Welke (mesh) setup heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan ik hier een check vraag stellen?

Ik ben recent verhuisd en heb Internet van Freedom, icm een Fritzbox 7590. Ik haal ca. 40Mb/s down en 7Mb/s up.

Nu wil ik het wifi signaal twee verdiepingen omhoog verstrekken, met als hoofddoel de PS5 op zolder.

Klopt mijn aanname dat ik het beste voor een extendor kan gaan obv wifi 6 en op 5GHz? Naar wat ik zie ondersteunt de router wifi 6 @5GHz en de PS5 heeft een wifi 6 ontvanger.

Wat is wijsheid om het beste uit deze setup te kunnen halen? Kabel trekken is helaas geen optie...

edit: ik dacht aan deze voor een mesh setup: https://www.coolblue.nl/p...200-ax-international.html

[ Voor 10% gewijzigd door FMS op 11-06-2024 13:10 ]

Beste antwoord (via FMS op 13-06-2024 08:20)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Uiteraard is een kabel altijd het beste maar niet altijd mogelijk/aanvaardbaar.

Als geld geen issue is koop een wifi 6 device, maar het grote prijsverschil is in mijn ogen niet te rechtvaardigen dus mijn advies zou zijn een wifi 5 extender te kopen van Frizbox en deze op de eerste verdieping te plaatsen.
Het liefst in het trapgat.
Kijk of je dan voldoende signaal hebt op de zolder, test verschillende plekken voor die extender.

Echt niet voldoende bereik, plaats dan een tweede extender in het trapgat van de zolder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je maar 40 Mbps haalt, kun je net zo goed Wifi 5 gebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@FMS ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, hij is iets te groot voor 'de kroeg'/

Dat gezegd hebbende. 40/ 7 Mbit/s is niet heel erg hoog, wat voor abonnement heb je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:36
FMS schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:08:
Nu wil ik het wifi signaal twee verdiepingen omhoog verstrekken, met als hoofddoel de PS5 op zolder.
Een draadloos wifi signaal kan je niet "versterken". Een wifi extender kan je de verbinding wel "verlengen / doorgeven". De draadloos ontvangen snelheid wordt met een kleine verlies opnieuw doorgegeven.

Alleen een extender op de 2e verdieping plaatsen heeft waarschijnlijk niet zoveel zin, omdat daar de snelheid al laag is, en zal dus ongeveer de snelheid doorgeven die je nu hebt. Wat wellicht kan helpen is om zowel op de eerste als de tweede verdieping een extender / accesspoint te plaatsen. Om zo het signaal draadloos te overbruggen.

Je snelheid zal erg afhankelijk zijn van je vloerisolatie en plaatsing van de extenders.

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 12-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste optie is en blijft trek een kabel naar de zolder. Grote moeite maar jarenlang plezier.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Uiteraard is een kabel altijd het beste maar niet altijd mogelijk/aanvaardbaar.

Als geld geen issue is koop een wifi 6 device, maar het grote prijsverschil is in mijn ogen niet te rechtvaardigen dus mijn advies zou zijn een wifi 5 extender te kopen van Frizbox en deze op de eerste verdieping te plaatsen.
Het liefst in het trapgat.
Kijk of je dan voldoende signaal hebt op de zolder, test verschillende plekken voor die extender.

Echt niet voldoende bereik, plaats dan een tweede extender in het trapgat van de zolder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
Dan voor het advies.

Ik ging op basis van specs op internet er vanuit dat de Fritzbox al wifi 6 support had. Eenmaal in de menus zelf beland blijkt dat niet het geval te zijn (firmware up-to-date). De PS5 heeft het dus wel... jammer.

Een kabel trekken is echt geen optie, ofwel, ik zou dan gaten moeten boren in allerlei zaken die recent zijn gerenoveerd. Ik ga daarom voor twee extenders optie zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:19:
[mbr]@FMS ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, hij is iets te groot voor 'de kroeg'/[/]

Dat gezegd hebbende. 40/ 7 Mbit/s is niet heel erg hoog, wat voor abonnement heb je precies?
Beste wat ik in de binnenstad van Utrecht kon krijgen via Freedom... DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou je Wifi 6 doen, als je maar 40 Mbps naar buiten kan? een beetje alsof je je eigen oprit 4-baans maakt, terwijl de openbare weg een modderpad is…

Op zich nooit slecht om te ‘future proofen’, maar als je over een paar jaar verhuisd (of glasvezel krijgt) zijn de kosten van apparatuur toch weer verder gedaald.

En… Wifi 5 is voor het overgrote deel van de toepassingen al zoveel meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
Het beste is in jouw geval denk ik een triband mesh systeem zoals de TP-Link Deco XE75. Wel prijzig, maar dat is nou eenmaal zo als je geen kabel kunt trekken. Wel vraag ik me af waarom er geen kabel getrokken is als er recent gerenoveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Als je geen kabel wilt gebruiken heb je een wifi repeater nodig. De simpele repeaters gebruiken 1 zender/ontvanger en halveren de maximale wifi snelheid. Een repeater met 2 5 gb modules kan 1 kanaal voor de verbinding met de router gebruiken en het 2de kanaal voor de verbinding met de bestemming. Als de snelheidslimiet door dsl komt kan je ook een kanaal op de 2 gb band gebruiken. Dat werkt waarschijnlijk zelfs beter voor lange afstanden en door muren heen. Simpelst en goed genoeg voor dsl is de fritz!repeater 1200ax.

Mijn ziggo snelheid bekabeld is 750 mb/s via wifi 5 zo'n 150 mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:48
Als je naar de zolder wilt, een ethernetkabel in een gootje langs de buitenmuur is zeer aan te bevelen ipv extenders. Zo gaat bij mij de stroomkabel van de zonnepanelen van boven naar beneden. Esthetisch shit, maar veel beter dan wifi naar boven krijgen. En het beste resultaat krijg je met mesh/extenders in het trappegat. Gaat dat niet en wil je geen kabel, spaar je het geld. Zeker met DSL. En begin niet met ethernet via de stroom. De groep moet dan boven en beneden hetzelfde zijn anders werkt dat ook niet. Het beste is een triple Mesh-setje, waarvan de 1e op de BG bekabeld aangesloten moet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door n8tur3 op 13-06-2024 20:51 ]

Pagina: 1