staat) prima voldoet?

Het lijstje zaken ook wat ik op Tweakers (en andere plaatsen) ben tegengekomen dat je daar echt niet op moet besparen is ook behoorlijk lang aan het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

Sissors schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Omdat de goedkopere voor huis-tuin-en-keuken gebruik (ja inclusief kijken hoeveel spanning er op je stopcontact staat) het prima voldoet?

Het lijstje zaken ook wat ik op Tweakers (en andere plaatsen) ben tegengekomen dat je daar echt niet op moet besparen is ook behoorlijk lang aan het worden.
Het leuke is dat zo'n euroknaller multimeter juist niet geschikt is om de exacte spanning op een stopcontact te bepalen. Niet omdat deze mogelijk niet goed geïsoleerd is (wat een separate discussie is) maar simpelweg omdat deze heel goedkope meters best een meettolerantie hebben waardoor de waarde op het display veelal indicatief is ipv absoluut.
Met name voor AC spanningen kan zo'n 5 euro meter er zomaar 5% naast zitten. Zo heeft mijn Fluke 189 (>500 euro, dus echt aan de andere kant van het prijs en kwaliteitsspectrum) een tolerantie van maar 0.6%wanneer er 230 Vac wordt gemeten. De 58 euro meter die @dragonhaertt noemde zit al aan de 1% tolerantie voor 230 Vac, terwijl de 20 euro UniT133B al aan de 1.5% zit. Laatstgenoemde is voor z'n geld een erg goede meter. Meet je de spanning op een stopcontact en staat er op het display 240.0 Vac dan ligt in de werkelijkheid de spanning op dat stopcontact ergens tussen de 236.4 en 243.6 volt waarmee je al niet meer de exacte spanning kunt meten.

Met zo'n 5 euro metertje zit je gewoon aan en 5% meettolerantie. Wanneer het display dan 240.0 volt noemt wanneer je het stopcontact meet dan ligt de daadwerkelijke spanning ergens tussen de 228.0 en 252.0 volt waarmee je zo'n meter dus enkel kan gebruiken om te bepalen of er spanning op een stopcontact staat, en niet de exacte spanning.

Mijn advies: ga niet voor zo'n 5 euro meter. Dat ding van de Lidl, of de UniT133B zijn beide 15-20 euro, en dit wil je voor in huis toch wel als minimum hebben.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1